Last news in Fakti

29 Април, 2011 10:57 10 510 42

Завръщане в японското бъдеще

  • япония-
  • прототипи-
  • концепти-
  • ретро

В автомобилния фолклор от миналия век битува устойчивото клише за таланта на японците да копират и доразвиват чужди технологии до неподозирани висоти и едновременно с това за неспособността им да създават оригинални разработки. Както всеки стереотип, и този стъпва на някои истини. 10 от най-любопитните прототипи от Страната на изгляващото слънце обаче показват и съвсем различно лице на японското автомобилостроене от годините преди да завладее света.

Toyota Proto (1957)

Стремежът към пълен визуален простор в салона не е от вчера. През 50-те години на миналия век в Щатите се появява цяла серия прототипи, наречена "Dream Cars". Характерни за тях са авиационните мотиви и най-вече прозрачните "похлупаци", наподобяващи кабините на изтребителите. Конструкторите на Toyota също се вдъхновяват от този стил. Двуместният концепт от 57-а така и не заляга в основата на сериен модел, но показва колко високи цели си поставят японците.

Prince Motors Skyline 1900 Sprint (1963)

Прадядото на днешния Nissan GT-R дава механиката си на изящен прототип, който се превръща в звездата на Токийския автосалон през 1963-та. 1.5-литровият двигател на Skyline обаче заменен от 1 862-кубиковия мотор на по-голямата Gloria, което помага на Sprint да достига скорост от 180 км/ч. Дизайнът на концепта е дело на Франко Скальоне, който по онова време вече е напуснал Bertone, където е създал шедьоври като Alfa Romeo B.A.T. 9, Giulietta Sprint и Sprint Speciale.

Mazda RX87 (1967)

Пълното господство на италианските дизайнерски студиа през 60-те не подминава и Mazda. В годината, когато компанията започва производството на първия си сериен модел с роторен двигател, в Bertone извайват прототипа RX87. Изящното купе е лишено от централни колонки на покрива. Благодарение на компактните габарити на новия Ванкелов мотор 13A със 126 к.с. японските инженери успяват да създадат първия роторен автомобил с предно предаване.

Isuzu Bellett MX1600 (1969)

Концептуалното Isuzu от 69-а надали щеше да изпъква с нещо по-особено от останалите японски разработки от същата епоха, ако в създаването му не участваше лицето Том Тяарда. Две години по-късно американският дизайнер с холандско потекло ще се повтори почти дословно с De Tomaso Pantera по поръчка за Ghia. MX1600 изглежда също толкова агресивно, но крие доста по-скромна механика. Пред задния мост е монтиран 1.6-литров четирицилиндров двигател.

Toyota EX-I (1969)

Когато я конструират, инженерите на Toyota натоварват експерименталната EX-I с една-единствена функция. Двуместното спортно купе трябва да олицетвори идеалното возило за новите магистрали в Страната на изгряващото слънце. Година по-късно обаче много от дизайнерските и аеродинамични особености на концепта си проправят път до конвейера като част от оформлението на Celica. За съжаление активният електрически спойлер на покрива не е сред тях.

Mazda RX-500 (1970)

Вратите тип "гилотина" винаги ще бъдат смятани за уникален атрибут на Lamborghini Countach. Mazda обаче прилага техния принцип на действие година преди да се появи първият прототип на легендарния италиански суперкар и четири преди да започне серийното му производство. Концептът RX500 има пластмасова каросерия и тежи едва 500 кг. Ванкеловият двигател е монтиран пред задната ос и ускорява колата до 240 км/ч. През 2008-а експерименталният автомобил е изваден от складовете на компанията и рестарвиран, за да блесне отново на изложба в Хирошима.

Nissan 270X (1970)

Стремителният дизайн на 270X скрива изключително умело анемичната механика на прототипа. В основата на автомобила лежи Nissan E10 Cherry с неговото 1 171-кубиково моторче, разположено напречно и задвижващо предните колела. Снабдено е с двукамерен карбуратор Hitachi и развива 70 к.с. - цифра, която трудно може да се предположи на фона на двата ауспуха и агресивния клиновиден силует.

Toyota EX-7 (1970)

Суперкарите не са най-силната дисциплина на японците през 70-те. Инженерите на Toyota обаче не се стесняват от липсата на опит и традиции. Имат подходяща база за експерименти - състезателния болид 7 с петлитров битурбомотор с мощност 800 к.с. За цивилната версия на колата, показана на 17-ия автосалон в Токио, го дефорсират до 450 коня. Мнозина оприличават EX-7 на Mercedes C111. Прототипът има дори същите врати тип "чайка", но се отварят назад.

Nissan 216X (1971)

Подобно на 270X, показаният година по-късно 216X заблуждава майсторски за действителната си мускулатура. Двигателят му също е четирицилиндров и монтиран напречно, но работният му обем вече е "цели" 2.0 литра. Целта на инженерите на Nissan обаче съвсем не са бясното ускорение и рекордните скорости. С 216X те експериментират с безопасността. Когато се движи, броните се издават с 15 см напред, а в издутините на покрива има перископ за задно виждане.

Toyota RV-2 (1972)

Августовското издание на Penthouse през 1973 г. хвали Toyota RV-2 като идеалния автомобил за интимни излети сред природата. Причината за такова признание е невероятната способност на прототипа да се трансформира от спортно купе в комфортно любовно гнездо. Двигателят 4M с обем 2.6 литра позволява ускорение до 190 км/ч - предостатъчно за хора "в нужда". RV-2 е приет толкова радушно, че от Toyota сериозно обмислят дали да не го пуснат в серия.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ogi

    83 5 Отговор
    Копират, ама и работят. Има страхотни попадения - така се развива автомобилна промишленост. С желание, упоритост, труд и държавна политика. Браво на японците!

    Коментиран от #16

  • 2 VW

    35 7 Отговор
    Айде Дошо ти си! Лей се слово Дошо-во....
  • 3 gan4u

    39 5 Отговор
    Освен копирането от тяхна страна, както стана ясно японците имат и иновации копирани от други марки автомобили! Усърдно, дисциплинирано и здраво работят и създават динамични, прецизни, здрави и готини возила.......евала джапанки!
  • 4 rumpi

    45 5 Отговор
    хайде Дошо
    СТАТИЯТА Е МНОГО ДОБРА!!! :)
  • 5 User Anonymous

    25 8 Отговор
    Статията е страхотна ! А сега хайде всички заедно Дошо, Дошо, Дошо .......!!!
  • 6 Корола

    23 5 Отговор
    "съвсем различно лице на японското автомобилостроене от годините преди да завладее света."
    Успокойте се и обърнете внимание на последните две думи...................
  • 7 kolio_vg

    23 4 Отговор
    И нека всички запеем в глас: "Дошеее,къде си дошеее,обясни ни Дошееее...."

    Коментиран от #9

  • 8 user

    14 32 Отговор
    Все едно гледам изложба на пластмасови чашки за кафе - грозни, безлични, без стил и дизайн, без красота и емоция - сиви бетонови кошчета по улиците ! Нищо не трепва в теб - безмълвна посредственост, евтини копия без душа ! Личи си как предницата е открадната от един, задницата от друг и замазано с някакви елементи, та да не ги съдят за кражба на дизайн. Все едно гледам маратонки с надпис AdiBas или Nikke - грозни и евтини ментета ! Мрак !

    Коментиран от #17, #28, #35

  • 9 Дошо

    21 13 Отговор

    До коментар #7 от "kolio_vg":

    Ми ще ви обясня бе деца.Като не восприемате какво пише в статията....Пише, че от японски коли са копирали дори вашите прехвалени именити притежаващи само история и нищо друго.Марки като Ламборджини примерно!
  • 10 Istinata za Dosho:)

    24 10 Отговор
    Dosho e zamestitelia na Bate Chochko s Aigoto:) ne mojete li da se usetite bre hora:)) nai veroiatno e niakoi ot moderatorite ili neshto podobno, nali triabva da se pulni foruma i vie da pishete kato sadrani i da se zanimavate s nego....kakto izchezna Bate Chochko i Dosho ste go posledva, ama vie si pishete:)))))
  • 11 qwerty

    6 18 Отговор
    стар,нов дизаина им,ако тряабва да е сполочлив,винаги ще е обвързан с италянците това е.
  • 12 Хам Хум

    11 6 Отговор
    С италианците (а не италЯнците) сполУчливо не са обвързани дори и самите италианци.
    В Рим се кара основно Тойота, БМВ1, Мини и VW Поло

    Коментиран от #15

  • 13 Корола

    29 8 Отговор
    Обърнахте ли внимание на думите "завладее света"?
    Май не сте!
    Потърсете и прототипи на вашите любими марки, ще се учудите на глупостите, които могат да се видят.
    Още повече че голямата част от "разбирачите" карате коли от същото време
  • 14 Диян Димов

    1 7 Отговор
    Посетете нашия сайт за кънки и ски обувки втора употреба.Можете да се възползвате от ниски цени и безплатна доставка-> http://wintersports.website.bg
  • 15 От Париж

    9 1 Отговор

    До коментар #12 от "Хам Хум":

    А в Торино?
  • 16 Бальо

    8 24 Отговор

    До коментар #1 от "Ogi":

    Ти колега явно много ги разбираш нещата за попаденията и за политиките.Кажи тогава ТИ колко часа ще издържиш да живееш като прехвалените ти джапанки.Та те още са във Феодалния строй бе пич. И там ще си останат докато някое цунами не ги отнесе на цяло.
  • 17 роро

    3 3 Отговор

    До коментар #8 от "user":

    що ли не се учудвам на простият ти коментар....от такъв човек къв коментар да очакваш..
  • 18 Модератор

    1 1 Отговор
    Този коментар е премахнат от модератор.
  • 19 Модератор

    1 0 Отговор
    Този коментар е премахнат от модератор.
  • 20 Модератор

    2 0 Отговор
    Този коментар е премахнат от модератор.
  • 21 7777

    4 0 Отговор
    Гей ли е скапания модератор, или си е жив педеруга?
  • 22 7777

    3 0 Отговор
    Гей ли е скапания модератор, или си е жив педеруга?
  • 23 Модератор

    3 1 Отговор
    ха ха, триеш ли? педераст...
  • 24 volvo

    12 12 Отговор
    ....карбуратор Hitachi и развива 70 к.с. - цифра, която трудно...
    Г-н журналисте, май сте отсъствал от часовете по математика и то от 4-ти или дори от 3-ти клас?
    Не приляга на човек пишещ статии да е неук.
    Арабските цифри(които сте ползувал в статията) при дестичната бройна система(която сте ползувал в статията) са от 0 до 9 включително като всяко едно от посочените само по себе си може да е и число както и всяка една комбинация от тези цифри представлява число.
    Казано като за вас неуки господине: 70 е число а не цифра
  • 25 Мимо

    19 3 Отговор
    Ае стига с тая наша българска "компетентност" бе!!!! Хората са правили нещо преди 40-50 години, независимо на кой му харесва и на кой не, а тук в нашата бедна държавица и едно колело не можем да сглобиме да не говориме за коли, нищо че сме в 21 век. От какъв зор плюете статията, дребни душици? Мисля ,че статийката е интересна и ползотворна! Браво на "мобиле" продължавайте така!

    Коментиран от #29

  • 26 Джони Браво

    8 3 Отговор
    Тойота, Мацуда, Нисан... Що няма нито една Хонда?!
  • 27 323

    11 1 Отговор
    mazdi4kite k1rtqt :}
  • 28 razbirko

    15 28 Отговор

    До коментар #8 от "user":

    Опа баце, как си. Как така си се изказал без да употребиш култовите "евтина японска пластмаса", и "грозни щайги"."Личи си как предницата е открадната от един, задницата от друг"???. Я дай малко сравнения че нещо не ми идват наум специално за изброените прототипи , на кои марки пренадлежат откраднатите елементи.

    Коментиран от #39

  • 29 ТЪПОТО

    8 2 Отговор

    До коментар #25 от "Мимо":

    И НА МЕН МИ Е МНОГО ИНТЕРЕСНА. ЧЕТА Я В ЗАХЛАС ВЕЧЕ 7-8 ПЪТИ.
  • 30 volvo

    12 8 Отговор
    ...Ае стига с тая наша българска "компетентност" бе!!!! Хората са правили нещо преди 40-50 години...
    Aми за това говорим де --- правили са щото са знаели и са били образовани и са различавали цифрите и числата ... а сега тук в България 40 години след като хората са правели... все още има журналисти които НЕ ЗНАЯТ КАКВО Е ЧИСЛО И КАКВО ЦИФРА ...Ееее на кой да кажа браво сега???? на мобилето че не са видяли грешката или на журналиста че има диплома а всъщност не я заслужава ни най малко ...или на тебе който казва ... карай нали все пак е написал нещо - еми няма да кажа браво на невежеството и посредственоста а ще кажа просто: ТОВА СЕЛСКО БЕЗХАБЕРИЕ Е ПРИЧИНАТА БЪЛГАРИНА ДА НЕМОЖЕ ДА НАПРАВИ И ЕДНО КОЛЕЛО ДАЖЕ.
  • 31 520 zender

    6 3 Отговор
    аз без да разбирам смятам че визията е италиянска със японски добавки.....ама аз не разбирам-не ме ругайте....
  • 32 volvo

    3 9 Отговор
    По темата все пак:
    Prince Motors Skyline 1900 Sprint (1963) - класически английски дизайн даже самото име доказва.
    Mazda RX87 (1967) - класически италиански дизайн алфа или фиат от тези години
    В общи линии ниюо оригинално наистина като цяло смешни са японките и то доста с изключение на цитираните по горе ...И на:
    Toyota RV-2 (1972) която компенсира палячовщините приложени по другите - наистина е готина и наистина не е изкопирана от Европа - сериозна подсказка за бъдещето на Toyota.
  • 33 mediator37

    12 8 Отговор
    Да се отрича японското автомобилостроене е все едно на черното да кажеш бяло или обратно. В сегментите, в които произвеждат са на световно ниво. Дори от мой приятел живеещ в Германия знам, че самите германци предпочитат да си купуват японски коли и ги считат за по-надеждни от германските. От друга страна спомняте ли си, че в цяла Япония не се намери толкова мощен кран с толкова дълга стрела , че да гаси реакторите във Фукушима и им се наложи да си внесат такъв кран от къде ? Познахте- от Германия. Така че когато става дума за върховни машини и автомобили, нещо най, най, най- държавата вече не е Япония. Но това е друга бира.
  • 34 ДРОЗДЬО

    14 2 Отговор
    Японските автомобили са ми любимите, пожелавам успех на най- добрите автомобили. Японското е бъдещето.
  • 35 ДРОЗДЬО

    10 0 Отговор

    До коментар #8 от "user":

    Защо ги пишеш тия неща?
  • 36 [email protected]

    1 5 Отговор
    as iskam da se zema tikava kola kak ste zema ot kide kakvayata kola na modelaa
  • 37 Яне Ташевски

    12 7 Отговор
    Япунските автумобиле се гаранција за квалитет и цврстина, поздрави од Македонија
  • 38 neznaiko

    8 2 Отговор
    ISUZU TO КЪРТИ МИВКИ
  • 39 ЮЗЪР

    7 10 Отговор

    До коментар #28 от "razbirko":

    Този път ме утрепа разбирачо. Дори в статията си пише, че всичко е копие. Освен че не разбираш хората разбраха за теб, че и не виждаш. Или любовта ти към японската пластмаса така те заслепява? Май и ти си на една възраст с фамозния Дошо

    Коментиран от #40

  • 40 Дошо

    9 2 Отговор

    До коментар #39 от "ЮЗЪР":

    Ти като четеш помниш ли после какво си чел?
    Примерно, че Мазда са създали вратите с които Ламборджини се ,,фука" наляво, надясно
  • 41 Калин

    7 0 Отговор
    Mazda RX-500 (1970) - такава количка имах когато бях малък.
    Тогава бяха голяма мания малките железни колички :)
  • 42 karcho

    0 0 Отговор
    Toyota EX-I nai mno mi dopadna