В автомобилния фолклор от миналия век битува устойчивото клише за таланта на японците да копират и доразвиват чужди технологии до неподозирани висоти и едновременно с това за неспособността им да създават оригинални разработки. Както всеки стереотип, и този стъпва на някои истини. 10 от най-любопитните прототипи от Страната на изгляващото слънце обаче показват и съвсем различно лице на японското автомобилостроене от годините преди да завладее света.
Toyota Proto (1957)
Стремежът към пълен визуален простор в салона не е от вчера. През 50-те години на миналия век в Щатите се появява цяла серия прототипи, наречена "Dream Cars". Характерни за тях са авиационните мотиви и най-вече прозрачните "похлупаци", наподобяващи кабините на изтребителите. Конструкторите на Toyota също се вдъхновяват от този стил. Двуместният концепт от 57-а така и не заляга в основата на сериен модел, но показва колко високи цели си поставят японците.
Prince Motors Skyline 1900 Sprint (1963)
Прадядото на днешния Nissan GT-R дава механиката си на изящен прототип, който се превръща в звездата на Токийския автосалон през 1963-та. 1.5-литровият двигател на Skyline обаче заменен от 1 862-кубиковия мотор на по-голямата Gloria, което помага на Sprint да достига скорост от 180 км/ч. Дизайнът на концепта е дело на Франко Скальоне, който по онова време вече е напуснал Bertone, където е създал шедьоври като Alfa Romeo B.A.T. 9, Giulietta Sprint и Sprint Speciale.
Mazda RX87 (1967)
Пълното господство на италианските дизайнерски студиа през 60-те не подминава и Mazda. В годината, когато компанията започва производството на първия си сериен модел с роторен двигател, в Bertone извайват прототипа RX87. Изящното купе е лишено от централни колонки на покрива. Благодарение на компактните габарити на новия Ванкелов мотор 13A със 126 к.с. японските инженери успяват да създадат първия роторен автомобил с предно предаване.
Isuzu Bellett MX1600 (1969)
Концептуалното Isuzu от 69-а надали щеше да изпъква с нещо по-особено от останалите японски разработки от същата епоха, ако в създаването му не участваше лицето Том Тяарда. Две години по-късно американският дизайнер с холандско потекло ще се повтори почти дословно с De Tomaso Pantera по поръчка за Ghia. MX1600 изглежда също толкова агресивно, но крие доста по-скромна механика. Пред задния мост е монтиран 1.6-литров четирицилиндров двигател.
Toyota EX-I (1969)
Когато я конструират, инженерите на Toyota натоварват експерименталната EX-I с една-единствена функция. Двуместното спортно купе трябва да олицетвори идеалното возило за новите магистрали в Страната на изгряващото слънце. Година по-късно обаче много от дизайнерските и аеродинамични особености на концепта си проправят път до конвейера като част от оформлението на Celica. За съжаление активният електрически спойлер на покрива не е сред тях.
Mazda RX-500 (1970)
Вратите тип "гилотина" винаги ще бъдат смятани за уникален атрибут на Lamborghini Countach. Mazda обаче прилага техния принцип на действие година преди да се появи първият прототип на легендарния италиански суперкар и четири преди да започне серийното му производство. Концептът RX500 има пластмасова каросерия и тежи едва 500 кг. Ванкеловият двигател е монтиран пред задната ос и ускорява колата до 240 км/ч. През 2008-а експерименталният автомобил е изваден от складовете на компанията и рестарвиран, за да блесне отново на изложба в Хирошима.
Nissan 270X (1970)
Стремителният дизайн на 270X скрива изключително умело анемичната механика на прототипа. В основата на автомобила лежи Nissan E10 Cherry с неговото 1 171-кубиково моторче, разположено напречно и задвижващо предните колела. Снабдено е с двукамерен карбуратор Hitachi и развива 70 к.с. - цифра, която трудно може да се предположи на фона на двата ауспуха и агресивния клиновиден силует.
Toyota EX-7 (1970)
Суперкарите не са най-силната дисциплина на японците през 70-те. Инженерите на Toyota обаче не се стесняват от липсата на опит и традиции. Имат подходяща база за експерименти - състезателния болид 7 с петлитров битурбомотор с мощност 800 к.с. За цивилната версия на колата, показана на 17-ия автосалон в Токио, го дефорсират до 450 коня. Мнозина оприличават EX-7 на Mercedes C111. Прототипът има дори същите врати тип "чайка", но се отварят назад.
Nissan 216X (1971)
Подобно на 270X, показаният година по-късно 216X заблуждава майсторски за действителната си мускулатура. Двигателят му също е четирицилиндров и монтиран напречно, но работният му обем вече е "цели" 2.0 литра. Целта на инженерите на Nissan обаче съвсем не са бясното ускорение и рекордните скорости. С 216X те експериментират с безопасността. Когато се движи, броните се издават с 15 см напред, а в издутините на покрива има перископ за задно виждане.
Toyota RV-2 (1972)
Августовското издание на Penthouse през 1973 г. хвали Toyota RV-2 като идеалния автомобил за интимни излети сред природата. Причината за такова признание е невероятната способност на прототипа да се трансформира от спортно купе в комфортно любовно гнездо. Двигателят 4M с обем 2.6 литра позволява ускорение до 190 км/ч - предостатъчно за хора "в нужда". RV-2 е приет толкова радушно, че от Toyota сериозно обмислят дали да не го пуснат в серия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ogi
Коментиран от #16
16:01 08.09.2011
2 VW
16:01 08.09.2011
3 gan4u
16:01 08.09.2011
4 rumpi
СТАТИЯТА Е МНОГО ДОБРА!!! :)
16:01 08.09.2011
5 User Anonymous
16:01 08.09.2011
6 Корола
Успокойте се и обърнете внимание на последните две думи...................
16:01 08.09.2011
7 kolio_vg
Коментиран от #9
16:01 08.09.2011
8 user
Коментиран от #17, #28, #35
16:01 08.09.2011
9 Дошо
До коментар #7 от "kolio_vg":
Ми ще ви обясня бе деца.Като не восприемате какво пише в статията....Пише, че от японски коли са копирали дори вашите прехвалени именити притежаващи само история и нищо друго.Марки като Ламборджини примерно!16:01 08.09.2011
10 Istinata za Dosho:)
16:01 08.09.2011
11 qwerty
16:01 08.09.2011
12 Хам Хум
В Рим се кара основно Тойота, БМВ1, Мини и VW Поло
Коментиран от #15
16:01 08.09.2011
13 Корола
Май не сте!
Потърсете и прототипи на вашите любими марки, ще се учудите на глупостите, които могат да се видят.
Още повече че голямата част от "разбирачите" карате коли от същото време
16:01 08.09.2011
14 Диян Димов
16:01 08.09.2011
15 От Париж
До коментар #12 от "Хам Хум":
А в Торино?16:01 08.09.2011
16 Бальо
До коментар #1 от "Ogi":
Ти колега явно много ги разбираш нещата за попаденията и за политиките.Кажи тогава ТИ колко часа ще издържиш да живееш като прехвалените ти джапанки.Та те още са във Феодалния строй бе пич. И там ще си останат докато някое цунами не ги отнесе на цяло.16:01 08.09.2011
17 роро
До коментар #8 от "user":
що ли не се учудвам на простият ти коментар....от такъв човек къв коментар да очакваш..16:01 08.09.2011
18 Модератор
16:01 08.09.2011
19 Модератор
16:01 08.09.2011
20 Модератор
16:01 08.09.2011
21 7777
16:01 08.09.2011
22 7777
16:01 08.09.2011
23 Модератор
16:01 08.09.2011
24 volvo
Г-н журналисте, май сте отсъствал от часовете по математика и то от 4-ти или дори от 3-ти клас?
Не приляга на човек пишещ статии да е неук.
Арабските цифри(които сте ползувал в статията) при дестичната бройна система(която сте ползувал в статията) са от 0 до 9 включително като всяко едно от посочените само по себе си може да е и число както и всяка една комбинация от тези цифри представлява число.
Казано като за вас неуки господине: 70 е число а не цифра
16:01 08.09.2011
25 Мимо
Коментиран от #29
16:01 08.09.2011
26 Джони Браво
16:01 08.09.2011
27 323
16:01 08.09.2011
28 razbirko
До коментар #8 от "user":
Опа баце, как си. Как така си се изказал без да употребиш култовите "евтина японска пластмаса", и "грозни щайги"."Личи си как предницата е открадната от един, задницата от друг"???. Я дай малко сравнения че нещо не ми идват наум специално за изброените прототипи , на кои марки пренадлежат откраднатите елементи.Коментиран от #39
16:01 08.09.2011
29 ТЪПОТО
До коментар #25 от "Мимо":
И НА МЕН МИ Е МНОГО ИНТЕРЕСНА. ЧЕТА Я В ЗАХЛАС ВЕЧЕ 7-8 ПЪТИ.16:01 08.09.2011
30 volvo
Aми за това говорим де --- правили са щото са знаели и са били образовани и са различавали цифрите и числата ... а сега тук в България 40 години след като хората са правели... все още има журналисти които НЕ ЗНАЯТ КАКВО Е ЧИСЛО И КАКВО ЦИФРА ...Ееее на кой да кажа браво сега???? на мобилето че не са видяли грешката или на журналиста че има диплома а всъщност не я заслужава ни най малко ...или на тебе който казва ... карай нали все пак е написал нещо - еми няма да кажа браво на невежеството и посредственоста а ще кажа просто: ТОВА СЕЛСКО БЕЗХАБЕРИЕ Е ПРИЧИНАТА БЪЛГАРИНА ДА НЕМОЖЕ ДА НАПРАВИ И ЕДНО КОЛЕЛО ДАЖЕ.
16:01 08.09.2011
31 520 zender
16:01 08.09.2011
32 volvo
Prince Motors Skyline 1900 Sprint (1963) - класически английски дизайн даже самото име доказва.
Mazda RX87 (1967) - класически италиански дизайн алфа или фиат от тези години
В общи линии ниюо оригинално наистина като цяло смешни са японките и то доста с изключение на цитираните по горе ...И на:
Toyota RV-2 (1972) която компенсира палячовщините приложени по другите - наистина е готина и наистина не е изкопирана от Европа - сериозна подсказка за бъдещето на Toyota.
16:01 08.09.2011
33 mediator37
16:01 08.09.2011
34 ДРОЗДЬО
16:01 08.09.2011
35 ДРОЗДЬО
До коментар #8 от "user":
Защо ги пишеш тия неща?16:01 08.09.2011
36 [email protected]
16:01 08.09.2011
37 Яне Ташевски
16:01 08.09.2011
38 neznaiko
16:01 08.09.2011
39 ЮЗЪР
До коментар #28 от "razbirko":
Този път ме утрепа разбирачо. Дори в статията си пише, че всичко е копие. Освен че не разбираш хората разбраха за теб, че и не виждаш. Или любовта ти към японската пластмаса така те заслепява? Май и ти си на една възраст с фамозния ДошоКоментиран от #40
16:01 08.09.2011
40 Дошо
До коментар #39 от "ЮЗЪР":
Ти като четеш помниш ли после какво си чел?Примерно, че Мазда са създали вратите с които Ламборджини се ,,фука" наляво, надясно
16:01 08.09.2011
41 Калин
Тогава бяха голяма мания малките железни колички :)
16:01 08.09.2011
42 karcho
16:01 08.09.2011