При обмисляне закупуването на употребяван автомобил, едно от най-важните неща, които трябва да бъдат установени е дали екземплярът е претърпял катастрофа. Веднъж повредена, устойчивостта на каросерията отслабва, а това от своя страна прави едни евентуални бъдещи инциденти още по-опасни, както за возилото, така и за пътниците.
Голяма рядкост е водачите да инвестират в подходящи качествени части и поправка след претърпяването на катастрофа. Често ремонтите биват евтини, калпави и с единствената цел колата да бъде продадена.
Шансът да закупите автомобил, който е претърпял инцидент варира спрямо марката и модела. И докато много водачи търсят модерни и надеждни превозни средства, по-младите и неопитни ентусиасти често се фокусират върху мощността, спортния характер и цялостното излъчване, вместо активните и пасивни системи за сигурност.
Методология на проучването
Проучването се базира на доклади за автомобилни истории, генерирани от клиенти, използващи платформата на carVertical. Тя предоставя данни за историята на автомобили чрез използването на VIN регистрационен номер, който разкрива информация относно всяка злополука, претърпяна от превозното средство, части, които са били повредени, колко са стрували ремонтните дейности, и още много други.
Периодът на проучването е от юни 2020 до юни 2021, като за това време са анализирани са близо 1 милион доклада за автомобилни истории. Нашата страна също участва в проучването, а останалите участващи държави са: Полша, Румъния, Унгария, Чешка република, Хърватска, Сърбия, Словакия, Словения, Русия, Беларус, Франция, Литва, Украйна, Латвия, Италия, Германия.
ТОП 5 на най-повредените автомобили
Таблицата по-долу показва петте марки автомобили в Европа, които е най-вероятно да бъдат повредени, спрямо докладите на carVertical. Това са моделите с най-чести повреди; всички коли имат различни характеристики и биват популярни сред различни типове водачи.
Както показва проучването, челното място е отредено за Lexus. Представителите на марката са надеждни, но мощни и така честото надценяване на шофьорските способности на някои водачи може да доведе до катастрофа. Същото важи и за моделите на Jaguar и BMW. Например, серия 3 на BMW, както и Jaguar XF са сравнително евтини в своя клас, но биват твърде пъргави за някои.
Второто място е за Subaru, а това показва, че дори системите със задвижване на всички колела не винаги могат да предпазят от подвеждащи ситуации. Собствениците на Subaru обикновено се придвижват извън града. Техните сложни системи за задвижване на всички колела (AWD) могат да се справят с почти всяко предизвикателство, но щом горските или провинциални пътища внезапно се покрият с кал или лед, достатъчно бързото спиране става изключително трудно, дори при безопасни скорости.
И на трето място застава Dacia – една от най-евтините марки автомобили в световен мащаб. Брандът произвежда евтини коли за тези, които следят бюджета си. Именно поради своята достъпност, представителите на Dacia често биват използвани като товарни коне, а така при липсата на поддръжка могат да се случат инциденти на пътя.
ТОП 5 на най-слабо повредените автомобили
Таблицата по-долу показва петте автомобилни марки в Европа, които е най-малко вероятно да бъдат повредени, спрямо докладите на carVertical. Поразително е, че дори тук процентите са относително високи; няма марки с по-ниски проценти, защото дори в случаите на само един нарушител в пътен инцидент, често участниците и пострадалите са повече на брой.
Тези резултати разкриват как привлекателността на даден бранд, както и автомобилните характеристики могат да повлияят на шанса да станем участници в катастрофа. Например, Fiat произвежда единствено компактни превозни средства. Peugeot и Citroen пък предлагат основно достъпни автомобили с двигатели с мощност от порядъка на 100 – 150 конски сили. Тези свойства рядко задоволяват нуждите на тези, които обичат бързото ускорение и шофират над лимитите за скорост.
10-те страни с най-висок процент повредени автомобили
По време на проучването, carVertical анализира докладите за автомобилни истории от различни европейски страни. Резултатите в таблицата по-долу показват в кои държави процентът на повредени екземпляри е най-висок. За щастие България не е в първата десетка, но това съвсем не е сигурно.
Тези данни вероятно са в резултат на различни навици на шофиране и икономически нива в различните страни. Живеещите в държави с по-висок брутен вътрешен продукт (БВП) могат да си позволят средно по-нови автомобили. И когато говорим за части от Европа, където заплащането е по-ниско, тогава е по-вероятно по-евтини и понякога повредени екземпляри да бъдат внесени от чужбина.
Навиците и нуждите на водачите също оказват влияние на тези данни. Въпреки това, не са налични достатъчно предходни проучвания по темата. Това е така, защото някои пазари не разполагат с онлайн данни, което означава, че застрахователните компании нямат достатъчно дигитална информация относно автомобилните повреди и пътническите характеристики.
Заключение
В днешни дни, автомобилните катастрофи са нарастващ проблем. Писането на съобщения, обажданията, консумирането на храна и напитки – действията на шофьорите се увеличават, а това от своя страна рано или късно води до инциденти на пътя. Освен това, двигателите стават все по-мощни, като същевременно човешката възможност за изпълняване на множество действия едновременно е към своя лимит.
Правилната поправка на едно превозно средство след катастрофа е често скъпо и не всеки може да си го позволи. Първоначалната здравина на каросерията трябва да бъде възстановена, въздушните възглавници следва да се заменят с нови и т.н. Много собственици намират по-евтини, не толкова безопасни алтернативи. Ето защо броят на опасни употребявани автомобили, движещи се по пътищата днес нараства.