Според нов доклад продажбите на електрически превозни средства ще продължат да растат, въпреки настоящите краткосрочни перспективи. Изследователите обясняват тази тенденция с няколко основни довода. Дългосрочната перспектива за електрическите превозни средства показва, че бързият спад в цените на батериите, напредъкът в технологията за батерии от следващо поколение и подобренията в относителната рентабилност на електрическите превозни средства в сравнение с бензиновите и дизелови аналози ще засилят растежа на пазара в световен мащаб. Докладът обаче отбелязва, че прозорецът за постигане на глобални нулеви емисии сега е по-тесен от всякога. Ето седемте ключови извода от доклада:
1. През следващите няколко години глобалните продажби на пътнически електрически превозни средства продължават да растат, но по-бавно от преди
Продажбите на пътнически електрически превозни средства се очаква да надхвърлят 30 милиона през 2027 година и да нараснат до 73 милиона годишно през 2040-а. През следващите четири години продажбите на електрически превозни средства ще нарастват средно с 21% годишно при липса на нова политическа намеса, в сравнение със средно 61% между 2020-а и 2023 година. Делът на електрическите превозни средства в глобалните продажби на нови пътнически автомобили ще се увеличи до 33% през 2027 година от 17.8% през 2023 г. Само Китай (60%) и Европа (41%) ще надминат тази средна световна стойност. До 2027 година продажбите на електрически автомобили в Бразилия ще се увеличат пет пъти, а в Индия - три пъти.
2. Продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене са достигнали своя връх
Продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене достигнаха своя връх през 2017 година и ще бъдат с 29% по-ниски до 2027-а. Преходът към електрически автомобили сега е основният метод за декарбонизиране на автомобилния транспорт. Хибридите може да играят значителна роля в близко бъдеще, особено на пазари с все по-строги разпоредби за икономия на гориво, но не и в дългосрочен план. До 2030 година се предвижда хибридите да представляват между 5% и 45% от общите продажби, в зависимост от пазара.
3. До 2030-а електрическите тежкотоварни камиони ще бъдат икономически жизнеспособни за повечето случаи на употреба
В по-тежките сегменти акумулаторните електрически камиони първоначално ще се използват предимно в градски работни цикли. Но тяхната ефективност се подобрява дори на дълги разстояния и ще се доближи до производителността на дизеловите агрегати, като това ще се случе около 2030 година. Досега електрическите камиони не са достигнали желаните пробези и камионът от Tesla като цяло разочарова почти всички, които го чакаха. Перспективите за налагане на камионите с горивни клетки обаче са много по-малки.
4. Литиево-железно-фосфатните (LFP) батерии завладяват пазара на електрически превозни средства
Подобренията в LFP технологията увеличават техния пазарен дял, особено в Китай, където цените на батериите падат главоломно. През следващите две години делът на LFP в световния пазар на пътнически електрически превозни средства ще надхвърли 50%. В резултат на това никелът и манганът ще пнат, но поради преминаването към по-евтини химикали потреблението на никел и манган ще намалее съответно с 25% и 38% до 2025 година.
5. За да отговори на нарастващото търсене на електричество за електрически превозни средства, индустрията, изграждаща зарядни устройства ще трябва да се развива бързо
Очакванията на анализаторите са, че това ще се случи през следващото десетилетие. В зависимост от сценария, до 2050 година кумулативната инвестиция в инфраструктура, инсталиране и поддръжка на зарядни станции ще бъде между 1.6 и 2.5 трилиона щатски долара.
6. Излишният капацитет е голям проблем за производителите на батерии
Към момента планираният производствен капацитет за производство на литиево-йонни клетки до края на 2025 година е повече от пет пъти по-висок от глобалното търсене на акумулаторни батерии, кято се очаква тази година то да е на ниво от 1.5 тераватчаса. Годишното търсене на литиеви батерии обаче ще расте бързо в сценария за икономически преход на BloombergNEF, доближавайки 5.9 тераватчаса годишно до 2035 година.
7. Постигането на глобален флот с нулеви емисии до 2050 г. изисква много по-бърз преход
Въпреки напредъка, световният автомобилен транспорт все още не е близо до нулевата траектория. До 2035 година по пътищата ще има 476 милиона електрически коли, а до 2040 броят им ще нарасне до 722 милиона, което ще съставлява 45% от автомобилния парк. При нетния нулев сценарий до 2050-а тези числа ще трябва да бъдат съответно 679 милиона и 1.1 милиарда. Нулевият сценарий прогнозира, че 100% от автомобилния парк ще бъде електрически до 2050 година, но анализаторите сега казват, че ще можем да постигнем само 69% от тези резултати до въпросната 2050-а.