Last news in Fakti

4 Юли, 2024 10:55 1 999 22

Geely създаде батерия за електромобили, предназначена за един милион километра и с 50 години живот

  • geely-
  • батерия-
  • електромобили

Новата батерия може да запази 90.54% от капацитета си дори при температури под 30 градуса

Geely създаде батерия за електромобили, предназначена за един милион километра и с 50 години живот - 1

Geely, марката която съвсем скоро ще стъпи и на българския пазар, представи нова литиево-желязо-фосфатна батерия за електрически превозни средства, която според нея е добра за 1 милион километра и ще издържи 50 години. Освен това се зарежда по-бързо, работи по-добре при студени условия и може да издържи на тежка употреба.

Новата батерия разполага с подобрена диафрагма за енергийна плътност и безопасност. Тя използва многоклетъчни легирани електродни материали, за да намали значително скоростта на вътрешните химични реакции, което според компанията е една от основните причини за увеличения живот на този нов тип батерия.

Китайският автомобилен производител твърди, че батерията може да се зарежда 3 500 пъти, което се равнява на 1 милион километра пробег, като всичко това е с „минимално въздействие върху батерията“. Според Geely увеличаването на експлоатационния живот не само ще увеличи остатъчната стойност на използваните електрически превозни средства, но и ще намали емисиите на въглероден диоксид с повече от 80 000 тона годишно.

Тази клетка има капацитет от 192 Wh/kg и е приблизително 40% по-малка от традиционната батерия. Geely се гордее особено с това колко безопасна е батерията. Ако клетката е повредена, слой от алуминиево фолио автоматично се влива в мембраната на батерията, създавайки изолационен слой, който предотвратява късо съединение и прегряване. По време на тестването батерията е пробита едновременно с осем 5-милиметрови стоманени игли, след което успява да работи повече от час.

Изпитанията не свършват дотук. Нова батерия е била потопена в морска вода, хвърлена в огън и излагана многократно на изключително ниски температури. Geely обаче към момента не казва кога ще започне да произвежда електрически превозни средства с тези нови батерии.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 25 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ

    14 10 Отговор
    ПРЕВЪЗХОДСТВОТО НА КОМУНИЗМА
    С КИТАЙСКО ЛИЦЕ :)

    Коментиран от #15

  • 2 аман от революций бе

    15 10 Отговор
    поне веднъж в месеца пущайте нещо революционно , не може всяка седмица нова кола да купувам
  • 3 четете не бъдете невежи

    11 15 Отговор
    по голяма батерия от тая дето я направи още едно време бай тошо няма

    ПАВЕЦ „Чаира“

    западняците ще има много години да ни догонват

    това което тато е построил сега не можете го боядиса !

    Коментиран от #8, #9, #10

  • 4 Сергей

    9 8 Отговор
    Комунистите сме ЗА китайските електромобили. Против сме американските!
  • 5 съмняващ се

    12 9 Отговор
    Всъщност , ако написаното е вярно , а не поредната електро-пропаганда , то това наистина ще сложи край на ДВГ . Няма ДВГ ( с много малки изключения ) нито с такъв капацитет , нито с такъв дълъг живот , нито с такава дуракоустойчивост . Би било да е хубаво да е истина , ама - надали .
  • 6 Механик

    13 6 Отговор
    Батерията можела да запази 90% от капацитета си дори при температури от 30 градуса????????
    ТРИДЕСЕТ градуса са летни температури бе? Какво постижение е това?
    Разбирам да е под МИНУС тридесет, тогава е друг въпрос.

    Коментиран от #22

  • 7 Квото такова

    11 4 Отговор
    И като разделим милион на циклите на зареждане получаваме едни 270 км пробег и главоболия дали ще стигнем навреме и ще ни стигне заряда. Мани ти тая работа. А колко ресурси се изхабавят за да се направи...Екология!

    Коментиран от #11

  • 8 Доколкото

    10 6 Отговор

    До коментар #3 от "четете не бъдете невежи":

    Знам Чаира е построен от Япония....която също я броим към запада....въпреки че е на изток. Но със сигурност не е била комунистическа
  • 9 Четем и смятаме, за да сме вежи

    7 9 Отговор

    До коментар #3 от "четете не бъдете невежи":

    Невежите все още вярват, че по комунизма е построено всичко. ПАВЕЦ Чаира е страхотно постижение, което е най-доброто на балканския полуостров от почти половин век. Построено е от българи, а не от японци. Японски са само турбините и генераторите.

    Но залитането в крайности и боготворенето на една единствена технология никога не е и няма да бъде добра идея. Както виждаш, една авария и цялата страна остава без почти никакво съхранение на енергия. Дори да работят, една суша и пак няма какво да връщаш в горния изравнител.
  • 10 Четем и смятаме, за да сме вежи

    6 9 Отговор

    До коментар #3 от "четете не бъдете невежи":

    Бъдещето не е на големи централизирани батерии и централи за производство на енергия. Бъдещето принадлежи на децентрализирана енергетика първоначално на ниво град А по-късно и на ниво квартал, където енергията се произвежда и съхранява на място. Там където е енергията е не е скъпа, примерно в Германия, това вече е реалност защото е по-евтино да си произведеш енергията и дори да си я съхраниш, отколкото да си платиш само таксите и данъците на енергията, произведена от някой друг, дори когато ти я дава без пари в часовете с нулеви цени на борсата. В Германия само в домовете вече има повече инсталиран капацитет за съхранение на енергия отколкото цялата ПАВЕЦ Чаира когато работеше И продължават да инсталират батерии. Съхранението на енергия в батериите на електромобилите също е вариант, но засега тези хиляди цикли са само на хартия и не са проверени в практиката, за да започне да се практикува такова съхранение без притеснение за на живота на батерията. Но и това ще стане.

    Коментиран от #16

  • 11 Толкова + толкова = много

    13 3 Отговор

    До коментар #7 от "Квото такова":

    Ако четеш между редовете, ти е даден най-лошият сценарий на който може да бъде подложен на една батерия - малък градски автомобил, само с 270 км пробег. Тази батерия е от най-евтините и съответно се монтира в най-евтините превозни средства от този тип. Колкото е по-малка батерията, толкова повече цикли зареждане трябва да направи за единица пробег. Затова едно време на електричките със 150 км пробег, батерията свършваше след три-четири години експлоатация и 150-200 хиляди километра, което са 1 000+ цикъла.

    При по-голяма батерия с 500 км пробег, тези 3500 цикъла бързо зареждане, отиват към 2 милиона, А ако батерията се зарежда бавно стават над 3 милиона. Никой нормален човек не кара дори милион и батерията на практика е вечна. Ще надживее и следващите два автомобила на собствениците, докато служи за съхранение на енергия за зареждането им и на внуците, преди да се наложи да бъде рециклирана след 50 години.
  • 12 Бай Пешо карбуратора

    10 4 Отговор
    И за чий им са тия милиони??? Нормалните хора осъзнават грешката да карат тостери на първите 5 хиляди километра

    Коментиран от #13

  • 13 Проба грешка

    6 8 Отговор

    До коментар #12 от "Бай Пешо карбуратора":

    Цитираната батерия е около 40kWh. Ако по някаква причина успееш да я убиеш, струва около 4000 долара, защото е от най-евтините на пазара в най-ниския ценови сегмент. Ето точно това е революционното Не са характеристиките, които не блестят кой знае колко.

    Тези батерии ще решат проблемът с цената и пожароопасността на електромобилите. По-скоро ще е грешка да си купиш автомобил с ДВГ на по-висока цена, ако има къде да зареждаш автомобил с такава батерия, който ще те надживее, а смяната на батерията му струва, колкото горивото за 40 000 км на малък икономичен автомобил. Вечна батерия и вечен двигател. Какво повече можеш да желаеш от един автомобил?
  • 14 Тази батерия

    6 7 Отговор
    Е подходяща за всичко с тези 3 500 цикъла живот. Особено заради пожаробезопасността, която позволява инсталация дори в домовете и гаражите. При зареждане на 50% от капацитета ежедневно, ще направи 7 хиляди такива цикъла, които се равняват на 20 години в най-лошия сценарий. Ако работят в по лек режим на практика са вечни, ако календарният им живот наистина е 50 години.
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Енергитика

    9 4 Отговор

    До коментар #10 от "Четем и смятаме, за да сме вежи":

    Като ти чета коментарите, не си много "веж". Съвременните технологии за "съхранение" на електроенергия ускъпяват 5-6 пъти цената. Явно като четеш нищо не разбираш. Освен четене ти трябва и малко математика. Бъдещето е в ядрената енергетика и то новите реактори използващи пълния цикъл на полуразпад на ядреното гориво. Десетки пъти по-ефективни от реакторите които в момента се използват. Русия и Франция вече предлагат тази технология. Има изградени и работещи такива реактори от преди 2-3 години, като демонстрация на новата технология. Със същото количество "гориво" се произвежда 7-8 пъти повече ток, от където цената пада изключително много, а накрая отработеното гориво вече не е "радиоактивен отпадък".

    Коментиран от #17

  • 17 Математика да бъде

    5 7 Отговор

    До коментар #16 от "Енергитика":

    Примерно чисто нова батерия като от статията струва около 100 долара за киловатчас и в рамките на живота си съхранява 3500kWh енергия без нужда от персонал като на АЕЦ.


    100/3500= 2,85 цента за киловатчас в най-песимистичния сценарий и 2-5 пъти по-евтино при по- лек режим на експлоатация.


    Това прави 1-5 стотинки за киловатчас за съхранение. Добави и 3 стотинки за производство от слънцето и отиваме на 4-8 ст/kWh за производство и съхранение с днешните технологии, което е по-малко само от такса пренос и данъци в България и 8 пъти по-малко от такса пренос и данъци в Германия.

    Как ще пренесеш тази евтина енергия от АЕЦ за да стане по-изгодно от най-песимистичните 8 стотинки за киловатчас? Е колко да е евтина, след като най-евтината постигната цена от Нова атомна централа е над 10 цента за киловатчас?

    Това беше моята математика. Дай сега да видим твоята математика Дали ще даде някакви предимства на АЕЦ?

    Коментиран от #18

  • 18 Нематематик

    0 3 Отговор

    До коментар #17 от "Математика да бъде":

    Опа, математика, пак смяташ наобратно и с грешна основа. 40 киловатчаса батерия няма как да я получиш за 4000 долара, дори и франко завода в Китай, ако ще да се съдереш от търсене. По-скоро е два пъти по толкова.

    Приемайки на доверие 3500те цикъла, отиваме накъм 12 и повече стотинки цена за съхранение на киловатчас. Предполагам, че и сметките ти за производството и "инвертирането" са със същата точност.

    В заключение, производителите на батерии, волтаици инвертори също могат да смятат с Ексел и да ценообразуват на базата на тези сметки, така че да са по-евтини, но само малко по-евтини.
  • 19 Какъв Ексел

    3 0 Отговор
    Всичко това се смята на ум. Освен това се ползва логика, която показва, че ако от години смяна на 80kwh батерия на Тесла модел 3 струва 12 000 долара, то китайска батерия с два пъти по-малък капацитет няма как да струва 8000 долара три-четири години по-късно към днешна дата, когато има свръхпроизводство на батерии и цените им са паднали.

    И обърни внимание че говорим за батерия в комплект с инвертор и охладителна система а не само на клетки, които са необходими за съхранение на енергия с по-малки мощности. Обикновено за съхранение на енергия се ползват само клетките, а всичката останала електроника е в инвертора на соларната система. Водно охлаждане нямат. Тоест цената е още по-ниска от това което съм смятал за батерия за електромобил.
  • 20 Математиката ти куца наистина

    3 0 Отговор
    Пропускаш и факта че никой няма да сложи чисто нова такава батерия, а тази батерия ще отиде за съхранение на енергия когато приключи жизненият си цикъл в автомобила след 10-20 години и 200-300 хиляди километра, когато ще е морално остаряла на фона на новите батерии.

    Нищо не пречи да се ползва едновременно както за транспорт, така и за съхранение на енергия, защото никой не се нуждае от 1-2 милиона километра с един автомобил, а така или иначе е платил батерията. Всъщност точно това ще е сценария само след десетина години, когато всички автомобили вероятно по закон ще бъдат проектирани да могат да връщат енергия в мрежата, когато собственикът пожелае.

    Тогава допълнителната инвестиция е 0 лв и съхранението е напълно безплатно като бонус към електромобила, който така или иначе си платил независимо дали връщаш или не.
  • 21 Малко сметки на ум

    3 0 Отговор
    1 милион електромобила с толкова малки батерии ако връщат само 1kW в мрежата, мощността е 1000 мегавата, колкото е мощността на АЕЦ Козлодуй в момента и могат да работят така 40 часа. ПАВЕЦ Чаира работи с такава мощност, но може да работи само 8 часа.

    Виждаш ли потенциала, когато в бъдеще транспорта е електрически и са се натрупали и батерии които са свалени от електромобилите, но ще се ползват още 30-40 години, преди да е необходимо рециклиране?

    Дори при такива малки батерии в света всяка година ще се произвеждат батерии които денонощно да могат да връщат мощност колкото абсолютно всички инсталирани АЕЦ в момента. Всяка година ще се трупат 50 години напред, докато дойде време за рециклиране на първите, ако дотогава не са направили живота на батериите 100 години.
  • 22 Минус 30 градуса

    3 0 Отговор

    До коментар #6 от "Механик":

    Тази батерия работи и при минус 30 градуса и запазва 90% от капацитета и пробега при такава температура.