Европа планира забрана за отдаване под наем на автомобили с двигатели с вътрешно горене

25 Юли, 2025 12:00 1 628 57

  • автомобили под наем-
  • двг-
  • ес-
  • забрани

Мярката трябва да влезе в сила от 2030 година

Европа планира забрана за отдаване под наем на автомобили с двигатели с вътрешно горене - 1

Европейският съюз предприема поредна значителна стъпка към пълната електрификация на автомобилния транспорт. Според информация, публикувана от германския вестник Bild, Европейската комисия работи по законопроект, който предвижда, че от 2030 г. компаниите за коли под наем ще могат да купуват изключително електрически превозни средства за своите автопаркове. С тази мярка ЕС планира изкуствено да стимулира търсенето на електрически автомобили, използвайки бързата ротация на превозните средства в сектора за коли под наем като лост за ускоряване на цялостния преход към транспорт без въглеродни емисии.

Подробности за законодателния проект

Европейската комисия вече е потвърдила, че е разработен съответен регулаторен документ, но засега се въздържа от допълнителни коментари. Очаква се официалният проект да бъде представен до края на лятото, след което ще бъде внесен за разглеждане в Европейския парламент. Ако документът бъде приет в сегашния си вариант, новите правила ще засегнат около 60 процента от целия пазар на нови автомобили в Европа. Този процент представлява новите превозни средства, закупени днес от компании в сектора на колите под наем и корпоративния сектор.

Цели и бъдещи планове

Според Европейската комисия, забраната за обновяване на автопарковете на компаниите за коли под наем с превозни средства с двигатели с вътрешно горене трябва не само да допринесе за растежа на пазарния дял на електрическите превозни средства, но и да принуди производителите да ускорят темпото на иновации в технологиите за батерии и електрическата инфраструктура. В бъдеще подобно ограничение може да бъде разширено и за корпоративните автопаркове, т.е. автомобили, които компаниите използват за свои вътрешни нужди.

Тази мярка остава част от по-широката климатична стратегия на ЕС, която включва пълна забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, включително бензинови и дизелови, от 2035 г.

Пазарни настроения и реакции на производителите

Въпреки силните политически изявления и многобройните финансови стимули, продажбите на електрически автомобили в Европа не растат толкова бързо, колкото се очакваше. В редица страни, включително Германия, търсенето дори е намаляло след премахването на държавните субсидии.

На този фон редица автомобилни производители вече започнаха да преразглеждат стратегията си за електрически превозни средства. Някои от тях решиха да се откажат от специализирани подмарки за електрически автомобили, които преди това трябваше да подчертават екологичната идентичност на тези модели. Например, концернът Volkswagen реши постепенно да премахне отделната линия ID, която беше създадена за електрически модели, а Mercedes-Benz се отказва от използването на подмарката EQ в бъдещите нови модели, като ефективно интегрира електрическите превозни средства в общата моделна гама. Това показва промяна в комуникационния подход: вместо да подчертават разликата на електрическите автомобили, автомобилните производители се опитват да ги направят неразделна част от обичайната оферта, което е по-съобразено с настоящите пазарни настроения.

Какво мислите за тези нови регулации, споделете в коментарите.


Поставете оценка:
Оценка 1 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    46 5 Отговор
    Добре дошли в концлагера на цифровото евро роби!

    Коментиран от #20

  • 2 Политиката на

    47 4 Отговор
    ЕК се свежда основно до санкции и забрани. Може би европеецът трябва и той да помисли за санкции и забрани спрямо ЕК. Или може би не е демократично!?
  • 3 хе хе

    23 4 Отговор
    аре пак претоплихме манджата. генерира кликове, а? :)
  • 4 супер

    6 24 Отговор
    така изграждането на инфраструктура за зареждането ще падне на плещите на големите корпорации, а не на данъкоплатеца. Но за това трябва да виждаш малко по-далече от носа си, а не като тия в пост 1 и 2

    Коментиран от #7, #19, #21, #35

  • 5 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    21 4 Отговор
    МИСирКИ , ЕсеС
    НЕ Е ЕВРОПА ‼️
  • 6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    21 3 Отговор
    НАБИЙТЕ СИ ГО В КУХИТЕЛЕЙКИ
    ЕС Е САМО 40% ОТ ЕВРОПА‼️‼️
  • 7 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    15 2 Отговор

    До коментар #4 от "супер":

    А дали ще можеш да ползваш техните зарядни станции за твоето МПС 🤔❓

    Коментиран от #16, #17

  • 8 Сър Мастър Бейтс

    28 4 Отговор
    Тия не са в ред. Когато взимаш кола по наем, рент-а-кар компанията изисква автомобила да се върне с пълен резервоар. В случая с ел. колите - заредена на 100%. Сега вместо при връщането на колата да я заредиш за 2 минути на бензиностанция до летището, понеже бързаш за полет, трябва да си планираш поне 40 минути зареждане. Ама ще има ли зареждачка наблизо, бърза ли е, на никой не му пука. Колко удобно за потребителя, нали?

    Коментиран от #12

  • 9 ЕСССР

    22 3 Отговор
    "Домокрацията е за слабаците" каза Другарката Урсула и добави "Електрификация + евроатлантическа власт = либералкомунизъм! Да живей ЕСССР!
  • 10 ТЕСТ

    18 2 Отговор
    Това се казва тоталитаризъм на ЕС !!

    Коментиран от #14

  • 11 Крайно

    17 3 Отговор
    време е Еропа (да се разбира европееца, дребния данъкоплатец, който издържа тези изкукали в Брюксел) и да забравни най накрая този ЕС. Понеже решиха всички други проблеми - икономически, политически, имигрантски, са се хванали за автомобилите. От Брюксел досега само деклрации, рестрикции, правила, наредби.. и нищо, ама нищо смислено, което да оправде съществуването им. Ако политиците са представителна извадка на народа, подобно на Америка явно и в Европа упадъка е пълен.

    Коментиран от #13

  • 12 А дали е така

    4 8 Отговор

    До коментар #8 от "Сър Мастър Бейтс":

    Кой да ти каже? Ползвал ли си спарк? Имаше ли задължение да го върнеш зареден? Някои хора по този начин карат безплатно - получават точки за всяко включване в зарядната на автомобила който се ползва, а след това някое от пътуванията им излиза безплатно.
  • 13 Махни капаците

    8 4 Отговор

    До коментар #11 от "Крайно":

    Прочети новината от позицията:

    "трябва не само да допринесе за растежа на пазарния дял на електрическите превозни средства, но и да принуди производителите да ускорят темпото на иновации в технологиите за батерии и електрическата инфраструктура."


    Това е като да обвиняваш родител, че налага забрани на детето си, защото е двойкаджия и ще повтаря класа. А европейските производители са най-големите двойкаджии в световен мащаб по отношение на производството на батерии.
  • 14 ЕСССР

    11 4 Отговор

    До коментар #10 от "ТЕСТ":

    ЕвроКомунизмът е неизбежен! — агитационен плакат
  • 15 Иван Ангелов

    16 6 Отговор
    По принцип са прави, заради климатичните промени, които всички вече ги виждаме. Но не са прави, че достъпната, народната мобилност, от 1980-те и 1990-те вече не е народна и не е достъпна. Първо, електрическите коли и мотори са скъпи и недостъпни за народа - това трябва да се промени: или цените надолу или заплатите нагоре. Второ - защо обикновените трудещи се хора да трябва да плащат за зеления преход??? Очевидно е, че за това трябва да платят основните замърсители, затоплители и производители - корпорации, милионери, мултимилионери и милиардери! Така е логично и справедливо! Другото е хитра измама от страна на елитите!
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 супер

    5 8 Отговор

    До коментар #7 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Europacar имат собствеи станции по улиците. HERTZ финансираха EVgo. Всички могат да ги ползват.

    Коментиран от #27

  • 18 Некой си

    15 4 Отговор
    Най-много ми хареса следното от статията: "...да принуди производителите да ускорят темпото на иновации в технологиите за батерии и ЕЛЕКТРИЧЕСКА ИФРАСТРУКТУРА"
    Тоест ЧАСТНИ компании ще бъдат ПРИНУДЕНИ да инвестират в изграждането на електропреносна мрежа, която да захрани безбройните зарадни станции, необходими на цяла Европа, за да спази безумната идея за изцяло електропревоз.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Иван Ангелов

    13 3 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Да, така е. Това ще бъде цифров концлагер, с дори по-засилени мерки на следене от нацистките или сталинските лагери. Ще следят всяка покупка и продажба и ще могат да спират или отнемат парите на хората без тяхна авторизация. С цифровото евро всеки ще оставя широка цифрова диря - къде е ходил, какво е ял, къде е влизал, с кой се познава: всичко ще се знае от правителствата, които са реално подчинени на елитите, които реално искат да намалят населението по всички възможни незабележими начини, така че да избегнат социални революции и вълнения. Така, че цифровизацията и цифровите валути няма да освободят, а ще поробят хората. За това трябва да се говори.

    Коментиран от #26

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 супер

    1 5 Отговор

    До коментар #21 от "Некой си":

    Селско мислене на неуспял човек гледащ от ден за ден.

    Коментиран от #25

  • 24 Загуби?

    2 6 Отговор

    До коментар #19 от "Носорог":

    Зарядните станции на Тесла са печеливш бизнес. Вместо да плащат на американците, а печалбите да се изнасят от Европа, не е ли по-добре тези пари да си останат в Европа? Както осигуряване на работни места за производство монтаж и поддръжка на зарядни станции, така и печалби от производство и продажба на ток за фирмите? Защото за разлика от бензина, токът може да се произвежда съхранява и продава на място почти без използване на мрежата.

    При нужда батериите на зарядните станции могат да се ползват за сигурността на мрежата, за да не се получи сценария като в Испания. Буферните зарядни станции както могат да поемат излишната енергия от мрежата, така и могат да върнат енергия при нужда, като печелят и в двете посоки.
  • 25 Некой си

    6 2 Отговор

    До коментар #23 от "супер":

    Лозунгите не са аргументи, така и не го разбрахте вие, дето мислите с телевизора и фейса.
    Нямаш нито един аргумент, който да обори тезата, че корпорациите ще поемат изграждане на инфраструктура ЗА СВОЯ СМЕТКА, без да прехвърлят тежестите върху крайните потребители.

    Коментиран от #29

  • 26 Само така си мислиш

    4 6 Отговор

    До коментар #20 от "Иван Ангелов":

    Ако не плащаш тока който си произвеждаш сам и си зареждаш в автомобила, какво ще проследят през еврото? Ще проследят само парите, които си дал първоначално за фотоволтаици, батерии и зарядни станции, а следващите 20 години не могат да те следят колко зареждаш и пътуваш през сметките за зареждане.

    Но какво ще правиш, ако ти блокират сметката и не можеш да си платиш бензина на бензиностанцията? Ще напълниш резервоара от някоя чешма?
  • 27 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    3 2 Отговор

    До коментар #17 от "супер":

    Варненските електробуси си закупиха и зарядни станции , но там няма лични автомобили да зареждат❗
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Коне с капаци

    3 6 Отговор

    До коментар #25 от "Некой си":

    Как да обясниш на правоверен, че този живот има нюанси? Как да му обясниш, че само в България се надпреварват кой първи да инсталира батерии за съхранение на енергия и до 2026 година са заявени и одобрени за изграждане 10 000 мегават часа батерии, които да продават ток през 10 стотинки за да печелят от разликата между цената на обяд и вечер, която е 30 стотинки. А същия ток на зарядна станция може да бъде продаван на 60-80 стотинки и да печелят пет пъти повече, стига да има на кого да го продадат.

    И най-хубавото е че абсолютно същите батерии могат да се ползват и за захранване на зарядни станции, като едновременно с това продължат да правят арбитраж между обедните и вечерните часове, А също така им се плаща и за балансиране на мрежата и поддържане на честотата, които са още два начина за печелене от тези батерии - печелят от четири различни източника на доходи само с една и съща батерия.

    Коментиран от #33

  • 30 Намират се

    3 3 Отговор

    До коментар #28 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Смяташ ли че зарядните на автобусите в депото и контакта за зареждане в гаража ти се броят за обществена зарядна инфраструктура, за която става въпрос В статията? Откъде ви намират?

    Коментиран от #36

  • 31 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    6 4 Отговор
    Не виждате ли как Ви вкарват в схемата "няма да имате нищо, но ще сте доволни" ❗
    Прокарва се бъдещето на коли тип рент-а-кар, защото личните ще Ви ги направят НЕИЗГОДНИ❗

    Коментиран от #34

  • 32 ДрайвингПлежър

    6 3 Отговор
    Ще го кажа и аз: Европа днес е просто един луксозен концлагер и нищо друго!
    Единствения път за България преди да затъне е вън от тая фашистка кочина!
  • 33 Некой си

    7 1 Отговор

    До коментар #29 от "Коне с капаци":

    Съвсем случайно, драги, в момента довършвам 150МВтч батерии и започвам още 300.
    Та, не ми обяснявай точно ти как може да се печели от батерии.
    Обясни ми КОЙ ще изгради електропреносната мрежа плюс подстанциите до хилядите необходими само за България зарядни станции. И КОЙ ще плати за това изграждане? И как и за колко време ще си върне вложените ЛИЧНИ или заети пари?
    Ма много сте уикиобразовани, кефите!

    Коментиран от #38

  • 34 Шаблонно мислене

    5 3 Отговор

    До коментар #31 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Самият факт че вярваш че фотоволтаик на покрива и собствена батерия от която да си зареждаш автомобила е

    "Няма да имаш нищо, но ще си щастлив" и начин за следене, манипулация и принуда, а задължението да купуваш бензин единствено и само от бензиностанцията която ти кажат с карта която могат да блокират всеки е върховна свобода и демокрация, говори достатъчно дали въобще има нужда някой да те убеждава в нещо. Ти си влязъл в матрицата на шаблонното мислене. Някой го е измислил и ти го е казал А ти повтаряш като папагал.

    Коментиран от #41

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 супер

    5 5 Отговор

    До коментар #28 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Успяваш със всеки пост да счупиш стрелката на тъпомера
    Дадох ти дори пример с 2 агенции за коли под наем. Фирмените МПС-та не е задължително да се зареждат на контакта във фирмата. За това в пост 4 писах - "изграждането на инфраструктура за зареждането"
    как беше - "Пенчо бре чети"
    сега тръгни към следващия кладенец за вода....

    Коментиран от #40, #45

  • 38 Никой си

    0 5 Отговор

    До коментар #33 от "Некой си":

    150 мегават часа батерия вкъщи ли си я инсталира? Няма ли достъп на автомобили до тази батерия? Тази батерия може да осигури 150 броя зарядни станции по един мегават, които едновременно да зареждат по 520 км на всеки пет минути, а ти да печелиш милиони от нея.

    Ето ти бизнес решение на всичките електромобили за които се чудиш къде ще зареждат - само твоята батерия осигурява 1500 зареждания за час. Разбира се ако батерията не беше хипотетична и електромобилите които няма къде да зареждат съществуваха.

    Да не мислиш че твоята батерия е единствената в България? Такива батерии ще има навсякъде само след няколко години, но няма да има кой да зарежда на тях за да печелят.

    Коментиран от #54

  • 39 хе хе

    3 1 Отговор

    До коментар #36 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    ОГРАНИЧЕНИЕТО, а не положението на станциите.
    от къде те изкопаха тебе?!
  • 40 И аз му дадох пример

    2 3 Отговор

    До коментар #37 от "супер":

    Автомобилите под наем Spark. Нито ползват собствена мрежа, нито задължават клиентите да връщат автомобилите заредени. Но той мисли шаблонно и на принципа копи пейст си "говори" каквото му е зададено да каже, без въобще да чете какво пишат събеседниците му. За него фактите и реалността са без значение. Логиката е имагинерно понятие. Важното е да се прокарва правата Вяра чрез запаметени манипулации лъжи и лозунги.

    Коментиран от #43, #46

  • 41 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    1 2 Отговор

    До коментар #34 от "Шаблонно мислене":

    🤣С фотоволтаик на покрива на блока и ще зареждаш Телата 🤣
    Верно доста РАЗЧУПЕНО МИСЛЕНЕ имаш 🤣

    Коментиран от #44

  • 42 Пример

    3 1 Отговор

    До коментар #35 от "ДрайвингПлежър":

    Погледни коментар 33 който изгражда 150 мегават часа батерия, а следващата която ще изгражда ще е 300 мегаватчаса а до края на годината ще инсталира още няколко стотин мегаватчаса. Само той само тази година ще изгради около 1000 пъти повече капацитет отколкото въобще съществуваше преди две години в България. Можеш да го питаш как собствениците на тези батерии дават рошвети за да ги изградят по-бързо, ВЪПРЕКИ ПОЛИТИЦИТЕ.
  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 Ха ха ха

    6 1 Отговор
    Идиотите си продължават да тормозят света, все едно никакви промени не да започнали и те са вечни и ще векуват на власт. Скоро ще разберат по трудния начин, че не са прави.
  • 48 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    3 2 Отговор

    До коментар #44 от "Счупено мислене":

    Той и АЕЦ ще си изгради, знам❗
  • 49 супер

    4 1 Отговор

    До коментар #45 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    уаууу... какви аргументи какво чудо. Гений на мисълта и знанията.
  • 50 НХПЗврздпцпд

    1 2 Отговор
    Какво изобщо четете и отговаряте на Електрика, известен и като Митичния Бустер? Този е неуспял партиен секретар, което обяснява и подмокрянето му от такива новини като тази, която е от типа "партията нареди". Затова и по последни данни е китайофил.
  • 51 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 52 ГРЕТКА С МОТОРЕТКА

    0 5 Отговор
    МАЧК@Й ДИЗЕЛИТЕ НА М@СТИТИТЕ БОГАТАШИ И ТЕХНИТЕ АВТОПАРКОВЕ ЗАМЪРСЯВАЩИ ВЪЗДУХА КОЙТО ДИШАТ НАШИТЕ ДЕЦА !
  • 53 Анонимен

    4 2 Отговор
    Да започнат с кортежите и самолетите, с които пътуват.
  • 54 Некой си

    2 4 Отговор

    До коментар #38 от "Никой си":

    Батерия в полето в южна България.
    Там са предимно цигани с каруци.
    А най-важното е - енергия за зарядни станции НЯМА. Всичко е за мрежата.
    Тезата - PV+BESS за да зареждаш на некой си бричката е финансово абсурдна.
    Пак опираме до цената за пренос и трансформиране на енергията, където бричките са много, и кой ще плати тази цена.
    Толкова сте имагинерни в разчупеното мислене, че чак се плаша.

    Коментиран от #55, #56

  • 55 уаууу

    4 5 Отговор

    До коментар #54 от "Некой си":

    Норвежците живи да ги оплачеш значи. Бедни и боси ходят заради тези тостери. Нямат ток за дома. Спира и прекъсва. Изгарят електростанциите. Мъка мъка...
    В Норвегия имат 2.8 млн колим като 29% са тостери и 12% хибриди. Над 85% за 2023 и 2024та от продадените коли са електрички. Как ли се справят милите в тази страна без слънчеви панели и атомни централи?!
    А да поговорил ми за градовете в Китай?! абсурд... няма такива държави.
  • 56 Бесс

    5 4 Отговор

    До коментар #54 от "Некой си":

    На каква цена продавате тока на мрежата? По-скъпо ли е отколкото да го продавате на 80 стотинки на бърза зарядна станция? Е твоя пример само потвърждава тезата, че 150 броя мегаватови зарядни станции могат да се изградят в полето без никакъв проблем .


    На следващата която ще изграждаш могат да се изградят 300 броя мегаватори зарядни станции които зареждат за 5 мин


    Знаеш ли такава бензиностанция в България с 300 колонки. А в Южна България в селата?
  • 57 Пак ли

    5 0 Отговор
    По колко пъти ще публикувате едно и също с различни заглавия