Отидете към основна версия

9 731 63

Какво трябва да знаем за проблемите с преминаване на Годишен технически преглед? Ангел Славчев пред ФАКТИ

  • ангел-
  • славчев-
  • коли-
  • годишен-
  • технически-
  • преглед-
  • проблем-
  • газове

При управлението на ГЕРБ през 2018 година нашата държавна администрация е тази, която е въвела тези високи изисквания в наредба Н-32, която описва методологията за преминаване на годишен технически преглед, казва депутатът

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В последните седмици проблемът с преминаване на Годишен технически преглед (ГТП) на автомобила заради „повече“ емисии в изгорелите газове предизвика голяма дискусия и обществена реакция. Какви промени се готвят… Пред ФАКТИ говори Ангел Славчев, депутат от „Възраждане“.

- Г-н Славчев, партия „Възраждане“ продължава активно да настоява за разрешаване на проблема с около 2 милиона автомобила, които са заплашени да останат без ГТП поради новите изисквания в наредба, влязла в сила от юли 2024 г. Какво следва, какво искате да се промени?
- С темата се запознах още по време на предизборната кампания през юни тази година. На две от отворените ни срещи, хората попитаха какво ще направим, за да не се стигне до спирането от движение на автомобилите. Още в първия ден след клетвата на Народното събрание поисках среща със служебния министър на транспорта. Проведохме среща с неговия заместник, на която стана ясно, че през 2018 година Министерството на околната среда и водите е поискало от Министерството на транспорта да вкара в чл. 37 ал.4 от Наредбата за годишните технически прегледи, а именно – там, където се описват опасните неизправности, да бъдат заложени и изгорелите газове. След няколко срещи с министъра на околната среда и този на транспорта и липсата на комуникация между двете министерства, внесохме наши предложения и до двете ведомства. От МОСВ искаме да изпратят писмо до това на транспорта с настояване изгорелите газове да отпаднат от „опасни неизправности“. От Министерството на транспорта поискахме три неща:
1. Премахване на изгорелите газове от „ опасни неизправности“
2 Срокът за отстраняване на констатиран проблем да се увеличи от 14 на 30 дни
3. Ако автомобилът не отговаря на дадената му еко група спрямо годината на производство, то да се назначава по-ниска еко група, при съгласие на собственика

- Защо сегашната версия на Наредбата ще доведе до спирането от движение на милиони автомобили, които не могат да отговорят на строгите критерии за газови емисии?
- През 2018 година правителството на ГЕРБ е транспонирало Европейската директива 2014/45/ЕС явно с недоглеждане. В самата директива всички неизправности, свързани с отработените газове, са отбелязани като „значителни“ , а в българския вариант на наредба са посочени като „опасни“. Когато са в категория “опасни“, то автомобилът бива спиран автоматично от движение.
Ще дам пример: След като автомобил трябва да премине годишен технически преглед и бъде констатирано по време на прегледа, че няма спирачки, то на собственика му се дава право да отстрани проблема в срок от 14 дни и да си тръгне с колата от пункта.
Ако отработените газове на автомобила не влизат в нормите, зададени в наредбата, то автомобилът бива спиран автоматично от движение и мпс-то трябва да бъде изведено от пункта с репатрираща техника. Няма право да се движи по улиците.

- Кой, как, кога и какви емисии сме приели да спазваме?
- До преди 4 седмици всички мислихме, че Европейската директива 2014/45/ЕС от 3 април 2014 г. е тази, която ни кара да имаме толкова високи изисквания. Оказа се обаче съвсем друга причината. При управлението на ГЕРБ през 2018 година нашата държавна администрация е тази, която е въвела тези високи изисквания в наредба Н-32, която описва методологията за преминаване на годишен технически преглед. В самата директива на ЕС изискванията към отработените газове не са толкова строги.

- Защо става така, че автомобили на 40 години могат да преминат технически преглед без проблеми, а по-нови автомобили са заплашени от спиране?
- Причината е отново в наредбата. Когато Вашият автомобил е произведен преди 2002 година, то той автоматично влиза в първа екологична група, в която изискванията за отработени газове са занижени и всички коли ги покриват. Когато са произведени след 2002 година, то те имат Екологична категория, която е зададена от производителя. Важно е читателите да правят разлика между „екологична група“ и „ екологична категория“. Това са две коренно различни неща. В чл. 37 на Наредба Н-32 са описани изискванията за отработени газове. Когато автомобилът е произведен 2015 година, той излиза по документи с 5-та или 6-та екологична категория и съответно в 4-та екологична група, където изискванията за отработени газове са 6 пъти по-високи от тези за колите преди 2002 год. Наредбата гласи, че автомобил, който не влиза в екологичните стойности, бива спиран от движение.

- Какво предлагате като решение на създалата се ситуация?
- Предлагаме да се премахнат думите (или оказват въздействие върху околната среда.) в частта на чл. 37, ал. 4. от въпросната наредба, където се описват „ опасните“ неизправности. Това ще даде възможност, ако автомобилът не отговаря на изискванията, да бъде даден срок за отстраняване на неизправността, а не да го спират от движение.
Второто, което предлагаме, е срокът от 14 дни да бъде променен на 30 дни. Като мотив за тази промяна е, че 14 дни са прекалено малък срок за отстраняване на повечето възможни проблеми, както и ограничената възможност за вкарване на автомобила в сервиз. Наясно сме, че и 30 дни може да не бъдат достатъчни, но и че не може да бъде до безкрай.
Третото и е едно от най-важните е създаване на нова точка в наредбата, която дава право при непокриване на заложената в талона на автомобила еко категория, то

системата на Автомобилна администрация да дава възможност за назначаване на по-ниска екологична група, като водачът на МПС да удостовери, че се съгласява мпс-то да бъде заложено в по-ниската екологична група, като е наясно, че с това си действие ще бъде ограничен достъпът му до централните части на градовете.

Когато започне изменението на наредбата, ще има между 14 и 30 дни за обществено обсъждане, което от своя страна ще даде възможност на всички заинтересовани страни да дадат своите предложения и те да се обсъдят. Ние предвиждаме да направим няколко обществени събития, където да съберем експерти, собственици на пунктове за прегледи, потърпевши и да дадем още предложения за изменение. Едно от нещата, които ще поискаме, е да се прегледа цялата директива 2014/45/ЕС от 3 април 2014 год. и да се премахнат несъответствията между нашата наредба и европейската.

- Колко замърсяват автомобилите реално?
- Трудно мога да дам точно определение колко замърсяват автомобилите, но като обикновен човек виждам всекидневно как дизелови автомобили изкарват черен дим от ауспусите. В нашата държава не се поощрява да караш автомобила си на екологично гориво, като газ пропан-бутан, метан или електричество. Напротив, въпросната наредба дава преимущество именно на дизеловите автомобили, което е изключително странен парадокс. Едно от нещата, върху които работим и ще продължим да го правим, е държавата да поощрява собствениците на автомобили да избират такива, които замърсяват изключително малко.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 47 гласа.

Свързани новини