Отидете към основна версия

6 296 51

Капитан Тодор Пенев пред ФАКТИ: Според мен имаме 100% липса на опит за излизане от създала се ситуация във въздуха

  • тодор пенев-
  • катастрофа-
  • самолет-
  • граф игнатиево-
  • пилоти-
  • обучение

В авиацията няма място за недостатъчно тренирани пилоти за справяне с нестандартни ситуации, казва експертът

Кадър: БНТ
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

От 1952 г. до 1991 г. в българските Военновъздушни сили са станали 134 катастрофи, при които загиват летците, а самолетите са напълно разрушени. Само през 1973, 1984 и 1990 г. няма катастрофи .Това показва статистика от 2021 г. на БТА. През юни 2021 г. – МиГ-29 изгуби радиовръзка и изчезна от радарите над водите на Черно море край Шабла. Там се провеждаше тактическо учение с бойни стрелби „Шабла 21“. Пилотът Валентин Терзиев загина. Сега двама пилоти загинаха, след като военен учебен самолет L-39 ZA се разби в района на Трета авиобаза, известна като "Граф Игнатиево", при изпълнение на сложна маневра на пределно малка височина. Това са 51-годишният майор Петко Димитров и 28-годишният старши лейтенант Венцислав Дункин. Какво може да е довело до инцидента… Пред ФАКТИ говори капитан Тодор Пенев - бивш пилот, инструктор и авиационен експерт.

- Капитан Пенев, станахме свидетели на поредния инцидент с паднал военен самолет. Сега това стана на базата в „Граф Игнатиево“. Как гледате на случая, какво може да е станало?
- Разтревожени сме, говоря за хората в бойната и гражданската авиация, защото всеки случай със загинал човек е нещо много страшно. С много колеги в авиацията говорим по темата. Включително чуваме и бивши министри на отбраната, които много добре знаят, че и самите те имат вина. Няма как да не сме разтревожени. Самите пилоти в бойната авиация също са разтревожени, защото те самите се качват - едва ли не, само със страх да летят. Имаме много ниско ниво на подготовка, няма ресурс за тях, няма гориво, не са мотивирани и със заплатите си… Какво повече да кажем. Също и никой не го интересува от НАТО за нашата държава. НАТО седи отстрани и ни гледа сеира. Така го виждам аз. От НАТО много добре знаят какви са ни проблемите, но са ни оставили да ни дойдат тук едни Ф-16 след не знам колко години. Всички го усещат това, което става в нашето ВВС, и го виждат. Авиацията не е просто нещо, а е въпрос на ежедневна работа. Все говорим за Ф-16, че с тях ще сменим сегашните самолети. А докато дойде време да ги сменим, ако някой се разболее. Кой ще ги учи нашите пилоти, кога ще дойдат новите самолети, направо ще ги качим на Ф-16 ли… Това е абсолютна недалновидност. Визирам всички политици, които се занимават с темата. И друго. Генералите, които в момента ги обвиняват и им искат оставките, са направили един куп доклади до политиците. Какво могат да направят те освен да пишат доклади? Да, могат да направят както навремето Румен Радев си подаде оставката - за една година два пъти, в знак на несъгласие. През 2014-а Радев ясно каза, че не иска да „играе тази игра“. Още тогава Румен Радев каза, че нашата ВВС е стигнала дъното.

- Какви може да са според вас причините за инцидента на фона на видеото, което се появи и този абсолютно неестествен полет в последните метри, които виждаме?
- Според мен имаме 100% липса на опит за излизане от някаква създала се ситуация. Предполагам, че сега през обективния контрол ще стане най-ясно какви команди са подавани, дали има проблем с навигационната техника, която евентуално е свързана - ако има такава, с управлението на тягите, които управляват елероните - хоризонтални и вертикални. Ако има отказ при тях, кел фаида, че са инструктори, след като нямат управление. Но тогава би трябвало да катапултират. Обективният контрол ще покаже и каква е била необходимата минимална височина, за да се изпълни дадената фигура и дали това е нарушено. Ако е нарушено това условие, всичко останало е безпредметно да говорим.

- Но все пак говорим за хора с опит. Някак звучи странно…
- С колеги коментирахме и това, че може да не са сравнили надморската височина на „Долна Митрополия“, откъдето са излетели, и „Граф Игнатиево“. Ако са забравили да регулират висотомера, това е в тяхна полза, защото „Граф Игнатиево“ е на по-ниска височина. Просто излитат от едно летище и отиват на друго, но така в случая печелят 50 метра разлика в плюс. Тогава вече се придържат към плана да се започне фигурата от еди каква си височина, а това няма да е фатално. Но ако са започнали фигурата от много по-ниска височина от това, което е заложено в упражнението, вече е груба грешка. Малки грешки вече водят до претоварването на самолета в лупинг, както виждаме. Вместо да го обърнат лупинга и да продължат, те го обръщат в обратна посока, за да правят осморка или „кубинка“, както се казва. В този период от между 2 и 4 секунди те имаха време да скочат, което също е тренинг. Ако правят фигурите на височината, както се прави и всички сме го правили - в зоната 3000-5000 метра, нормално е да си задържиш самолета, да увеличиш скоростта, да излезеш от фигурата. Но те са на пределно ниска височина, а решение се взима за една секунда – или скачаш, или чакаш да набереш височина за следваща фигура. Ако има отказ в управлението, е друго. Но това, което коментирахме с колеги, е възможна грешка в тяхното пилотиране – едно, и второто, е влизането в самата фигура от минимална височина. Има и възможност за отказ на авиационна техника, съчетана с недостатъчен тренинг за справяне със ситуацията. Всичко останало, което го говорим като подготовка, е ясно. Вече всички видяха статистиката, която бе изнесена. А тя показва, че нашите военни пилоти имат 4 или 5 пъти по-ниско ниво на тренировка, ако ги сравним с техни колеги от други страни в НАТО. Тогава за какво са ни изобщо пилоти.

- И пак стигаме до това да говорим за подготовка и летателни часове във въздуха…
- Аз се занимавам само с тренировки и обучение и на пилоти в гражданската авиация. Оценявам ги като подготовка и възможности. Много ясно виждам тези, които не летят редовно, които са с големи прекъсвания, как им трябват много по-дълга програма за обучение, защото не могат да се справят. Продължаваме програмата, удължаваме сесиите, ако могат да си ги платят, ако не - горят. Преди седмица прекратих програмата за обучение на капитан, който не бе български гражданин. В авиацията няма място за недостатъчно тренирани пилоти за справяне с нестандартни ситуации.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 31 гласа.

Свързани новини