Отидете към основна версия

6 403 41

Германия се нуждае от хиляди шофьори. Колко плащат?

  • работа-
  • шофьори-
  • германия-
  • служители-
  • транспорт-
  • градски транспорт-
  • метро

Германия спешно се нуждае от шофьори на автобуси и машинисти за линиите на метрото

Снимка: Shutterstock

Германия изпитва остър недостиг на шофьори в обществения транспорт. През 2022 година близо половината от транспортните компании в страната са ограничили временно дейността си поради липса на шофьори на автобуси и трамваи, посочва в своя публикация по темата германската обществено-правна телевизия АРД. До 2030 само броят на незаетите в страната работни места за шофьори на автобуси ще е близо 87 000, става ясно от данни на Съюза на германските фирми за обществен транспорт VDV, цитирани от АРД. В момента в.недостигът е около 8000.

Анкетираните транспортни компании смятат, че до 2030 година ще трябва да увеличат броя на своите служители с около 20%, за да могат да поддържат и разширят автобусните и железопътните услуги. А VDV предвижда дори и по-сериозен ръст в нуждата от нови работни места в сектора. За 48% от компаниите от бранша запълването на свободните позиции за шофьори в момента е най-голямото предизвикателство, следвано от липсата на персонал за търговски и технически постове във фирмите.

Какви заплати получават шофьорите на автобуси?

Според портала за информации относно професиите в публичния сектор www.oeffentlichen-dienst.de, средната заплата на шофьорите на автобуси в Германия е 3039 евро бруто на месец. Около 25% от шофьорите обаче получават по-малко - средно 2708 евро. А други 25% повече - средно 3368 евро месечно. Данните са взети от атласа за заплащането на германската Агенция по заетостта, посочва порталът. Нивото на заплатата обаче може да се различава силно в зависимост от това къде е назначен шофьорът - дали в сферата на градския транспорт, или в туристическия сектор. Разлики има и в заплащането в отделните федерални провинции, а понякога дори и в отделните градове в рамките на една провинция.

На своя сайт компания Schilling Gruppe, която осигурява градски транспорт в региона на град Кьолн, посочва, че плаща средно между 15,35 евро и 17,28 евро бруто на час на шофьорите на автобуси. А това прави средно около 2600 бруто до 3000 бруто на месец. Извънредните часове, както и работата през почивни дни и уикенда или пък нощните смени се заплащат допълнително. Към това идват и коледни надбавки и други премии.

Как се става шофьор на автобус?

За да станеш шофьор на автобус в Германия, трябва да си на поне 24 години и да си преминал през специално обучение със силна практическа насоченост, което трае три години и завършва с изпит - т.нар. Ausbildung zum Berufskraftfahrer. Който вече е завършил друго професионално обучение, може да се преквалифицира за шофьор в градския транспорт. Преквалифицирането обикновено трае по-малко. За тази цел обаче кандидатът трябва да има шофьорска книжка категория D (за транспорта на над 25 души). Шофьорската книжка за тази категория обикновено струва около 5000 евро, но хората, които преминават през професионалното обучение, обикновено няма нужда да заплащат за курса, тъй като разходите се поемат от компанията, към която се обучават.

Много частни компании предоставят възможност и за по-бързо обучение. Компания Schilling Gruppe например посочва на сайта си, че обучава шофьори на автобус в рамките на 3 до 6 месеца. Изискванията са кандидатът да има шофьорска книжка от категория B и да е поне на 21 години.

В момента текат многобройни преговори за колективно договаряне на заплащането в сектора, от които ще зависят бъдещите тарифи. Железопътният и транспортен съюз (EVG) например настоява за увеличение от поне 650 евро месечно за наетите служители. Синдикатът настоява и за структурни промени в системата за заплащане. Миналата седмица в редица германски градове се проведоха стачки на обществения транспорт. Автобуси, трамваи и линиите на метрото не пътуваха в продължение на 24 часа. На някои места - и за по-дълго.

Германските сдружения на транспортните компании наскоро поискаха от членовете си по-подробна информация за недостига на квалифицирани работници. Но дори и в случай, че хиляди желаещи се запишат веднага за вакантните места за шофьори, няма как проблемът с липсата на персонал да се разреши бързо. Един пример от Дортмунд дава отговор на въпроса защо.

От първия ден, в който нов кандидат за шофьор на автобус без съответната шофьорска книжка официално бъде приет в системата, до деня, в който започва да превозва пътници, изминават около 8 месеца, казва Харалд Краус от Асоциацията на германските транспортни компании.

И въпреки проблемите, които изпитват с недостига на персонал, едва 13,8% от германските транспортни фирми търсят нови попълнения от чужбина.

Поставете оценка:
Оценка 2.4 от 8 гласа.

Свързани новини

Новини по държави: