Германия изпитва остър недостиг на шофьори в обществения транспорт. През 2022 година близо половината от транспортните компании в страната са ограничили временно дейността си поради липса на шофьори на автобуси и трамваи, посочва в своя публикация по темата германската обществено-правна телевизия АРД. До 2030 само броят на незаетите в страната работни места за шофьори на автобуси ще е близо 87 000, става ясно от данни на Съюза на германските фирми за обществен транспорт VDV, цитирани от АРД. В момента в.недостигът е около 8000.
Анкетираните транспортни компании смятат, че до 2030 година ще трябва да увеличат броя на своите служители с около 20%, за да могат да поддържат и разширят автобусните и железопътните услуги. А VDV предвижда дори и по-сериозен ръст в нуждата от нови работни места в сектора. За 48% от компаниите от бранша запълването на свободните позиции за шофьори в момента е най-голямото предизвикателство, следвано от липсата на персонал за търговски и технически постове във фирмите.
Какви заплати получават шофьорите на автобуси?
Според портала за информации относно професиите в публичния сектор www.oeffentlichen-dienst.de, средната заплата на шофьорите на автобуси в Германия е 3039 евро бруто на месец. Около 25% от шофьорите обаче получават по-малко - средно 2708 евро. А други 25% повече - средно 3368 евро месечно. Данните са взети от атласа за заплащането на германската Агенция по заетостта, посочва порталът. Нивото на заплатата обаче може да се различава силно в зависимост от това къде е назначен шофьорът - дали в сферата на градския транспорт, или в туристическия сектор. Разлики има и в заплащането в отделните федерални провинции, а понякога дори и в отделните градове в рамките на една провинция.
На своя сайт компания Schilling Gruppe, която осигурява градски транспорт в региона на град Кьолн, посочва, че плаща средно между 15,35 евро и 17,28 евро бруто на час на шофьорите на автобуси. А това прави средно около 2600 бруто до 3000 бруто на месец. Извънредните часове, както и работата през почивни дни и уикенда или пък нощните смени се заплащат допълнително. Към това идват и коледни надбавки и други премии.
Как се става шофьор на автобус?
За да станеш шофьор на автобус в Германия, трябва да си на поне 24 години и да си преминал през специално обучение със силна практическа насоченост, което трае три години и завършва с изпит - т.нар. Ausbildung zum Berufskraftfahrer. Който вече е завършил друго професионално обучение, може да се преквалифицира за шофьор в градския транспорт. Преквалифицирането обикновено трае по-малко. За тази цел обаче кандидатът трябва да има шофьорска книжка категория D (за транспорта на над 25 души). Шофьорската книжка за тази категория обикновено струва около 5000 евро, но хората, които преминават през професионалното обучение, обикновено няма нужда да заплащат за курса, тъй като разходите се поемат от компанията, към която се обучават.
Много частни компании предоставят възможност и за по-бързо обучение. Компания Schilling Gruppe например посочва на сайта си, че обучава шофьори на автобус в рамките на 3 до 6 месеца. Изискванията са кандидатът да има шофьорска книжка от категория B и да е поне на 21 години.
В момента текат многобройни преговори за колективно договаряне на заплащането в сектора, от които ще зависят бъдещите тарифи. Железопътният и транспортен съюз (EVG) например настоява за увеличение от поне 650 евро месечно за наетите служители. Синдикатът настоява и за структурни промени в системата за заплащане. Миналата седмица в редица германски градове се проведоха стачки на обществения транспорт. Автобуси, трамваи и линиите на метрото не пътуваха в продължение на 24 часа. На някои места - и за по-дълго.
Германските сдружения на транспортните компании наскоро поискаха от членовете си по-подробна информация за недостига на квалифицирани работници. Но дори и в случай, че хиляди желаещи се запишат веднага за вакантните места за шофьори, няма как проблемът с липсата на персонал да се разреши бързо. Един пример от Дортмунд дава отговор на въпроса защо.
От първия ден, в който нов кандидат за шофьор на автобус без съответната шофьорска книжка официално бъде приет в системата, до деня, в който започва да превозва пътници, изминават около 8 месеца, казва Харалд Краус от Асоциацията на германските транспортни компании.
И въпреки проблемите, които изпитват с недостига на персонал, едва 13,8% от германските транспортни фирми търсят нови попълнения от чужбина.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Теле
15:03 07.03.2023
2 Сменям си ник-а
Свикнали все друг да им върши работата.
15:04 07.03.2023
3 ДаВнесе
15:05 07.03.2023
4 Работник
Коментиран от #9
15:05 07.03.2023
5 Леля Гошо
15:07 07.03.2023
6 ТаУмВзе
15:08 07.03.2023
7 Миризлив пор
Коментиран от #16, #18
15:09 07.03.2023
8 Сатана Z
В Кралството шофьор на Лори взима 250—300£ на ден
15:12 07.03.2023
9 Езика не е труден
До коментар #4 от "Работник":
Започнеш ли да отстрелвал немски катерици, и почнат ли да падат, езика не е труден! Без катерица обаче, няма начин да го научиш!Коментиран от #12, #33
15:15 07.03.2023
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 От страни
15:20 07.03.2023
12 Анонимен
До коментар #9 от "Езика не е труден":
Немските катерици след 6 месеца искат брак. Тукашните можеш да ги влачиш с години.Коментиран от #13
15:21 07.03.2023
13 Затова пиша
До коментар #12 от "Анонимен":
Стреляш и бягаш! 6- месеца и от Москвич на Лада, и обратното! Започнеш ли да се озоваваш в компания на Мерцедес Ауди, Порше или нещо подобно, значи вече езика си се научил да го работиш като трябва! И в пряк и в преносен смисъл!Коментиран от #15
15:25 07.03.2023
14 Ха ха
15:38 07.03.2023
15 От страни
До коментар #13 от "Затова пиша":
Германките не ги интересува прекия смисъл а само преносния смисъл на добър език. Ама па убави не видях там дето минувах. Само ако е много младо момиче, а става ли по възрастна стават грозни.Коментиран от #28, #29
15:41 07.03.2023
16 От страни
До коментар #7 от "Миризлив пор":
Щото ако го напишат ще ги съжеляваме и ще бегаме да им изпращаме пари.15:42 07.03.2023
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Мммда
До коментар #7 от "Миризлив пор":
На тия 3039 остават някъде около 2000- 2050 чисто. Като сложиш едностаен около +-800евра- зависи в кой град си, плюс транспорт(градския) и храна ти трябват общо около 1400-1500 евра и то без кафето от кварталната бутка(2-3евро).Шофьор на камион е 2600 бруто.
15:44 07.03.2023
19 Гинка
15:44 07.03.2023
20 Тони
15:47 07.03.2023
21 Така така
15:49 07.03.2023
22 ами
16:00 07.03.2023
23 решение
16:04 07.03.2023
24 Някой
16:31 07.03.2023
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Иво
Коментиран от #35
17:50 07.03.2023
27 Николай Колев
Имам А-Б-Ц и Д категории
Като БУС шофьор опит нямам.
В България съм карал само курсовете.
Тук има 4 фирми за Бус шофьори. И на 4те фирми подадох документи и от никоя фирма не са ме взели. Получавах мейли,че ако се открие свободно място ще ме потърсят. Тук съм 5 години и работя нещо съвсем друго. Та не зная откъде взимате информацията,но не е вярна.
19:15 07.03.2023
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Цонев
До коментар #15 от "От страни":
Българките убави,но ки.Не им се работи. Искат някой баламутняк да ги гледа,подържа,храни и облича,а те да се тряскат докато мъжът и опъва жилите от работа.
19:23 07.03.2023
30 Николай Колев
Каза,че по договор 45ч месечно и заплата 2200€ ,но работи повече от 45ч ,но колкото повече работиш,толкова повече данъци и демек извънредната работа е центове. (Стотинки),та явно всички работим да храним хрантулници,политици....
Коментиран от #31, #38
19:31 07.03.2023
31 Кръстьо
До коментар #30 от "Николай Колев":
Кажи си го направо; бачкат по 55-60ч за 2400€.но спят в автобуса от работа.Тъкмо няма да плащаш по 1000-1500€ за квартира.
19:34 07.03.2023
32 един от многото
20:24 07.03.2023
33 стария моряк
До коментар #9 от "Езика не е труден":
От кога на породистите Монтафони им казват катерици!20:27 07.03.2023
34 Тираджия
Коментиран от #36, #40
21:13 07.03.2023
35 Остатък
До коментар #26 от "Иво":
След данъци и осигуровки остава колкото взима една продавачка в София, дето работата и е да пуши цял ден пред магазин.Коментиран от #41
21:26 07.03.2023
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Наззи
21:34 07.03.2023
38 Луд
До коментар #30 от "Николай Колев":
Смени си батерийте на калколатора.2200 евро за 45 часа са 48,88 евро на час и то чисто.
Коментиран от #39
08:19 08.03.2023
39 Мммда
До коментар #38 от "Луд":
Колегата се е объркал 45 часа е седмично, а не месечно. Няма такава заплата 48 на час чисто, дори и бруто няма за шофьор.09:28 08.03.2023
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Пламен Пенев
До коментар #35 от "Остатък":
И да лапа битката на шефа.11:32 09.03.2023