Last news in Fakti

7 Март, 2023 15:02 6 147 41

Германия се нуждае от хиляди шофьори. Колко плащат?

  • работа-
  • шофьори-
  • германия-
  • служители-
  • транспорт-
  • градски транспорт-
  • метро

Германия спешно се нуждае от шофьори на автобуси и машинисти за линиите на метрото

Германия се нуждае от хиляди шофьори. Колко плащат? - 1
Снимка: Shutterstock

Германия изпитва остър недостиг на шофьори в обществения транспорт. През 2022 година близо половината от транспортните компании в страната са ограничили временно дейността си поради липса на шофьори на автобуси и трамваи, посочва в своя публикация по темата германската обществено-правна телевизия АРД. До 2030 само броят на незаетите в страната работни места за шофьори на автобуси ще е близо 87 000, става ясно от данни на Съюза на германските фирми за обществен транспорт VDV, цитирани от АРД. В момента в.недостигът е около 8000.

Анкетираните транспортни компании смятат, че до 2030 година ще трябва да увеличат броя на своите служители с около 20%, за да могат да поддържат и разширят автобусните и железопътните услуги. А VDV предвижда дори и по-сериозен ръст в нуждата от нови работни места в сектора. За 48% от компаниите от бранша запълването на свободните позиции за шофьори в момента е най-голямото предизвикателство, следвано от липсата на персонал за търговски и технически постове във фирмите.

Какви заплати получават шофьорите на автобуси?

Според портала за информации относно професиите в публичния сектор www.oeffentlichen-dienst.de, средната заплата на шофьорите на автобуси в Германия е 3039 евро бруто на месец. Около 25% от шофьорите обаче получават по-малко - средно 2708 евро. А други 25% повече - средно 3368 евро месечно. Данните са взети от атласа за заплащането на германската Агенция по заетостта, посочва порталът. Нивото на заплатата обаче може да се различава силно в зависимост от това къде е назначен шофьорът - дали в сферата на градския транспорт, или в туристическия сектор. Разлики има и в заплащането в отделните федерални провинции, а понякога дори и в отделните градове в рамките на една провинция.

На своя сайт компания Schilling Gruppe, която осигурява градски транспорт в региона на град Кьолн, посочва, че плаща средно между 15,35 евро и 17,28 евро бруто на час на шофьорите на автобуси. А това прави средно около 2600 бруто до 3000 бруто на месец. Извънредните часове, както и работата през почивни дни и уикенда или пък нощните смени се заплащат допълнително. Към това идват и коледни надбавки и други премии.

Как се става шофьор на автобус?

За да станеш шофьор на автобус в Германия, трябва да си на поне 24 години и да си преминал през специално обучение със силна практическа насоченост, което трае три години и завършва с изпит - т.нар. Ausbildung zum Berufskraftfahrer. Който вече е завършил друго професионално обучение, може да се преквалифицира за шофьор в градския транспорт. Преквалифицирането обикновено трае по-малко. За тази цел обаче кандидатът трябва да има шофьорска книжка категория D (за транспорта на над 25 души). Шофьорската книжка за тази категория обикновено струва около 5000 евро, но хората, които преминават през професионалното обучение, обикновено няма нужда да заплащат за курса, тъй като разходите се поемат от компанията, към която се обучават.

Много частни компании предоставят възможност и за по-бързо обучение. Компания Schilling Gruppe например посочва на сайта си, че обучава шофьори на автобус в рамките на 3 до 6 месеца. Изискванията са кандидатът да има шофьорска книжка от категория B и да е поне на 21 години.

В момента текат многобройни преговори за колективно договаряне на заплащането в сектора, от които ще зависят бъдещите тарифи. Железопътният и транспортен съюз (EVG) например настоява за увеличение от поне 650 евро месечно за наетите служители. Синдикатът настоява и за структурни промени в системата за заплащане. Миналата седмица в редица германски градове се проведоха стачки на обществения транспорт. Автобуси, трамваи и линиите на метрото не пътуваха в продължение на 24 часа. На някои места - и за по-дълго.

Германските сдружения на транспортните компании наскоро поискаха от членовете си по-подробна информация за недостига на квалифицирани работници. Но дори и в случай, че хиляди желаещи се запишат веднага за вакантните места за шофьори, няма как проблемът с липсата на персонал да се разреши бързо. Един пример от Дортмунд дава отговор на въпроса защо.

От първия ден, в който нов кандидат за шофьор на автобус без съответната шофьорска книжка официално бъде приет в системата, до деня, в който започва да превозва пътници, изминават около 8 месеца, казва Харалд Краус от Асоциацията на германските транспортни компании.

И въпреки проблемите, които изпитват с недостига на персонал, едва 13,8% от германските транспортни фирми търсят нови попълнения от чужбина.


Поставете оценка:
Оценка 2.4 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Теле

    14 0 Отговор
    Нищо
  • 2 Сменям си ник-а

    49 1 Отговор
    Да си бачкат германците.
    Свикнали все друг да им върши работата.
  • 3 ДаВнесе

    36 1 Отговор
    Да Венесе още 20 млн. емигранти, белким някой се навие да кара автобуса... логика и Германия .... забрави.
  • 4 Работник

    58 2 Отговор
    Държавата е хубава.Заплатите са ниски,отношението е надмено а езика е труден.

    Коментиран от #9

  • 5 Леля Гошо

    50 0 Отговор
    Високи изисквания + малки пари = недостиг
  • 6 ТаУмВзе

    44 1 Отговор
    Нали имат милиони Бежанци? Що не въртят геврека! Щот са на Сициалка нали. Роби нема Действайте.
  • 7 Миризлив пор

    43 1 Отговор
    От цялата работа защо не пишете какви са им данъците и колко се взема чисто? В един момент ще се окаже, че май хич не се взема много и хората просто си търсят работа някъде другаде.

    Коментиран от #16, #18

  • 8 Сатана Z

    20 1 Отговор
    За 17€ на час да въртиш геврека в градския транспорт си е унижение.Шофьор с категория D може да почне работа на минимал 25€ на час и няма да се занимава с пътници .
    В Кралството шофьор на Лори взима 250—300£ на ден
  • 9 Езика не е труден

    12 6 Отговор

    До коментар #4 от "Работник":

    Започнеш ли да отстрелвал немски катерици, и почнат ли да падат, езика не е труден! Без катерица обаче, няма начин да го научиш!

    Коментиран от #12, #33

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 От страни

    20 1 Отговор
    И бошите и англетата да се учат да си работят щото ще има глад и студ.
  • 12 Анонимен

    14 1 Отговор

    До коментар #9 от "Езика не е труден":

    Немските катерици след 6 месеца искат брак. Тукашните можеш да ги влачиш с години.

    Коментиран от #13

  • 13 Затова пиша

    12 1 Отговор

    До коментар #12 от "Анонимен":

    Стреляш и бягаш! 6- месеца и от Москвич на Лада, и обратното! Започнеш ли да се озоваваш в компания на Мерцедес Ауди, Порше или нещо подобно, значи вече езика си се научил да го работиш като трябва! И в пряк и в преносен смисъл!

    Коментиран от #15

  • 14 Ха ха

    30 2 Отговор
    Абе кой нормален ще отиде да им работи на тия куфари в пропадналата им държава?Да им бачкат тъмнолилавите гости на Меркел!
  • 15 От страни

    17 1 Отговор

    До коментар #13 от "Затова пиша":

    Германките не ги интересува прекия смисъл а само преносния смисъл на добър език. Ама па убави не видях там дето минувах. Само ако е много младо момиче, а става ли по възрастна стават грозни.

    Коментиран от #28, #29

  • 16 От страни

    5 0 Отговор

    До коментар #7 от "Миризлив пор":

    Щото ако го напишат ще ги съжеляваме и ще бегаме да им изпращаме пари.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Мммда

    19 0 Отговор

    До коментар #7 от "Миризлив пор":

    На тия 3039 остават някъде около 2000- 2050 чисто. Като сложиш едностаен около +-800евра- зависи в кой град си, плюс транспорт(градския) и храна ти трябват общо около 1400-1500 евра и то без кафето от кварталната бутка(2-3евро).
    Шофьор на камион е 2600 бруто.
  • 19 Гинка

    25 1 Отговор
    42% е Данька в/у заплатата. И - 900 евро за 2 стайна квартира
  • 20 Тони

    9 3 Отговор
    Немския и френския са най-гадните езици.
  • 21 Така така

    23 1 Отговор
    Да си ги карат плащат малко колко да плащат, а се работи много.. Ако се разболееш се цупят все едно си робот. Здравната система е като в България същите некадърници но с огромно самочувствие.
  • 22 ами

    10 0 Отговор
    А що бе, нали щяхте да автоматизирате транспорта и да няма нужда от хора. Май нещо плановете ви....
  • 23 решение

    19 0 Отговор
    Скубят нормалните хора да плащат луди данъци, за да си хранят емигрантите, така се създава изкуствено разделяне на хората и омраза.. Да не са луди всички да им работят. Стига са дондуркали бежанците, да им спират помощите и веднага ще се намерят шофьори.
  • 24 Някой

    3 5 Отговор
    Браво. Пишете такива новини,че българите да бягат в чужбина.
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Иво

    11 1 Отговор
    От брутната 3000 евро извадете 43 до 45% данъци и вижте какво остава

    Коментиран от #35

  • 27 Николай Колев

    11 0 Отговор
    Живея на 7км от Хановер
    Имам А-Б-Ц и Д категории
    Като БУС шофьор опит нямам.
    В България съм карал само курсовете.
    Тук има 4 фирми за Бус шофьори. И на 4те фирми подадох документи и от никоя фирма не са ме взели. Получавах мейли,че ако се открие свободно място ще ме потърсят. Тук съм 5 години и работя нещо съвсем друго. Та не зная откъде взимате информацията,но не е вярна.
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Цонев

    8 1 Отговор

    До коментар #15 от "От страни":

    Българките убави,но ки.
    Не им се работи. Искат някой баламутняк да ги гледа,подържа,храни и облича,а те да се тряскат докато мъжът и опъва жилите от работа.
  • 30 Николай Колев

    9 0 Отговор
    Прочетох всички коментари и някой са писали колко взимат. Питах един бус шофьор колко работи и колко получава.
    Каза,че по договор 45ч месечно и заплата 2200€ ,но работи повече от 45ч ,но колкото повече работиш,толкова повече данъци и демек извънредната работа е центове. (Стотинки),та явно всички работим да храним хрантулници,политици....

    Коментиран от #31, #38

  • 31 Кръстьо

    6 0 Отговор

    До коментар #30 от "Николай Колев":

    Кажи си го направо; бачкат по 55-60ч за 2400€.но спят в автобуса от работа.
    Тъкмо няма да плащаш по 1000-1500€ за квартира.
  • 32 един от многото

    5 0 Отговор
    За толкова пари да си карат возилата! Иначе германците си намалиха заетостта по време на работа , близо 5 пъти , като в същото време си увеличиха доходите със същата цифра! И то само за германци и предпочитаните от тях работни места , естествено , да въртят геврека по пътищата въобще не им влиза в плановете!
  • 33 стария моряк

    2 0 Отговор

    До коментар #9 от "Езика не е труден":

    От кога на породистите Монтафони им казват катерици!
  • 34 Тираджия

    6 2 Отговор
    Работя в българска фирма и взимам около 3000 евро чисто на месец. Повтарям ЧИСТО! Работя 6 седмици в Европа след което почивам 10 дни в бг. Трябва да съм луд да се хвана за 3000 БРУТО да карам автобус в тая отвратителна страна. След данъците ще ми останат максимум 2100 чисто. Но и 5000 да ми дават не се хващам. Да шофираш каквото и да е мпс по пътищата на Германия е жестоко наказание. Добре че идвам рядко при тия изр. ..ди. Гледам да разтоваря и натоваря по най бърз начин , след което да се изнеса веднага към Франция че тия животни тук ги ненавиждам.

    Коментиран от #36, #40

  • 35 Остатък

    4 2 Отговор

    До коментар #26 от "Иво":

    След данъци и осигуровки остава колкото взима една продавачка в София, дето работата и е да пуши цял ден пред магазин.

    Коментиран от #41

  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Наззи

    5 0 Отговор
    Германците си бяха нацита и нацита си останаха към чужденците. Към белите от изтока. От цветнокожите ги е страх.
  • 38 Луд

    0 0 Отговор

    До коментар #30 от "Николай Колев":

    Смени си батерийте на калколатора.
    2200 евро за 45 часа са 48,88 евро на час и то чисто.

    Коментиран от #39

  • 39 Мммда

    2 0 Отговор

    До коментар #38 от "Луд":

    Колегата се е объркал 45 часа е седмично, а не месечно. Няма такава заплата 48 на час чисто, дори и бруто няма за шофьор.
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Пламен Пенев

    0 0 Отговор

    До коментар #35 от "Остатък":

    И да лапа битката на шефа.
Новини по държави: