Кампанията, която трябваше да мотивира германците да се ваксинират, е наречена: „Германия запретва ръкави“. Федералното правителство отпусна 25 милиона евро за плакати, телевизионни клипове и информация онлайн. Сега кампанията е по-важна от всякога, тъй като над 55 процента от хората в Германия са получили първата доза, а 38 процента са напълно ваксинирани. С други думи - върви се към създаване на т.нар. стаден имунитет от 85% до 90%. Но решаващ тук ще се окаже броят на колебаещите се и скептично настроените към имунизацията.
Кампанията не достига до най-важната целева група
„Кампанията изобщо не достига до хората, които изпитват колебания или се отнасят негативно към ваксините“, казва Щефан Егнер. Той се занимава с пазарни проучвания и заедно с екипа си е анкетирал 500 души за ефекта от „Германия запретва ръкави“. Ако би трябвало да постави оценка на кампанията, тя би била най-много тройка – тъй като не мотивира онези хора, които отказват да се ваксинират.
„В момента знаем твърде малко за скептично настроените към ваксините – не ги познаваме добре. Това е голямата разлика в сравнение с останалите рекламни кампании, където марките добре познават своите потенциални клиенти“, обяснява Егнер. Едва всеки пети от колебаещите се гледа телевизионните клипове за ваксините охотно – те не са достатъчно емоционални, казват анкетираните. „Подобна кампания трябва да бъде правилно адресирана и има нужда от ясен мотив, като например възможността да се върнем към предишния свободен живот“, казва Егнер. Президентката на Германското дружество по имунология Кристине Фалк разговаря със скептично настроени към имунизацията хора по един и същи начин: обяснява им, че имунизацията е най-добрата защита, която човек може да си осигури: „Хората, които отказват да се ваксинират, трябва да имат предвид, че рано или късно ще се заразят“, казва тя.
Имунизационните центрове - с все повече отказани часове
Въпреки това германците изглежда изпитват известно пресищане от темата. Някои имунизационни центрове съобщават за откази, свързани най-вече с втората доза. По данни на Сдружението на здравно-осигурителните каси в региона „Северен Рейн“, квотата на отказалите се е шест процента. Оттам поясняват, че това всъщност не се е променяло от самото начало. В Берлин миналата седмица е бил отказан или отложен всеки пети уговорен час за имунизация. Германският Червен кръст информира и за отказани часове в Саксония. Тенденцията на отказ от втората доза се потвърждава и в сведенията от провинциите Бранденбург, Долна Саксония и Мекленбург-Предна Померания. Президентът на Германския Червен кръст Марио Чая предлага в подобни случаи да се налагат глоби от 25-30 евро. Някои от личните лекари междувременно са въвели тази практика. Здравният експерт на Социалдемократическата партия Карл Лаутербах и отделни представители на ХДС също подкрепят въвеждането на санкции.
Втората доза е още по-важна заради Делта мутацията
Отказът от втората доза ваксина може да се окаже фатален на фона на разпространението на Делта мутацията, на която още отсега се дължат поне половината от всички нови инфекции, смятат експертите от института „Роберт Кох“. „Втората имунизация е особено важна, защото броят на антителата в организма се увеличава от нея значително“, казва президентката на германското Дружество по имунология Кристине Фалк. По нейните думи, „именно при мутацията Делта ефективността на защитата чрез втората ваксина е многократно по-висока“. Фалк отива и по-нататък, пледирайки пред здравния министър Йенс Шпан и за трета имунизация през есента или зимата, особено за рисковите групи.
Имат ли смисъл имунизационните бонуси?
Някои политици обмислят въвеждането на бонуси, с които да се мотивират скептично настроените към ваксините – както в САЩ, където колебаещите получават различни видове поощрения под формата на храна, джойнтове, разрешителни за лов и други. Вицепрезидентът на Германското дружество по психология Щефан Шулц-Хард обаче смята, че подобна стъпка би дала само краткосрочен ефект, а в дългосрочен план би била по-скоро контрапродуктивна: „Така де факто се сигнализира, че става дума за нещо проблематично – поради което хората, които се решат на такава стъпка, трябва да бъдат възнаграждавани. Това може да даде и обратен ефект“. Експертите са единодушни, че сега усилията в Германия трябва да бъдат насочени към мотивиране на колебаещите се и скептиците. Междувременно правителството обмисля допълнителна рекламна кампания с участието на известни личности и инфлуенсъри.
Автор: Оливер Пипер