Масовата продукция през последните години убива най-естествените инстинкти на истинските карачи. Основното предназначение на моите автомобили е да удовлетворят тези инстинкти." Това заявява Еберхард Шулц в началото на 80-те години на миналия век. За да отмъсти на ненавистната едросерийна машина за пари, той основава компания за производство на единични бройки суперавтомобили, каквито във Федерална република Германия по онова време просто не се правят. За име избира лаконичното по тевтонски Ingenieurgesellschaft fur Styling, DEsign und RAcing или просто Isdera.
Шулц не е новак в областта. През 1978 г. заедно с Райнер Бухман, кадър на Porsche, разработват за Mercedes-Benz прототипа CW 311, чийто радикален дизайн пък гребе с пълни шепи от стилистиката на небезизвестния С 111. След приключването на проекта щутгартският гигант дръпва кепенците и Еберхард е принуден да се оправя сам. Три години крои планове и през 1982-ра основава Isdera с идеята да произвежда... прототипа, но под собствена запазена марка. Добрите контакти в Mercedes-Benz му вършат чудесна работа, защото от компанията му доставят всякакви възли и агрегати. Преди да се гмурне във водите на суперкар-пазара обаче, Шулц попипва почвата със Spyder 033i - двуместна бегачка без какъвто и да било покрив и шестцилиндров двигател с мощност 231 к.с. При цена от 200 000 дойче марки за кола, в която няма къде да се скриеш дори от най-лекия дъждец продажбите не вървят особено добре, но германецът не губи вяра. Само две години по-късно той представя двойно (!) по-скъп автомобил с оркестровото име Imperator 108i и най-сетне успява да привлече вниманието на специалистите и публиката.
Прототипът ...
Подобно на злополучния Spyder, чийто наследник 036i се продава незнайно как и до днес, новото суперспортно купе използва механиката на Mercedes-Benz, но този път летвата е вдигата много по-високо. За донор е избран 560 SEC. Неговият V-образен осмак е напомпан до 390 к.с. През 1984 г. сп. "Ауто, мотор унд шпорт" включва Imperator 108i в прочутия си турнир на суперкарите и макар да се оказва най-бавен от всички, германският атлет с лекота достига 282 км/ч, набира до 100 за 5 секунди, а до 160 - за 10.8. Това му печели маса привърженици и въпреки баснословната цена мераклии не липсват. Баровците са очаровани от иновативната конструкция, отварящите се нагоре врати - традиция от времето на легендарния Gullwing на Mercedes-Benz - и не на последно място от бруталната сила, която лъха от Imperator. Шулц намира оригинално решение на проблема с видимостта назад, който възниква при всеки автомобил с централно разположен двигател. Той просто "качва" огледалото за обратно виждане на покрива, където то функционира на принципа на перископа.
... и серийният модел
По непотвърдени данни до днес са продадени 33 бройки от уникалния Imperator 108i. През 1993 г. по случай 10-годишнината на компанията си Еберхард Шулц представя още по-втрещяващия Commendatore 112i с дванайсетцилиндров от тогавашната S-класа, напомпан до 710 к.с., но той е друга тема.
Технически характеристики
|
Двигател: Диаметър на цилиндъра/ход на буталото:
Работен обем: Обем на цилиндъра: Горивна система: Степен на сгъстяване: Максимална мощност: Максимален въртящ момент: Специфична мощност: Габарити, дължина/широчина/височина: База: Предна/задна колея: Гуми отпред/отзад: Клиренс: Трансмисия: Спирачки отпред/отзад: Маса: Специфична маса: Обем на резервоара: Максимална скорост: Ускорение от 0 до 100 км/ч: |
Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА