Maserati е име, което в Италия звучи по същия звучен и впечатляващ начин като Ferrari. И марката с тризъбата емблема е олицетворение на комбинацията от скорост и лукс в един автомобил. През последните години Maserati се позагуби от звездния небосклон, изпадайки в дълбока криза. Само спомен са великите произведения на изкуството Shamal и Quatroporte. През 1957 г. Хуан Мануел Фанджо постига последната от петте си титли във Формула 1 именно в автомобил на тази италианска марка, Maserati 250 F. Няколко години по-късно, през 60-те двигатели на Maserati задвижват шампионските Cooper-и на Джон Съртиис и Педро Родригес. След тези успехи името Maserati изчезва безследно от състезателните трасета и то за период от почти 40 години. Завръщането отбелязваме чак сега, през 2003 г.
Наскоро бе представен проектът Maserati Trofeo, който бързо видя бял свят. Състезателният болид е развит на базата на серийното Coupe. Всъщност силуетът и основната линия са запазени. Техниката обаче е в друго измерение в сравнение със серийния автомобил. Концепцията на двигателя е същата, но благодарения на няколко изменения като промени по системата на газоразпределението, модифициране на ауспуховата система и т.н. мощността е повишена с 23 к.с. серийното Maserati Coupe развива 390 к.с. срещу 413 к.с. за състезателния автомобил. Голите цифри не са в състояние да изразят разликата в чувството при пилотиране на двата автомобила. Италианските инженери са предпочели да повишат динамичните характеристики не със самоцелно повишаване на мощността, а с други, далеч по-изтънчени похвати. Най-широко приложение в тази насока е намерило намаляването на личното тегло. Серийното Maserati удря на кантара над 1700 кг, докато състезателната версия е едва 1370 кг в незаредено състояние. Аеродинамиката е оптимизирана посредством два спойлера. Единият, преден, олично изчислен, има за задача едновременно да прилепя предницата към пътя и да охлажда спирачките на предните колела. Щръкналият огромен заден спойлер крепи задницата върху пътя и я държи стабилна, както на бързи прави, така и в дълги плавни виражи. Голяма заслуга за стабилността необходима за състезателен автомобил от този клас имат и огромните 18-цолови джанти и нископрофилни гуми. Всъщност този размер на джантите е предизвикан от големината на спирачните дискове. Отпред те са с диаметър 380 мм, а отзад 313 мм, естествено вентилирани.
Купето на болида олицетворява комбинацията въглерод-кожа. Воланът, арматурното табло и седалките са изработени от синя синтетична кожа, а всичко останало в кокпита е сътворено от карбон. Сериозни модификации се наблюдават и по окачването.
В серийната версия то е приятни и по спортно твърдо. При Trofeo то е толкова комфортно, колкото на лагерна количка. Всяка неравност по трасето пилотът усеща чак със зъбите си. Основен белег на пътното поведение на болида е, че проявява лека склонност към недозавиване, но това не се проявява в такава степен, че да постави в трудна ситуация дори и млади неопитни пилоти.
С автомобили Maserati Trofeo ще се провежда едномарков шампионат на различни писти в Европа. Тези болиди може да се пуснат и в надпревари от GT шампионатите за туристически автомобили.
Светослав НАУМОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 byyy
23:53 31.01.2010