Факти, новини, статии - Да извадим фактите наяве

Култовият Citroen с италиански мотор

Публикувана: 17 Юни, 2015 10:04
39 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 28005
ШРИФТ ПЕЧАТ
Разработките на бъдещия SM започват още през 60-те, когато Citroёn е на върха, а шокът от извънземния DS още не е преодолян. Всъщност идеята за създаването му се ражда в опитите да бъде лансирана спортна версия на "Богинята", както наричат DS. По онова време французите са години пред останалите в областта на дизайна, окачванията и каросериите.
 
Да постигнат набелязаната цел им пречи само липсата на достатъчно расов двигател. Това препятствие е преодоляно през 1968-а, когато Citroen закупува закъсалата Maserati с единствената цел да използва инженеринговия опит на италианците. "Двата шеврона" имат амбицията да конкурират имена като Jaguar, Porsche и Alfa Romeo, атакувайки пазара с коренно различна концепция. SM трябва да се превърне в първия Grand Turismo-автомобил с предно предаване и безпрецедентна по комфорта си возия.
 
Дизайнът на купето е дело на Робер Опрон и неговото Bureau des Etudes, което по-късно ще се прочуе с флагмана CX. Много от елементите по външността са заимствани от DS - силуетът е почти същият, а сложната осветителна техника в предницата разполага с отделни фарове, които "завиват" заедно с колелата. "Богинята" осигурява и хидропневматичното окачване, спирачната система и ходовата част.
Истинският коз на SM обаче се намира под предния капак. Под множеството тръ­бопроводи и хидравлични механизми се крие алуминиев V-образен шестак от Модена с обем 2.7 литра и мощност 170 к.с, разработен от "il dottore" Джулио Алфиери. Този шедьовър на апенинското двигателостроене всъщност е дериват на агрегата на Maserati Merak с два цилиндъра по-малко. "Развърта" спокойно до 6 500 об./мин. и изстрелва 1 600-килограмовия SM до 220 км/ч. Захранва се от три двойни карбуратора Weber, а малко по-късно получава и инжекцион, с което мощността нараства на 178 к.с., а максималната скорост - на 228 км/ч.
 
Независимо от брилянтната техника, авангардните форми и феноменалния набор от екстри обаче, продажбите не вървят по предварителния план. През 1971 г. са произведени 4 988 екземпляра, което остава абсолютен рекорд в историята на модела. След това кривата на продажбите започва да се спуска стремително надолу, за да достигне жалките 273 коли през 1974 г.
 
Година по-рано французите са разширили гамата с още по-разкошен и мощен вариант с трилитрова карбураторна версия на двигателя със 180 коня и автоматична трансмисия. За жалост това съвпада с началото на петролната криза и въвеждането на драконовски мерки за защита на околната среда в Щатите - един от най-важните пазари за модела. Капризната поддръжка и не особено високото качество на изработката погребват окончателно SM през 1975 година. Още по-лощшото е, че оттогава до днес марката Citroen върви все по-надолу и надолу.
 

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка