10 Септември, 2005 11:36 20 331 4

Mitsubishi Carisma

  • mitsubishi-
  • carisma-
  • mitsubishi carisma

Деветдесетте години на миналия век изправиха японските производители пред нови предизвикателства. За да се справят с данъчната политика на западноевропейските държави, която поставяше продукцията им в неравностойно ценово положение, много компании от Страната на изгряващото слънце започнаха да откриват заводи на Стария континент, избягвайки по този начин загробващите мита. Едно от първите подобни предприятия NedСar се пръкна като джойнт-венчър между Volvo Car Corporation, Mitsubishi Motors Corporation и холандското правителство през лятото на 1991 г. в град Борн. Четири години по-късно японско-шведската компания лансира съвместен проект за компактен автомобил, съобразен с вкусовете на европейската клиентела. Технологичните близнаци Volvo S40 и Mitsubishi Carisma се произвеждат на една и съща поточна линия, макар да са насочени към коренно различни групи от купувачи.

Равносметката от десетте години на коневейера може само да радва японците. Carisma се продава доста по-успешно от шведския си аналог навсякъде в Европа - особено след модернизацията през 1999 г. и оборудването є с първия в света серийно внедрен бензинов двигател с директно впръскване на горивото GDi (Gasoline Direct Injection). Въпреки че не е "чисто японски" автомобил, симпатягата от Борн печели почитатели с функционалната си

каросерия

в два варианта - хечбек и седан, и надеждната механика, които го превръщат в почти идеална градска кола. "Почти", защото цените на употребяваните екземпляри са доста солени, а макар и малко на брой, недостатъци все пак не липсват.По европейските класификации Carisma попада в т. нар. Голфов клас, но такава категоризация може леко да поведе купувача. В моделната гама на Mitsubishi моделът заема нишата между Lancer, от когото е по-голям, и Galant. Приблизително същата пазарна тактика избраха FIAT с Marea. Купето на Carisma е проектирано и изработено изключително грамотно, а сглобката впечатлява с прецизност и внимание към детайла. Въпреки това шикът остава на заден план за сметка на функционалността. Шведското влияние проличава в нивото на пасивна безопасност (от семтември 1997 г. наред с двата еърбега серийното оборудване включва и странични въздушни възглавници). Салонът глези с отлична ергономия и изключително удобни седалки. Просторът е в изобилие дори на задните места - разбира се, по критериите на Голфовия клас. Една от най-приятните черти на купето е много добрата шумоизолация. Благодарение на ниския коефициент на въздушно съпротивление (Сх=0.30) и специалните акустични кори, пътниците разбират, че се возят в моторизирино превозно средство, а не с помощта на вятъра, само при много висока скорост и когато двигателят работи с над 4 500 об./мин.

Купувачите могат да избират между три

агрегата

- два бензинови с работен обем 1 597 см3 (90 к.с.) и 1 834 см3 (115 к.с.) и един турбодизел (1 870 см3, 90 коня), доставян от Renault. През Септември 1997 г. Carisma става първият сериен автомобил в света с бензинов двигател с директно впръскване, след като Mitsubishi оборудва 1.8-литровия мотор със системата GDi. Тя позволява смесообразуването да се извършва не предварително, а направо в цилиндъра по подобие на дизелите. Така в различните режими на работа агрегатът може да ползва крайно обеднени смеси, в които съотношението на въздуха и горивото достига 40:1. При активно шофиране с висока скорост сместа се обогатява до 14.7:1, а в случай на внезапна нужда от максимална мощност горивото се подава на два стадия. В началото на такта на впръскване в горивната камера постъпва малка доза, за да се охлади въздухът, а след това в такта на сгъстяване "пристига" основната част от бензина, обогатяваща сместа до далеч по-стандартните за бензинов агрегат 12:1. Системата за директно впръскване позволява икономия на гориво без загуба на мощност.

Японските двигатели отдавна са се прославили с ресурса и надеждността си. Бензиновите агрегати на Carisma не са изключение и дефектират крайно рядко. Малко по-зле се представя френският турбодизел, добре познат от Renault R19 с лесно прегарящата гарнитура на цилиндровата глава. Същият мотор се монтира на Volvo S40, където показва подобна склонност. Въпреки това нафтовият вариант не е за пренебрегване - работи тихо, притежава чудесни експлоатационни характеристики и харчи малко. Що се отнася до бензиновите мотори, двата агрегата разполагат с почти идентични параметри, независимо от каталожните данни. Колебанието между 1.6- и 1.8-литровата модификация се обуславя по-скоро от липсата на ABS при екземплярите с малкия агрегат до Август 1996 г. Иначе мощността му е напълно достатъчна за теглото и габаритите на Carisma при по-нисък разход на гориво. Купувачите трябва да знаят само, че при най-ранните екземпляри заради нарушени уплътнения от горивната система могат да се носят неприятни миризми. Дефектът е по-скоро козметичен и се отстранява лесно, в случай че не е забелязан от предишния собственик в рамките на гаранционния срок. Ако финансовите възможности го позволяват, GDi-двигателят, естествено, също представлява интерес за българските купувачи, стига да се внимава много с качеството на горивото.

Една от малкото оправдани критики, отправяни към Mitsubishi Carisma, засяга

ходовата част

Въпросът с твърдостта му опира по-скоро до лични предпочитания и вкусове, макар че отличната стабилност и уверено пътно поведение до голяма степен компенсират леко "дървената" возия. По-неприятен недостатък са разхлопаните шарнири на предния мост, които заявяват за състоянието си с дразнещо тропане. През Юни 1998 NedCar решава радикално проблема с цялостна замяна на носачите отпред, но кандидат-купувачите на коли отпреди тази дата трябва да се примирят с нуждата от периодични ремонти по предницата.

По мнението на повечето механици с опит по темата Carisma смело може да се причисли към групата на безпроблемните автомобили. Спокойствието на собственика рядко се нарушава от лесно и евтино отстраними дефекти като заяждащ патронник на контактния ключ, нарушения в захранването на задните светлини и прекъсващи кабели на свещите, които между другото се нуждаят от изключително редовна смяна при GDi-модификациите.

Справка за модела

Mitsubishi Carisma (DAO)

История
Август 1995 На пазара дебютира хечбекът с пет врати Mitsubishi Carisma (заводски индекс DA0). За задвижване се предлагат два бензинови двигателя с обем 1.6 и 1.8 литра и мощност съответно 90 и 115 к.с.
Август 1996 Гамата се обогатява със седан
Януари 1997 Започва оборудването на Carisma с 1.9-литров дизел (90 к.с.), доставян от Renault
Септември 1997 Външността на модела е обновена. Нов бензинов двигател с директно впръскване GDi (125 к.с.) заменя 1.8-литровия мотор. В серийното оборудване са включени странични въздушни възглавници
Юни 1999 Carisma претърпява фейслифт. Мощността на базовия 1.6-литров двигател нараства на 100 к.с.

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване)
2 663 EUR
Скоростна кутия (5-степенна механична)
2 385 EUR
Динамо
388 EUR
Стартер
151 EUR
Водна помпа
77 EUR
Ауспух (пълен комплект, без катализатор)
326 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
124 EUR
Накладки (предни дискови)
82 EUR
Фар (комплект)
122 EUR
Преден калник
150 EUR
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Mitsubishi Carisma 1800 GLX /115 к. с./, произведен 1995 г.

 

ЦЕНИ НА СТАРО НА MITSUBISHI CARISMA (DAO)
Модел
Вр.
кВ/к.с.
Нов
1999
1998
1997
1996
1995
Mitsubishi Carisma 1600 GL
5
66/90
16 551
6 500
5 650
4 850
4 150
3 700
Mitsubishi Carisma 1600 GLX
5
66/90
17 813
7 050
6 100
5 250
4 500
-
Mitsubishi Carisma 1800 GLX
5
85/115
17 941
-
-
5 450
4 700
3 950
Mitsubishi Carisma 1800 GLS
5
85/115
19 475
-
-
6 100
5 300
4 450
Mitsubishi Carisma 1800 GLS Clima
5
85/115
20 140
-
-
6 450
5 600
4 750
Mitsubishi Carisma GDi Fleet
5
92/125
17 138
-
6 100
5 300
-
-
Mitsubishi Carisma GDi L
5
92/125
18 146
7 350
6 500
-
-
-
Mitsubishi Carisma GDi LX
5
92/125
19 424
7 850
6 950
6 050
-
-
Mitsubishi Carisma GDi LS
5
92/125
20 958
8 500
7 500
6 500
-
-
Mitsubishi Carisma 1600 GL
4
66/90
16 551
6 300
5 450
4 750
4 100
-
Mitsubishi Carisma 1600 GLX
4
66/90
17 507
6 850
5 900
5 100
4 400
-
Mitsubishi Carisma 1800 GLX
4
85/115
17 634
-
-
5 100
4 550
-
Mitsubishi Carisma 1800 GLS
4
85/115
19 168
-
-
5 700
5 100
-
Mitsubishi Carisma 1800 GLS Clima
4
85/115
19 833
-
-
6 050
5 350
-
Mitsubishi Carisma GDi Fleet
4
92/125
16 829
-
5 650
5 150
-
-
Mitsubishi Carisma GDi L
4
92/125
17 839
7 050
6 100
-
-
-
Mitsubishi Carisma GDi LX
4
92/125
19 117
7 600
6 500
5 700
-
-
Mitsubishi Carisma GDI LS
4
92/125
20 651
8 250
7 050
6 300
-
-
Mitsubishi Carisma 1900 TD GL
5
66/90
17 686
6 900
6 050
5 400
4 750
-
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLX
5
66/90
19 283
-
6 600
5 850
5 100
-
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLX Clima
5
66/90
18 948
7 750
6 650
5 900
5 200
-
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLS
5
66/90
19 475
-
-
6 050
5 300
-
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLS Clima
5
66/90
20 314
8 150
7 200
6 450
5 700
-
Mitsubishi Carisma 1900 TD GL
4
66/90
17 379
6 850
5 950
5 350
-
-
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLX
4
66/90
18 974
-
6 400
5 700
-
-
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLX Clima
4
66/90
18 642
7 400
6 500
5 850
-
-
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLS
4
66/90
19 168
-
-
5 700
-
-
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLS Clima
4
66/90
20 007
8 000
6 950
6 200
-
-
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke



 

Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 vladimirov

    1 1 Отговор
    GDI няма кабели за свещите, има четири бобини с лули директно върху свещите, които са иридиеви и се сменят веднъж на 60-100 000 км. Основния проблем при модификацията с този двигател е неквалифицираното сервизиране, което може да доведе до проблеми. Това за голфовете няма да го коментирам. Окачването наистина е малко твърдо, особено за германските модели и GDI, но там нямат проблеми с пътищата и е разбираемо. За сметка на това автомобила е изключително стабилен. Като основни недостатъци могат да се изтъкнат разтропването на кората на багажника по нашите пътища, поправимо е. Отказа на пръскалката на задната чистачка. Окисляване на контактите на панела за ел. стъклата и последващото счупване на някои от бутоните му, от силно натискане ако не се вземат мерки. Други проблеми които могат да се срещнат са: Прекалено ниско регулирани фарове, износени тампони на стабилизиращата щанга (10лв), които могат да предизвикат шум при преминаване през леки неравности. Нужда от регулиране на скоростния лост, при моделите със френска скоростна кутия на повече километри.
  • 2 xa

    2 1 Отговор
    Виждам ,че си запознат с модела.Ако не е проблем ,сподели дали има някакви по-често срещани проблеми по двигателя и на каква цена му е поддръжката на основните елемнти (като ремък/верига , ролки и т.н.) Ще съм благодарен.Автомобила ми харесва и искам да науча малко повече от хора ,които са имали опит с точно този прословут двигател GDI.
  • 3 unnamed

    2 0 Отговор
    Единственият минус е натрупването на нагар по всмукателните колектори, който трябва да се чисти на 50-60 000 км. Прави ли се редовно автомобила е много икономичен и ускорява изненадващо добре.
  • 4 unnamed

    4 0 Отговор
    Що се отнася до консумативите,това за което се сещам в момента е цената на агр. ремък Sun някъде около 90 лева, свещите задължително трябва да са иридиеви NGK IZFR6B около 140 лева, но пък се сменят на 100 хил. км За да няма колата проблеми с тракащи повдигачи препоръчителното масло е синтетика 5w 30. Цените не са никак плашещи.