Деветдесетте години на миналия век изправиха японските производители пред нови предизвикателства. За да се справят с данъчната политика на западноевропейските държави, която поставяше продукцията им в неравностойно ценово положение, много компании от Страната на изгряващото слънце започнаха да откриват заводи на Стария континент, избягвайки по този начин загробващите мита. Едно от първите подобни предприятия NedСar се пръкна като джойнт-венчър между Volvo Car Corporation, Mitsubishi Motors Corporation и холандското правителство през лятото на 1991 г. в град Борн. Четири години по-късно японско-шведската компания лансира съвместен проект за компактен автомобил, съобразен с вкусовете на европейската клиентела. Технологичните близнаци Volvo S40 и Mitsubishi Carisma се произвеждат на една и съща поточна линия, макар да са насочени към коренно различни групи от купувачи.
Равносметката от десетте години на коневейера може само да радва японците. Carisma се продава доста по-успешно от шведския си аналог навсякъде в Европа - особено след модернизацията през 1999 г. и оборудването є с първия в света серийно внедрен бензинов двигател с директно впръскване на горивото GDi (Gasoline Direct Injection). Въпреки че не е "чисто японски" автомобил, симпатягата от Борн печели почитатели с функционалната си
каросерия
в два варианта - хечбек и седан, и надеждната механика, които го превръщат в почти идеална градска кола. "Почти", защото цените на употребяваните екземпляри са доста солени, а макар и малко на брой, недостатъци все пак не липсват.По европейските класификации Carisma попада в т. нар. Голфов клас, но такава категоризация може леко да поведе купувача. В моделната гама на Mitsubishi моделът заема нишата между Lancer, от когото е по-голям, и Galant. Приблизително същата пазарна тактика избраха FIAT с Marea. Купето на Carisma е проектирано и изработено изключително грамотно, а сглобката впечатлява с прецизност и внимание към детайла. Въпреки това шикът остава на заден план за сметка на функционалността. Шведското влияние проличава в нивото на пасивна безопасност (от семтември 1997 г. наред с двата еърбега серийното оборудване включва и странични въздушни възглавници). Салонът глези с отлична ергономия и изключително удобни седалки. Просторът е в изобилие дори на задните места - разбира се, по критериите на Голфовия клас. Една от най-приятните черти на купето е много добрата шумоизолация. Благодарение на ниския коефициент на въздушно съпротивление (Сх=0.30) и специалните акустични кори, пътниците разбират, че се возят в моторизирино превозно средство, а не с помощта на вятъра, само при много висока скорост и когато двигателят работи с над 4 500 об./мин.
Купувачите могат да избират между три
агрегата
- два бензинови с работен обем 1 597 см3 (90 к.с.) и 1 834 см3 (115 к.с.) и един турбодизел (1 870 см3, 90 коня), доставян от Renault. През Септември 1997 г. Carisma става първият сериен автомобил в света с бензинов двигател с директно впръскване, след като Mitsubishi оборудва 1.8-литровия мотор със системата GDi. Тя позволява смесообразуването да се извършва не предварително, а направо в цилиндъра по подобие на дизелите. Така в различните режими на работа агрегатът може да ползва крайно обеднени смеси, в които съотношението на въздуха и горивото достига 40:1. При активно шофиране с висока скорост сместа се обогатява до 14.7:1, а в случай на внезапна нужда от максимална мощност горивото се подава на два стадия. В началото на такта на впръскване в горивната камера постъпва малка доза, за да се охлади въздухът, а след това в такта на сгъстяване "пристига" основната част от бензина, обогатяваща сместа до далеч по-стандартните за бензинов агрегат 12:1. Системата за директно впръскване позволява икономия на гориво без загуба на мощност.
Японските двигатели отдавна са се прославили с ресурса и надеждността си. Бензиновите агрегати на Carisma не са изключение и дефектират крайно рядко. Малко по-зле се представя френският турбодизел, добре познат от Renault R19 с лесно прегарящата гарнитура на цилиндровата глава. Същият мотор се монтира на Volvo S40, където показва подобна склонност. Въпреки това нафтовият вариант не е за пренебрегване - работи тихо, притежава чудесни експлоатационни характеристики и харчи малко. Що се отнася до бензиновите мотори, двата агрегата разполагат с почти идентични параметри, независимо от каталожните данни. Колебанието между 1.6- и 1.8-литровата модификация се обуславя по-скоро от липсата на ABS при екземплярите с малкия агрегат до Август 1996 г. Иначе мощността му е напълно достатъчна за теглото и габаритите на Carisma при по-нисък разход на гориво. Купувачите трябва да знаят само, че при най-ранните екземпляри заради нарушени уплътнения от горивната система могат да се носят неприятни миризми. Дефектът е по-скоро козметичен и се отстранява лесно, в случай че не е забелязан от предишния собственик в рамките на гаранционния срок. Ако финансовите възможности го позволяват, GDi-двигателят, естествено, също представлява интерес за българските купувачи, стига да се внимава много с качеството на горивото.
Една от малкото оправдани критики, отправяни към Mitsubishi Carisma, засяга
ходовата част
Въпросът с твърдостта му опира по-скоро до лични предпочитания и вкусове, макар че отличната стабилност и уверено пътно поведение до голяма степен компенсират леко "дървената" возия. По-неприятен недостатък са разхлопаните шарнири на предния мост, които заявяват за състоянието си с дразнещо тропане. През Юни 1998 NedCar решава радикално проблема с цялостна замяна на носачите отпред, но кандидат-купувачите на коли отпреди тази дата трябва да се примирят с нуждата от периодични ремонти по предницата.
По мнението на повечето механици с опит по темата Carisma смело може да се причисли към групата на безпроблемните автомобили. Спокойствието на собственика рядко се нарушава от лесно и евтино отстраними дефекти като заяждащ патронник на контактния ключ, нарушения в захранването на задните светлини и прекъсващи кабели на свещите, които между другото се нуждаят от изключително редовна смяна при GDi-модификациите.
Справка за модела
|
|
Mitsubishi Carisma (DAO) |
|
История
|
|
Август 1995 | На пазара дебютира хечбекът с пет врати Mitsubishi Carisma (заводски индекс DA0). За задвижване се предлагат два бензинови двигателя с обем 1.6 и 1.8 литра и мощност съответно 90 и 115 к.с. |
Август 1996 | Гамата се обогатява със седан |
Януари 1997 | Започва оборудването на Carisma с 1.9-литров дизел (90 к.с.), доставян от Renault |
Септември 1997 | Външността на модела е обновена. Нов бензинов двигател с директно впръскване GDi (125 к.с.) заменя 1.8-литровия мотор. В серийното оборудване са включени странични въздушни възглавници |
Юни 1999 | Carisma претърпява фейслифт. Мощността на базовия 1.6-литров двигател нараства на 100 к.с. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
2 663 EUR
|
Скоростна кутия (5-степенна механична)
|
2 385 EUR
|
Динамо
|
388 EUR
|
Стартер
|
151 EUR
|
Водна помпа
|
77 EUR
|
Ауспух (пълен комплект, без катализатор)
|
326 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
124 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
82 EUR
|
Фар (комплект)
|
122 EUR
|
Преден калник
|
150 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Mitsubishi Carisma 1800 GLX /115 к. с./, произведен 1995 г. |
ЦЕНИ НА СТАРО НА MITSUBISHI CARISMA (DAO)
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
1999
|
1998
|
1997
|
1996
|
1995
|
Mitsubishi Carisma 1600 GL
|
5
|
66/90
|
16 551
|
6 500
|
5 650
|
4 850
|
4 150
|
3 700
|
Mitsubishi Carisma 1600 GLX
|
5
|
66/90
|
17 813
|
7 050
|
6 100
|
5 250
|
4 500
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1800 GLX
|
5
|
85/115
|
17 941
|
-
|
-
|
5 450
|
4 700
|
3 950
|
Mitsubishi Carisma 1800 GLS
|
5
|
85/115
|
19 475
|
-
|
-
|
6 100
|
5 300
|
4 450
|
Mitsubishi Carisma 1800 GLS Clima
|
5
|
85/115
|
20 140
|
-
|
-
|
6 450
|
5 600
|
4 750
|
Mitsubishi Carisma GDi Fleet
|
5
|
92/125
|
17 138
|
-
|
6 100
|
5 300
|
-
|
-
|
Mitsubishi Carisma GDi L
|
5
|
92/125
|
18 146
|
7 350
|
6 500
|
-
|
-
|
-
|
Mitsubishi Carisma GDi LX
|
5
|
92/125
|
19 424
|
7 850
|
6 950
|
6 050
|
-
|
-
|
Mitsubishi Carisma GDi LS
|
5
|
92/125
|
20 958
|
8 500
|
7 500
|
6 500
|
-
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1600 GL
|
4
|
66/90
|
16 551
|
6 300
|
5 450
|
4 750
|
4 100
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1600 GLX
|
4
|
66/90
|
17 507
|
6 850
|
5 900
|
5 100
|
4 400
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1800 GLX
|
4
|
85/115
|
17 634
|
-
|
-
|
5 100
|
4 550
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1800 GLS
|
4
|
85/115
|
19 168
|
-
|
-
|
5 700
|
5 100
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1800 GLS Clima
|
4
|
85/115
|
19 833
|
-
|
-
|
6 050
|
5 350
|
-
|
Mitsubishi Carisma GDi Fleet
|
4
|
92/125
|
16 829
|
-
|
5 650
|
5 150
|
-
|
-
|
Mitsubishi Carisma GDi L
|
4
|
92/125
|
17 839
|
7 050
|
6 100
|
-
|
-
|
-
|
Mitsubishi Carisma GDi LX
|
4
|
92/125
|
19 117
|
7 600
|
6 500
|
5 700
|
-
|
-
|
Mitsubishi Carisma GDI LS
|
4
|
92/125
|
20 651
|
8 250
|
7 050
|
6 300
|
-
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1900 TD GL
|
5
|
66/90
|
17 686
|
6 900
|
6 050
|
5 400
|
4 750
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLX
|
5
|
66/90
|
19 283
|
-
|
6 600
|
5 850
|
5 100
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLX Clima
|
5
|
66/90
|
18 948
|
7 750
|
6 650
|
5 900
|
5 200
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLS
|
5
|
66/90
|
19 475
|
-
|
-
|
6 050
|
5 300
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLS Clima
|
5
|
66/90
|
20 314
|
8 150
|
7 200
|
6 450
|
5 700
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1900 TD GL
|
4
|
66/90
|
17 379
|
6 850
|
5 950
|
5 350
|
-
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLX
|
4
|
66/90
|
18 974
|
-
|
6 400
|
5 700
|
-
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLX Clima
|
4
|
66/90
|
18 642
|
7 400
|
6 500
|
5 850
|
-
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLS
|
4
|
66/90
|
19 168
|
-
|
-
|
5 700
|
-
|
-
|
Mitsubishi Carisma 1900 TD GLS Clima
|
4
|
66/90
|
20 007
|
8 000
|
6 950
|
6 200
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 vladimirov
15:42 08.09.2011
2 xa
15:42 08.09.2011
3 unnamed
15:42 08.09.2011
4 unnamed
15:42 08.09.2011