Last news in Fakti

7 Април, 2007 18:04 5 582 0

Mercedes-Benz SL

  • mercedes-benz-
  • mercedes-benz sl-
  • mercedes-benz sl-klasse

В английския език има израз, който описва добре непреходните ценности в модата. В автомобилната терминология "instant classic" се употребява по адрес на возила, които се превръщат в класика още с първата си поява, остават неподвластни на модерните дизайнерски течения, а вместо да намалява, от един момент насетне цената им започва да се покачва. Днес точно това се случва с един от най-красивите, луксозни и мощни автомобили, създавани някога. Предишното поколение на Mercedes-Benz SL струва колкото нов семеен хечбек, но повече надали ще поевтинява. Познахте - защото е класика.

Проектиран в края на 80-те години, роудстърът с фабричен индекс R 129 замени най-дълго произвеждания модел в историята на Mercedes-Benz. За периода между 1971 и 1989 г. W107 успя да се превърне в задължителен реквизит за всяка сапунена опера с по-сериозен бюджет и стана непоклатим символ на богатство и просперитет. Серията SL обаче явно е обречена на успех. Достатъчно би било да се спомене кой е първият й представител, за да стане ясно защо на пазара трудно може да се намери достоен противник. Късметът не подмина и R129, който дебютира през 1989 г. Излязъл изпод перото на небезизвестния дизайнер Бруно Сако, SL моментално зае овакантената от предшественика му ниша, смазвайки всякакви опити за чужд пробив в класа на големите туръри. За тоталното му превъзходство свидетелства фактът, че Mercedes-Benz успява да продаде близо 80 000 бройки - нечувана цифра за кола, която на практика се произвежда по поръчка. Десет-дванайсет хиляди евро звучи доста за автомобил на възраст близо 15 години. SL обаче е всичко друго, но не и обикновено МПС. В комплект с него вървят престижът, класата и съвсем различният социален статус, до който успява да се доближи само Jaguar XJS. На модела спокойно може да се гледа и като на инвестиция. Споменатата цена трябва да се смята за теоретичен минимум, след който ще настъпва само увеличаване. По-примамливи оферти пък директно могат да се игнорират, защото със сигурност подсказват за проблем.

Макар и от по особена порода, Mercedes-Benz SL R129 си остава употребяван автомобил, а предвид цената към покупката му трябва да се подходи внимателно. Щутгартският аристократ има малко допирни точки с масовата продукция. Качеството на изработката, използваните материали и технологичното равнище на модела са изключителни, но вечни машини просто няма. Най-слабото място на всеки кабриолет е сгъваемият покрив и при SL огледът трябва да започне именно от него. Гюрукът на R129 е напълно автоматичен, задвижва се от електрохидравличен механизъм, а управлението му е свързано със система за активна безопасност под формата на защитна дъга, която се изстрелва иззад седалките за 1/30 от секундата.

Ако не се поддържа, тъканта на мекия покрив се износва и някои шевове започват да текат. Ремонтът може да излезе солено и повод за сериозен пазарлък с продавача. Проблемът става много по-сериозен, ако гюрукът изобщо не може да се свали или дъгата е фиксирана в "бойно" положение. Почти със сигурност става дума за повреда на целия комплекс за активна безопасност, включително еърбеговете (там, където ги има; монтират се серийно след 1993 г.) Работата по откриване и отстраняване на неизправността може да достигне космически суми от над 1000 евро.

Причина за проблема могат да бъдат сензорите за позицията на автомобила спрямо хоризонта. Монтирани са на долните носачи на окачването отзад и се замърсяват изключително лесно. Покривът остава неподвижен също така заради повредена главна помпа на системата (около 300 евро) или някой цилиндър (200 евро). Нормалната работоспособност на защитната дъга се проверява лесно с рязко спиране от висока скорост. При нарушени регулировки тя изскача. Допълнителният твърд покрив определено е практична екстра, но до 1993 г. не се предлага дори като екстра.

Модернизацията от същата година не само поставя буквения индекс пред цифрата в моделното име. SL претърпява доста козметични ретуши и получава нови версии на двигателите. До този момент роудстърът се екипира с шест- и осемцилиндрови агрегати с мощност от 190 до 326 к.с. От края на 92-ра започва монтирането на изключителния V12 от S-klasse с 394 к.с. Според повечето познавачи обаче, разходите по поддръжката на такава модификация не се компенсират с кой знае колко по-високи динамични показатели. Идеалният SL крие под предния си капак петлитров осмак от серията 119, познат също така от най-наточените модификации на E-klasse. Шестцилиндровите варианти са доста по-мудни и се препоръчват за онези, които поставят икономията на първо място, каквото и да значи това за автомобил от клас GT.

Всички монтирани мотори са прочути с гигантския си ресурс, механична здравина и рафиниран ход. Ето защо всякакви неестествени шумове от двигателя по време на огледа на избрания SL са повод за съмнения. Осемцилиндровият двигател с катализатор има специална помпа, която снабдява преобразувателя със свеж въздух в режим на загряване. Ако при старт се чува тракане или стържене, най-вероятно въпросната помпа изживява последните си мигове. Цената й надхвърля 600 евро. Собствениците на други модели на Mercedes-Benz добре знаят, че двигателите на марката харчат масло. Разход от около литър на 1000 км се смята за напълно нормален. По-лошо става при теч. Традиционно място за такъв е П-образната гарнитура около разпределителя на запалването.

В последните години от кариерата си AMG екипира SL и с един почти митичен мотор. Към момента същият 7.3-литров звяр задвижва Pagani Zonda. Модификациите с такъв двигател се смятат за изключителна рядкост и представляват колекционерска ценност.

Сходствата между SL и W124 не спират до общата моторна гама. Аналогично с Е 500 е и напълно независимото окачване. Една от особеностите му е регулируемият клиренс. Течове от амортисьорите или неизправности по управляващия блок струват цяло състояние. Затова предварителната проверка с максимално натоварване е повече от задължителна. Автомобил, който не поддържа един и същи клиренс независимо от товара, трябва да се избягва. Наличието на регулируемо окачване се познава по копчето с надпис ADS на централната конзола. Иначе болестите по ходовата част на R129 са напълно сходни с тези на W124.

Същото може да се каже и за останалите възли и агрегати в конструкцията на SL с тази разлика, че заради ексклузивната роля на модела в гамата на Mercedes-Benz, вниманието на производителя към качеството и сглобката определено носи полза на потенциалния собственик. Покупката на толкова скъп автомобил, пък бил той и употребяван, не бива да се оставя на случайността. Диагностиката във фирмен сервиз може да се смята за задължителна най-малко заради слабостта на криминалния елит към модела. Базата данни може да разкрие цялата история на колата само по серийния номер - оригинален цвят, тапицерия, комплектация, месец и дори ден на производството, както и къде е бил внасян и изнасян автомобилът. Ако след такава проверка не възникнат проблеми, класиката SL се превръща в осъществена мечта.

Справка за модела
Mercedes-Benz SL-klasse (R129)
История
Септември 1989 Mercedes-Benz представя наследника на произвеждания от 1971 г. SL. Цените на новия роудстър с вътрешнозаводски индекс R129 стартират от 89 490 марки за базовата модификация 300 SL. Моделът се предлага с 3.0- и 5.0-литрови шест- и осемцилиндрови бензинови двигатели с мощност 190/231 и 326 к.с. съответно
Октомври 1992 Започва монтирането на шестлировия V12 от S-klasse с мощност 394 к.с. Топмодификацията струва 219 650 DM
Септември 1995 Моделът претърпява сериозна модернизация
Юли 2001 От поточните линии в Бремен слиза последният SL от модела R129

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател
22 400 EUR
Скоростна кутия (механична)
3 870 EUR
Динамо
620 EUR
Стартер
360 EUR
Водна помпа
420 EUR
Ауспух (комплект)
770 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
170 EUR
Накладки (предни дискови)
115 EUR
Фар (комплект)
230 EUR
Калник
500 EUR

Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Mercedes-Benz 500 SL /320 к. с./, произведен 1993 г.

 

Mercedes-Benz SL-klasse (R129)
Модел
Вр.
кВ/к.с.
Нов
1998
1997
1996
1995
1994
Mercedes-Benz SL 280
2
142/193
60 269
-
-
-
12 550
10 400
Mercedes-Benz SL 280
2
142/193
64 944
18 550
16 700
15 150
13 000
-
Mercedes-Benz SL 280
2
150/204
67 048
18 600
-
-
-
-
Mercedes-Benz SL 320
2
165/224
72 964
20 400
-
-
-
-
Mercedes-Benz SL 320
2
170/231
66 119
-
-
-
13 250
11 350
Mercedes-Benz SL 320
2
170/231
70 816
20 500
18 150
16 500
13 900
-
Mercedes-Benz SL 320 Special Edition
2
170/231
72 951
21 300
18 850
-
-
-
Mercedes-Benz SL 500
2
225/306
90 480
23 800
-
-
-
-
Mercedes-Benz SL 500
2
235/320
83 376
-
-
-
15 250
13 600
Mercedes-Benz SL 500
2
235/320
88 668
23 800
20 750
18 850
15 550
-
Mercedes-Benz SL 500 Spezial Edition
2
235/320
88 965
24 050
21 350
-
-
-
Mercedes-Benz SL 600
2
290/394
114 187
-
-
-
17 950
15 200
Mercedes-Benz SL 600
2
290/394
115 180
27 400
23 600
20 550
16 750
-
Mercedes-Benz SL 600 Special Edition
2
290/394
115 654
27 700
23 950
-
-
-
Mercedes-Benz SL 600
2
290/394
115 773
28 650
-
-
-
-
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
                 



Mercedes-Benz SL-klasse (R129)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Mercedes-Benz SL-klasse (R 129)
Работен обем
2 799-7 291 куб. см
Мощност

190-525 к. с.

Максимална скорост
223-250 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
9.8-4.8 сек.
Cadillac Eldorado
Работен обем
4 565-4 893 куб. см
Мощност

204-305 к. с.

Максимална скорост
210-241 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
8.2-7.1 сек.
Jaguar XJS
Работен обем
3 590-5 993 куб. см
Мощност

185-330 к. с.

Максимална скорост
210-260 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
9.5-6.5 сек.
BMW Z8 (E52 Z52)
Работен обем
4 941 куб. см
Мощност

400 к. с.

Максимална скорост
250 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
4.7 сек.


Димитър Димитров


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА