Ентусиазмът около електрическите коли поставя един централен въпрос: Откъде ще дойде токът, от който всички те се нуждаят? За противниците на атомната енергия това може да се окаже голямо притеснение. Това коментира изданието "Дойче Виртшафтснахрихтен".
Автомобилната индустрия се намира в „електро-въодушевление“: Volvo иска да произвежда все повече електромобили след 2019, Tesla се кани да доминира пазара с модел за 31.000 евро, а Volkswagen от своя страна ще контрира с предложения от 30.000 евро. Франция иска да забрани продажбата на дизелови и бензинови коли от 2040. Накратко, както показа и заключението от срещата за климата в Париж през 2015, в бъдещето улицата ще принадлежи на електрическата кола.
По света леките коли изминават около 25 000 милиарда километра
Един централен въпрос остава загадка: Откъде ще дойде целият този ток?
По света има около 1.2 милиарда леки автомобили. Освен това има още 250 милиона товарни автомобили и други тежкотоварни превозни средства, които за момента не са във фокуса на нашето внимание, въпреки че според Международната агенция по енергетиката са били решаващ фактор за развитието на потреблението на гориво.
Тази гигантска флота трябва да бъде преустроена през следващите години в електрическо задвижване. Респективно нуждата от ток се превръща в централен проблем. Един електромобил се нуждае от 15-35 киловатчаса за 100 километра. За да се опростят сметките, ще изходим от стойност 20 кВтч.
Ако приемем, че по света леките автомобили изминават 25 000 милиарда километра годишно и се нуждаят от 20 киловатчаса за 100 километра, ще бъде необходимо огромното количество от 5 000 милиарда кВтч. За да бъде произведена толкова енергия годишно, са необходими или 450 атомни централи, или 4 000 водноелектрически централи или 400 електроцентрали, изгарящи изкопаеми горива (кафяви въглища).
Надеждата, че възобновяемите енергийни източници ще могат да осигурят енергията за електромобилите, е илюзорна. Въпреки полаганите усилия в тази област произведената вятърна енергия годишно възлиза на 77 милиарда киловатчаса, а фотоволтаичната – 38 млрд. кВтч. Освен това вятърът и слънцето не са постоянни източници на енергия, което прави кафявите въглища нужни, за да се запълнят дупките.
Е-мобилността ще означава ренесанс на атомната енергия и енергията придобита от кафяви въглища. Това би било шумен провал за екологичната политика.
В тази връзка трябва да се вземат и под внимание 250-те милиона товарни автомобили, които потребяват 20% от световния петрол. От 2000 г. насам потреблението на петрол в тази област се е покачило повече от всеки друг сектор – индустрия, въздушен транспорт. Замърсяването на околната среда, причинено от товарните автомобили, е огромно. Въпреки опитите на концерни като Daimler и MAN да имплементират електрическото задвижване в камионите и тировете, това ще означава още по-голяма необходимост от енергия.
Решението – хибридните автомобили, но и намаляване на огромните инвестиции
Най-реалистичната алтернатива е затвърждаването на хибридните автомобили – комбинация от електрически батерии и бензин или дизел. Докато превозното средство се движи на дизел или бензин, батериите се зареждат, като по този начин зависимостта от енергийната мрежа силно се редуцира. Чрез намаляването на разхода на гориво ще има нужда от по-малко бензиностанции и при повреда на електрическите батерии шофьорът няма да остане на улицата. Освен това няма да бъде нужно да се изградят стотици електроцентрали. От частичното запазване на фосилните горива печелят както държавите, така и индустрията. Абсолютно им отстраняване би оказало огромен натиск за иновации върху автомобилопроизводителите и държавните администрации, които трябва да планират построяването на хиляди нови електрически станции. С оглед на тези перспективи затвърждаването на хибридните автомобили е най-балансираното решение.
Критици задават въпроса, дали
- превръщането на първичната енергия в електричество
- транспорта на тока до електрическите станции
- зареждането на батериите
- производството и изхвърлянето на батериите
не натоварват енергетиката и околната среда повече от
- добиването и рафинирането на петрол
- транспорта му до бензиностанциите
- изгорелите газове от бензиновите и дизеловите двигатели.
Солиден отговор на този въпрос няма.
Необходимо е да се води енергийна политика, която взима под внимание всички гореспоменати фактори.
- Електрическата мобилност със сигурност е добре дошла, но не и когато с нея върви драстично натоварване на околната среда чрез изграждането на електроцентрали, изгарящи изкопаеми горива.
- Вятърът и слънцето са атрактивни източници на енергия, но докато тя няма как да се съхранява, този вариант е силно ограничен.
- Отказът от атомната енергетика е проблематичен. Запазването ѝ с подобрени мерки за сигурност би било най-адекватният вариант.
В момента в обществото доминират лозунги като „Край с петрола, газта и въглищата“ или „Електромобилът е бъдещето“, което не води до никаква реална редукция на натоварването на околната среда.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 жигитайците
13:56 18.07.2017
2 миньор
13:57 18.07.2017
3 Зорлем
Тия от "Дойче Виртшафтснахрихтен" явно са гадни мурзилки и "чаршафи", които нищо не разбират от прогрес (или "прогрес"). Я, вижте как се промениха мобилните телефони, бе! Или как автомобила е изместил конските впрягове.
Ей, че гаден тоз мурзилаж, бре...
13:58 18.07.2017
4 Зорлем
"До края на годината Япония ще върне в експлоатация 10 ядрени реактора, спрени след аварията в АЕЦ „Фукушима“ през 2011 г."
Източник:
http://www.segabg.com/article.php?id=863881
14:02 18.07.2017
5 Знаещ
Коментиран от #9
14:04 18.07.2017
6 Ироничен
14:11 18.07.2017
7 гост
Коментиран от #13
14:14 18.07.2017
8 Jack Bauer
Коментиран от #10, #14, #15
14:24 18.07.2017
9 бай Иван
До коментар #5 от "Знаещ":
Не на всички им се мре в името на Аллах...14:30 18.07.2017
10 гост
До коментар #8 от "Jack Bauer":
Най-малкото фитнесите може да си покриват сами консумацията на ток с тази система и батерията на тесла. Самата батерия може да се програмира да се зарежда през нощта на ниска тарифа, за да има ток за сутринта и след това да се дозарежда от солар или според твоето предложение - педали, пътеки и др., за да има за вечерта.14:32 18.07.2017
11 Един
Още нещо. което днес смятах за един евро-електро-глупак:
В Германия 40% от електричеството е произведено от въглища. Изхождайки от същите тези 20 кВ, които споменават тук изчислих, че 8 кВ от енергията на "еко" автомобила идва от фосилни горива...
От тук, за да добиеш 8кВ отвъглища се нуждаеш от 6.4 кг въглища (килограм дава 1.25кВ) а 6.4 кг въглища имат себестойността на 15 кг СО2 или 0.150 кг/км
С други думи един еколкогичен електро автомобил при 40% изкопаеми горива в микса замърсява повече от конвенционален автомол от рода на масовия Голф с 1.4 двогател, който има 0.120 кг/км
Да са ви честити електричите на всички глупави глупаци, които ги защитават :)
15:25 18.07.2017
12 KKK
15:25 18.07.2017
13 Един
До коментар #7 от "гост":
.ате измисли най-накрая студения ядрен синтез и ти гарантирам Нобел... ама вече стана век му се мъчат :)15:27 18.07.2017
14 Един
До коментар #8 от "Jack Bauer":
Прав си, но нека не спираме до там - олимпийските игри вече ще са кой най-много ток е произвел :) толкова спортист търчи за алилуята - я всеки възан в мрежата и глей как ше светим :D... и по една тръба щот потта може да се ползва за напоителни системи, а кое къде ще се включва оставям на личния избор на тичащите ;)
15:30 18.07.2017
15 Mclaren P1
До коментар #8 от "Jack Bauer":
Всъщност като се замислиш, такива малки неща могат да променят много. А и ми е интересно защо никой не говори за масовия транспорт? Влакове? Могат да спестят много. Не е задължително винаги да се пътува с личен автомобил. А специално за градовете, дори предвижване с велосипед може да промени нещата. Хората да се раздвижат малко, не е трудно, а и на запад вече става масово. Хората трябва малко по-сериозно да се замислят вече за околната среда и нейното опазване, защото ми е много интересно какво ще стане след 50 години, когато петролът се изчерпа.15:49 18.07.2017
16 Крум
15:50 18.07.2017
17 Стефан Ангелов
Коментиран от #19
16:07 18.07.2017
18 Morgoth
Коментиран от #21
16:23 18.07.2017
19 Morgoth
До коментар #17 от "Стефан Ангелов":
С деутерий и тритий :)Само за сега не успяват да се справят със загубата на тритий.
16:25 18.07.2017
20 Julio
Ако не успее ще ни задължат да си светим със свещи и да метем с метли вместо прахосмукачки в името на киселата ляво-либерална-еко измет...
16:35 18.07.2017
21 Един
До коментар #18 от "Morgoth":
Атомните централи може да са чисти откъм производство... но съхранението на ядрени отпадъци не е нито чисто нито безопасно...А урана всъщност е вече доста кът и повечето добив го държаш лошите рашки та не знам запада как ше го кара :)
16:40 18.07.2017
22 Shmeker
Ако се мине на водород отново АЕЦ-овете са необходими, защото там водородът е остатъчен продукт.. без пари.
19:58 18.07.2017
23 Морски
19:58 18.07.2017
24 Олейли
20:36 18.07.2017
25 Лексус
Коментиран от #28
20:42 18.07.2017
26 John Doe
20:54 18.07.2017
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Учуден
До коментар #25 от "Лексус":
Абе ти хубаво ще я караш с месеци в града без бензин ама на този хибрид от къде ще дойде този ток в батериите, от въздуха ли??Аз моята кола в града също не и чувам двигателят, то да не е Лада бе човек с 1500 оборота какво да чуеш?
Коментиран от #31
21:19 18.07.2017
29 мимеее
Коментиран от #34
23:11 18.07.2017
30 Бай Тошо
23:25 18.07.2017
31 Лексус
До коментар #28 от "Учуден":
Надявам се си запознат, че тока при хибридите идва от регенериране на енергията при спиране основно. Точно 3, 4 пъти като ползвам спирачката, се запълва едната от общо 6те чертички за капацитет на батерията. А при липса на кинетична енергия, си включва сама бензиновия двигател и зарежда батерията. Идеята е, че като повече караш колата, по малко й се налага да ползва бензин за зареждане, и съответно аз се придвижвам без да замърсявам. Сега друг е въпроса с рециклирането на старите батерии как се осъществява, не мога да ти кажа. Не знам. Всичко в моята кола е на ток. Дори и климатика работи на ток. Двигателят с вътрешно горене има точно 2 функции - да дава мощност при нужда, и алтернативен начин за зареждане на батерията. И е силно разтоварен за тази работа, 2.5 литров двигател със 120 конски сили. Тук коефицентът на полезни действие е доста по голям в сравнение с другите автомобили.Коментиран от #32
01:08 19.07.2017
32 Учуден
До коментар #31 от "Лексус":
Надявам се знаеш че преди да спреш трябва да ускориш.Та японците явно са измислили перпето мобиле спират и пълнят батерията после ускоряват с тази енергия после пак спират и пълнят батерията после ускоряват с тази енергия и така...... браво на тях :)))
Коментиран от #37
08:27 19.07.2017
33 Интересно
Винаги ще има хора, които харесват петролните автомобили и засега и в бъдеще те ще са мнозинство (поне следващите 20-25 години).
Интересно защо не писахте за писмото на световните автомобилните асоциации до Китай да намали квотите за електрически автомобили?
10:30 19.07.2017
34 Max
До коментар #29 от "мимеее":
И тая глупост кой глупав приятел ти я каза. Май още вярваш в Дядо Коледа.11:16 19.07.2017
35 гост
А по въпроса къде е тока , в момента над 45% от всичката енергия се потребява от СГРАДИТЕ . Обаче " В страните от Европейския съюз понастоящем се налага стандартът "сграда с почти нулево потребление на енергия". След 2018 г. той ще е задължителен за всички нови сгради за обществено ползване, а след 2020 г. и за всички останали нови сгради . Старите трябва да се приведат кум него до 2035г. " Тоест до 15-тина години делът на сградите в "електропотреблрението" ще бъде освободен , плюс поне още толкова от индустрията , където потенциалът за енергийна ефективност е още по-голям . От друга страна производството от ВЕИ е нараснало над 10 пъти за последните 15г при намаление над 70% на цените и продължава да расте , тоест след 10 г ще произвеждат повече от цялата енергетика в момента .
12:02 19.07.2017
36 Гост
Фактите са, че фотоволтаиците и вятърните турбини могат да работят 20-25 % в годината! Всичко друго е нагла и престъпна лъжа!!!
А това, че в света има толкова АЕЦ, че да задоволят нуждите на електромобилите, може да го напише пълен лаик, който не осъзнава, че електроенергията е нужна за всичко в бита ни, не само за електромобили!
Но как да се обясни това на хора, които не правят разлика между ток и напрежение?!
12:28 19.07.2017
37 Лексус
До коментар #32 от "Учуден":
До 80 км по равен път спокойно можеш да си ускориш на батерия. Вече ако ти трябва мощност, ест ще се включи и бензиновия агрегат. Ако се кара внимателно, демек зад кормилното устройство е в изправност, може да се спестят пари от бензин. За съжаление масовата практика газ от светофар до светофар я има.Коментиран от #39
12:40 19.07.2017
38 гост
И четвърто никой и нищо не може да промени простия факт , че очакваното до 15-20 г "градско" население ще надмине 80% от общото , а присъствието на "петролни" автомобили дори с ЕВРО 10 ги превръща в масови ГАЗОВИ КАМЕРИ . Така че колкото и да е неприятно за някои хора ДВГ ще умре и то не след 20-30 г , а след не повече от 15 , като до тогава ще намалява с всяка следваща и то много осезателно !
12:45 19.07.2017
39 Учуден
До коментар #37 от "Лексус":
Човек знаеш че не си прав и пак се опитваш да вадиш от 20 кладенеца вода.Щял да ускори на батерия, еми нали трябва да дойде тока някак си в тази батерия, или нарочно ще натискаш спирачка да я зареждаш. И колко от изразходваната енергия за ускорение ще се върне отново в батерията при спиране ????
По-лошото е че ускорението и изразходваната енергия зависят от масата, като добавяш батерии и електромотори теглото се увеличава и икономията отива на вятъра, единственият смисъл на хибрида е в спортните коли за подобряване на динамиката където обаче разхода на гориво е табу.
12:59 19.07.2017
40 Темерут
Коментиран от #42
13:15 19.07.2017
41 Има начин
¹ По света леките коли изминават около 25 000 милиарда километра
²По света има около 1.2 милиарда леки автомобили.
³ Един електромобил се нуждае от 15-35 киловатчаса за 100 километра. За да се опростят сметките, ще изходим от стойност 20 кВтч.
Нека сега направим малко сметки.
За една година един автомобил изминава средно 20833км. За което ще са нужни 4 166kWh електроенергия.
Задача: Ако фотоволтаична централа с мощност 1kWp има годишно производство 1300kWh , заема площ 6 квадратни метра и струва 1000 долара, каква мощност ще е необходимо да се инсталира за да се осигури годишният пробег на електромобила без да се повлиява негативно електропреносната система. Колко място ще заеме и колко ще струва.
Отговор: 3,2kWp мощност, която ще заема 19.23кв.м. и ще струва 3200 долара платени еднократно, които ще осигурят на собственикът 25 години безплатен пробег на електромобила му.
Това са над половин милион километра.
За тези които ще попитат ще стигне ли площта на земята да ги инсталираме, ще му кажа че стандартно паркомясто заедно с пътят за паркиране заема 30 квадратни метра. Ако има къде да паркираш един електромобил, Това значи че има и място за фотоволтаици.
10-12 фотоволтаични панела струват много по-малко и се произвеждат много по-лесно от един електромобил, а имат по-дълъг живот.
Не произвеждат парникови емисии. Могат да се рециклират напълно. Няма оп
14:52 19.07.2017
42 Има начин
До коментар #40 от "Темерут":
Де да беше толкова просто. Ако беше прав, това значи, че вече им е дошло времето на електромобилите и края на ДВГ.По-рано от очакваното, Porsche изгради станция за 10-15 мин зареждане
http://www.ecars.bg/blogs/techno-1/2117-porsche-izgradi-purvata-v-sveta-800v-zariadna-sistema
С тази зарядна станция, е възможно за 3 минути и 20 секунди да се заредят 20kWh, необходими за изминаването на 100 километра.
Колкото и да им е тъжно на петролните и атомните лобита, времето на монопола им свърши. Технологиите вече са на улицата. Всичко е само въпрос на време. Просто се чудя как все още има кой да им вярва на пропагандните статийки като тази. Вярват им наивни хора, на които ако им напишеш заглавие
ДВЕ ПЛЮС ДВЕ Е РАВНО НА 22
И го публикуваш на няколко места, те дори няма да си направят трудът да сметнат, аз ще спорят с останалите Колко е две плюс две.
Коментиран от #44
15:10 19.07.2017
43 stukar
17:38 19.07.2017
44 Гост
До коментар #42 от "Има начин":
Много е гротескно човек, който не прави разликата между ток и напрежение, да ни обяснява колко не разбираме от технологии и ноу хау!18:45 19.07.2017
45 Има начин
Само с опорки не става!
Коментиран от #46
18:49 19.07.2017
46 Гост
До коментар #45 от "Има начин":
Къде са ти цифрите и фактите? Та ти не може да проумееш закона на Ом, а си тръгнал да виниш, че статията била поръчкова!Събирай си в чували електричество за зимата от фотоволтаиците и не ни мисли нас "невежите"!
Коментиран от #48
23:33 19.07.2017
47 гощо
07:44 20.07.2017
48 Има начин
До коментар #46 от "Гост":
Ти да не беше онзи, който от всеки акумулатор за винтоверт с капацитет 1Ah, можеше да захрани стартер с 200А ток, през 10см. кабели със сечение 2кв.мм. , защото така пишело в закона на Ом?Ако имаше поне малко акъл, да разбереш какви глупости си написал, щеше да се скриеш в дън земя, а не да парадираш с незнанието си, господин инжИнер по електротехника.
На никой инженер, та дори и на най-обикновенно дете, през ума няма да му мине да ползва 2 квадрата кабел за 200 ампера ток.
А ако имаше поне малко практическия опит, щеше да знаеш, че няма 2 квадрата кабел, а стандартния е 2,5mm²
Толкова за теоретичната ти подготовка и практическия ти опит. Вервай си на подобни статии.
Коментиран от #49
09:12 20.07.2017
49 Гост
До коментар #48 от "Има начин":
Блазе ти за самочувствието и наглостта!Още чакам да ми кажеш колко квадрата е сечението на намотките на ел. мотор със съпротивление 0,06 ома, за който постоянно пишеше в примера си?
Само, че освен празнодумства и идиотщини, друго не може да ти роди междуушието.
Ходи продавай картофи на пазара и остави науката на хора, които я разбират! Като няма какво да правиш по цял ден на сергията, поне уважавай труда на хората от статията!
09:35 20.07.2017
50 Има начин
Казах ти обаче, че 200А е ток на най-обикновен стартер на 12V. Ако толкова те интересува, отиди в някоя работилница за ремонт на стартери и провери какво е сечението.
Ти казваш, че няма такъв електромотор, но дори в тази статия казват, че съществуват ПОНЕ 1,2 МИЛИАРДА подобни електромотори, някои дори по-мощни.
Ако не знаеш с какъв кабел се захранват тези електромотори наречени стартери, отвори капака на един автомобил и погледни дебелината на кабела свързан с клемите на акумулатора.
Както вече писах, дори дете с ниска техническа култура, знае че кабелите към акумулатора и тези за подаване на ток в когато ти падне акумулатора, са дебели и няма как да подадеш ток с два квадрата кабел. Това може да се случи само в твоето междоушие, както сам се изрази.
Лошото е че май си вярваш, а се опитваш и да убеждаваш и останалите че си прав. Човек който не знае с какъв кабел да подаде ток на съседа си, е започнал да дава съвети за решение на глобални проблеми в енергетиката. И това са днешните електроинженери. Боже опази!
Някой като тебе, е писал и тази статия, за такива като тебе.
Коментиран от #51
10:14 20.07.2017
51 Гост
До коментар #50 от "Има начин":
Пиша последно и преставам да се занимавам.Електромотор със съпротивление 0,06 ома няма как да има с намотка със сечение над 2 квадрата. Всички са с 4 или 8 ома.
16:22 20.07.2017
52 Има начин
Хубаво ще направиш, ако спреш да пишеш, защото вече и децата разбраха, че не отбираш нищо от елементарна електротехника.
Ако стартерите имаха съпротивление 4 и 8 ома, Това би означавало че са с мощност 18 и съответно 36 вата. Очаквам поредния Бисер, от обясненията, защо тогава стартерите се захранват с такива дебели кабели, а крушките за фаровете, които са с двойно по-голяма мощност - 60 вата едната, се захранват с кабели със сечение само 1mm²?
При положение, че твоите два модела стартери , които съществуват на света, харчат ток 1,5А и съответно 3А, Защо им е нужно на производителите на акумулатори, да правят акумулатори със стартов ток над 500 ампера.
С нетърпение очаквам поредната доза ... бурен и неконтролируем смях. Да си пиша с тебе е истинско забавление.
Вече разбирам все повече гледната точка на противниците на електромобилите. И през ум не е могло да ми мине, какво се върти из главите им.
Коментиран от #53
17:01 20.07.2017
53 Поредния гост
До коментар #52 от "Има начин":
Моля те никога не пиши никъде нищо свързано с енергетика! Ще вземе някой да ти се върже и ще ти повтаря думите като истина и ще зарази и други хора. Нито математикаа ти е точна нито знанията :) задай си следния въпрос. Ако електромобилите са с 50% по-чисти ит другите автомобили то за да се стигне до екологична катастрофа ще ни трябва 50% повече време за достигане до този момент. Сега провери кога е този момент със сегашните двигатели. Профери колко по-ефективни са електромобилите и си извади собствени заключения.13:55 21.07.2017
54 Има начин
Казваш дали 2100, дали 2200 е все едно. Какво са 100 години. Нали ти няма да си жив, я си направи кефа пък внуците да му мислят.
Тези глобалните проблеми обаче не са най-важното. Ако електромобилите са 50% по-чисти от автомобилите на глобално ниво, то на локално ниво са със 100% по-чисти. Не изпускате никакви вредни вещества при движението си в градовете.
Ако толкова вярваш в безкрайността на автомобилите, затвори се заедно със семейството си в един гараж и запали автомобила за няколко часа.
Ако в същият гараж паркираш електромобил, няма вариант в който да отровиш семейството си.
23:34 25.07.2017
55 яояо
то и нефта свършва. и накрая кон с каруца, на село.
натам вървят нещата.
23:58 06.05.2020
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.