25 Октомври, 2021 12:46 26 471 28

Едно погрешно схващане, каращо шофьорите да предпочитат 4x4 превозни средства

  • 4х4-
  • всъдеход-
  • кросоувър-
  • suv
Едно погрешно схващане, каращо шофьорите да предпочитат 4x4 превозни средства - 1

Продавачите на кросоувъри обичат да твърдят в рекламите, че съвременният SUV със задвижване на всички колела по никакъв начин не отстъпва по своите характеристики на пълноценен всъдеход. Това откровено противоречиво обстоятелство съблазнява много хора и ги изкушава да си купят автомобил със задвижване на четирите колела. Това 4х4 обаче няма нищо общо с "истинското" 4х4

Всъщност има уловка в много от рекламните брошури на кросоувърите със задвижване на всички колела. Те често съобщават, че съвременната електроника за такава система ефективно преразпределя въртящия момент към различни колела, в зависимост от това в какви условия се намира превозното средство. Единственият "малък" проблем е, че тази схема въобще не работи толкова ефективно, колкото я описват продавачите на кросоувъри.

Това е така, защото въртящият момент не може да се приложи там, където няма съпротивление. Всъщност цялата "тайна" на истинските 4х4 машини е в диференциала, който се блокира, ако едното колело е на повърхността с достатъчно сцепление, а другото, например, виси във въздуха. В същото време няма принципна разлика дали ще бъде междуосен диференциал или междуколесен диференциал, а когато ги има и двата, или дори и трети - на предния мост, то тогава говорим за наистина високопроходим автомобил.

Никой кросоувър обаче няма тази функция. Тя е заменена от много по-опростен и евтин аналог, наречен електронна система против хлъзгане. Всичко, което прави тя, е да забавя въртящото се колело, създавайки „изкуствена“ съпротива. Тук обаче е важно да се разбере следното: въпреки че кросоувърът със задвижване на всички колела се чувства много по-уверен на офроуд терени от кросоувъра с предно задвижване, той все още отстъпва по отношение на истинските всъдеходи, при това значително. А мнозина, като чуят, че колата има 4х4, смятат, че тя е еднакво проходима с т.нар. всъдеходи.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 62 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 qwerty

    134 4 Отговор
    Смених паджеро 3 за хюндай их55 и разбрах за написаното в статията точно преди 2 години.

    Коментиран от #11, #19

  • 2 Ввв

    119 3 Отговор
    Принципно на тези трикове се хващат хора,които хал хабер си нямат от коли
  • 3 Име

    82 2 Отговор
    Много точно казано - повечето хора не знаят, че има разлика и си викат - АЗ карам 4х4 джип
  • 4 не съм мисир

    60 10 Отговор
    И ще го кажа по-просто. Джиповете имат поне два диференциала (отворени, в някои случаи и самоблокиращи се, или с принудителен блокаж. В раздатката воже да нява диференциал, а да е твърдо предавателно отношение . А СУВитата пжлзват спирачките за да блокират колелото без сцепление и така да придаде въртящ момент на другото. Но става посфактув, трябва да позакъса, че да сработи, а некато постоянновклйченото 4х4. Има и разни измишльотини като на фолксваген с муфите, и те работят посфактум. Реално Аудитата с торсен, а не с муфи, и Субарутата, са къде-къде по-добри от паркетниците.

    Коментиран от #7, #8, #20

  • 5 Сатъра на Хана

    23 34 Отговор
    ОТ НЕ-СУПЕР ЛУКСОЗНИТЕ АВТОМОБИЛИ
    Японската Нива Subaru Forester (или Outback) Wilderness ... които нямат истински блокировки на диференциалите
    и КОИТО НЕ СЕ ПРОДАВАТ В ЕВРОПА !!!! ЗАЩОТО ЯПОНЦИТЕ СА СКАПАНЯЦИ
    могат да минат през 99.9% през които кото могат да минат Джип Wrangler Rubicon , Тойота 4Runner ,LAND CRUISER-А , Форд Bronco , .......Лада Нива и Уаз Патриот .... КОЛИ , КОИТО С ИЗКЛЮЧЕНИЕ НА ЛАДАТА И УАЗ -А НЕ СЕ ПРОДАВАТ В БЪЛГАРИЯ ЗАЩОТО АМЕРИКАНЦИТЕ И ЯПОНЦИТЕ СА СКАПАНЯЦИ
  • 6 Сатъра на Хана

    66 6 Отговор
    В БЪЛГАРИЯ, ЗА РАЗЛИКА ОТ НАС В АМЕРИКА СТЕ ЖЕСТОКО ДИСКРИМИНИРАНИ ОТ АВТОМОБИЛНИТЕ КОМПАНИИ
    .... Първо Цените са Американски + 10% отгоре - без ДДС-то ,Второ двигателите и скоростните са по-малки и скапани , Трето повечето офф-роуд коли са сглобени в Южна Африка ,Нигерия и Азия ... Четвърто , в България всички подобрения - екстри яко се плащат на завишени цени .... МАЛЪК ПАЗАР С АЛЧНИ АВТОДЖАМБАЗИ
  • 7 тони

    12 20 Отговор

    До коментар #4 от "не съм мисир":

    При маздите от последните 7-8г AWD се води проактивно и се включва при ниска температура, дъжд или наклон (G сензор). Общо взето работи доста прилично и и е добър компромисен вариант.
  • 8 Jeep

    18 3 Отговор

    До коментар #4 от "не съм мисир":

    Caмо дa допълня...много cюв ползвaт т.нaр виcкомуфa. т.е едните колелa не въртят, докaто другите не зaбокcувaт здрaво и колaтa не легне нa зaдния моcт. При Jeep товa е решено c 3 диференциaлa тип LSD. Нaпишете Qadra drive в тубaтa и гледaйте кaк рaботи иcтинко 4х4

    Коментиран от #9

  • 9 Сатъра на Хана

    9 9 Отговор

    До коментар #8 от "Jeep":

    Мисирки ....
    Единствената и Най-Добра 4 х 4 на Джип с двойни истински блокировки е Jeep Rock-Trac
    ..... Quadra drive е по-слабата система на джип
    ......
    А другите автомобили със стандартни блокировки на дифернциалите на двете оси са
    Chevrolet Colorado ZR2 ... и Ford Bronco Wildeрness (бронкото има такава опция на всички модели )
  • 10 DrivingPleasure

    19 7 Отговор
    По-добре RWD 4x2 с блокаж на задния мост, отколкото измислен паркетник съ смешна муфа, която прегрява и изпушва на 2рата минута . Като добавиш и гумите, които са си откровено за асфалт, и нямат сцепление извън пътя и разкарваш 100 кила железор за втория мост на тия кросоувъри за бам бадева

    Коментиран от #21

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 ВикиЛексъсОсло

    11 3 Отговор
    В статията са описани неща за 4х4 които се знаят перфектно от феновете на истинскато 4х4! ОБАЧЕ към днешна дата направил ли си е автора труд и разбирачите в темата да потърсят чисто нов истински 4х4 офроудър??? Такъв в момента на ЕС пазара кой е? Тойота Ленд Круизър дори 120 Прадо 2.8л. е спряна в момента за Евро съюза! Само Исузу Де Макс 2021г. 1.9 турбо дизел интеркулер 164 коня с 6 ст. ръчка от чисто новите за 2021 г. се доближава до истинско 4х4 за черен път с коловози. Тойота Хайлукс също е спряна. А да и Форд Рейнджър Раптор Европа и Исузу Де макс...това са двата модеула истинско 4х4 от моделна гама 2021 г. които се продават в Евро съюза!

    Коментиран от #13, #14, #15

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Сатъра на Хана

    6 6 Отговор

    До коментар #12 от "ВикиЛексъсОсло":

    ВСИЧКИ ТИЯ ДЕТО ГИ ИЗБРОЯВАШ СА С 1.5 МЕТРА БАГАЖНИК , КОЕТО Е ИЗВРАЩЕНИЕ... ЕВРО МОДЕЛИ НА НАДУТИ ЦЕНИ
    ...
    ЗАТОВА АКО СЕ ВРЪЩАМ ЩЕ СИ ВКАРАМ ТОЙОТА 4RUNNER TRD OFF ROAD ИЛИ ТОЙОТА TACOMA TRD OFF ROAD С ДЪЛГА КАРОСЕРИЯ 1.8 М ....1 тон пикапите са много широки за Българските пътища
  • 15 Гост

    24 5 Отговор

    До коментар #12 от "ВикиЛексъсОсло":

    Уаз Хънтър. Трудно би се възприел за семейна кола, но пък е с не лоша проходимост. Не съм русофил, нито пък трол. Имам 469 и говоря от опита, макар и хънтъра да е по-рафинирания вариант.

    Коментиран от #25

  • 16 Мими

    4 17 Отговор
    И Раф 4 до 2005г. Е със постоянно задвижване на 4те колела
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Софиянец

    7 6 Отговор
    Ауди Кю 5 - 2014г. механичен торсен диференциал, постоянно зацепено 4х4, само блокира се, не е нужно да натискаш копчета.
    Перфектна система, работи безотказно и не е нужна скъпа поддръжка,
    много надеждна система която ауди спря в новите модели и я замени с халдекс.

    Коментиран от #26

  • 19 Щом си

    4 1 Отговор

    До коментар #1 от "qwerty":

    направил това за да го разбереш занчи се подлъгваш лесно.Иначе Смяната на рамен джип с истинско 4х4 задвижване и истински блокажи,не имитации е оправдано ако пътуваш предимно по шосета с твърда повърхност и рядко използваш за удоволствие я извън пътя. Така,че се радвай на избора си.
  • 20 Рено и

    2 7 Отговор

    До коментар #4 от "не съм мисир":

    Нисан също ползват превключвател за избора на задвижване,като се препоръчва при "тежък" терен е правилно предварително да се включи заключването между предени заден мост 50/50. А тези с торсените като затъне тогава евентуално се включват и пак нищо.
  • 21 Само че

    4 0 Отговор

    До коментар #10 от "DrivingPleasure":

    прибави за паркетниците един пътен просвет от 170 до 210 мм.,а за твоето 4х2 е 140мм. и ще видиш,че и с този блокаж ще стигнеш точно до никъде освен ако не си с бъги.
  • 22 Христо

    2 2 Отговор
    Освен блокажите със 100% блокировка са важни и ходовете на самото окачване. Не напразно истинските джипове използват мостово окачване, а паркетниците са с независими окачвания...
  • 23 Цецо

    0 0 Отговор
    Карам от два месеца Нисан патфендар 99г.3.3бензин ръчка. За момент се представя много добре и на асфалт и в гора.И като разход на газ е 15кг.
  • 24 Болярин

    3 3 Отговор
    Аз познавам един шофьор на самолет, пардон, на каруца и ме пита дали продават някъде коне 4×4 ...
  • 25 Тра-ла-ла

    1 4 Отговор

    До коментар #15 от "Гост":

    Ма как, макак не си русофил, нито трол , пък хвалиш руски ,,джип"??? 😉😂😂😂😂
  • 26 Тра-ла-ла

    3 1 Отговор

    До коментар #18 от "Софиянец":

    Може да мислиш така, докато не влезеш в наистина труден терен в пясък примерно! 👍
  • 27 Ласков

    5 0 Отговор
    Определено 4х4 е предимство . Автомобилът който си копувате трябва да е съобразен с нуждите ви . Много хора свързват 4х4 с кал офроуд и селскостопански работи за тази цел ви трябва "джип тип Пажеро", на мен ми трябва интелигентно 4х4 което да ме изтегли от завоя при мокро време и сняг да получа добро сцепление при спортно каране и най важното да осигури допълнителна безопасност от ПТП за мен и семейството ми . За мен май добрият избор е Quattro на Ауди .
  • 28 елеш

    1 0 Отговор
    то трябва да си доста глупав да сравняваш двете неща