18 Април, 2022 15:41 7 972 6

От юфка до електромобили или как Tesla може да се сдобие със сериозен конкурент

  • vinfast-
  • виетнам-
  • електромобили-
  • сащ

Виетнамците от VinFast ще произвеждат колите си в САЩ

От юфка до електромобили или как Tesla може да се сдобие със сериозен конкурент - 1

В края на миналата седмица беше обявено, че тази година виетнамската компания VinFast ще започне доставки за Америка на няколко изцяло електрически SUV-та . Експанзията ще започне от Калифорния, където електрическите автомобили, както се казва, са издигнати в култ. В същото време вижданията на виетнамците за американския пазар не се ограничават само до вноса на готови автомобили.

Какво е известно за VinFast? Компанията е основана през 2017 г. от първия милиардер предприемач във Виетнам Фам Нат Вуонг, който натрупва богатството си от производството на... юфка. Изненадващо, той стартира този бизнес, докато все още живее в Украйна през 90-те години на миналия век.

VinFast започва първите си стъпки в автомобилния бизнес с традиционни автомобили, оборудвани с двигатели с вътрешно горене, но бързо са преориентира, взимайки предвид световните тенденции и премина към електричество. „Видяхме, че търсенето на електрически превозни средства расте на почти всеки глобален пазар“, казва Еманюел Брет, заместник генерален мениджър на VinFast за глобалните продажби и маркетинг, пред FOX Business.

От юфка до електромобили или как Tesla може да се сдобие със сериозен конкурент

По думите му още тази година компанията възнамерява да навлезе сериозно и трайно на американския пазар, като отвори около 30 шоурума в Калифорния. Ако проектът бъде реализиран, впоследствие в цялата страна ще се появят автоцентрове с марката VinFast. Първите модели, които ще бъдат предложени на американците, ще бъдат кросоувърите VF8 и VF9, с начални цени съответно от $40 700 и $55 500.

Тези двуредови и триредови електрически превозни средства са разработени от известната италианска компания Pininfarina и в сътрудничество с редица големи доставчици за автомобилната индустрия, включително немския концерн ZF.

Средноразмерният 4.8-метров кросоувър VF8 е оборудван е с два двигателя със системна мощност 408 к.с., декларираният пробег с едно зареждане достига 510 км. По-големият 5.1-метров VinFast VF9 разполага със същите двигатели, но с малко по-голям пробег - 680 км.

От юфка до електромобили или как Tesla може да се сдобие със сериозен конкурент

Миналата зима, като част от Consumer Electronics Show в Лас Вегас, VinFast показа 3 концептуални автомобила наведнъж - това са бъдещите серийни електрически SUV-та с фабрични индекси VF5, VF6 и VF7. Така компанията възнамерява да скъса с досегашното си производство на автомобили с ДВГ, които всъщност са копия на известни европейски модели. Произвежданият в момента хечбек Fadil (всъщност Opel Karl), седанът Lux A2.0 и SUV-то Lux SA2.0 (почти идентични с BMW 5-Series и X5) ще бъдат преустановени още тази година.

Но това е само част от глобалния план за развитие на марката. Черешката на тортата е изграждането на завод за сглобяване на автомобили на стойност 2 милиарда долара. За тази сметка вече е подписан меморандум с властите на щата Северна Каролина. Както подчертава Еманюел Брет, автомобилният производител просто трябва да е близо до клиентите си, а проектът за изграждане на собствена фабрика за автомобили в САЩ за пореден път доказва колко сериозни са плановете на VinFast. „Планираме да влезем на пазара на Съединените щати за дълго време, така че възнамеряваме да построим нашия завод тук“, казва представителят на виетнамската автомобилна компания.

Ръководството на VinFast следи актуалните световни тенденции и заявява, че не възнамерява да продава автомобили по "старомодния" начин. Първоначалната стратегия е да се продават превозни средства без акумулаторни блокове, а самите батерии ще се наемат отделно. „Това е единственият път към бъдещето“, подчертава в изказването си Брет.

От юфка до електромобили или как Tesla може да се сдобие със сериозен конкурент

Идеята е да се създаде кръгова система, която напълно да рециклира материалите и да ги използва при производството на нови батерии. Това според авторите на проекта трябва да намали разходите за производство и собственост на електрически автомобили.

Наемите на батерии са определени и сумите съвсем не са стряскащи - $35 - $44 на месец с ограничен пробег от 500 километра или $110 - $160 без ограничение за пробега. Ако капацитетът на батерията падне до по-малко от 70% или възникнат други проблеми, те ще бъдат подменяни безплатно.

Позицията на VinFast на местния виетнамски пазар може да не е толкова мощна, колкото, да речем, Tata в Индия, но компанията определено има успехи. И това по-специално се доказва от резултатите от продажбите през 2021 г. - ТОП-5 най-популярни модели, след няколко "безславни" години, отново се оглавява от продукта на VinFast - компактния хечбек Fadil. 24 128 виетнамци са си купили тази кола, която струва $18 000.

От юфка до електромобили или как Tesla може да се сдобие със сериозен конкурент


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 18 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Интересно

    30 5 Отговор
    как електрическите коли, биха се отразили на нашенският селяндур, който обича, да слага големи "кюнци" на гърнето и да "реже" "бегачката", за да могат всички селски пръчки да го чуят и да знаят, че селкият ерген идва ?
  • 2 сспо

    13 10 Отговор
    Що не вземат да отворят и в Русия .Нали руснаците са мого добри.
  • 3 Браво

    8 7 Отговор
    Тъкмо ще има кой да замести Toyota на американския пазар през следващите години.
  • 4 Добре

    23 1 Отговор
    Като се посмеем на руснаците, после да помислим кога ще ги стигнем виетнамците?
  • 5 Хитлер

    4 2 Отговор
    Бай Ганьо с трабанта скоро няма да подкара електричка.50% от българите летят към дизеловите печки.
  • 6 bbб

    1 1 Отговор
    Този с юфката, би онзи с ябълката, :)))))