16 Май, 2022 10:28 8 792 25

Има три задачи, с изпълнението на които електромобилите ще станат масови

  • електромобили-
  • автомобилни производители

Може ли автомобилната индустрия да се преобрази достатъчно бързо?

Има три задачи, с изпълнението на които електромобилите ще станат масови - 1
Снимка: Shutterstock

Бързо нарастващото навлизане на електрически превозни средства може да трансформира автомобилната екосистема и да насърчи още по-големи иновации. За да се случи това, две искания се нуждаят от внимание сега

Автомобилният сектор е на прага на промени, невиждани откакто Model T на Ford слезе от производствената линия в началото на миналия век, тъй като новите регулации, технологии и предпочитания на потребителите трансформират и продуктите, и бизнес моделите.

Както традиционните автомобилни производители, така и новите стартъпи харчат повече за справяне с тези тенденции: от 2010 година заинтригуваните инвеститори са насочили огромна сума от около 280 милиарда долара в иновативни автомобилни хардуерни и софтуерни решения. Почти половината от тази инвестиция, около $150 милиарда, е отишла за електрически превозни средства.

И какво се случи, капиталовите пазари възнаградиха тези инвестиции. Със средна обща възвръщаемост на акционерите (TSR) от 79 процента от март 2020 г. до януари 2022 г., традиционните производители и доставчици на компоненти превъзхождат компаниите в много други процъфтяващи сектори, включително и тези във високите технологии. Резултатите са още по-впечатляващи за сравнително новите автомобилни компании в сектора, като NIO, Tesla и други старъпи за електромобили, чиято възвръщаемост от почти 300 процента оглавява списъка.

Индустрията обикновено разчита на продажбите на традиционни превозни средства с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) за голяма част от своя растеж. Но се предвижданията се общите продажби на превозни средства с ДВГ да се увеличат със скромните 2% до 2025 г. и дори може да намалеят през остатъка от десетилетието. Но оптимизма относно увеличаването на приходите от други източници, включително тези, свързани с новите технологии и услуги, остава висок.

Електромобилите, които сега представляват малка част от продадените превозни средства, са в повратна точка и са отговорни за голяма част от ентусиазма на капиталовите пазари. През втората половина на 2020 г. продажбите и навлизането на пътнически електромобили се ускориха на големите пазари въпреки икономическата криза, причинена от пандемията от COVID-19. McKinsey прогнозира, че световното търсене на електромобили ще нарасне шест пъти от 2021 до 2030 г., като годишните продажби ще нараснат от 6.5 милиона на приблизително 40 милиона през този период.

Тези оптимистични прогнози за електромобилите обаче идват с някои големи предупреждения. Въпреки че потребителското търсене изглежда ясно, автомобилната екосистема трябва бързо да се справи с три основни ограничения, преди производството и продажбите на електромобили да станат масови:

1. Трудности при снабдяването на достатъчно суровини, включително литий, никел и кобалт, използвани в батериите
2. недостатъчен брой гигафабрики, които произвеждат батерии, както и ниска производителност в съществуващите съоръжения
3. Обществена инфраструктура за зареждане, която трябва да бъде изградена, за да бъде в крак с броя на електромобилите на пътя

Въпреки че някои големи компании могат да се опитат да увеличат достъпа си до суровини , повечето автомобилни компании в момента нямат тази възможност . Това, с което индустрията може да се справи обаче, са проблемите, свързани с гигафабриките и инфраструктурата за зареждане.

Предприемането на бързи действия ще бъде от ключово значение за удължаване на инерцията в електромобилите и може дори да помогне за ускоряване на приемането на автономни превозни средства (AV), чрез които традиционните производителите ще намерят още повече възможности за печалби, като част от тях ще дойдат от неща като софтуер, актуализации, картографски услуги и забавления в автомобила.


Поставете оценка:
Оценка 2.1 от 24 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Б А Й Х @ Й ‼️

    20 2 Отговор
    Защо никой не започна с най-най-най- елементарното - какво са елскутерите и къде е мястото им в ЗзДП ‼️‼️
  • 3 ежко

    10 20 Отговор
    Има само един начин -политическият!Или да вдигнат данъците, например 3000лв. за ДВГ срещу 50 лева за електрически, или горивото/пак работа на политиците? да стане 10лв.за литър!

    Коментиран от #6

  • 4 Този

    21 8 Отговор

    До коментар #1 от "Б А Й Х @ Й ‼️":

    Горе долу толкова, че като се залеси цялата свободна земя със солари и ВЕИ да остане място да маневрират миксерчетата.

    Коментиран от #11

  • 5 Лост

    22 3 Отговор

    До коментар #1 от "Б А Й Х @ Й ‼️":

    Само после да не вземат да пишат за четни и нечетни номера за движение. Че Гърция, Италия и др.страни сега лятото само с климатиците не могат да смогнат.

    Коментиран от #12

  • 6 qsASFDF

    24 2 Отговор

    До коментар #3 от "ежко":

    Или накратко, електричките са много хубави, ама без да ги наложат административно няма да стане прехода към тях.

    Още по-накратко: планова икономика от времето на социализма. Ще си купувате и ще карате само това, което каже "партията". И колите пак ще станат луксозна стока като при социализма...
  • 7 Танас

    23 1 Отговор
    Аз пак да питам , какво правим с непотребните батерии. Не трябва ли първо това да се измисли

    Коментиран от #8

  • 8 Този

    5 10 Отговор

    До коментар #7 от "Танас":

    Още ли нямаме договор за складиране. Кирчо и Кокорчо защо спят. Народа иска шистов газ и батариики...
  • 9 DrivingPleasure

    14 0 Отговор
    И трите ли дедо попе... или ни едно от трите :D
  • 10 Колко пъти да ти смятаме

    7 14 Отговор

    До коментар #1 от "Б А Й Х @ Й ‼️":

    За два милиона електромобила в България ще е необходима само около половината от произвежданата днес електроенергия за износ. Другата половина ще продължим да си я изнасяме защото е излишък.
  • 11 Коя свободна земя

    4 14 Отговор

    До коментар #4 от "Този":

    Само свободната земя в София ако се покрие със солари ще може да захранва цяла България включително зареждането на електромобилите.
  • 12 Климатиците не са проблем

    6 13 Отговор

    До коментар #5 от "Лост":

    Работят с точно когато фотоволтаиците произвеждат най-много енергия. Засега проблемът е с отоплението , а не с охлаждането.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 ТОКОМОБИЛ

    3 11 Отговор

    До коментар #1 от "Б А Й Х @ Й ‼️":

    Едно си баба знае, едно си бае...

    "Още 15 200 мегавата ВЕИ мощности - преди всичко соларни централи, се очаква да има в България в близките години. Толкова са заявленията за присъединяване, които инвеститорите са подали в Електроенергийния системен оператор (ЕСО) в последните 3 г. За сравнение, в 11,49 часа в неделя цяла България консумираше ток от 4789 мегавата, а рекордът през зимата е малко над 7000 мегавата."

    15 атомни реактора. А в целия петролен процес консумацията на ток е такава, че да захрани всички коли на планетата, ако бяха ел. Изследването го има в тубата.

    Коментиран от #23

  • 20 Оффф

    12 3 Отговор

    До коментар #1 от "Б А Й Х @ Й ‼️":

    Аз един ден си играх с нещо подобно, но само за София. Отговора няма да ви хареса. В общи линии стигнах до извода, че АЕЦ Козлодуй ще трябва да работи само за придвижване... Така че "Екопсихопатите" да мирясат и да си седнат на дупетата докато не се открие неизчерпаем и неограничен откъм мощност енергиен източник за цялата планета. Когато това стане можете и електрически самолети да правите.

    Коментиран от #22

  • 21 i4 M50

    1 9 Отговор
    Тц, задачката е само една: да идеш до джи пи-то и да вземеш илач против мрънкяне

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Оффф

    8 3 Отговор

    До коментар #19 от "ТОКОМОБИЛ":

    Ти не ми гледай тубата, колега, ами гледай къде се намираш. В България няма да се случи скоро подобно нещо, поне не и през това столетие. Ако има по един АЕЦ с 8-10 реактора до абсолютно всеки град с население над 100 000 души има шанс, не е достатъчно само да произвеждат тока, но трябва да го докарат и на цена. Знаеш ли кога ще спасявам планетата, ако ми бърка в джоба, точно никога.
  • 24 Оффф

    9 1 Отговор

    До коментар #22 от "3-фазния":

    Тяхната консумация няма значение, важното е че те вече съществуват, няма да ги строим тепърва. За да просъществува електрическия транспорт, производството на ток трябва да надвишава консумацията няколко пъти, за да е евтино и стабилно. Няма да ви е хубаво да угасне лампата у вас, защото аз си зареждам колата.
  • 25 Дрън-дрън

    1 0 Отговор
    Консумацията за дневния пробег на един електромобил е равна или по-малка на консумацията на бойлера на едно нормално тричленно семейство без бебе и само с една жена.

    Време е да забраниш на жена ти да влиза в банята, за мен ти угасне лампата!

    Колко пъти да ви се обяснява, че ако абсолютно всички автомобили в България утре с магическа пръчка станат електромобили, консумацията на ток в България ще се повиши само с 10%.

    В момента в България се произвеждат 20% повече ток отколкото е консумацията и тези 20% се изнасят.

    Достатъчно е да намалим износа на половина и няма да има нужда от увеличаване на производството на електрическа енергия.

    Сега ти ми обясни кога в България ще има не три милиона електромобила, не 300 хиляди електромобила, а само 30000 електромобила, които ще вдигнат консумацията на България с 0, 1%, да си тръгнал да си мислиш за проблеми за след 50 години?