10 41631

Времето на евтините коли свърши

  • автомобили-
  • продажби-
  • поскъпване
Времето на евтините коли свърши - 1

Ако искате да си купите нова кола, трябва да изчакате. Но това не е единственият проблем - трябва да платите и доста по-висока цена. И не само заради пандемията от коронавирус и войната в Украйна. Причините са много по-дълбоки и са на път да променят автомобилната индустрия като цяло.

Според Motorzeitung само за 3 години най-евтината версия на Volkswagen Golf в Германия е поскъпнала с 9000 евро. Най-продаваният модел в Европа през последните години вече струва цели 28 590 евро и това не е изолиран случай - бързото покачване на цените вече е масово. В същото време производителите на автомобили все повече премахват от моделните си гами евтините модели и постепенно купуването на автомобил се превръща в лукс.

Дефицитът вече се усеща

С все по-малко нови коли в шоурумите, пазарът на употребявани автомобили също страда. Смята се, че основната причина за високото ниво на цените през последните 2-3 години са честите спирания на производството. Това е мнението на автомобилния експерт Фердинанд Дуденхофер.

„Тъй като коронавирусът, липсата на чипове и военните действия в Украйна оказват негативно влияние върху доставките на важни компоненти и материали, автомобилните компании произвеждат много по-малко автомобили, отколкото биха могли да продадат“, казва той.

По думите му има недостиг на коли, а се знае, че дефицитните стоки са скъпи. Автомобилните производители могат да си позволят да продават малкото си коли на цени, които смятат за подходящи, т.е. на завишени цени. „Дългогодишната практика да се дават отстъпки на клиентите е нещо, което безвъзвратно остава в миналото“, казва още Дуденхофер.

Времето на евтините коли свърши

Освен това автомобилната индустрия в момента произвежда и продава предимно онези модели, които имат високи маржове. Това са, както се досещате, скъпи модели с много опции плюс нови електрически автомобили.

Малките градски коли също излизат от играта

Наличните субкомпактни градски автомобилчета, особено такива с базови нива на оборудване, стават все по-трудни за закупуване. Ако поръчате такава кола днес, ще трябва да чакате над година. Като цяло днес сегментът на малките и евтини модели рязко се сви. Предишни бестселъри, като Peugeot 108, Skoda Citigo или Opel Adam, вече не се произвеждат. А тези, които останаха, например Volkswagen Up или Smart, станаха електрически.

Времето на евтините коли свърши

В един от най-конкурентните доскоро ценови диапазони - около 10 000 евро, където Dacia Sandero и Citroen C3 се продаваха като топъл хляб, сега можете да намерите много малко играчи. Актуалните герои - KIA Picanto (13 250 евро), Renault Twingo (15 800) и Fiat Panda (13 490) вече са налични за сумата, за която преди няколко години можеше да си купите добре оборудван миниван.

Големи размери

В същото време компактните коли, намиращи се в по-горния клас "C", са на път да станат поредната жертва на настоящата икономическа ситуация. Версиите с 3 врати, базовото оборудване и малките двигатели вече изчезват от моделните гами на производителите. Audi, например, вече обяви излизането си от сегмента. Главният изпълнителен директор на Audi Маркъс Дуйсман потвърди пред Frankfurter Allgemeine Zeitung, че компактните автомобили A1 и Q2 няма да имат наследници, така че компактните A3 и Q3 ще заемат мястото им като входен билет на марката Audi.

В момента минималните цени за продуктите на компанията започват от 29 000 евро. Причината за този обрат на събитията е проста – големите и скъпи коли носят повече пари. Рентабилността е много по-важна за повечето автомобилни производители днес от нетните продажби. Именно това е нагледно илюстрирано в момента и от друга голяма компания, Ford, където започва основно преконфигурирне на продажбите в Европа.

Промяната означава, че марката ще заложи на скъпи модели като Mustang и Mustang Mach-E, а компактните Fiesta и Focus стават все по-малко привлекателни за автомобилния производител. Ако тези два модела все пак се сдобият с наследници, това ще бъдат или електрически автомобили, или кросоувъри. И съответно те ще струват много повече, носейки повече пари на своите производители.

Все повече "джипове" и електрически автомобили

При автомобилите с повишена проходимост от няколко години всичко е ясно – те носят много повече печалба от класическите седани, например. Масовият потребител харесва модели от този клас и това също е една от причините евтините малки коли постепенно да умират. Добавете към това нарастващия интерес към електрическите превозни средства, които също са много по-скъпи от своите колеги, оборудвани с двигатели с вътрешно горене.

От ситуацията тук се възползват и самите производители, които предлагат своите електрически автомобили с широка гама оборудване, което осигурява относително високи базови цени.

Времето на евтините коли свърши

Средната цена на продадените автомобили в Германия е 31 801 евро. Това е с 6800 евро повече (27%), отколкото преди година. При малките автомобили ръстът е 27.8%, а при лекотоварните - 31.1%. И причината е същата - недостигът на нови автомобили на пазара. В момента корпоративните автопаркове все повече отлагат обновяването на своя флот, което не допринася и за развитието на лизинговите продажби. В резултат на това цените се покачват, включително в сегмента на колите с пробег.

Какво ни очаква?

Водещи експерти в бранша са категорични, че това не са най-добрите времена за купуване на кола. И ако говорим нови евтини автомобили, нещата няма да се променят в близко бъдеще. Ситуацията може да започне да се нормализира през 2024 г., но това не изглежда много вероятно. И причината е, че автомобилните производители ще продължат да разширяват гамата си с по-добре оборудвани и следователно по-скъпи модели, които носят по-големи печалби.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 40 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Име

    73 1 Отговор
    Прекрасен анализ на Радо, за съжаление с трагичен за нас българите край.

    Коментиран от #2

  • 2 честен ционист

    18 41 Отговор

    До коментар #1 от "Име":

    И как така ще е трагичен за вас като по българските пътища 99% от автомобилите са на 15 и 20 години. Такива автомобили струват фъстъци.
  • 3 ИВАН

    81 4 Отговор
    Тъпчат колите с хиляди излишни системи и луксове, които не подобряват, а само влошават работата и КПД на колата - най малкото което е отежняването на конструкцията, което влече със себе си всички негативи, усложняването пък изобщо не го коментирам - оставя те на пътя и окото и не мига

    Коментиран от #18

  • 4 Б А Й Х @ Й ‼️

    105 4 Отговор
    Целта е все повече да се ползва Рентакар ‼️
    Жилище - под наем‼️
    Кола - под наем‼️
    Живот под наем ‼️

    Коментиран от #13


  • 5 Грульо

    48 9 Отговор
    То времето на всичко евтино свърши. Големото зануляване е сега, че много добитък консумира много и отделя метан и въглерод срещу природата.
  • 6 Пич

    56 5 Отговор
    Напротив !!! Отдавна ни съдират кожите , за нискокачествени автомобили , дори премиум марките ! Че ще пробват , съм сигурен , но няма да устоят на конкуренцията на " нови и евтини " ! В края на краищата , вече всички са трицилиндрови миксери ! Емблеми ли да плащаме !!!
  • 7 0000

    41 15 Отговор
    Ако взимате 2-ра ръка кола, сега е момента! Цените ще скачат до безумие! Взимате сега кола, стяганте я максимално и я поддържате, че не се знае кога и дали ще вземете друга след години

    Коментиран от #17

  • 8 Гоуфо

    63 5 Отговор
    Преди 6 години си взех голфче 3 96-та с централно, Ел. стъкла, климатик, АБС и въздушни възглавници. Мотор 1,6 на газ 101 коня, за 2000 лева тогава, сменям си само свещи, масло, филтри и накладки, всичко ми евтино, данъка ми нисък само дето ми лепнаха евро 2 ама дреме ми. Мой приятели като ги слушам за некви Хиксове ремонти по 3000 лева с разход 16 на сто нафта данъци по 350 лв. им се чудя с 1400 лева как изобщо свързват двата края. Аз се возкам на воля и не жаля нищо.
  • 9 Гост

    26 3 Отговор
    Може да се погледне и положително. По-малко модели и варианти в гамата на производителите, по-малко продажби на по-висок клас коли. Съответно там идва стимула да се правят по-дълготрайни нещата, собствениците започват да си карат по-дълго колите и да ги поддържат по-добре, а не да ги сменят когато дойде време за смяна на гумите.

    Коментиран от #12

  • 10 Стефан Петров

    34 7 Отговор
    Не само времето на евтините коли свърши, но и на колите, в които ти е широко и удобно. Вчера в КАТ / не казвам в кой град/ видях да регистрират три от новите електрически Дачии. Поисках да седна в едната, но не успях да вляза. Висок съм 180 см. Тези модели при цена 44 000лв имат официален пробег на ток 250 км, но трудно изкарват 150 и това са данни от вносителя им. От десетина години височината на купетата на новите коли с цел икономия бе намалена толкова,че вече в доста коли е трудно да се влезе и излезе. Изключвам т.н. "баничарки".

    Коментиран от #30

  • 11 Пълни

    10 15 Отговор
    глупости!
  • 12 Б А Й Х @ Й ‼️

    24 3 Отговор

    До коментар #9 от "Гост":

    Това за по-дълготрайни неща нещо си в грешка ‼️
    Изгледай филмчето " Купи-хвърли"
    прочети нещо за планираното стареене на стоките и тогава пък може да си промениш мението‼️
  • 13 Е и?

    7 7 Отговор

    До коментар #4 от "Б А Й Х @ Й ‼️":

    И какъв е проблема да си купиш един Уаз например

    Коментиран от #14

  • 14 Б А Й Х @ Й ‼️

    9 4 Отговор

    До коментар #13 от "Е и?":

    Ами не си падам по Офроуд преживяванията!

  • 15 Горублянски зет

    23 1 Отговор
    Пълно с колите на Горубляне и цените са същите. Хората нямат пари!!!
  • 16 бл.134 в Zап. парк

    5 1 Отговор
    Ето ви компенсации и отрицателни лихви.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Дфен

    0 5 Отговор

    До коментар #3 от "ИВАН":

    Лада та е за теб май
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Дани

    24 1 Отговор
    Китайците не спят. Това си е ниша за продажба и печалби, която най - вероятно ще заемат.
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.


  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 тънкия

    0 0 Отговор

    До коментар #10 от "Стефан Петров":

    ....а колко си широк?
  • 31 Бойко

    1 1 Отговор
    Евтина кола е Дакела, по-добре от скапана 15 г. талига!