Кое двигателно масло да предпочитате за използване през зимата е вечна тема за всяко поколение български собственици на автомобили. Но понякога най-простият на пръв поглед въпрос поставя човек пред труден избор.
Дори технически неграмотен шофьор знае със сигурност, че свойствата на моторното масло в двигателя на автомобила пряко определят неговото благосъстояние и експлоатационен живот при определени условия на работа.
Зимата със своето студено време с право се счита за труден период в „кариерата“ на всеки двигател с вътрешно горене. И когато настанат особено тежки студове, двигателят трябва да издържи сериозен тест всеки път, когато стартира.
Някои характеристики на лубриканта могат или да помогнат за оцеляването в този температурния шок, или да влошат ситуацията. И тогава собственикът на колата си спомня, че при последната смяна на масло е напълнил двигателя не с 5W30, както препоръчва автомобилният производител, а с „по-хладното“ 5W40.
Фактът, че последното има различен вискозитет, може да породи опасения относно ефекта на „по-различно“ смазочно масло върху силовия агрегат при много ниски температури.
В тази връзка трябва да помним, че индексите „30” и „40” в спецификациите на смазочните материали по стандарта SAE отразяват параметрите на техния кинематичен вискозитет при +100°C. За "30" тя трябва да бъде в диапазона 9.2 - 12.7 mm²/s, а за "40" - между 12.7 и 16.4 mm²/s. Тоест, хипотетично масло 5W40 според SAE има един и половина пъти по-висок кинетичен вискозитет при високи температури от 5W30.
Повишеният вискозитет в нагрято състояние е необходим, за да се поддържа качеството на смазване на триещите се части по време, когато захранващият агрегат работи в условия, близки до прегряване - като правило, при много високи натоварвания. Що се отнася до зимната специфика, напротив, тя е свързана главно със стартиране на „двигателя“ при ниски температури.
Характеристиките на "замръзване" се определят от параметрите, описващи нискотемпературния вискозитет на маслото - "5W" в този случай. Индекс “5” показва, че маслото поддържа задоволителна степен на течливост до -35°C. Според критериите на SAE смазочните материали с индекс 0W са още по-малко податливи на сгъстяване на студено.
Връзката между числото пред латинската буква W в индекса на вискозитета на смазката и действителната му температура на сгъстяване обаче не е толкова ясна, колкото може да изглежда. Температурните толеранси ясно работят само по отношение на „минерални масла“ . В същото време има например синтетични масла със SAE индекс 10W40, които остават напълно течни дори при -50°C.
Това потвърждава факта, че синтетичното 5W30 или 5W40 може лесно да остане течно дори при -40°C. И те могат безопасно да се използват при всякакви студове, характерни за нашата страна.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 механик
Коментиран от #2, #14, #36
13:42 07.12.2023
2 Авиомеханик
До коментар #1 от "механик":
Скоро няма да имаш и тойота.Коментиран от #19
13:47 07.12.2023
3 Мммммм, дааааа
Само не разбрах кое е това "едно условие" от подзаглавието на статията?!?
За мен важно условие е какво масло препоръчва производителят на двигателя, защото той най-добре знае хлабини с какви допуски е оставил в двигателя и най-вече с каква проходимост са маслените му магистрали. Съответно е важно да се провери и какви препоръки дава производителят за съответния географски район, в който ще се използва двигателят. Защото 5w30 може да е добро за Германия, Дания и дори България, но едва ли ще се държи както трябва в Африка, например.
Коментиран от #5, #7
13:51 07.12.2023
4 Мдаа
14:06 07.12.2023
5 Отец Напърпорий
До коментар #3 от "Мммммм, дааааа":
Блажени са вярващите, царство им НебесноКоментиран от #31
14:10 07.12.2023
6 Жоро Бекъма
14:15 07.12.2023
7 шшшш
До коментар #3 от "Мммммм, дааааа":
Според мен, дори и за България по добре е 5w40 особено за летните горещини14:15 07.12.2023
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #8 от "Като почнете да разсъждавате...":
мееесирките го преписват!!Мо та мо и Затова ти изглеждат умни.......За стари двигатели е по-добре минерално масло 15W40 или 14W40!14:38 07.12.2023
11 Винету
До коментар #8 от "Като почнете да разсъждавате...":
Точно така,ама разбирачите мислят че като сложат по гъсто или някое прехвалено , прочетено от форумите,и техния супер кош ще спре да трака ,пуши и да ,,пипа,, маслото. И аз като теб,като чета простотии от сорта : карах с еди кое си масло и ми изгори 1,5литра за 8х.км.Хвърлих го и сложих еди какво си,то едно има прехвалено по нашите ширини, и ....О,чудо, спря да го гори ! ,,....Чудно,чудно масло,препоръчвам" ....следва инфо кой съфорумец продава ,,оригинал" и да си купуват от него.Папагалска работа.14:44 07.12.2023
12 Някъв си !
Коментиран от #13
14:58 07.12.2023
13 един от стадото
До коментар #12 от "Някъв си !":
недей. Маслото е за дизели само/за турбо разбира се/. Имат повишени миещи качества, толкова повишени, че почват да мият и самото масло в бензинов ДВГ. Дизелът прави по вече отлагания. Препоръка разбира сеКоментиран от #15
16:01 07.12.2023
14 един от стадото
До коментар #1 от "механик":
не очаквах от теб такъв отговор. От къде се обаждаш- от Анкоридж или Оймякон. Така, ако е, да16:13 07.12.2023
15 От някой си
До коментар #13 от "един от стадото":
Да благодаря за инфото .17:44 07.12.2023
16 фффф
06:55 08.12.2023
17 МП4
П.с. Масло от хлебаранарията не си купувайте. Това е пълна глупости лятото да карам с един вискозитет, а зимата с друг .. Единствено, силните, изпилени мотори , за дрифт, драг , силов тунинг използват гъсти масла , за мн висок темп режим.
По- дебелия вискозитет, за харчещи мотори масло , не улеснява работата на двигателя ви, напротив влошават го още повече и единствено ремонта оправя проблема.
В мануала на вашите мпс-та пише с какъв вискозитет се кара и ако въпросното масло има одобрение от вашата марка. БМВ, vw , reno, ford , mercedes то вие спокойно може да нелеете това масло.
Не си правете илюзии да сменяте вискозитета, да сгъстявате или мешате масла..Това няма да ви разреши проблема. Пак пиша един "компромис" е за двиг агрегати със силов тунинг, които се използват само за писта и мн високо натоварване, за 95% от обик автомобили си има каталог и по- него се ориентирате. Благодаря за отделеното време...
08:58 08.12.2023
18 р5т6ъ7ухуи
Относно 5В30 или 5В40 в статията е описано правилно значението на цифрите, но всичко е много по-просто за обяснение и схващане:
"5В" отговаря за студеният старт на колата- целта е като е студено маслото да е максимално течно и това е изключително важно за турбо мотори за да се смазва турбината добре. В бг нямате големи студове (освен 2-3 дни в годината) и реално всяка хубава синтетика "5В" е идеална за вашият регион...
"30" и "40" отговарят за работата при горещ мотор и най-разбираемо казано 30 и 40 може да се приемат като температурите през лятото... У бг имате достатъчно дълги периоди с температури над 30 градуса- значи ви трябва масло "40" което си запазва свойствата при по-високи температури...
В крайна сметка ПРАВИЛНИЯТ вид масло за вашите ширини и температури е 5В40... Аз съм в по-студен регион и зимата задължително съм с хубаво 0В30, а лятото с 5В30...
Коментиран от #23
11:38 08.12.2023
19 Не се знае
До коментар #2 от "Авиомеханик":
Препоръката за дизел Тойота 1,4 е 0 W30. Славчев плахо загатва, че W е доста разтегливо понятие за някои от маслато. Тойота има "собствени" масла, които и препоръчва.Маса народ се напъват, мерят волтажи на акумулатори и дават "компетентни" мнения относно състоянието на акумулатора. Всъщност единственото нещо което дава истинска представа за състоянието е гъстотата на електролита - 1,28 е нормата. Всеки пад на гъстотата с 0,01 е 6 процента от заряда.
Така че с маслата...... не се знае точно какво става 😀
11:54 08.12.2023
20 !!!
12:13 08.12.2023
21 ГанЯ
12:42 08.12.2023
22 Пешо от панелката
16:13 08.12.2023
23 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #18 от "р5т6ъ7ухуи":
има коли произведени преди да са създадени маслата 5W40 и другите.Та затова производителят е написал само 15W40!!Това ганчоооо,не означава ,че не можеш да пробваш и с друго масло!Коментиран от #26
16:20 08.12.2023
24 55555
16:44 08.12.2023
25 пернишки винкел
16:45 08.12.2023
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Може
20:28 08.12.2023
28 навремето
08:24 09.12.2023
29 Коментатор
12:40 09.12.2023
30 Коментатор
Когато сипете масло 5w20-5w30-5-40 и т.н., независимо от вискозитета написан на тубата, след известно време и пробег, той (вискозитетът) пада значително (съставките се поизносват и ефектът им намаля), т.е. маслото става доста по-течно след определено време, което значи, че колкото по фино (с по-нисък вискозитет) масло налеете, толкова по-бързо се износва двигателя, понеже става дума за климат като този в България, където лятото температурата достига 42-43 градуса!
С други думи сипвате пролетта 5w20, изминавате определен пробег и лятото вече имате масло с течливост подобна на мин вода!
От личен опит твърдя горното, отделно има и видеа по темата, за едно и също масло, едното ново от тубата, а другото отработено на определени км, та поставят се във фризер и после се обръщат по наклон, та работилото масло доста по-бързо тече от същото, но ново от тубата!
Затова основа за определяне на вискозитета за съответния двг не е главно производителя, а климатичните условия!
За България спокойно спецификация 5w30 може да бъде заместена с 5w40, а още по-добре е да го смените по време на жегата през юли-август, защото през зимата вече ще бъде течно колкото 5w30!
Коментиран от #41
12:59 09.12.2023
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Гесеем
13:03 12.12.2023
35 Наи универсалното
20:24 12.12.2023
36 гост
До коментар #1 от "механик":
Цървулите не знаят че, хибридите на Тойота са с масло 0W20 ,даже новите са с 0W16! Не знам за другите марки.16:22 10.01.2024
37 Използвайте маслата
13:17 30.01.2024
38 Техник
Но след ПЪРВИЯ основен ремонт, вече ще се налага замяна с такова с малко по-различен вискозитет.
Просто няма как след като си изшлайфал микрони отвсякъде да продължаваш с по-"тънкото"
14:51 30.01.2024
39 13345
09:57 31.01.2024
40 знаещия
00:21 28.03.2024
41 Експерт
До коментар #30 от "Коментатор":
Смешно, ако ползваш автомобила за дълъг преход през зима или лято температурата на маслото в двигателя е една и съща и се подържа от охладителната система.Освен смазващи свойства маслото и а охлаждаща дейност на двигател и турбо, а също и миещи свойства, т.е.почистване на микронагар в цилиндрите и буталата.5w30 е пълен синтетика и е по-качествено от 5w40-полусинтетик но е по-рядко, което е предимство при стартиране на двигателя20:55 22.05.2024