Last news in Fakti

17 Юни, 2024 14:07 6 071 29

Какви проблеми могат да възникнат, когато използвате "моторна спирачка"

  • моторна спирачка-
  • съвети
Какви проблеми могат да възникнат, когато използвате "моторна спирачка" - 1
Снимка: Shutterstock

Намаляването на скоростта с двигателя, или т.нар "моторна спирачка" се използва от много от по-опитните водачи на МПС. Тук става дума за автомобили с механична скоростна кутия, защото при автоматиците електрониката сама преценява кога и колко да я използва.

Та, въпросната "двигателна спирачка" е добре да се използва, но и този метод има недостатъци. За основните такива ви разказваме сега. Необходимо е да се спира с помощта на двигателя, но при определени условия, а също и като се вземат предвид редица правила.

Според специалистите, този метод води до високо натоварване и на трансмисията и на двигателя и при продължително спиране с мотора на стръмен наклон, двигателят може да прегрее. Прекалено дългото използване на спиране с двигателя често води и до повишено износване на скоростната кутия, особено когато се използва на ниски предавки.

Трансмисията, подобно на двигателя, в този случай изпитва прекомерно натоварване. При хлъзгави пътища с този метод можете да загубите контрол над автомобила, тъй като този процес е различен от спирането с помощта на спирачната система.

Но тази моторната спирачка облекчава работата на спирачната система, така, че експертите препоръчват, ако ви предстои стръмно и дълго спускане, да използвате и двата варианта на спиране.


Поставете оценка:
Оценка 1.7 от 52 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ауто Билд

    16 51 Отговор
    Една мъдрост от мен .По добре да сменя накладки и дискове , отколкото ремонт на двигател и скоростна кутия

    Коментиран от #5, #10, #12

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Никси

    26 14 Отговор
    каква е тая моторна спирачка при леките автомобили , вие луди ли сте , това съоръжение при товарните автомобили се среща и товаропътнически атомобили (Автобусите) но вече новите са снабдени зависи от оборудването с Ретардер или Телма спирачки а може и да ги има и в трите случая с моторната , зависи от самия автомобил и техното оборудване със АБС система !!!.
  • 4 Бате Енчо

    57 0 Отговор
    И един съвет и от мен - преди да използвате моторната спирачка идете и изкарайте книжка.
  • 5 Пилот на Ферари

    60 1 Отговор

    До коментар #1 от "Ауто Билд":

    Ако разчиташ само но спирачките при продължително спускане , в един момент може да удариш ламарината .
    Натискаш , а не спира . Спирачките прегряват. Освен това може да се получи деформация на дисковете .
  • 6 Биско Чекмеджето

    77 0 Отговор
    То шофьорлъка е като курвалъка. Ако не си роден за това, по-добре изобщо не започвай. Иначе стават грешки. Пример - тази статия

    Коментиран от #15

  • 7 Пилот на Ферари

    60 1 Отговор
    Няма да се получи кой знае какво натоварване на трансмисията и на двигателя . Това не е товарен автомобил .
    Щом издържат на ускорение , спускането по наклон не е кой знае какво .
  • 8 Пилот на Ферари

    40 0 Отговор
    Най добър е ефекта зимата при заснежен и заледен път , когато едно натискане на спирачката може да те прати в канавката .
  • 9 300 000 тонна влакова композиция

    28 4 Отговор
    ако не ползва моторната спирачка , по нанадолнището ще вдигне огромни скорости . Така е и при тировете . авто инструктора неслучайно ни учи да използваме при наклон .
  • 10 Никси

    10 3 Отговор

    До коментар #1 от "Ауто Билд":

    глупости , точно това е направено поради тази причина да не сменяш накладки и дискове или да престръгваш барабани , моторната спирачка е свързана с изпускателните колектори на генерацията на автомобила и на гнп помпата на центробежния регулатор с клапа да отнема и спира горивото при гасене на двигателя , но това не означава че ще износи двигателя или скоростната кутия и дифренцяла по време на път с нейното боравене ,а когато се борави с нея в движение в стръмен наклон , трябва да се натиска на етапи а не да се държи постоянно , казва се още на интервали , вслучай не да прегре двигателя като е вслучая с ретардера щото през него минава охлаждаща се течност и пистоянното и ползване на ретардера може да прегрееш автомобила , но тук с моторната спирачка ако я държиш постояно има опасност клапите на генерацията да заядат и да не се въртнат в норманото и положение и клапата която задържа горивото на помпата , става тогава олеле майко дръжте се , за това се пуска на интервали с цел да намалиш въртящия момент спрямо двигател скоросната кутия и дифренцял да им се забави движението при стръмен наклон при спускане , иначе ще има прави пътници на патеката и товарния автомобил да се чуди кой завой да изправи ма и това няма да помогне , не дай си боже , зависи колко е натоварен с какъв тонаж , колко е по тежък , естествено че товара ще го гони у знанадолното и участка дали е хлъзгав при зимни условия и не само , за тази цел винаги се изисква автомобила да е изправен и

    Коментиран от #16

  • 11 Пак умнотии от някой пешеходец

    29 0 Отговор
    Двигателят си има охладителна система, която може да поеме значително по-големи температурни натоварвания. Скоростната кутия се смазва интензивно и от въртене в областта на номиналните обороти нищо няма да ѝ стане. Да се спуснеш от някъде на 3-4000 оборота не е никакъв риск.

    Има проблем с двутактовите автомобили и мотоциклети с масло в горивото, че в този режим смазването не е толкова активно.

    При електрическите автомобили спирането с двигателя е начин да се върне енергия в батерията.
  • 12 Никси

    5 0 Отговор

    До коментар #1 от "Ауто Билд":

    и всички пътници да са спокойни и останалите учасници в движението !!!.
  • 13 Малко логика

    12 0 Отговор
    Ако двигателят е двутактов, може да има проблем при продължително използване като моторна спирачка, поради влошено смазване. Иначе, никакъв проблем.

    Коментиран от #28

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 я се скрий бе

    4 5 Отговор

    До коментар #6 от "Биско Чекмеджето":

    Абе шИфьоре, ти освен тротинетка с крачен двигател друго превозно средство управлявал ли си?
  • 16 Механик

    6 9 Отговор

    До коментар #10 от "Никси":

    Точно така колега! Всичко си написал правилно!
    Аз в предишния си пост забравих да напиша обаче за един много сериозен недостатък на моторната спирачка.
    При движение по заледен път в НИКАКЪВ СЛУЧАЙ, не бива да се позлзва.
    Това ще доведе до изгасяване на двигателя и както автомобила е на скорост, задвижваните колелета, пордаи ниското сцепление с пътя ще престанат да се въртят. Ефекта е като да дръпнеш ръчната върху лед.
    А когато двигателя спре да се върти, спира да се върти и помпата на хидро усилвателя. От там вече ставаш съвсем неуправляем защото не можеш да боравиш с кормилото за да опиташ да оправиш траекторията.
    Аз съм имал такъв случай като млад шофьор, спускайки Шипка в ранната пролет. Много е страшно.

    Коментиран от #26, #27

  • 17 Глупави статии!

    23 2 Отговор
    Ако пускаш по стръмен наклон примерно 50 километра на висока предавка,вероятността да ти прегреят спирачките е 99%!Лошото е, че като прегреят не спират ефективно,и може да стане ПТП!А това за амортизирането на скоростна кутия и трансмисията са пълни глупости!По старите шофьори знаят,на която скорост изкачваш,на такава пускаш!
  • 18 Ч. Христов

    9 0 Отговор
    Светославе,

    Пълен илитерат си на тема авто и ДВГ.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Пежо

    15 1 Отговор
    Когато има продължително спускане, естествено че превключваш мех. скоростна кутия на по-ниска предавка.Обаче, ако е много стръмно,а колата тежка, натоварена, понякога пак започва да ускорява, и двигателя вдига повече обороти.Тогава натискаш леко спирачка, намаляваш, и минаваш на по-ниска скорост.Иначе, оборотите ще идат у "лютеницата", и тогава може да се повреди...Трябва си усет, изгражда се с опита, за който има шофьорски заложби...
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Дядо Стою

    9 0 Отговор

    До коментар #2 от "БгТопИдиот🇧🇬":

    Вярно, глупости са. просто някой чул - недочул, недоразбрал ...

    Имаше проблем навремето с двутактовите двигатели. Те се смазваха от маслото, което е разтворено в бензина. Като пуснеш на моторна спирачка, двигателят се върти, но гориво не постъпва, съответно няма и почти никакво смазване. Тогава двигателят с износваше много бързо. Получаваше се локално прегряване в лагерите на коляновия вал и в буталата ...

    За това, братятата инженери от ГДР (а и преди това) бяха измислили едно устройство, наречено ФрайЛауф - в превод от немски - "Свободен ход" (не е фрай лайф или други глупости). Та с това устройство, както си на скорост, като пуснеш газта и колата остава без "моторна спирачка" т.е все едно си изключил от скорост. Съответно така, можеше да се превключват скорости (2-3-4 на Вартбург и 4-та на Трабант) без съединител

    Та много хора си мислеха, че устройството е направено заради включването на скорости без съединител, но то е именно, за да може двигателят да не развива обороти при спускане, когато няма добро смазване.

    Само че, кой ли ти кара днес двутактови автомобили, Пък и ръчните скорости са вече на изчезване. Така, че какво е това "Моторна спирачка"

    Коментиран от #29

  • 24 бай Даньо

    3 5 Отговор
    А лошата Теслата пее по надолнището ...
  • 25 тъй шъй

    9 0 Отговор
    Освен са се изстуди и да няма парно, друго не може да стане. Просто при принудителен празен ход се изключва подаване на гориво и температурата пада. Как ще прегрее, само те си знаят.
  • 26 Никси

    1 2 Отговор

    До коментар #16 от "Механик":

    точно така !!!.
  • 27 Никси

    2 0 Отговор

    До коментар #16 от "Механик":

    само че на лед господин механик на лед нито се дърпа ватманката на ръчната спирачка и не се ползва моторната а се гледа ако можеш да укротиш автомобила на скорост като ги връщаш обратно скоростите с междинна газ , но когато е автоматик и включи турбото по нанадолното ела да видиш кво става тогава на лед Русе-Бяла преди моста , господ да ти е на помощ , щото на леда цар нема и никога не е имало , но не става са о с ядене а трябва да имаш акъл и здрави гуми !!!.
  • 28 Никси

    1 1 Отговор

    До коментар #13 от "Малко логика":

    така , я ми обясни кой двутактов двигател има моторна спирачка и автмобилен компресор , за да има въздух пневматика да задества моторната спирачка чрез токова бубуна да отвори клапата за въздух и дазадейства спирачката , а обясни ми бе и за какво служи автомобилния компресори дехидратор с към него , аз знам ама тебе те изпитвам тука , да видим какви глупости ще напишеш още АХИЛЕСОВ !!!.
  • 29 Никси

    2 2 Отговор

    До коментар #23 от "Дядо Стою":

    е това не се ли викаше де компресия , имаше го и на некои мотоциклети като ковровеца и ижето ДЕКОМПРЕСИЯ !!!.