17 Юни, 2024 14:07 8 103 31

Какви проблеми могат да възникнат, когато използвате "моторна спирачка"

  • моторна спирачка-
  • съвети
Какви проблеми могат да възникнат, когато използвате "моторна спирачка" - 1
Снимка: Shutterstock

Намаляването на скоростта с двигателя, или т.нар "моторна спирачка" се използва от много от по-опитните водачи на МПС. Тук става дума за автомобили с механична скоростна кутия, защото при автоматиците електрониката сама преценява кога и колко да я използва.

Та, въпросната "двигателна спирачка" е добре да се използва, но и този метод има недостатъци. За основните такива ви разказваме сега. Необходимо е да се спира с помощта на двигателя, но при определени условия, а също и като се вземат предвид редица правила.

Според специалистите, този метод води до високо натоварване и на трансмисията и на двигателя и при продължително спиране с мотора на стръмен наклон, двигателят може да прегрее. Прекалено дългото използване на спиране с двигателя често води и до повишено износване на скоростната кутия, особено когато се използва на ниски предавки.

Трансмисията, подобно на двигателя, в този случай изпитва прекомерно натоварване. При хлъзгави пътища с този метод можете да загубите контрол над автомобила, тъй като този процес е различен от спирането с помощта на спирачната система.

Но тази моторната спирачка облекчава работата на спирачната система, така, че експертите препоръчват, ако ви предстои стръмно и дълго спускане, да използвате и двата варианта на спиране.


Поставете оценка:
Оценка 1.8 от 58 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ауто Билд

    19 61 Отговор
    Една мъдрост от мен .По добре да сменя накладки и дискове , отколкото ремонт на двигател и скоростна кутия

    Коментиран от #5, #10, #12

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Никси

    26 14 Отговор
    каква е тая моторна спирачка при леките автомобили , вие луди ли сте , това съоръжение при товарните автомобили се среща и товаропътнически атомобили (Автобусите) но вече новите са снабдени зависи от оборудването с Ретардер или Телма спирачки а може и да ги има и в трите случая с моторната , зависи от самия автомобил и техното оборудване със АБС система !!!.
  • 4 Бате Енчо

    67 1 Отговор
    И един съвет и от мен - преди да използвате моторната спирачка идете и изкарайте книжка.
  • 5 Пилот на Ферари

    73 1 Отговор

    До коментар #1 от "Ауто Билд":

    Ако разчиташ само но спирачките при продължително спускане , в един момент може да удариш ламарината .
    Натискаш , а не спира . Спирачките прегряват. Освен това може да се получи деформация на дисковете .
  • 6 Биско Чекмеджето

    93 0 Отговор
    То шофьорлъка е като курвалъка. Ако не си роден за това, по-добре изобщо не започвай. Иначе стават грешки. Пример - тази статия

    Коментиран от #15

  • 7 Пилот на Ферари

    67 1 Отговор
    Няма да се получи кой знае какво натоварване на трансмисията и на двигателя . Това не е товарен автомобил .
    Щом издържат на ускорение , спускането по наклон не е кой знае какво .
  • 8 Пилот на Ферари

    46 0 Отговор
    Най добър е ефекта зимата при заснежен и заледен път , когато едно натискане на спирачката може да те прати в канавката .
  • 9 300 000 тонна влакова композиция

    30 4 Отговор
    ако не ползва моторната спирачка , по нанадолнището ще вдигне огромни скорости . Така е и при тировете . авто инструктора неслучайно ни учи да използваме при наклон .
  • 10 Никси

    10 4 Отговор

    До коментар #1 от "Ауто Билд":

    глупости , точно това е направено поради тази причина да не сменяш накладки и дискове или да престръгваш барабани , моторната спирачка е свързана с изпускателните колектори на генерацията на автомобила и на гнп помпата на центробежния регулатор с клапа да отнема и спира горивото при гасене на двигателя , но това не означава че ще износи двигателя или скоростната кутия и дифренцяла по време на път с нейното боравене ,а когато се борави с нея в движение в стръмен наклон , трябва да се натиска на етапи а не да се държи постоянно , казва се още на интервали , вслучай не да прегре двигателя като е вслучая с ретардера щото през него минава охлаждаща се течност и пистоянното и ползване на ретардера може да прегрееш автомобила , но тук с моторната спирачка ако я държиш постояно има опасност клапите на генерацията да заядат и да не се въртнат в норманото и положение и клапата която задържа горивото на помпата , става тогава олеле майко дръжте се , за това се пуска на интервали с цел да намалиш въртящия момент спрямо двигател скоросната кутия и дифренцял да им се забави движението при стръмен наклон при спускане , иначе ще има прави пътници на патеката и товарния автомобил да се чуди кой завой да изправи ма и това няма да помогне , не дай си боже , зависи колко е натоварен с какъв тонаж , колко е по тежък , естествено че товара ще го гони у знанадолното и участка дали е хлъзгав при зимни условия и не само , за тази цел винаги се изисква автомобила да е изправен и

    Коментиран от #16

  • 11 Пак умнотии от някой пешеходец

    33 0 Отговор
    Двигателят си има охладителна система, която може да поеме значително по-големи температурни натоварвания. Скоростната кутия се смазва интензивно и от въртене в областта на номиналните обороти нищо няма да ѝ стане. Да се спуснеш от някъде на 3-4000 оборота не е никакъв риск.

    Има проблем с двутактовите автомобили и мотоциклети с масло в горивото, че в този режим смазването не е толкова активно.

    При електрическите автомобили спирането с двигателя е начин да се върне енергия в батерията.
  • 12 Никси

    5 1 Отговор

    До коментар #1 от "Ауто Билд":

    и всички пътници да са спокойни и останалите учасници в движението !!!.
  • 13 Малко логика

    15 0 Отговор
    Ако двигателят е двутактов, може да има проблем при продължително използване като моторна спирачка, поради влошено смазване. Иначе, никакъв проблем.

    Коментиран от #28

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 я се скрий бе

    5 7 Отговор

    До коментар #6 от "Биско Чекмеджето":

    Абе шИфьоре, ти освен тротинетка с крачен двигател друго превозно средство управлявал ли си?
  • 16 Механик

    8 10 Отговор

    До коментар #10 от "Никси":

    Точно така колега! Всичко си написал правилно!
    Аз в предишния си пост забравих да напиша обаче за един много сериозен недостатък на моторната спирачка.
    При движение по заледен път в НИКАКЪВ СЛУЧАЙ, не бива да се позлзва.
    Това ще доведе до изгасяване на двигателя и както автомобила е на скорост, задвижваните колелета, пордаи ниското сцепление с пътя ще престанат да се въртят. Ефекта е като да дръпнеш ръчната върху лед.
    А когато двигателя спре да се върти, спира да се върти и помпата на хидро усилвателя. От там вече ставаш съвсем неуправляем защото не можеш да боравиш с кормилото за да опиташ да оправиш траекторията.
    Аз съм имал такъв случай като млад шофьор, спускайки Шипка в ранната пролет. Много е страшно.

    Коментиран от #26, #27

  • 17 Глупави статии!

    30 2 Отговор
    Ако пускаш по стръмен наклон примерно 50 километра на висока предавка,вероятността да ти прегреят спирачките е 99%!Лошото е, че като прегреят не спират ефективно,и може да стане ПТП!А това за амортизирането на скоростна кутия и трансмисията са пълни глупости!По старите шофьори знаят,на която скорост изкачваш,на такава пускаш!
  • 18 Ч. Христов

    10 0 Отговор
    Светославе,

    Пълен илитерат си на тема авто и ДВГ.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Пежо

    19 1 Отговор
    Когато има продължително спускане, естествено че превключваш мех. скоростна кутия на по-ниска предавка.Обаче, ако е много стръмно,а колата тежка, натоварена, понякога пак започва да ускорява, и двигателя вдига повече обороти.Тогава натискаш леко спирачка, намаляваш, и минаваш на по-ниска скорост.Иначе, оборотите ще идат у "лютеницата", и тогава може да се повреди...Трябва си усет, изгражда се с опита, за който има шофьорски заложби...
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Дядо Стою

    15 1 Отговор

    До коментар #2 от "БгТопИдиот🇧🇬":

    Вярно, глупости са. просто някой чул - недочул, недоразбрал ...

    Имаше проблем навремето с двутактовите двигатели. Те се смазваха от маслото, което е разтворено в бензина. Като пуснеш на моторна спирачка, двигателят се върти, но гориво не постъпва, съответно няма и почти никакво смазване. Тогава двигателят с износваше много бързо. Получаваше се локално прегряване в лагерите на коляновия вал и в буталата ...

    За това, братятата инженери от ГДР (а и преди това) бяха измислили едно устройство, наречено ФрайЛауф - в превод от немски - "Свободен ход" (не е фрай лайф или други глупости). Та с това устройство, както си на скорост, като пуснеш газта и колата остава без "моторна спирачка" т.е все едно си изключил от скорост. Съответно така, можеше да се превключват скорости (2-3-4 на Вартбург и 4-та на Трабант) без съединител

    Та много хора си мислеха, че устройството е направено заради включването на скорости без съединител, но то е именно, за да може двигателят да не развива обороти при спускане, когато няма добро смазване.

    Само че, кой ли ти кара днес двутактови автомобили, Пък и ръчните скорости са вече на изчезване. Така, че какво е това "Моторна спирачка"

    Коментиран от #29

  • 24 бай Даньо

    3 7 Отговор
    А лошата Теслата пее по надолнището ...
  • 25 тъй шъй

    13 0 Отговор
    Освен са се изстуди и да няма парно, друго не може да стане. Просто при принудителен празен ход се изключва подаване на гориво и температурата пада. Как ще прегрее, само те си знаят.
  • 26 Никси

    1 2 Отговор

    До коментар #16 от "Механик":

    точно така !!!.
  • 27 Никси

    4 1 Отговор

    До коментар #16 от "Механик":

    само че на лед господин механик на лед нито се дърпа ватманката на ръчната спирачка и не се ползва моторната а се гледа ако можеш да укротиш автомобила на скорост като ги връщаш обратно скоростите с междинна газ , но когато е автоматик и включи турбото по нанадолното ела да видиш кво става тогава на лед Русе-Бяла преди моста , господ да ти е на помощ , щото на леда цар нема и никога не е имало , но не става са о с ядене а трябва да имаш акъл и здрави гуми !!!.
  • 28 Никси

    3 4 Отговор

    До коментар #13 от "Малко логика":

    така , я ми обясни кой двутактов двигател има моторна спирачка и автмобилен компресор , за да има въздух пневматика да задества моторната спирачка чрез токова бубуна да отвори клапата за въздух и дазадейства спирачката , а обясни ми бе и за какво служи автомобилния компресори дехидратор с към него , аз знам ама тебе те изпитвам тука , да видим какви глупости ще напишеш още АХИЛЕСОВ !!!.
  • 29 Никси

    2 4 Отговор

    До коментар #23 от "Дядо Стою":

    е това не се ли викаше де компресия , имаше го и на некои мотоциклети като ковровеца и ижето ДЕКОМПРЕСИЯ !!!.
  • 30 ДРТ ПРЧ

    3 1 Отговор
    ИМА ГОЛЯМО ЗНАЧЕНИЕ ДАЛИ СТАВА ВЪПРОС ЗА ЛЕКИ ИЛИ ТОВАРНИ АВТОМОБИЛИ. ТЕЗИ ОТ СТАРАТА ШКОЛА КОИТО КАРАТ Т.А. ЗНАЯТ ЧЕ ПРЕДАВКАТА ПРИ СПУСКАНЕ, ТРЯБВА ДА ОТГОВАРЯ НА ТАЗИ ПРИ ИЗКАЧВАНЕ. ЗАЩОТО: ЗАЩОТО ЗА ДА ИМА ЕФЕКТИВНИ СПИРАЧКИ КАМИОНА ТРЯБВА ИМА ДОСТАТЪЧНО ВЪЗДУХ В СПИРАЧНАТА СИСТЕМА 6-8 АТМОСВЕРИ. НАЛЯГАНЕТО СЕ ПОСТИГА С ПО ВИСОКИТЕ ОБОРОТИ НА КОМПРЕСОРА И ПО ТОЧНО НА ДВИГАТЕЛЯ. АКО ИЗКЛЮЧИТЕ ОТ СКОРОСТ И СЕ ДВИЖИТЕ ПО ИВЕРЦИЯ ТАКА ИЛИ ИНАЧЕ СЕ НАЛАГА ДА ПОЛЗВАТЕ СПИРАЧКА И НАЛЯГАНЕТО НА ВЪЗДУХА СПАДА, А ТОВА ОЗНАЧАВА ЧЕ ПРИ НЕОБХОДИМОСТ НЯМА ДА ИМАТЕ ДОБРИ СПИРАЧКИ. ЗАТОВА ПРИ НАТОВАРЕНО СПУСКАНЕ НИКОГА НЕ ИЗКЛЮЧВАЙТЕ ОТ СКОРОСТ ЗАЩОТО РАНО ИЛИ КЪСНО ЩЕ КАТАСТРОФИРАТЕ. ИНАЧЕ ВСЕКИ СИ ОТГОВАРЯ ЗА СЕБЕ СИ И СИ НОСИ ПОСЛЕДСТВИЯТА
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.