23 Юни, 2024 13:15 10 433 39

Полезно или вредно е да се кара на "високи обороти"?

  • съвети-
  • високи обороти

Експертно мнение и причини, поради които не трябва да шофирате редовно с високи оборти

Полезно или вредно е да се кара на "високи обороти"? - 1
Снимка: Shutterstock

Много шофьори, особено собственици на по-спортни автомобили или просто любители на динамичното шофиране, често „натискат газта“, поддържайки двигателя във високи обороти. Това наистина осигурява усещане за ускорение и динамично шофиране, но трябва да сте наясно, че този подход, особено ако се практикува често, има сериозни последствия за вашия автомобил.

Според експертите постоянната работа при високи обороти води до повишено натоварване на всички „вътрешности“ на двигателя: бутала, пръстени, цилиндри, клапани. Работата при високи обороти създава и огромно количество топлина. Ако охладителната система не може да се справи с натоварването, това може да доведе до прегряване на двигателя.

Прегряването от своя страна може да доведе до деформация на цилиндровата глава, повреда на гарнитурата на главата и други важни компоненти на двигателя. Когато работи във високи обороти, двигателят "яде" много повече гориво, отколкото в нормален режим.

Това не само увеличава оперативните ви разходи, но и намалява ефективността на автомобила ви, принуждавайки ви да спирате по-често на бензиностанцията. Също така повишеният разход на гориво води до повишени емисии на вредни вещества в атмосферата, което пък се отразява негативно на околната среда.

Шофирането с високи скорости увеличава и напрежението върху съединителя, скоростната кутия, задвижващите валове и другите компоненти на трансмисията. Така, че когато решите, че за двигателя е добре "да се продуха", спомнете си за тези факти и може би ще удължите живота на вашия автомобил.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 47 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 анон

    22 15 Отговор
    карайте само на висок градус

    Коментиран от #15

  • 2 АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ

    32 13 Отговор
    ЗЛАТНОТО ПРАВИЛО НА БРАТЧЕДА БАЙ ИВАН
    ... КАРАЛ ОТ ГАЗКА ДО МЕРЦЕДЕС
    ....
    СТРЕЛКАТА ТРЯБВА ДА Я ДЪРЖИШ ВЕРТИКАЛНА НА КИЛОМЕТРАЖА , НЕЗАВИСИМО ОТ МАРКАТА

    Коментиран от #5, #19, #39

  • 3 Вин дизел

    49 6 Отговор
    Несъмнено, но щом производителя е дал високи обороти, значи има защо . С червено е упоменато къде са критични и къде не са. Сменяйте си редовно маслото, и няма какво да стане.

    Коментиран от #27

  • 4 Късно

    31 2 Отговор
    Тази статия се въртя преди седмица по другите сайтове . Сега и тук
  • 5 БМВ М3

    16 14 Отговор

    До коментар #2 от "АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ":

    Братчеда е карал главно ЗИЛ и Москвич. На мен вертикално на километража е 140, кой ще ми плаща глобите?

    Коментиран от #14

  • 6 Сатана Z

    13 5 Отговор
    Ако караш на първа скорост с 40 км/ч означава,че можеш да стигнеш от София до Бургас за 10 часа.

    Коментиран от #12

  • 7 шегичка

    35 5 Отговор
    Най-обичам на втора с 6000 обората тогава буталата започват да се показват за да видят кой и.иот кара колата.
  • 8 Баровеца

    19 47 Отговор
    Карам на мах, плащам си глобите, а като се издуха двигателя - купувам нова кола. Старата я продавам на балъците да карат с 90 и да я пазят.

    Коментиран от #33, #36

  • 9 Субар

    27 12 Отговор
    Най-добрите обороти, за бенз. двигател, са между 2000 и 4000.
    А за дизел, са с 500 надолу.
    Даже и климатика работи по-бодро.
    За това в жегите карам на "спортен режим", без да карам по-бързо. Просто двигателя се върти повече, което му подобрява и охлаждането.
    Съвременните автоматици тормозят двигателя да работи само в ниски обороти. Имайте го в предвид!

    Коментиран от #11, #16

  • 10 Механик

    33 2 Отговор
    Пак разни шамани съветват шилето как да кара.
    На въпоса дали е добре да карате постоянно на високи обороти, няма еднозначен отговор. И това се дължи на различните характеристики на различните двигатели.
    Ако притежавате автомобил, който развива максимален въртящ момент при високи обороти, то тогава трябва да държите оборотите около това число. В противен случай "мъчите двигателя" и в такъв случай той няма да ви отговори с благодарност. Обратното важи за ДВГ-тата, които конструктивно искат по-ниски обороти.
    Опитайте да качите наклон, когато двигателят ви е "извън обороти"! Ще ви се наложи да натиснете газта до край, нали? Това води до подаването на повече гориво, респективно, внасянето на по-колямо количество топлина. (ДВГ е топлинна машина, за тия дето не са чували). При положение, че заради ниските обороти се увеличава продължителността на "цикъла" (не женския) започва да се отдава на на детайлите на ДВГ и води до прегряване. Прегряването води до понижаване мазителните свойства на маслото и от там се повишава триенето, което води до още повече топлина и на моторчето ви се разказва играта.
    Изобщо, темата е много дълга и е трудно набързо да се изясни всичко.
    И докато на нас, читателите е простено да не занем всички тия подробности, то за този който се пише "инфлуенсър" и се опитва да ни ги обяснява, е задължително да познава материята в подробности. А не да преписва "какво са казали жените на пазара".
  • 11 Хлъц

    2 31 Отговор

    До коментар #9 от "Субар":

    Дизел не съм карал, но за бензина си в грешка. 1500 - 1800, в зависимост от спецификата на аутото.

    Коментиран от #20, #22

  • 12 Шопо

    10 3 Отговор

    До коментар #6 от "Сатана Z":

    Няма да стигнеш, щото още преди Ихтиман мАторчето ша изпуши!
  • 13 Инженер

    7 10 Отговор
    Ако трябва да стигнем от едно место на друго, то според статията е оптимално да се движим с ниска скорост. Нещо, което очевидно не е така. Най-голям разход на говиво колата има като чака на светофар. Градското хаби повече бензин. Ниската скорост означава повече време за пътуване, по-високи загуби в предавките и повече бензин на километър. При проектиране на колите има просто правило: режима за придвижване е оптимален когато всички стрелки са във вертикално положение. Само французите не спазват правилото. Обикновено при коли продавани в Европа това е около 120-130 кмч, пета скорост, около 3500 оборота в минута. За някои спортни модели оптималната скорост е над 140, така че не може да се кара оптимално.
  • 14 До тоя със Зила

    11 3 Отговор

    До коментар #5 от "БМВ М3":

    При моят автомобил на 8 предавка, вертикално на километража е 180- 190 км!
  • 15 Мъжа на Урсула

    32 2 Отговор

    До коментар #1 от "анон":

    Не ги учи младите за градуса че заради тях ние, дъртаците не можем вече да караме на градус.
    Ние дъртите кротко си пиехме и кротко си карахме преди изцепките на младежите - ни могат да пият, ни могат да карат
  • 16 Мъжа на урсула

    8 1 Отговор

    До коментар #9 от "Субар":

    Има логика в думите ти колега, не се бях замислял.
    740d xDrive, 2018 г, 320 hp със 140 км/ч е на 1600 rpm. 530d xDrive, 2012 г, 258 hp беше на 1800 rpm
    Предполагам че заради ,,еко,, нормите на евро-колхоза
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Гошо

    14 2 Отговор

    До коментар #2 от "АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ":

    Ти първо научи кое как се казва. Километраж е това което ти показва колко километра си изминал. Явно си искал да кажеш "оборотомер", но хората те разбраха погрешно, че говориш за "скоростомер". А това правило наистина важеше за коли до края на миналият век. Вече на един и същи модел, слагат различни двигатели, със или без турбина, а таблото в колата е едно и също - за икономия.
  • 20 Механик

    9 1 Отговор

    До коментар #11 от "Хлъц":

    Такива много ги обичам. Като чуят цената на ремонта губят цвят.
  • 21 катедра ДВГ

    8 4 Отговор
    В зависимост от типа на двигателя и мощността му кривата на ефективност варира. Примери:
    атмосферен дизел 1.5 - ефективен в границата 1500-2200 rpm
    атмосферен дизел 3.0 - ефективен в границата 1200-2000 rpm
    атмосферен дизел common rail 1.5 - ефективен в границата 1300-2500 rpm
    атмосферен дизел common rail 3.0 - ефективен в границата 900-2500 rpm
    Бензинови/LPG двигатели с многоточково впръскване:
    атмосферен бензин 1.4/8V - ефективен в границата 2500-3500 rpm
    атмосферен бензин 1.4/16V - ефективен в границата 2200-4000 rpm
    атмосферен бензин 2.0/8V - ефективен в границата 2200-3500 rpm
    атмосферен бензин 2.0/16V - ефективен в границата 2000-4000 rpm
    Карбураторните бензинови са най-зле.
  • 22 на кончита вурста

    7 3 Отговор

    До коментар #11 от "Хлъц":

    Субар явно иска да каже, че 2000 об. ако караш нормално до около 4000 ако "изпържиш" за да изпревариш бързо например. Ти си посочил обороти при които може да се кара на равно с постоянна скорост. Аз бих заложил на обороти за бензин от 1800 до 3000 в 95% от ездовия цикъл. Ако караме и дизела при тези обороти, разликата е че той ще се намира почти през цялото време в кривата на максималния въртящ момент, който при съверменните дизели държи почти хоризонтала от 1500 до към 2600 об., и в същото време ще сме много близко до максималната мощност която настъпва при 3200 до 3500 об. За сравнение при атмосферен бензин тези криви са - макс момент при 4300-4500, и макс мощност 6000 - 6500. При турбо-бензин тези криви са съпоставими с тези при турбо-дизела, но се постигат при по-голям разход на гориво. Ясно се вижда, че при турбо двигателите можем да използваме почти пълния им потенциал без да се налага да влизаме във високи обороти. Това е голямо предимство от гледна точка на загубите от триене, но от друга страна турбокомпресорът пък може да се окаже слабо място, но това е друга тема. Съгласен съм с Механик от коментар 10, че е най-добре да се държи двигателя в кривата на макс момента, но това е приложимо за турбо двигателите. За атмосферния двигател това е трудно поради факта, че трябва да се държат обороти от 4000 нагоре.

    Коментиран от #23

  • 23 катедра ДВГ

    15 2 Отговор

    До коментар #22 от "на кончита вурста":

    Има смисъл да си в зоната на макс. въртящ момент когато този въртящ момент ти е необходим, напр. при изпреварване. Има смисъл да си в зоната на макс. мощност когато тази мощност ти е необходима, напр. при изкачване или теглене на товар. Във всички други случаи тези режими не са ефективни. Изгаряш едно гориво, а енергията отива през ауспуха и охладителната система.

    Коментиран от #30

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Гост

    4 1 Отговор
    Инфлиенсъра се е обидил нещо, и ме е затъркал!!!
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Бен тен

    8 0 Отговор

    До коментар #3 от "Вин дизел":

    Значи според теб ако от 7000 ми започват "критичните" обороти , то на 6900 си ми е Ок за двигателя да го карам от София до Бургас примерно ?!
    Хайде стига глупости !
  • 28 оня с коня

    14 1 Отговор
    Има всякакви видове ГОРОЛОМНИЦИ които определено си мразят колите и всячески ги тормозят.Виждал съм как на къса уличка Завалията натиска педала ,гумите свирят,при ускорението,а после скача на спирачките...Е не са хубави тия работи щото първо страда трансмисията,второ - гумите се прецакват,трето - спирачните дискове заминават и т.н.,за разхода на гориво пък да не говорим.
  • 29 Най добре

    9 1 Отговор
    работят двигателите на около 20% под МВМ /Максимален Въртящ Момент/ а той е специфичен за всеки двигател и трябва да се знае или да го усещаш като караш. Максималните обороти трябва да се избягват и да се ползват само при необходимост. Карането на ниски обороти също не е добре. Особено при изкачване на наклон. Опитен шофьор ги усеща тези неща и се съобразява с обстановката. Има голяма разлика между малолитражка и расов автомобил, но принципите винаги са същите
  • 30 на кончита вурста

    3 1 Отговор

    До коментар #23 от "катедра ДВГ":

    Това е така. Аз за това посочих обороти за атм бензин 1800-3000, защото за повечето случаи е напълно достатъчно. При турбо-дизел/бензин почти винаги си на макс момент ако поддържаш сходни обороти.
  • 31 Елементарно

    5 3 Отговор
    Ако сте учили философия (ама не сте , защото заради ЕС ценностите трябва да не знаете и да сте управляеми ) според принципа "количествените натрупвания водят до качествени изменения" е логично , че крайностите са критични! Та ако искате да си хвърлите рано двигателя - с мръсна газ на високи обороти!
  • 32 Никси

    1 1 Отговор
    полезно е зависи от машините и агрегатите към тях , например Асвалтоукладатора се кара на обороти зада може да задейства възловите агрегати към него да работят както и масата да загрева ако има уширения на 180 градуса по целзий за да може да полага Асвалта машината без да се затруднява и също и комбаините за жътва се карат на високи обороти , за да пусне хедера и разните ремъци да развърти си требе газ предназначена от завода пройзводител , както и много Пътно Стройтелни Машини Валяци , Багери , Булдозери и Грейдер , Влакове Самолети и тем подобни неща , не се изисква на автомобил да го караш на високи обороти щото може да му е...ш майката на двигателя и после да отива в кофата и пак висене по сервизи и харчене на пари излишно губене на време , нерви , стрес и напрежения , то си е направено как трябва да работи , а не вие да го пресилвате !!!.
  • 33 Никси

    7 2 Отговор

    До коментар #8 от "Баровеца":

    абе ти гледай в един момент да не ти приседне , щото нема целия живот да ти е ку...а до края и душата в рая , народа не е вече балама и всеки да почне да те дундурка като малко дете , защото на всеко едно нещо му идва края рано или късно и никой не е занесъл със себеси придобитите неща на оня свет , не да си ми Баровец , а ако ще и наРок Фелер да си Му Син , хич не ми пука къв идьот си богопомазан , и спрете с това кой по далече му хвърля , щото от високо се пада много лесно и много бързо и зависи къде ще се отзовеш при падане
  • 34 Мадлен

    1 1 Отговор
    HONDA 1.6 VITEK на7 ма генерация и конструиран специално за високи натоварвания и е предвиден разход на масло
  • 35 Михни

    2 1 Отговор
    Не напразно производителя е поставил километраж с цифри.Не трябва да се прехвърля това което пише на него.Колкото пише до там.Те тези ще се изкарат по умни от производителя на автомобила.
  • 36 тъпана

    5 0 Отговор

    До коментар #8 от "Баровеца":

    засилиса в една бетонна стена и да се свършва, кът ш съ трепиш нема нужда и нас да трепиш ..малоум
  • 37 Най полезно е

    0 0 Отговор
    Извообще да не се кара , пестиш от всякъде и пренасочваш парата на другаде ,като например : към ку.....р....ви
  • 38 Дедо Пене

    1 0 Отговор
    1994г.имах Пасат 2000см./16V/136к.с. с макс. скорост 230км/ч!Тествал съм го на Тракия в равен участък. На 2ра-80км.,на 3та-140км.на 4та-200км. и на 5та-230км/ч.Продадох го на 230хил.км в отлично състояние(подържан отлично и каран само с оригинален Кастрол-5W30 синтетика-смяна на 9хил.км./при гаранция до 15хил.км./ Избягвах да зареждам на менте-бензиностанции, колата вървеше като самолет.
  • 39 ганю

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ":

    правилно и на оборотите и на скоростта
    е най-безопасно и за колата и за шофьора
    и харчи най-икономично гориво