Много шофьори, особено собственици на по-спортни автомобили или просто любители на динамичното шофиране, често „натискат газта“, поддържайки двигателя във високи обороти. Това наистина осигурява усещане за ускорение и динамично шофиране, но трябва да сте наясно, че този подход, особено ако се практикува често, има сериозни последствия за вашия автомобил.
Според експертите постоянната работа при високи обороти води до повишено натоварване на всички „вътрешности“ на двигателя: бутала, пръстени, цилиндри, клапани. Работата при високи обороти създава и огромно количество топлина. Ако охладителната система не може да се справи с натоварването, това може да доведе до прегряване на двигателя.
Прегряването от своя страна може да доведе до деформация на цилиндровата глава, повреда на гарнитурата на главата и други важни компоненти на двигателя. Когато работи във високи обороти, двигателят "яде" много повече гориво, отколкото в нормален режим.
Това не само увеличава оперативните ви разходи, но и намалява ефективността на автомобила ви, принуждавайки ви да спирате по-често на бензиностанцията. Също така повишеният разход на гориво води до повишени емисии на вредни вещества в атмосферата, което пък се отразява негативно на околната среда.
Шофирането с високи скорости увеличава и напрежението върху съединителя, скоростната кутия, задвижващите валове и другите компоненти на трансмисията. Така, че когато решите, че за двигателя е добре "да се продуха", спомнете си за тези факти и може би ще удължите живота на вашия автомобил.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 анон
Коментиран от #15
13:16 23.06.2024
2 АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ
... КАРАЛ ОТ ГАЗКА ДО МЕРЦЕДЕС
....
СТРЕЛКАТА ТРЯБВА ДА Я ДЪРЖИШ ВЕРТИКАЛНА НА КИЛОМЕТРАЖА , НЕЗАВИСИМО ОТ МАРКАТА
Коментиран от #5, #19, #39
13:20 23.06.2024
3 Вин дизел
Коментиран от #27
13:25 23.06.2024
4 Късно
13:26 23.06.2024
5 БМВ М3
До коментар #2 от "АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ":
Братчеда е карал главно ЗИЛ и Москвич. На мен вертикално на километража е 140, кой ще ми плаща глобите?Коментиран от #14
13:33 23.06.2024
6 Сатана Z
Коментиран от #12
13:36 23.06.2024
7 шегичка
13:46 23.06.2024
8 Баровеца
Коментиран от #33, #36
13:53 23.06.2024
9 Субар
А за дизел, са с 500 надолу.
Даже и климатика работи по-бодро.
За това в жегите карам на "спортен режим", без да карам по-бързо. Просто двигателя се върти повече, което му подобрява и охлаждането.
Съвременните автоматици тормозят двигателя да работи само в ниски обороти. Имайте го в предвид!
Коментиран от #11, #16
13:55 23.06.2024
10 Механик
На въпоса дали е добре да карате постоянно на високи обороти, няма еднозначен отговор. И това се дължи на различните характеристики на различните двигатели.
Ако притежавате автомобил, който развива максимален въртящ момент при високи обороти, то тогава трябва да държите оборотите около това число. В противен случай "мъчите двигателя" и в такъв случай той няма да ви отговори с благодарност. Обратното важи за ДВГ-тата, които конструктивно искат по-ниски обороти.
Опитайте да качите наклон, когато двигателят ви е "извън обороти"! Ще ви се наложи да натиснете газта до край, нали? Това води до подаването на повече гориво, респективно, внасянето на по-колямо количество топлина. (ДВГ е топлинна машина, за тия дето не са чували). При положение, че заради ниските обороти се увеличава продължителността на "цикъла" (не женския) започва да се отдава на на детайлите на ДВГ и води до прегряване. Прегряването води до понижаване мазителните свойства на маслото и от там се повишава триенето, което води до още повече топлина и на моторчето ви се разказва играта.
Изобщо, темата е много дълга и е трудно набързо да се изясни всичко.
И докато на нас, читателите е простено да не занем всички тия подробности, то за този който се пише "инфлуенсър" и се опитва да ни ги обяснява, е задължително да познава материята в подробности. А не да преписва "какво са казали жените на пазара".
13:59 23.06.2024
11 Хлъц
До коментар #9 от "Субар":
Дизел не съм карал, но за бензина си в грешка. 1500 - 1800, в зависимост от спецификата на аутото.Коментиран от #20, #22
14:03 23.06.2024
12 Шопо
До коментар #6 от "Сатана Z":
Няма да стигнеш, щото още преди Ихтиман мАторчето ша изпуши!14:25 23.06.2024
13 Инженер
14:44 23.06.2024
14 До тоя със Зила
До коментар #5 от "БМВ М3":
При моят автомобил на 8 предавка, вертикално на километража е 180- 190 км!14:57 23.06.2024
15 Мъжа на Урсула
До коментар #1 от "анон":
Не ги учи младите за градуса че заради тях ние, дъртаците не можем вече да караме на градус.Ние дъртите кротко си пиехме и кротко си карахме преди изцепките на младежите - ни могат да пият, ни могат да карат
16:02 23.06.2024
16 Мъжа на урсула
До коментар #9 от "Субар":
Има логика в думите ти колега, не се бях замислял.740d xDrive, 2018 г, 320 hp със 140 км/ч е на 1600 rpm. 530d xDrive, 2012 г, 258 hp беше на 1800 rpm
Предполагам че заради ,,еко,, нормите на евро-колхоза
16:08 23.06.2024
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Гошо
До коментар #2 от "АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ":
Ти първо научи кое как се казва. Километраж е това което ти показва колко километра си изминал. Явно си искал да кажеш "оборотомер", но хората те разбраха погрешно, че говориш за "скоростомер". А това правило наистина важеше за коли до края на миналият век. Вече на един и същи модел, слагат различни двигатели, със или без турбина, а таблото в колата е едно и също - за икономия.16:45 23.06.2024
20 Механик
До коментар #11 от "Хлъц":
Такива много ги обичам. Като чуят цената на ремонта губят цвят.16:53 23.06.2024
21 катедра ДВГ
атмосферен дизел 1.5 - ефективен в границата 1500-2200 rpm
атмосферен дизел 3.0 - ефективен в границата 1200-2000 rpm
атмосферен дизел common rail 1.5 - ефективен в границата 1300-2500 rpm
атмосферен дизел common rail 3.0 - ефективен в границата 900-2500 rpm
Бензинови/LPG двигатели с многоточково впръскване:
атмосферен бензин 1.4/8V - ефективен в границата 2500-3500 rpm
атмосферен бензин 1.4/16V - ефективен в границата 2200-4000 rpm
атмосферен бензин 2.0/8V - ефективен в границата 2200-3500 rpm
атмосферен бензин 2.0/16V - ефективен в границата 2000-4000 rpm
Карбураторните бензинови са най-зле.
17:06 23.06.2024
22 на кончита вурста
До коментар #11 от "Хлъц":
Субар явно иска да каже, че 2000 об. ако караш нормално до около 4000 ако "изпържиш" за да изпревариш бързо например. Ти си посочил обороти при които може да се кара на равно с постоянна скорост. Аз бих заложил на обороти за бензин от 1800 до 3000 в 95% от ездовия цикъл. Ако караме и дизела при тези обороти, разликата е че той ще се намира почти през цялото време в кривата на максималния въртящ момент, който при съверменните дизели държи почти хоризонтала от 1500 до към 2600 об., и в същото време ще сме много близко до максималната мощност която настъпва при 3200 до 3500 об. За сравнение при атмосферен бензин тези криви са - макс момент при 4300-4500, и макс мощност 6000 - 6500. При турбо-бензин тези криви са съпоставими с тези при турбо-дизела, но се постигат при по-голям разход на гориво. Ясно се вижда, че при турбо двигателите можем да използваме почти пълния им потенциал без да се налага да влизаме във високи обороти. Това е голямо предимство от гледна точка на загубите от триене, но от друга страна турбокомпресорът пък може да се окаже слабо място, но това е друга тема. Съгласен съм с Механик от коментар 10, че е най-добре да се държи двигателя в кривата на макс момента, но това е приложимо за турбо двигателите. За атмосферния двигател това е трудно поради факта, че трябва да се държат обороти от 4000 нагоре.Коментиран от #23
17:16 23.06.2024
23 катедра ДВГ
До коментар #22 от "на кончита вурста":
Има смисъл да си в зоната на макс. въртящ момент когато този въртящ момент ти е необходим, напр. при изпреварване. Има смисъл да си в зоната на макс. мощност когато тази мощност ти е необходима, напр. при изкачване или теглене на товар. Във всички други случаи тези режими не са ефективни. Изгаряш едно гориво, а енергията отива през ауспуха и охладителната система.Коментиран от #30
17:42 23.06.2024
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Гост
21:11 23.06.2024
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Бен тен
До коментар #3 от "Вин дизел":
Значи според теб ако от 7000 ми започват "критичните" обороти , то на 6900 си ми е Ок за двигателя да го карам от София до Бургас примерно ?!Хайде стига глупости !
23:26 23.06.2024
28 оня с коня
06:52 24.06.2024
29 Най добре
06:58 24.06.2024
30 на кончита вурста
До коментар #23 от "катедра ДВГ":
Това е така. Аз за това посочих обороти за атм бензин 1800-3000, защото за повечето случаи е напълно достатъчно. При турбо-дизел/бензин почти винаги си на макс момент ако поддържаш сходни обороти.08:23 24.06.2024
31 Елементарно
08:58 24.06.2024
32 Никси
09:30 24.06.2024
33 Никси
До коментар #8 от "Баровеца":
абе ти гледай в един момент да не ти приседне , щото нема целия живот да ти е ку...а до края и душата в рая , народа не е вече балама и всеки да почне да те дундурка като малко дете , защото на всеко едно нещо му идва края рано или късно и никой не е занесъл със себеси придобитите неща на оня свет , не да си ми Баровец , а ако ще и наРок Фелер да си Му Син , хич не ми пука къв идьот си богопомазан , и спрете с това кой по далече му хвърля , щото от високо се пада много лесно и много бързо и зависи къде ще се отзовеш при падане09:40 24.06.2024
34 Мадлен
14:57 24.06.2024
35 Михни
15:44 24.06.2024
36 тъпана
До коментар #8 от "Баровеца":
засилиса в една бетонна стена и да се свършва, кът ш съ трепиш нема нужда и нас да трепиш ..малоум20:47 24.06.2024
37 Най полезно е
21:13 26.06.2024
38 Дедо Пене
23:07 08.09.2024
39 ганю
До коментар #2 от "АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ":
правилно и на оборотите и на скоросттае най-безопасно и за колата и за шофьора
и харчи най-икономично гориво
21:33 02.12.2024