Как да намалим разхода на гориво с климатика

4 Юли, 2025 12:48 5 459 14

  • климатик-
  • лято-
  • икономия на гориво

Тайните на ефективното охлаждане без компромис с бюджета

Как да намалим разхода на гориво с климатика - 1

С началото на лятото и нарастващите температури, използването на климатика в автомобила става неизбежно. Въпреки че осигурява комфорт, климатикът е известен консуматор на гориво, което може да се отрази на бюджета ви. Съществуват обаче няколко ефективни лайфхака, които ще ви помогнат да запазите хладината в купето, без да увеличавате драстично разхода на гориво, особено при европейските модели, които често са оптимизирани за ефективност.

Първият и най-важен съвет е да не включвате климатика веднага след стартиране на автомобила, ако той е бил паркиран на слънце. Вместо това, отворете всички прозорци за няколко минути, за да изкарате натрупания горещ въздух от купето. Това позволява на системата да работи по-ефективно, тъй като не трябва да охлажда толкова голям обем горещ въздух. След като изкарате основната топлина, можете да затворите прозорците и да включите климатика на по-ниска степен.

Вторият съвет е да използвате функцията за рециркулация на въздуха. Когато климатикът работи, той охлажда въздуха отвън и го вкарва в купето. Когато обаче активирате рециркулацията, системата започва да охлажда вече охладения въздух от интериора, което е значително по-ефективно и изисква по-малко енергия. Използвайте тази функция, особено когато вече сте постигнали желаната температура или когато шофирате в натоварен трафик.

Третият лайфхак е да поддържате редовна поддръжка на климатичната система. Проверявайте филтрите на купето редовно и ги сменяйте, ако са замърсени. Запушените филтри намаляват ефективността на системата и я карат да работи по-усилено, което води до по-голям разход на гориво. Също така, уверете се, че нивото на фреона е адекватно – при ниско ниво климатикът ще се налага да работи по-интензивно.

Четвъртият съвет се отнася до температурната настройка. Не прекалявайте с ниската температура. Разлика от 5-7 градуса между външната и вътрешната температура е напълно достатъчна за комфорт. Понижаването на температурата с всеки градус под оптималната настройка увеличава консумацията на енергия. Използвайте автоматичния режим на климатика, ако вашият автомобил разполага с такъв, тъй като той е проектиран да поддържа оптимална температура с минимален разход.

И накрая, помислете за паркиране на сянка. Ако имате възможност, винаги избирайте сенчести места за паркиране. Това предотвратява прекомерното нагряване на интериора на автомобила, което от своя страна намалява нуждата от интензивно използване на климатика при потегляне и спестява гориво. Малките навици могат да доведат до значителни икономии в дългосрочен план.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Леля Гошо

    19 1 Отговор
    Ако се и3пърдите в режим рециркулация става страшно.

    Коментиран от #13

  • 4 Кириле,

    1 0 Отговор

    До коментар #2 от "Кирил":

    циганин си беше, циганин си остана. Или вече си ром?

    Коментиран от #6

  • 5 Напротив

    13 2 Отговор

    До коментар #1 от "редник":

    Мисли за собствениците на електромобили, които като пуснат климатика според митовете батерията пада на половина за първите 10 минути. Виж какво пишат в съседната статия..

    А иначе ако тръгнеш да мислиш за допълнителни стотинки на час спестени от ток или левче спестено от гориво, за да си ограничаваш климатика, по-добре въобще не изкарвай автомобилът от гаража независимо с какво задвижване е.

    Съвета с отварянето на прозорците в движение и съвет, който е много по-разумен преди тръгване - да оставиш всички врати отворени за да излезе топлия въздух за секунди, преди да потеглиш, включително и задния капак ако автомобилът има такъв. По този начин въздухът излиза за секунди, А и да стоиш повече, нагретите детайли няма да се охладят, така че по-добре да тръгваш с пуснат климатик. Включително ако си отворил и прозорците за първите минути.

    Коментиран от #11

  • 6 Кирил

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "Кириле,":

    Аутсорсвай на софията и мажи лютеница ни са мотай

    Коментиран от #7

  • 7 Кириле,

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "Кирил":

    ром ли си, или циганин от Бутан?

    Коментиран от #12

  • 8 Механик

    14 0 Отговор
    Не го научихте тоя български и това си е.
    Няма как да намалиш разхода, ползвайки климатик. Щото точно това се опитва да ни каже заглавието. Не е възможно ползвайки котлон, да си намалите разходите за ток.
    Има как да НЕ ВИ СЕ ВДИГНЕ ПРЕКОМЕРНО РАЗХОДА.

    Коментиран от #9

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Фреон

    9 1 Отговор
    По възможност, пътувайте нощно време или рано сутринта. При ниска скорост използвайте техниката "отваряне на джамовете".
  • 11 редник

    3 1 Отговор

    До коментар #5 от "Напротив":

    Така е!
    Не е само до езика, а и до обща култура и малко знания по физика!
  • 12 Кирил

    2 0 Отговор

    До коментар #7 от "Кириле,":

    Хващай мотиката и към родния край. Сигрна работа, че искуствения интелект ти тропа на работното място.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 РаТко хиперкара суперфоня

    0 0 Отговор
    Най голямата икономия става ако си стоите на село и не пускате климатика! Иначе Механика ви го казал ама едва ли ще го разберете!