Защо кратките пътувания вредят на моторното масло и на двигателя

26 Юни, 2025 13:03 3 956 17

  • моторно масло-
  • свойства-
  • съвети

Причините са няколко и не трябва да се пренебрегват съветите на специалистите

Защо кратките пътувания вредят на моторното масло и на двигателя - 1

Няколко километра до магазина или офиса изглеждат като безобидна дреболия, но именно тези кратки пътувания (под 10 км, особено през зимата) са много по-вредни за маслото и двигателя, отколкото многочасов преход по магистрала.

Основната причина е, че двигателят работи не по пробег, а по моточасове: в града 100 км са около 5 часа работа, на магистралата - само около 1 час. Пет часа срещу един - и маслото остарява пет пъти по-бързо. Има и други причини.

Маслото не достига работна температура
За идеално смазване са необходими 90-110 °C. В суматохата на града двигателят често не загрява дори до 70, а през зимата - дори по-малко. В резултат на това:

Влагата кондензира в картера и образува се емулсия (белезникаво покритие под капачката);
Неизгорелият бензин разрежда маслото и влошава защитните му свойства.

Основното износване се случва през първите секунди
До 75% от износването на частите се случва през първите 30 секунди след стартиране, докато гъстото, студено масло едва се издига през каналите.

Количеството утайки и въглеродни отлагания нараства

Маслото няма време да „измие“ саждите, износващите се частици и продуктите от горенето; те се отлагат в каналите и върху частите.

Защо фабричните разпоредби не работят тук
Повечето производители на автомобили се фокусират върху смесен цикъл, без да вземат предвид реалните задръствания, автоматичното стартиране и по-суровия климат. А у нас голяма част от автомобилите всъщност карат в „тежък режим“, така че специалистите препоръчват: ако се движите в задръствания ежедневно, намалете интервала на обслужване наполовина.

Признаци, че маслото е „уморено“ преждевременно
На измервателната пръчка се появи характерна миризма на бензин.
Индикаторът за налягане на празен ход свети или мига, когато двигателят е топъл.
Маслото е твърде тъмно или, напротив, подозрително светло (може да е фалшиво и не задържа мръсотия).
Бялата емулсия върху капака е признак на конденз.

Всеки един от тези симптоми е причина да не отлагате и просто да смените маслото
Сменяйте маслото по-често. Ако маршрутът ви се състои от непрекъснати кратки разстояния, сменяйте го след 7 000 км или на база на работните часове на двигателя, а не на „паспортните“ 15 000 км.

Изберете правилния вискозитет. Синтетичните 0W-20 или 5W-30 се изпомпват по-бързо, когато са студени. Вижте допустимите отклонения, а за по-задълбочена оценка - точката на възпламеняване и изпарението: колкото по-висока е първата и по-ниска втората, толкова по-надеждно е маслото при прегряване.

Дайте на двигателя минута. През зимата загрейте двигателя поне 60-90 секунди след стартиране (по-дълго - излишни въглеродни отлагания, по-малко - сухо триене).

Направете т.нар. в разговорния език „продухване“ веднъж месечно. 30-40 км непрекъснат маршрут ще изпари влагата и ще помогне за почистването на системата.

Следете състоянието. Бързото почерняване, емулсията или спадането на нивото са сигнали за преминаване към по-честа поддръжка.

Кратките градски пътувания са основният враг на моторното масло : двигателят остава студен за дълго време, влага и гориво попадат в смазката, а часовете на работа на двигателя нарастват експоненциално.

Единственият надежден начин да се избегне преждевременно износване е да се намали интервалът за смяна и да се избере масло, предназначено специално за чести студени стартирания. Винаги е по-евтино да се сменят консумативите навреме, отколкото да се ремонтира силовият агрегат, отбелязват експертите.


Поставете оценка:
Оценка 4.9 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ъ-ъ-ъ с електрическа кола съм

    6 28 Отговор
    Кое масло?

    Коментиран от #2, #4, #15

  • 2 Кучето

    40 4 Отговор

    До коментар #1 от "Ъ-ъ-ъ с електрическа кола съм":

    И като си с електрокар та кво?
    Никаква остатъчната стойност при препродажба. Завинаги си е твоя.
    А недай си Боже някое по-сериозно ПТП, изгаряш като факла.

    Коментиран от #3

  • 3 Сменяй маслото и не се обяснявай

    7 18 Отговор

    До коментар #2 от "Кучето":

    Ходи да ти сложат от "хубууту". От големия варел, че по-евтинко.
  • 4 Аззз

    31 3 Отговор

    До коментар #1 от "Ъ-ъ-ъ с електрическа кола съм":

    Какво правиш в статия за коли? Твоят раздел е мотокар.ком или 5спираниядоморето.ужас :D

    Коментиран от #7

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Оххх

    9 2 Отговор
    А мойта убавица от де да знай ко тряба и кат не знай, сипала олио за готвене...Чула била масло и толкоз...ама кво, краве ли маргарин ли.....се тая.
  • 7 До морето не спирам

    0 14 Отговор

    До коментар #4 от "Аззз":

    Ти не знам колко спираш.

    Коментиран от #11, #16, #17

  • 8 “Експерт”

    12 4 Отговор
    Направо на 1000км.сменяйте за по-сигурно
  • 9 Сеирджия

    22 0 Отговор
    Ох, не знаех, съжалявам! От утре вече няма да шофирам, а ще нося колата си на гръб до кварталния магазин, за да и пазя маслото.
  • 10 Браво

    6 0 Отговор
    не откривател! И "индианците" вече правят колелета а пък Ти едва днес го откриваш!? А как е положението с топлата вода!?
  • 11 Да уточним

    13 1 Отговор

    До коментар #7 от "До морето не спирам":

    Ти от Бургас ли си??
  • 12 Изтрит

    5 2 Отговор
    Тоя Радослав и оня ГанЬОв са най- тъпите списвачи у сайта...
  • 13 Джуган

    7 0 Отговор
    Зимно шофиране на дизел с ДПФ на кратки разстояния всъщност може да доведе до покачване на нивото на маслото. Причината е че гориво и влага попадат в картера.
  • 14 теню

    8 0 Отговор
    От статията се разбира ,че най- добре въобще да не ползван колата си за близки разстояния от няколко километра . Затова реших да го взема в хола (малко ще е проблемно но някак си ще го решим живея на 1 вият етаж ) на апартамента няма да го карам само ще го гледам и ще му се радвам и това ми стига само да го чувствам близо до себе си и от време на време мога да седя в нея е достатъчно защото ще е на топло - зимата и на сянка - лятото няма дъжд и или сняг на чисто , сухо без влага място точно за колата ми е холът от който нямам нужда тъй като колата е по важна и ще му сменям маслото въпреки ,че не го ползвам против който може да се образува конденз.-- за всеки случай всяка година ..
  • 15 Дедо Клец

    6 0 Отговор

    До коментар #1 от "Ъ-ъ-ъ с електрическа кола съм":

    Когато си купиш нормална кола с ДВГ ще научиш. И аз си имам ел. уреди,но НЕ се возя с тях.............
  • 16 Тия ги приказвай

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "До морето не спирам":

    на баба си
  • 17 Да, ти беше

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "До морето не спирам":

    от Варна.