Какво трябва да бъде налягането на маслото в двигателя и как да го проверим

23 Юни, 2025 09:26 6 142 7

  • налягане на масло-
  • двигател с вътрешно горене-
  • съвети

Както и причини за ниско и високо налягане

Какво трябва да бъде налягането на маслото в двигателя и как да го проверим - 1

Ефективното смазване е от решаващо значение за дългия живот на двигателя. Дори краткотраен спад в налягането на маслото може драстично да намали експлоатационния му живот. Поради тази причина е важно да разбирате какво трябва да бъде нормалното налягане на маслото, как да го проверявате и какви са потенциалните причини за отклонения. Правилното налягане осигурява адекватно смазване на всички движещи се части, предотвратявайки прекомерно износване и повреда.

Какво е нормалното налягане на маслото?

Нормалното налягане на маслото варира в зависимост от типа на двигателя, но има общи насоки. За повечето двигатели, налягането трябва да бъде между 1-2 бара на празен ход или при ниско до средно натоварване, и между 2-4 бара при средни до високи натоварвания. Съвременните двигатели често използват маслени помпи с променлив обем, които регулират налягането според нуждите, което помага за оптимизиране на мощността и икономията на гориво. Вискозитетът на маслото също играе роля, затова е важно да се използва масло с правилния толеранс и вискозитет.

Къде се намира сензорът за налягане на маслото?

Местоположението на сензора за налягане на маслото може да варира значително при различните двигатели. При някои той е разположен на цилиндровия блок, при други е интегриран близо до масления филтър, а при трети може да се намира близо до картера. Много съвременни двигатели разполагат с два или дори три сензора. Това позволява по-прецизен контрол, тъй като мрежата от маслени канали вече обхваща множество компоненти като фазорегулатори, задвижване на горивната помпа, турбокомпресор и топлообменник на трансмисията, изискващи постоянно и адекватно смазване.

Как да проверим налягането на маслото?

Предупредителната червена лампа за налягане на маслото на таблото често светва твърде късно, когато вече има сериозен проблем. За превантивна проверка и точна диагностика се използва манометър, който се завинтва в маслената линия на мястото на сензора за налягане. Измерванията трябва да се извършват в четири режима: на празен ход без загряване, на празен ход след загряване, при повишени обороти (2-3 хиляди оборота в минута) и на горещ двигател веднага след активно шофиране. Най-важен е последният параметър, но всички измервания дават пълна картина за състоянието на смазочната система.

Причини за ниско налягане на маслото

Освен критично ниските нива на маслото, ниското налягане почти винаги е индикатор за износване на двигателя. Основните причини включват износване на частите на маслената помпа, което води до увеличени хлабини и спад в производителността. Износването на лагерите на коляновия, разпределителния и балансиращия вал също води до по-големи хлабини и съответно до спад на налягането. Неподходящият или твърде нисък вискозитет на маслото за конкретния двигател също може да причини по-ниско от необходимото налягане.

Причини за високо налягане на маслото

Само по себе си високото налягане на маслото рядко е директно вредно за двигателя, но е индикатор за неизправност, която може да доведе до по-сериозни проблеми. Най-често срещаните причини включват заседнал предпазен клапан за налягане, който не позволява на маслото да заобиколи филтъра, когато е запушен. Твърде замърсен маслен филтър, който също разполага с байпасен клапан, може да доведе до подобен проблем. Използването на твърде гъсто масло, което не съответства на изискванията на двигателя, също може да повиши налягането в системата. Редовната проверка на нивото и налягането на маслото са от съществено значение за поддържане на здравето на двигателя.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Боян

    3 1 Отговор
    Във село Равно поле само изполвачи колко си щеш има
    1Марио Гиго 2Рени червенковата и 1/2Петър 3Силвия пияницата 4Минчо Калковеца
  • 2 Зевс

    20 1 Отговор
    Новите коли нарочно нямат уред за измерване на налягането, само лампа, която като светне при 0.25 бара вече сте за нов двигател.

    Коментиран от #5

  • 3 Гост

    3 9 Отговор
    Господин Славчев, това за какъв модел и година автомобили е? Спомням си преди десетилетия Ладата ми, там можеше и да става по описания начин, въпреки че си имаше индикатор на маслото! На автомобилите от последните 20 години, мислите ли, че това е резонно да се прави, или по точно, как да се направи? Със една елементарна диагностика двигателя си казва всичко, какви миномети, какви барове, какви проверки???
  • 4 Вервайте ми!

    4 3 Отговор
    Манометрите не трябва да отчита нищо да са на нула, тогава е най-добре за двигателя!
  • 5 Гост

    11 0 Отговор

    До коментар #2 от "Зевс":

    Новите коли, вече нямат никакви уреди, защото Бонгото зад волана е крайно невеж и не му трябват. Има само един чек енджин, който свети в червено и като блесне, трябва Бонгото да тича към сервиза, да го обрулят още няколко бона.
  • 6 Да ама Не

    4 0 Отговор
    Нова за какви автомобили се отнася? Кои модели съвременни автомобили имат вграден уред който показва налягането на маслото? Не съм запознат със съвременните автомобили … да речем след 2010 особено. Та ще е добре да знаем кои са тези автомобили. Иначе като отида в сервиз и поискам да се провери налягането на маслото да не ме гледат като извънземно.
  • 7 веско .

    6 0 Отговор
    Радослав е в кой век живееш тези манометри за налягане бяха преди 30 години сега вече даже лекотоварните като Мерседес Бусовете Ханса е скрил всичко някой да не ги види.? Има само за оборотите и скоростомер който е дублиран и за горивото друго няма нищо - ни температурата на двигателя или на маслото . Имам случаи когато в голям трафик прeз лятото когато напредваш метър по метър двигателя е прегрял но не виждаш нищо когато парата започне да излиза от предният капак тогава разбираш имах случай .. Глу...пак е скрил всичко ако имаше уред който -- без значение аналогов и цифрово -(digitall) щях да видя наложи се да сменя гарнитураta на двигателя и сегменти и бутала . Ако тоя ид...от Ханс беше сложил уред щях да следя и при необходимост да отбия в дясно и да отворя парното и на Мах да работи мотора за отопление и естествено и предният капак докато падне температурата щях да изчакам . Не съм остави ни майка ни баща на Ханса за най елементарното съм дал към 1.800 Euro което се случи в Италия .