Знаете ли какво е "хипермайлинг" и как с този метод можете да спестите гориво

5 Август, 2025 13:11 4 333 14

  • съвети-
  • икономия на гориво-
  • хипермайлинг-
  • формула 1

Вярвате или пък не, това е трик от Формула 1

Знаете ли какво е "хипермайлинг" и как с този метод можете да спестите гориво - 1

Един от най-големите "лайфхакове" за икономия на гориво идва директно от света на моторните спортове, където ефективността е от ключово значение. Става въпрос за техника, наречена "хипермайлинг" (hypermiling), която в най-прост вид представлява стремеж към максимален пробег с минимален разход на гориво. Макар че звучи като сложна инженерна задача, много от основните принципи могат да бъдат приложени и в ежедневието.

Основният трик е да се поддържа инерцията на автомобила. Представете си, че карате по инерция, вместо да разчитате постоянно на двигателя. За да постигнете това, е необходимо да предвиждате пътната обстановка. Например, когато наближавате светофар, вместо да ускорявате до последния момент и след това рязко да натиснете спирачката, свалете крака си от газта по-рано. Позволете на автомобила да се движи по инерция, докато намалява скоростта си.

Тази техника има няколко предимства

Първо, тя намалява износването на спирачките и гумите. Второ, и по-важно, тя значително намалява разхода на гориво. Когато двигателят не е под натоварване, той консумира минимално количество гориво. По този начин, вместо да изгаряте излишно гориво, вие използвате вече създадената от автомобила инерция. Това е особено ефективно при спускане по наклон.

Друг важен елемент е правилното планиране на маршрута. Използването на навигация може да ви помогне да избегнете задръстванията и честото спиране и потегляне, които са големи виновници за високия разход на гориво. Дори при използване на круиз контрол, той трябва да се използва разумно, тъй като при по-голям наклон, системата може да даде рязка газ, което не е икономично.

В крайна сметка, философията зад хипермайлинга не е да карате бавно, а да карате умно. Тя изисква внимание и предвиждане на ситуацията на пътя. С прилагането на тези прости техники, можете да шофирате по-ефективно, да пестите гориво и да допринесете за по-безопасно и екологично шофиране.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 29 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ония с фордо

    30 10 Отговор
    Радо , непрепусвай неща от някъдеси които нямат приложение в ежедневието (освен ако не караш извънградско някъде в Австралия) ! А при спускането да изключеш от скорост въобще не е препоръчително и това ще ти го каже всеки автоинструктор или експерт по безопасност на движението !

    Коментиран от #5, #6

  • 2 яфрсдфйсмфс

    35 4 Отговор
    Нито знам нито ме интересува "лайфхакове" или "хипермайлинг". Забравихте ли българския език и писменост?!
  • 3 Някой

    4 7 Отговор
    Моята Киа е с двоен съединител и съветват да си или на газта или на спирачката.
  • 4 Този ще ме кара да мисля!

    8 0 Отговор
    Аз ако можех да мисля щях да има шофьор бе, Радо!
  • 5 Вие с фордо

    5 0 Отговор

    До коментар #1 от "Ония с фордо":

    Светофар у ваше село няма ли?
  • 6 Инерция

    5 3 Отговор

    До коментар #1 от "Ония с фордо":

    Инерцията по наклон е най-икономична, но е рисково да се изключват предавките. Модерните автомобили с автоматика имат Еко режим и на него автоматиката сам си избира оптимална предавка, а на таблото се изписва coasting. Ако си с ръчна скоростна кутия превключва на най-високата предавка и сърфираш по наклона. Трябва да хванеш момента за ускоряване за да не те псуват отзад, ако ги бавиш.
  • 7 Язе

    6 5 Отговор
    По не много стръмен наклон, сравнете моментния разход на скорост и при изключена такава. Предимството е в полза спускане на скорост. 0 л100, докато по инерция, е от порядъка 1-2 л/100.
  • 8 Ицо

    13 1 Отговор
    Аз едно време,като си карах Жигулката по наклон, направо я гасях. Голяма икономия ( от немотия )
  • 9 Знам

    5 6 Отговор
    Хипермайлинг е метод да си изкарате боя на пътя.
  • 10 ник

    3 1 Отговор
    Със Citroen Picasso 1.6 HDi 90 коня, супер спънат кон все едно карам влак, но като разход при настъпване 5,5/100 км. по борд комп, което на бензиностанцията означава 6,5/100км. реален разход, ако го карам икономично и използване на инерцията и леко подаване на педала на газта по борд комп 4,5/100км., на бензиностанцията реално около 5,5-6/100км. Доста добре за миниван. Тоя дизелов спънат мотор за друго не става.
  • 11 Хе хеее

    4 0 Отговор
    Аматьори, при социализма, баща ми направо гасеше на спусканията на Петрохан или Витиня, даваше малко напред ключа да отключи волана и казваше: " Сега ще спестим малко гориво, моето момче. Заключи ли се, сигурна смърт, правилно питаш. Тати няма да му даде да се заключи, спокойно ". Така бише тогава, мъж до мъжа.
  • 12 Ко каза, ко

    3 1 Отговор
    Къде прочетохте че се изключва от скорост. Пише да се използва инерцията, което не означава да изключиш от скорост.

    Коментиран от #13

  • 13 ник

    4 0 Отговор

    До коментар #12 от "Ко каза, ко":

    И колко от инерцията ще използваш тогава, като въртенето на двигателя и ск.кутия, карета, полуоски намаляват инерцията.

    Коментиран от #14

  • 14 Ко каза, ко

    3 1 Отговор

    До коментар #13 от "ник":

    Еми колкото-толкова. Става въпрос че в статията пише да си дръпнеш крака от газта, не пише да изключиш от скорост.