Last news in Fakti

8 Септември, 2011 13:32 2 530 0

Плевнелиев: Никога повече Хаинбоаз

  • росен плевнелиев-
  • инфраструктура

България трябва да разшири усвояването на еврофондовете

Плевнелиев: Никога повече Хаинбоаз - 1
БГНЕС

Базисната инфраструктура е форсирана в момента. Тя ще продължава да бъде приоритет. България трябва да ускори подготовката за базисна инфраструктура, за да сме сигурни, че до 2020 г. сме направили това, което ни трябва – железопътни линии, пречиствателни станции, включително и за периода 2014 – 2020 г. Това заяви министърът на регионалното развитие в оставка Росен Плевнелиев на форума Строителството през 2012 г. – перспективи и предизвикателства”.
Според него България има време и шанс до 2020 г. да си свърши домашното с базисната инфраструктура. Сега инфраструктурата трябва да бъде тотален приоритет , трябва да има политически консенсус и обединение . „А не отново да се появи „Цанков камък” на цената на две магистрали.  От тук нататък, който е на власт, трябва да работи за това визията до 2020 г. за базисната инфраструктура да бъде подготвена с конкретни проекти, изпълнени и приключени. България към 2020 г. може да има коренно различна инфраструктура и то финансирана с еврофондове”, каза Плевнелиев .
Министърът в оставка поясни, че в момента ЕК и европейските институции подготвят правилата, по които ще се управляват еврофондовете за 2014 – 2020 г. „Виждате големият вятър на промяната - никакви дългосрочни стратегии от по 300 – 400 страници , никакви политически обяснения колко сме симпатични и как са ни сини очите. Еврофондовете за 2014-2020 г. ще се управляват на принципите на конкретни договори, с ясни ангажименти от страните, с конкретни проекти, които са вписани в договорите”, категоричен бе Плевнелиев. Той е на мнение, че за това в България в момента има добрите предпоставки да постигне една по-добра инфраструктура. „ Защото вече имаме визията за седем магистрали, за седем скоростни пътя, над 60 пречиствателни станции, всичко за железоптъните линии”, каза министърът в оставка на регионалното развитие. „Предпоставката за да можем да отключим еврофондовете е освен коректното изпълнение, никакви заигравания, кражби , политизиране е и разбира се това България да даде своя принос в стабилността на Европа. И не само принос, а България тук е лидер”, смята Плевнелиев, Той се аргументира с това, че България има силната позиция да излезе и да каже: „В най-тежките времена , в които банки и правителства и държави падат, България постигна много.  „Ние минаваме по един достоен начин през кризата, ние сме стабилни, ние трябва да искаме повече еврофондове и по-голям еврошанс да изградим базисната си инфраструктура на страната”, категоричен бе Плевнелиев.

Дали премиерът се е вслушал в предложението му за бъдещия министър на регионалното развитие Лиляна Павлова, Плевнелиев отговори така:

„Аз посочих два основни факта, а именно, че в 130-годишната история на това министерство на строителството, ние имаме за пръв път жена за министър. Това е много показателно. Също така съм горд с това, че това е млад човек доктор по икономика, един от най-добрите български експерти по управляване на еврофондове, а  това е важно, защото чрез еврофондовете България се учи на дългосрочни устойчиви проекти, правила. Аз вярвам , че това което правим по еврофондовете трябва да отиде на всякъде. Не може да се прави разлика между управлението на бюджета и управлението на еврофондовете. Хаинбоаз не може повече да бъде възможен. България трябва да разшири усвояването на еврофондовете, и това ще бъде една от задачите на Министерството на регионалното развитие. Правилата за еврофондовете трябва да важат и за всички останали бюджетно финансирани проекти. За това смятам, че министър Павлова ще се справи, защото тя познава начина, по който се управляват еврофондовете и ще го разшири. Това, което всички трябва да знаят е, че МРРБ е примера за това как би трябвало да се действа от тук нататък-не на парче и не с един министър, който полага асфалт и прави магистрали, а с изграждане на една институция, която да може да управлява процеси, договори и да построим много повече от три магистрали. Това свършихме последните две години – зададохме дългосрочно посоката, изградихме компетентна институция, която да може да го направи, направихме така, че различни фирми да могат да печелят по европейски. Сега това може да стане и в много други сектори”, похвали се Плевнелиев.

В отговор на журналистически въпрос: Да, но вие сте се оплаквали от неясни правила от връщане на проекти, от бавене на заплащане?, Плевнелиев отговори така:

„Спомнете си от къде тръгваме. Само преди две години ние имахме 0% договорени, примерно в оперативнна програма „Транспорт” и 0% изпълнение. Ние нямахме дори оценка на съответствията за начина, по който ще управляваме еврофондовете. За тези две години беше постигнато много и това е смисъла да бъде надградено, да не бъде унищожено, ако случайно дойдат след време други управляващи с друго управление и мислене. Да не се получи така, че българите очакват седем магистрали, а дойде някой, който да ги замени с един „Цанков камък” на тройна цена. Идеята трябва да бъде от тук нататък постоянство, надграждане, да не си клатим къщичката, всяко нещо което е добро да го разширим. Вижте програмата за енергийна ефективност, тя беше стартирана от предишното правителство с пилотен проект за 50 сгради, ние успяхме тя да получи европейско финансиране и европейски Оскар. Сега предстои изпълнението. Само приемственост, само надграждане, а не постоянно клатене, плюене и отигравене на ситуации от днес за утре могат да помогнат ние да постигнем тези успехи. Така е в еврофондовете, това научихме от тях, така трябва да бъде сега навсякъде”,  заключи Плевнелиев.   


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА