Новите учебни планове са в разрез с новия закон за образованието и управленската програма. Това се казва в позиция на ВМРО, разпространена до медиите.
Нов скандал гръмна броени часове, след като обществото беше скандализирано от поредния експеримент с българщината. След преместването на „История славянобългарска“ в учебната програма, беше представена нова програма по история за VI клас. В проекта не се ползва „робство“ или „владичество“, а „османската власт“. Говори се за „съжителство между традициите на християни и мюсюлмани“, „взаимни влияния между културите на християнството и исляма“ и т.н.
ВМРО призовава министърът на образованието и науката Тодор Танев да спре промените. Танев трябва спешно да разясни логиката на постоянните експерименти с българските ученици.
Става дума за последна тема по история в проекта за VI клас, която е озаглавена „Османската империя и българите (ХV-ХVІІ в.)“. В нея се включват подтемите „Държавност“, „Общество и всекидневен живот“, „Култура и културно наследство“ и „Религия“.
Минимално е споменаването на съпротивителните действия на българите срещу османската власт. За сметка на това авторите настояват на определението „съжителство“ между българи и турци.
ВМРО вика министър Танев на изслушване в парламента група на „Патриотичен фронт“ на 28.01.2016 г. и счита, че трябва да бъдат дадени ясни отговори на проблемите с обучението по история, литература и география, които скандализираха българското общество. Напомняме, че възпитанието в дух на патриотизъм по наше искане залегна в програмата за управление като приоритет и всички действия, които на практика са в разрез с това, могат да бъдат основание за оттегляне доверието към министъра.
Наред с всичко друго „реформата“ ще доведе до „пропускане“ на Средновековието като епоха от днешните шестокласници.
Накратко: освен антинационална, въпросната реформа е и некадърна. Същият е случаят с предмета „География и икономика“, от който „изчезва“ континентът Европа.
В учебните планове по литература отпадат знакови произведения от български автори, формиращи националното ни самосъзнание.
Това е само един от примерите за скандални и некомпетентни действия на МОН. Като цяло остава впечатлението, че се цели превръщане на българското училище в проводник на тезите на Сорос и неоосманистка Турция. Искаме да се надяваме, че е просто съвпадение фактът, че именно министър Танев възторжено представи книгата на турския премиер Давутоглу в България.
Предложените промени в учебните програми:
1. Водят до това, че завършващите основно образование няма да имат базисни познания по българска история и литература.
2. Те са незаконни, защото в чл. 5. ал. 1, т. 2 от образователния закон една от основните цели на предучилищното и училищното образование е „съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност“.
3. Не са мотивирани с методически съображения, а с очевидния стремеж да се подмени с политически цели историческата представа на българите чрез образованието. Зад гърба на историческата наука да се промени историята!
Нужно е ръководството на министерството на образованието и науката (МОН) или да докаже способностите си да реши тези проблеми, или да си ходи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 панчо
12:24 27.01.2016
2 Христо
12:41 27.01.2016
3 неутрален
12:50 27.01.2016
4 Чачук
13:36 27.01.2016
5 Такова съжителство 500 г
Кръвен данък, чрез който се попълва до 17 век основната част от османската армия – Еничарския корпус;[3]
религиозна, политическа, икономическа и юридическа дискриминация;[4]
Данъкът джизие или харадж е бил разоряващ за селяните немюсюлмани. Основно задължение на мюсюлманската администрация било да събира всички данъци, като в същото време раята (dhimmi) показва по всевъзможен начин превъзходството на исляма. При проявявано усърдие им е било разрешавано известно самоуправление, но под непрестанен гнет от страна на управляващите мюсюлмани.[5]
Други данъци:
Капу хакъ – произволно изисквана от всеки дом такса.
Ресм-и агъл – данък за кошара.
Ресм-и асияб – данък за воденица.
Ресм-и биве – поземлен данък, плащан от вдовиците-немюсюлманки в полза на ленника.
Ресм-и божик – налог върху свинете, които се угоявали за Коледа.
Ресм-и гиях – данък за сено.
Ресм-и духан – димнина, данък за презимуване в земите на един или друг феодален владетел.
Ресм-и менгене – налог за пресоване на грозде.
Ресм-и мюджеред – поземлен данък, събиран от работоспособни, но все още неженени синове, които живеят заедно с баща си и обработват негови парцели земя.
Ресм-и обручина – данък, налаган при продажбата на вино.
Ресм-и отлук – данък върху пасище.
Ресм-и тапу – такса, плащана от всеки рая на съответния ленник или в полза на държавната хазна за правото му да стопанисва поземлен имот. Ресм-и тапу не се изисквал единствено при прехода на поземлен имот по наследство от баща на син.
Ресм-и фучу – данък върху бъчви вино.
Ресм-и ханазир – данък върху свине.
Ресм-и химе – данък върху дърва за огрев.
Девширме – кръвен данък, периодично събиране в Османската империя на християнски момчета, които са използвани в еничарския корпус и на други държавни служби.
Диш-хакъ – зъбен данък, такса, плащана от домакина, загдето „правоверният“ си е хабил зъбите с неговата „гяурска“ (друговерска) храна
От това 5 вековно съжителство българите са намалели до 2,5 млн души
16:52 27.01.2016
6 КРОМАЗА
19:49 27.01.2016