Last news in Fakti

29 Март, 2016 14:43 1 135 4

Кой е този бизнес, който има претенции към висшето ни образование?

  • образование-
  • бизнес-
  • критикува

Всяка година Харвард печели милиарди долари от продадени свои лицензи, защо и нашите университети да не го правят

Кой е този бизнес, който има претенции към висшето ни образование? - 1
Снимка: БТА

Бизнесът ни няма как да критикува образованието, след като по-голямата част от него се състои от малки предприятия. Това коментира по време на кръгла маса по проблемите на висшето образование, организирана от Гражданския съвет към АБВ, заместник-председателят на партията и председател на парламентарната група на АБВ  и на комисията по въпросите на децата, младежта и спорта към 43-то Народно събрание проф. Борислав Борисов.

"Аз, като два пъти ректор на УНСС  - професионално  висше  учебно  заведение  - си позволявам да имам претенции към бизнеса. Кой е този бизнес, който има претенции към висшето ни образование? Нека да видим структурата му в България. Над 92 процента от фирмите  у нас са малки или микро предприятия. Над осемдесет процента всъщност са микро. Едва около  7 процента са средни и само 0.2 процента са едри предприятия. Университетите били виновни. А къде е бизнесът ни, който, например, да употребява атомните ни инженери, машинните ни инженери, физиците ни, химиците ни? Да си зададем въпроса коя част от този бизнес ползва специалисти с висше образование и правилото за разделение на труда? Висшето  образование няма за цел да готви специалисти за сергии, магазинчета и кафенета. Висшето образование готви специалисти, които да подсигуряват  технологичен прогрес. За какъв технологичен прогрес можем да говорим като над 80 процента от фирмите у нас се занимават с търговия и услуги?“, подчерта проф. Борисов. По думите му бизнесът трябва да започне да инвестира сериозно в образованието, ако  има претенции към неговото качество.

Приетата идея на Алтернатива за българско възраждане университетите да имат право да реализират стопански своята научна продукция е от особено голямо значение, смята проф. Борисов.

“Българските университети единствени в ЕС  досега  нямаха право да реализират стопански научната  си продукция. Например,  ако разработят от Техническия университет едно изобретение и получат патент, какво можеше да го направи този патент ректорът, какво до сега можеше да го направи университета този патент? Освен  да го окачи в рамка на стената или да го изложи заедно с купите си по спорт. Каква  беше логиката на това? Как се очакваше да стигне науката до бизнеса? Благодарим за разбирането, че се прие идеята най-накрая нашите университети  да могат да създават търговско дружество, за да реализират научна продукция. Само един пример давам: всяка година Харвард  печели милиарди долари от продадени свои лицензи. Промяната осигурява реализация и на креативността, постигната от университетите, защото науката е само част от креативността. Други форми са изкуствата и литературата. Предимство  е, че законът вече разрешава стопански да се реализират и произведенията  на изкуството “.

Според  професор Борисов  би трябвало да се промени и отношението към възрастта за пенсиониране на преподавателите, предвид факта, че голяма част от тях произвеждат научен продукт през целия си живот. Трябва да се регулира и съотношението между преподаватели и студенти, тъй като във водещите висши учебни заведения в Европа съотношението е един преподавател на 4 до 7 студенти, докато у нас има специалности, в които един преподавател обучава повече от 40 души.

Проблем е и фактът, че частните висши учебни заведения не произвеждат собствени кадри, а вземат преподаватели от водещите университети, което в крайна сметка води до спад в качеството на обучение, посочи още заместник-председателят на АБВ. По думите му в България се наблюдава и негативната тенденция профилирани висши учебни заведения да предлагат неспецифични  за тях специалности, което също води до некачествена подготовка на кадрите.

Трябва да се преосмислят и критериите за оценка на дейността на университетите. Няма как всички висши учебни заведения да са много добри и отлични, посочи  още  проф . Борислав Борисов. Според него заложеното в закона право университетите  ни да разкриват свои структури  в чужбина  също е от особено голямо значение. „Ние  имаме огромна диаспора в чужбина, в същото  време всяка година средно 10 000 – 12 000 места не се усвояват от плановите бройки за прием на студенти в България. Това са пари, които са  отпуснати от бюджета за обучение. Защо да не учим българите в чужбина чрез  нашите  университети, с нашите учебници ?“

Професор Борислав Борисов коментира  и промените в уредбата на дейността на институтите. „До сега институти  можеха да се създават само  за научно-изследователска работа -   идея,  която  беше  хубава, но недоразвита до този момент. Институтът е този, който прави науката, прави науката в новите направления. Какъв е смисълът ако тази научно-изследователска работа после не я пренесеш в учебниците? Това вече сега е възможно. Нещо повече: ако развие науката в определена степен, институтът може да разкрие и нова специалност чрез факултета по това ново направление“.

В заключение председателят на парламентарната комисия  по въпросите на децата, младежта и спорта обърна внимание и на критиките, които бизнесът отправя към системата на висшето ни образование.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Опитен

    0 0 Отговор
    Професоре, айде обади ми се да ти се аргументира, защо не си съвсем прав. Защото доста често отстрани и само отстрани се виждат причините за нещо, а не когато си ВЪВ това нещо, макар и за дълго време.
  • 2 иджб

    0 0 Отговор
    няма значение какви "кадри" бълват университети и не им пука къде ще се пласират, важното е да се лапат държавни пари и да има повечко субсидии за приети студенти, пък ако ще и от студентската скамейка после продавачка в мола; що не се запитат КАК да подобрят образованието че барем се дигнат нашите университети в европейските класации?
  • 3 Иван

    0 0 Отговор
    Бурето пак се е пинал.
  • 4 БУМ БАМ

    0 0 Отговор
    ЧАСТНИЯ ЕСТЕСТВЕНО.ПО МАЛКО ОБРАЗОВАНИ НА АМ ЦЕНИ От 100000 НАГОРЕ ????!!!::
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове