Last news in Fakti

9 Април, 2016 05:00 1 051 1

Готвят се 5 процедури по „Добро управление”

  • готвят-
  • 5 процедури-
  • "добро управление"-
  • министерски съвет

През 2015 г. са отворени 6 процедури за кандидатстване по Оперативна програма „Добро управление” и са сключени 34 договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на обща стойност 44 897 808 лева. В момента се подготвят още 5 процедури, които ще бъдат обявени в периода април - май 2016 г. Една от тях е свързана с финансиране на мерките за изпълнение на Етап 1 от Пътната карта за електронно управление на стойност 100 млн. лв. Това заявиха за Факти.бг от администрацията на Министерски съвет.

Има ли одобрена акредитация Оперативна програма „Добро управление” и какви са резултатите?

Акредитация е получена още в края на миналата година. Без наличието на акредитация Европейската комисия няма основание да възстановява средства по програмата. Самият процес на акредитация е свързан с разработване на детайлни правила за управление и контрол и предварителен одит на съответствието с европейските и националните изисквания.

През месец август  2015 г. Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз“ (ОСЕС) проведе одит за акредитация. Одитният ангажимент е извършен на основание чл. 124, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. С окончателен одитен доклад от 03.11.2016 г. са представени заключенията от извършения одитен ангажимент, съгласно които: „На базата на извършените проверки  Независимият одитен орган счита, че Системите за управление и контрол на органите (Управляващ орган и Сертифициращ орган) по Оперативна програма „Добро управление 2014 – 2020“, актуализирани към 07.10.2015 г., отговарят като цяло на критериите за определяне, посочени в приложение XІІІ към Регламент 1303/2013 г.“.

С решение № 962/07.12.2015 г. на Министерския съвет за Управляващ орган е определена дирекция „Добро управление“.

Колко процедури са обявени и колко договора са сключени по Оперативна програма „Добро управление” към момента?

През 2015 г. са отворени 6 процедури за кандидатстване и са сключени 34 договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на обща стойност 44 897 808 лева. Най-общо, обявените процедури са насочени към: развитие на държавната администрация и развитие и въвеждане на електронното управление в сектор правосъдие; към осигуряване функционирането на националната мрежа от 27 областни информационни центрове; към продължаване на реформата в съдебната система и към повишаване на компетентността на магистратите и съдебните служители. Всички процедури се обявяват в съответствие с предварително дефинирани политики и изпълнение на гласувани от правителството пътни карти за административната реформа, електронното управление и съдебната реформа. Програмата е един допълващ националните усилия за реформа финансов инструмент. Подкрепата от ЕК е важен стимул за насърчаване на процесите и активизиране на администрацията за изпълнение на политиките.

В момента се подготвят още 5 процедури, които ще бъдат обявени в периода април - май 2016 г. Една от тях е свързана с финансиране на мерките за изпълнение на Етап 1 от Пътната карта за електронно управление на стойност 100 млн. лв.

Съдебната система е в готовност да изпълнява мерките, предвидени в пътната карта за съдебна реформа, като след нейното формално приемане се очаква да бъдат подадени и проектните предложения, които ОПДУ ще финансира.

Екипът на УО налага гъвкав и партньорски подход при управление на програмата, за да избегне излишни административни пречки при предоставянето на средства. Фокусът е постигане на планираните стратегически резултати и избягване покриването на текущи разходи на администрацията.

Какви са резултатите по ОПАК и Техническа помощ? 

Към днешна дата са инвестирани над 325,4 млн. лв. за модернизиране на държавната администрация, за продължаване на реформата в съдебната система и за партньорство с гражданския сектор. Обхватът на финансираните мерки в тази сфера с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Административен капацитет“ (или ОПАК) е изключително голям – от структурна реорганизация през въвеждането на различни методи за управление на човешките ресурси, намаляване на административната тежест, по-добро обслужване, качествено правосъдие и т.н. Близо една трета от всички администрации са изготвили функционални анализи по единна методология, като вследствие на това общо 217 администрации са предприели мерки за оптимизация на работата си. Всички съдилища използват системи за автоматично разпределение и управление на делата. Изгражда се Интегрирана информационна система на държавната администрация, която ще бъде единен източник на информация за администрацията, услугите и режимите. Тя ще осигури наблюдение и контрол върху организацията и дейността на администрацията за постигане на ефективност в нейната работа. Благодарение на европейското финансиране вече се извършва оценка на въздействието на проекти на нормативни документи и е създаден Портал за обществени консултации (www.strategy.bg) като единна входна точка за обсъждане на нормативни и стратегически документи от заинтересованите страни. Над 500 са стратегическите документи, приети след проведени консултации със заинтересованите страни, което е по-добър диалог и по-голяма прозрачност на планирането и управлението. Вече 242 администрации са въвели правила за мониторинг на административното обслужване, което в дългосрочна перспектива ще подобри както изпълнението на политиките, така и стратегическото им планиране.

Голяма част от служителите в администрацията и съдебната система подобриха квалификацията си чрез общи и специализирани обучения. В съдебната система е въведена централизирана система за управление на човешките ресурси. В същото време се изгражда Единна информационна система за управление на човешките ресурси в държавната администрация, която ще обхване администрациите на всички нива – централно, областно и общинско.

Над 100 администрации са въвели система за вътрешен електронен документооборот, чрез което са намалили използването на хартия и са осигурили проследимост на вътрешните процеси. 52 администрации са въвели практики за подобряване на достъпа до административно обслужване за хора в неравностойно положение, вкл. обслужване на едно гише. Над 2500 административни услуги се предоставят по електронен път от централни и общински администрации. Разработен е модел на универсална електронна идентичност, платформа за електронно гласуване, както и платформа, чрез която администрациите могат да черпят данни от регистрите вместо да изискват документи от гражданите. Тези разработки са ключови за бързото развитие на електронното управление и за внедряването на комплексно административно обслужване.

Европейският социален фонд вече има значителен принос за изпълнението на мащабни проекти, които подпомагат институциите да планират по-ефективно политиките и бюджетите си. Ето защо и през новия програмен период чрез Оперативна програма „Добро управление“ ще продължат целенасочените инвестиции за укрепване капацитета на държавната администрация и съдебната система.

От своя страна, оперативна програма „Техническа помощ“ (или ОПТП) осигури подкрепа за функционирането на т. нар. системи за управление на евросредствата и участниците в нея. Например за да се гарантира прозрачност при управлението на средствата от Европейския съюз, още през 2008 г. с подкрепата на ОПТП беше създаден Единен информационен портал за Структурните фондове и Кохезионния фонд в България www.eufunds.bg. На единния информационен портал се публикува подробна и актуална информация за изпълнението на оперативните програми. В момента порталът съдържа и информация за новия програмен период 2014 – 2020 г. и е свързан с публичния модул на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Структурните инструменти на ЕС (ИСУН).

Понастоящем ИСУН е неотменна част от ежедневието на структурите, ангажирани с управлението на европейските средства в България. Тя се използва от управляващите органи, междинните звена,  сертифициращия и одитиращия орган и бенефициентите за нуждите на ежедневното управление и за мониторинг на процесите на най-високо ниво, като осигурява обмен на информация между тях.

С цел осигуряване на по-голяма прозрачност и публичност на процеса е създадена и мрежа от 27 областни информационни центрове.

Запазен ли бе административният капацитет при прехвърлянето на ОПАК и „Добро управление“ на подчинение на Министерския съвет и има ли по-добри резултати?

Стартирането на новия програмен период изисква не само запазването, а и повишаването на капацитета на всеки управляващ орган, мотивиране не служителите да приключат успешно стария период и да посрещнат предизвикателствата на новия, без да има забавяне в протичащите едновременно процеси.  За успешното структуриране на ОПДУ Министерският съвет взе решение за обединяване на двете програми ОПАК и ОПТП в едно в дирекция „Добро управление“ на АМС през май 2015 г.

Спорен е въпросът дали моментният административен дискомфорт може да бъде избегнат, но важно е да се отбележи бързото административно структуриране на дирекцията със съдействието на Министерството на финансите и на АМС и пълната мобилизация на експертите в новата дирекция за организиране на текущата работа и дори увеличаване темпа на верификация и плащания към бенефициентите.

Има ли загуба на средства по ОПАК след прехвърлянето на програмата от Министерството на финансите в Министерския съвет?

Като се има предвид, че загубата на средства за 2015 г. ще се изчисли при подаване на документите по приключването на програмата към 31.03.2017 г., на този етап не може да се каже какъв ще бъде размерът й. Прогнозата на Управляващия орган за автоматично освобождаване на средства е за около 3,3 млн. евро европейско финансиране, или 2% от размера на програмата.

 

 

 

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 КРАТУНАТА

    0 0 Отговор
    ПРОС НАРОД СЛАБА ДЪРЖАВА . КОЛКО ЖАЛКО ЗА ОСТАНАЛИЯ НАРОД В БЪЛГАРИЯ ЩОМ БОКО - КРАТУНАТА МИ ОБЯСНЯВА КОЛКО СЛАБИ СА БИЛИ РОМЪНЦИТЕ .ЯВНО С ПЕПИ ГОТИНОТО СА ДРЪПНАЛ И ПО ЕДНО БЕЛО.-ЖАЛКО .
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове