Всеки трети автомобил е със зимни гуми в началото на лятото. Това показа преброяване, направено от в. „Труд”. То бе осъществено за три дни в средата на тази седмица със съдействието на рали шампиона Крум Дончев. От 1534 автомобила 1027 бяха с летни гуми и 507 – със зимни, показа резултатът. В преброяването бяха включени автомобили от различни марки и с регистрация от 9 области в страната. Броенето бе осъществено на подземен паркинг в мол и на открит пред хипермаркет, на места за паркиране пред бизнесцентър, на улица с дължина от около 400 м в синята и в зелената зона на София, както и на обща площадка пред няколко жилищни блока в квартал „Младост 1”.
Понятието зимни гуми бе изведено от определението в Закона за движение по пътищата „гуми, подходящи за зимни условия”, тоест – бяха броени гумите с търговски означения М+S (Mud+Snow – кал и сняг), 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake – Три планински върха със снежинка в средата). В проучванeто не е използвано понятието „всесезонни гуми”, тъй като ако не всички, то повечето от тях имат означение М+S. Шарката и дълбочината на протектора, както и означенията за годината на производство не бяха взети под внимание. Бяха забелязани автомобили с предни летни и задни зимни гуми или обратното, затова бяха броени само предните гуми на автомобилите.
В проучването попаднаха и два патрулни полицейски автомобила – „Опел Астра” на Седмо столично РУП, който се оказа със зимни гуми и КИА на КАТ-София, оборудван с летни гуми. „Шофирането със зимни гуми през лятото е толкова опасно, колкото и с летни гуми през зимата. Рискът е от удължаването на спирачния път, в което всеки водач може да се убеди и от личен опит, и ако направи справка с ежегодните тестове на ADAC – германския автомобилен съюз”, коментира Крум Дончев.
Зимните и летните гуми се различават по каучуковата смес, от която са направени и вида на протектора. При зимните той е по-дълбок и грайферът е нарязан с отвори, наречени ламели. Зимните гуми имат по-голямо съдържание на естествен каучук, което ги поддържа меки и гъвкави в студеното време под + 7 градуса Целзий и им дава по-добро сцепление с настилката. Грайферът им е по дълбок и има ламели. Когато асфалтът е над 7 градуса започва по-бързо изтриване на грайферите. Лятно време температурата на шосето може да стигне и надмине 40-50 градуса, тогава ламелите „се изпичат”, изтриват и запълват, с което губят своята еластичност да „защипват” снега.
Шофьорите казват, че усещат как зимните гуми се „размазват” при рязко задействане на спирачките, като и че „свирят” при завиване. Мекотата им, която е предимство при минусови температури и заснежена настилка, се превръща в недостатък, който може да бъде и опасен, особено при екстремно шофиране с мощен автомобил.
Ако се кара със зимни гуми от края на април до края на октомври, те се изтриват, ламелите им се втвърдяват и през следващата зима не могат да осигурят същия спирачен път, какъвто са имали. През лятото са нестабилни и при висока скорост на завой автомобилът може да се подхлъзне. Същият ефект може да има и ако е с различни гуми отпред и отзад.
Според закона от 15 ноември до 1 март трябва да се кара с гуми с грайфер не по-малък от 4 мм, а в другите сезони – до 1,6 мм. Обикновено като нови зимните гуми имат около 8-10 мм дълбочина на шарката на протектора. Без да има точни изследвания, мнението на гумаджиите е, че от 1 декември до 28 февруари износването е в рамките на 1-2 милиметра на сезон, което позволява използването на комплекта и за 4 зими при по-малък пробег. Ако се карат обаче от 1 ноември до 1 април, износването със сигурност е над 2 мм заради по-високите температури. Затова няма да могат да се използват за повече от 3 сезона. Ако се кара със зимните гуми и през лятото, протекторът им може да се изтрие под 4 мм дори за около 3-4 месеца. Всъщност – една от причините, които обясняват защо толкова коли са със зимни гуми в жегата е, че има шофьори, решили да не ги сменят. Те смятат, че така ще спестят около 60-80 лв. за „преобуването”, а през есента ще си купят нови зимни гуми.
Експеримент показва разлика от около 4 метра в спирачния път между зимни и летни гуми, произведени от една и съща фирма. Подобни тестове се правят ежегодно с различни марки летни и зимни гуми под контрола на германския автомобилен съюз ADAC.
Ако тестовият автомобил се движи със 100 км/ч при температура 15 градуса и е с летни гуми, след задействане на спирачната система, той спира за 38,4 метра. При същите условия със зимни гуми спирачният път се увеличава на 41,9 м. Разликата от 3,5 м е точно колкото един от стандартите за пешеходна пътека в Германия. Тоест – ако е пресичал човек, той е щял да бъде ударен.
„При същата скорост с всяко увеличение на температурата с 10 градуса, спирачният път със зимни гуми се удължава с 1 метър. Знаете, че лятно време асфалтът се нагрява до екстремни стойности – 45-40 градуса. Тогава спирачният път би нараснал двойно”, коментира Крум Дончев.
„Човек трябва да се отнася отговорно към себе си, към семейството си, което вози, както и към всички останали на пътя. И да се замисли какъв огромен е рискът, когато управлява автомобил с неподходящи гуми”, казва европейският и четирикратен шампион на България Крум Дончев. Той поясни, че на състезания изискванията към гумите се обявяват предварително от организаторите и ако не са спазени, екипажът изобщо не се допуска до участие.
„В България няма почти никакви нормативи за вида на гумите, в същото време липсва и капацитет на пътната полиция, затова и въпросите какви са гумите, какво е състоянието на настилката не се вземат предвид при даден инцидент. Когато тези проблеми са оставени да ги решава кой както си иска, не бива да се учудваме, че страната ни е на челните места в Европа по жертви на катастрофи”, добави Дончев.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 МАНАФА
Коментиран от #23, #27, #59
08:35 25.06.2018
2 антрашпиц
Коментиран от #45
08:36 25.06.2018
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Милен
Коментиран от #19
08:57 25.06.2018
5 верлинов
09:02 25.06.2018
6 ИЛЮ
Коментиран от #11, #20, #39
09:03 25.06.2018
7 123
Коментиран от #9, #69
09:05 25.06.2018
8 смок
Коментиран от #55
09:06 25.06.2018
9 АЛО АЛО
До коментар #7 от "123":
Не говори глупости, карам UNIROYAL RAIN SPORT 3 - тази гума стъпва перфектно в мокрото...няма база за сравнение със зимен ботуш !!! Четете малко и се интересувайте, пробвайте ! Не всичко е конспирация !!!Коментиран от #28, #54, #62
09:10 25.06.2018
10 тото
09:14 25.06.2018
11 Чоко
До коментар #6 от "ИЛЮ":
Колега, за ПТП не си прав. Преди 89та имаше много ПТП, но те не се опвестяваха. Има все пак статистика и архив, който ако погледнеш ще ти се завие свят. Сега ПТП сравнено с брой автомобили са много по-малко от преди.Това не пречи на неинформираните зомбита да ни обяснват колко хубаво е било тогава.
Коментиран от #53
09:15 25.06.2018
12 kjl
09:29 25.06.2018
13 ба ги другарко
намерихме двама тъпаци, дайте да намерим и трети будала дет' да ни купи всесезонните щуротийки ... демек да се вземат и паричките на цицийките, бедните, сметкаджиите, на рационално мислещите и т.н. думички с едно и също значение в тоя случай :) аз си карам със зимни и лятото, но не карам често... така беше с моко, така е и сега с пробчето :) нито имам паре за гуми, ни' за гориво, ни' да я обслужвам... но ако имах паре, то щях да си взема и летни :) обаче за 3 мес само каране лятото, не си заслужава... много топло е само юни, юли, август... през др. мес. може и със зимни... хеле тия два месеца май и юни сега дето все вали и си е хладно :) по-добре да се кара със зимни тия дни :) наскоро к'ви дъждове ме маганиха и си виках "пф, хуб'о че съм си със зимни гуми" ... а ако карате малко ей тъй като мен, то летни не ви трябват :) бе мойте пари дет ги нямам трудно ще ми ги вземат прозиводителите на гуми и гумаджиите :) адър пийпълс мъней може, ама мойте не може :)
09:36 25.06.2018
14 Гост
09:38 25.06.2018
15 Баш Гост
09:41 25.06.2018
16 Гумаджия
09:45 25.06.2018
17 onq s konq
09:51 25.06.2018
18 Гост
Има данни, сега всеки да анализира за себе си:
За мен, това е следното - 1/3 от хората имащи автомобил в България нямат пари за втори чифт гуми + място за складирането им.
09:59 25.06.2018
19 Morgoth
До коментар #4 от "Милен":
Страната ни е в челните места по катастрофи първо заради липсата на магистрали и след това заради множество по-малки фактори, един от които са и гумите.10:20 25.06.2018
20 Morgoth
До коментар #6 от "ИЛЮ":
1500 жертви са по-малко от 700, така ли? Да не говорим тогава колко по-малък трафик е имало. Със сегашния трафик по тошово щеше да има няколко хиляди жертви годишно.10:22 25.06.2018
21 Townboy
Коментиран от #22, #42
10:28 25.06.2018
22 ОТ КОРЕЙСКИТЕ САМО САЙРОН
До коментар #21 от "Townboy":
СИЧКО ДРУГО Е БОКЛУК А КИТАЙСЩИТЕ СА ИЗЯЖДАТ НА КРИВО АКО ЩЕ И ЧИСТО НОВА КОЛА ДА СИ. КУПУВАЙТЕ БАРУМ НА НОРМАЛНИ ЦЕНИ СА И СА БЕТОН ОТ СЯКЪДЕ.10:43 25.06.2018
23 АМИ ДА ТЕ СИ МИСЛЯТ ЧЕ НАРОДА ИМА
До коментар #1 от "МАНАФА":
ПАРИ ЗА СТО ЧИФТА ГУМИ И СЪОТВЕТНИЯ МОНТАЖ И ДЕМОНТАЖ. СЯ ОЧАКВАЙТЕ ЗАКОН ЗА ЗАБРАНА ЗА КАРАНЕ НА ЗИМНИ ГУМИ ПРЕЗ ЛЯТОТО А ПРИЧИНА СЕ ША ИЗМИСЛЯТ....10:45 25.06.2018
24 гост
Коментиран от #61
11:21 25.06.2018
25 селянин
11:36 25.06.2018
26 гост
Не грайферът е проблем, а сместа. Зимната гума е проектирана за по-ниска работна температура и употребата й на висока температура унищожава основното и качество при ниски температури, а именно да остане мека и по този начин да предостави сцепление. Летните температури убиват мекият каучук и той вече не е годен на следващата зима макар и да са с нов дот и голям грайфер.
Интересно е патрулката под какъв предтекст е остана със зимни гуми?
11:44 25.06.2018
27 Грую
До коментар #1 от "МАНАФА":
Не. Претопили са ги на капути!12:51 25.06.2018
28 Тото
До коментар #9 от "АЛО АЛО":
Това са скъпи гуми и не всеки може да си ги позволи.13:35 25.06.2018
29 Някой
Коментиран от #43
13:51 25.06.2018
30 патил със зимни гуми
Коментиран от #35
14:01 25.06.2018
31 Иво
14:02 25.06.2018
32 ТОЧКАТА
14:12 25.06.2018
33 Random
Зимните гуми били по-добри на мокро...
Някой друг път. Я вижте сравнения между зимни и летни гуми в интернет.
ЛЕТНИТЕ СА ПО-ДОБРИ НА МОКРО(за сухо да не говорим).
Зимните са за сняг.
Всезонните са за кофата.
14:31 25.06.2018
34 Шаран БГ
Каква е тази разпасана демокрация ? Ще видите кон боб яде ли , пърди ли се в турска джамия и на ходжа вика ли се пезевенк !!!!
14:46 25.06.2018
35 селянин
До коментар #30 от "патил със зимни гуми":
Зависи с кви зимни караш,ако са от,,Кауфланд,,са пълни с пластмаса,на завой пише 60 км.това означава че можеш да го вземеш и с 70-80 км/ч,но не повече..Коментиран от #36
14:52 25.06.2018
36 Петко
До коментар #35 от "селянин":
Ей голем експерт се извъди,къде видя гуми КАУФЛАНД.Простотия до шия.Коментиран от #58
15:07 25.06.2018
37 Опа
15:08 25.06.2018
38 Брадвата
15:18 25.06.2018
39 Вввввв
До коментар #6 от "ИЛЮ":
Но тогава от 40 човека явили се на изпит,книжка взимафа 4,а сега от 40 явили се взимат 50Коментиран от #47
15:21 25.06.2018
40 Има
15:35 25.06.2018
41 vasik atanasova
и възможности
15:45 25.06.2018
42 КККК
До коментар #21 от "Townboy":
Карал си Nexen ама на сън.В момента карам Nexen 255/45/20 за задни и 245/45/20 предни и гумите са супер.Поне си направи труда да погледнеш какво купуваш следващия път,че прехваленият ти Мишлен повечето пъти е по добър във взимането на повече пари, но не и в нещо друго.15:53 25.06.2018
43 4321
До коментар #29 от "Някой":
Браво добре им го каза ама едва ли ще прочетатАз карам отпред с летни отзад с зимни не всеки може да си позволи нови гуми или два пъти в годината да плаща на гумаджийниците
16:04 25.06.2018
44 Шшшш
Понякога идиотските правила претоварват семейния бюджет .
16:05 25.06.2018
45 morski
До коментар #2 от "антрашпиц":
ти ако ги слушаш алчните, неграмотни гумаджии и по два пъти в годината ще трябва винтили да сменяш :D16:12 25.06.2018
46 незнайко
16:18 25.06.2018
47 ГОТ
До коментар #39 от "Вввввв":
Верно , ситото за изпитите за шофьорските книжки беше много ситно, а сега даже няма и сито каквито и камери да въвеждат всичко е за по високи такси . Преди КАТ изпитваше и поне до 1995 корупцията бе минимална ако въобще е имало. Сега вече всичко е необратимо и неспасяемо.16:24 25.06.2018
48 А стига бе
16:30 25.06.2018
49 Гост
16:37 25.06.2018
50 Момчил
16:38 25.06.2018
51 Алфа Ромео
16:50 25.06.2018
52 волен сидеров
17:02 25.06.2018
53 Тъй Тъй
До коментар #11 от "Чоко":
То нямаше коли тогава, ве! Какви ПТП, какви 5 лева! Взех книжка по Татово време и мога да потвърдя, че нямаше такъв мазаляк като сега. А пък не е като да не съм карал и да не съм се возил по онова време.За сравнение със сега, тогава книжка се вземаше при драконовски изпити - вътрешен в курса и външен пред КАТ. И на двата можеха да те скъсат и оставаш за следващия път, но не повече от 5 пъти. Стоев и Моев в Ловеч що клетви са отнсли, само те си знаят.
17:18 25.06.2018
54 123
До коментар #9 от "АЛО АЛО":
Уни какво?? Карам с най-скъпия и добър зимен Континентал две лета и три зими, като каучука не е мръднал. Карането през лятото също не влияе много на това как се държи гумата зимата. Интересното е, че в жегите не е толкова шумен и дори не скърца по завоите. Вероятно при 100 км/ч летния Континентал ще спре с три метра по-късно от зимния, но от уни нещо си или охо бохо тайърс - едва ли.17:21 25.06.2018
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Jek
18:53 25.06.2018
58 селянин
До коментар #36 от "Петко":
Егати чвора,тоо свършил,,начално,,втора употреба..аз съм му написъл,,Кауфланд,,в кавички,тва е голема верига от,,лафки,,от там взех евтини зимни,,Debica,, и не бях доволен..за тоо с,,вторичното,,образование обяснявам че тва са вид,,гуменици,,правени в Полша.20:08 25.06.2018
59 ГОСТ
До коментар #1 от "МАНАФА":
НЕ БЕ МАНАФ КУПИХМЕ СИ МОТОЦИКЛЕТИи паркираме където си искаме
20:12 25.06.2018
60 клоуни
първо, умници, хората го правят, защото е по-евтино, и второ, всичко, за което говорите са пълни измислици - нито се износват толкова бързо, нито са толкова зле лятото
Ако бяха ОПАСНИ, всички производители щяха да пишат го НА ГУМИТЕ. На нито един ОФИЦИАЛЕН сайт на производител няма и дума за това.
Авторе, не ми цитирай ADAC - на един и същ модел две последователни години правят коренно различна оценка, и съответно класиране. Няма да казвам кой е, поинтересувай се, ако разбираш английски...
Полу-грамотни хора пишат глупости....
20:38 25.06.2018
61 ганъо
До коментар #24 от "гост":
прост си ти - липсват ти два препинателни знака (запетаи), ганъо20:40 25.06.2018
62 ботуш
До коментар #9 от "АЛО АЛО":
унироял сам по себе си е ботуш, ..бе ботуш, не се изхвръляй, прочети20:44 25.06.2018
63 Венци е много прост
Коментиран от #66
21:22 25.06.2018
64 РУСЛАН АРДЕНСКИ
07:13 26.06.2018
65 Лимонад
07:46 26.06.2018
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 ДА СИ ТАКОВА
14:11 26.06.2018
68 камикадзе съм аз
15:43 26.06.2018
69 Skk
До коментар #7 от "123":
Грешиш, точно обратното зимната гума на дъжд е пълно недствие. Знам го от опит. Питай някой който е карал лятото със зимни гуми отзад като вали как се върти.18:29 26.06.2018
70 Този коментар е премахнат от модератор.