25 Февруари, 2019 12:14 3 051 29

Президентът наложи вето на Изборния кодекс

  • румен радев-
  • вето-
  • изборен кодекс

Румен Радев зове БСП да се върне в парламента

Президентът наложи вето на Изборния кодекс - 1

Очаквано президентът Румен Радев наложи вето на приетите промени в Изборния кодекс. Това стана ясно от изявление на държавния глава пред медиите.

Румен Радев не пропусна да призове опозицията БСП да се върне в пленарна зала при разглеждането на наложеното вето.

Прагът от 300 избиратели лишава малките населени места от правото да гласуват машинно. Неприемливо е актове да остават необжалваеми. Изборното право остава без съдебна защита.

Налагам вето на посочените промени, посочи държавният глава.

"Промените в подсъдността на работата и решенията на ЦИК не са в интерес на законността в изборния процес", посочи Румен Радев.

"Прагът от 300 избиратели лишава малките населени места от правото да гласуват машинно. Неприемливо е актове да остават необжалваеми. Изборното право остава без съдебна защита. Налагам вето на посочените промени", каза президентът.

"През изминалата седмица едни и същи депутати защитаваха две противоположни мнения. Честните избори са това, което отличава демокрацията от всички останали форми на управление, загубим ли право да избираме управниците си, ще изгубим всичко постигнато през последните десетилетия. Призовавам опозицията да се върне в парламента", добави държавният глава.

В рамките три дни ГЕРБ обърна напълно позицията си за Изборния кодекс, като първо прокара заедно с ДПС и коалиционния си партньор от НФСБ промени, обезсмислящи преференциите, и отказа да избира нов състав на Централната избирателна комисия, а след свикано от лидера си Бойко Борисов заседание отстъпи и от двете решения.

По спешност в парламента бяха внесени поправки на поправките, с които се връща старото положение. Те обаче не бяха разглеждани в очакване на решението на президента дали ще наложи вето над приетите промени.

Задействана беше единствено процедурата по избор на нова избирателна комисия.

Изявление на държавния глава по повод връщането за ново обсъждане в Народното събрание на промени в Изборния кодекс

Уважаеми сънародници,

Днес върнах за ново обсъждане в парламента Закона за изменение и допълнение на Изборния кодекс. Разразилите се спорове около преференциите потулиха други важни промени в закона, които ни отдалечават от честен и демократичен изборен процес. Промените не само лишават гражданите от възможността да гласуват преференциално за личности и привилегироват партийната воля над тази на избирателите. Промените не въвеждат критерии, по които да се определят секциите при поетапното въвеждане на машинното гласуване, а прагът от триста избиратели лишава малките населени места от правото да гласуват машинно.

Категорично неприемливо е актове, свързани с изборния процес, да остават необжалваеми. Така основно конституционно право, каквото е изборното право, остава без съдебна защита при нарушение. Въвеждането на спадащото мнозинство в работата на избирателните комисии ерозира политическия плурализъм, без който няма честни избори. Промените в подсъдността на работата и решенията на ЦИК не са в интерес на законността в изборния процес.

Пакетът промени в Изборния кодекс отслабва механизмите за гарантиране на честни избори. В тази връзка налагам вето на посочените промени. Подробните мотиви ще откриете на сайта на президентството.

Същевременно законодателят за пореден път отлага въвеждането на машинното гласуване, актуализацията на избирателните списъци и въвеждането на видеоконтрол при броенето на бюлетините. Тези действия издават отсъствие на воля за прозрачен и честен изборен процес.

Особено тревожен е опитът на мнозинството да коригира собствените си грешки, заобикаляйки установения в Конституцията ред. През изминалата седмица едни и същи депутати с еднакво усърдие защитаваха две противоположни решения в рамките само на няколко дни. Подобно поведение руши вярата на българите в парламентаризма и издава опасно изкушение политическата целесъобразност да се реализира без оглед на Конституцията и законите. Хубаво е, че здравият разум възпря този опит, преди да се е реализирал.

Уважаеми сънародници,

Честните избори са това, което отличава демокрацията от всички останали форми на управление. Загубим ли правото да избираме управниците си, ще изгубим и всичко постигнато през последните три трудни десетилетия.

Призовавам опозицията да се завърне в парламента при повторното разглеждане на промените в Изборния кодекс.

Смея да се надявам, че народните представители ще проявят отговорност и ще уважат мотивите на ветото.

Благодаря ви за вниманието!

Пълен текст на мотивите за връщане за ново обсъждане в Народното събрание на разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Изборния кодекс, приет от 44-то Народно събрание на 14 февруари 2019 г.:

МОТИВИ

за връщане за ново обсъждане в Народното събрание на разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Изборния кодекс, приет от 44-то Народно събрание на 14 февруари 2019 г.

Уважаеми народни представители,

Правото на избор е израз на свободата на мисълта и убежденията, но и реална форма на участие на гражданите в политическия живот. Изборните правила са важни за демократичните устои на нашата държава, поради което не мога да се съглася с някои от приетите в тях промени, свързани с преференциите за даден кандидат, машинното гласуване, обжалването на актовете на избирателните комисии, мнозинствата при отмяна на решенията им за отхвърляне и правилата за подсъдността. Предвид това упражнявам правото си мотивирано да върна за ново обсъждане Закона за изменение и допълнение на Изборния кодекс (ЗИД ИК) със съзнанието, че това е единственият конституционен механизъм за промени във вече приет закон, преди той да е обнародван в „Държавен вестник“.

1. Съобразно § 21, 25, 30, 36, 37 и 38 от ЗИД ИК предпочитанията (преференциите) за даден кандидат от кандидатска листа ще бъдат ефективни и валидни, ако броят на действителните гласове, които той е получил, е не по-малък от избирателната квота при съответния вид избори. Промените в законоустановения праг за валидност на преференциите са необосновани от гледна точка на демократичното управление и правовата държава. Възможността за личностен избор в рамките на пропорционална система, където участието на политическите партии е определящо, действа като коректив на партийната хегемония, която селектира и подрежда кандидатите. Всеки избран черпи представителната си власт от народа и тази власт не може да се ограничава по никакъв начин от парламентарното мнозинство в Народното събрание (Решение на Конституционния съд № 11 от 2009 г.). Прагът на преференцията следва да бъде такъв, че да дава възможност за разместване на кандидатите в листите. Изравняването на този праг със стойността на гласовете за един мандат на практика лишава гражданите от реална възможност да изразят своите предпочитания въпреки партийно установените. Въпросът за влиянието на отделния човек в изборния процес е особено важен, тъй като опира до народа като суверен. За отделния гражданин възможността гласът му да се чуе чрез преференцията е силен фактор да гласува, а оттам и държавните органи да черпят своята легитимност, както изисква демократичната държава. Преференциите са утвърден и признат способ, чрез който пропорционалният избор може да стане по-личностен, макар и в границите на подкрепяната партийна листа. В условията на хронично недоверие към партиите и институциите влиянието и контролът на гражданите върху изборния процес е основен фактор в демократичната държава, който се обезсмисля с приетите промени.

Поради всичко това считам, че разпоредбите за преференциите са отстъпление от достиженията на изборното законодателство и са в разрез с обществените нагласи.

2. Предимствата на машинното гласуване, сред които и минимизирането на недействителните бюлетини, са признати в изборната теория и практика. По силата на § 14 от ЗИД ИК от тези предимства ще бъдат лишени гражданите, които гласуват в избирателни секции с по-малко от 300 избиратели. Тяхното право на глас няма да бъде упражнявано при същите условия, както в по-големите секции. Конституционният съд в практиката си многократно е подчертавал, че равенството на всички граждани пред закона е основен принцип на гражданското общество и държавата (Решение № 14 от 1992 г. и Решение № 12 от 2018 г.). Отчитам, че не само изискването за повсеместно въвеждане на машинното гласуване се забавя, но неясни остават и критериите, по които на изборите през 2019 г. ще бъдат определени най-малко 3000, респ. 6000 избирателни секции, за поетапното му въвеждане. Предвидено е, че Централната избирателна комисия (ЦИК) определя броя и номерата на избирателните секции, в които ще има машинно гласуване, но няма уредба въз основа на какви критерии ще стане това определяне.

Затова считам, че с тези промени не се гарантира стабилност, предвидимост и равни условия, които са неизменни изисквания при реализирането на основните права на гражданите, включително и на избирателните им права.

3. Конституцията гарантира правото на защита на всеки гражданин, когато са нарушени или застрашени негови права или законни интереси. Правото на защита е основно право с универсален характер и принцип на правовата държава (Решение на Конституционния съд № 14 от 2014 г.), което включва и правото на съдебна защита. Неразривно свързана с това право е общата клауза за обжалваемост пред съд на всички административни актове по чл. 120, ал. 2 от Конституцията. Именно поради това конституционно изискване е изключенията от общата клауза за обжалваемост да бъдат изрично посочени със закон. С § 2, § 16, т. 2, § 22, т. 2, § 23, т. 2 и § 26, т. 2 от ЗИД ИК законодателят се е отклонил от този конституционен принцип. Вместо да се посочат необжалваемите актове на ЦИК, са изброени онези актове, които подлежат на обжалване. Този подход е несъвместим с ясното конституционно изискване в закона да се посочат актовете, които се изключват от съдебно обжалване. Така в приетия ЗИД на ИК, противно на чл. 120, ал. 2 от Конституцията, се утвърждава принципът на необжалваемост на актовете на ЦИК, от който са предвидени изключения.

Като е ограничил актовете, които могат да бъдат предмет на съдебно обжалване, законодателят не е отчел значимостта на правата, гарантирани чрез съдебната защита. Безспорно избирателното право на гражданите по чл. 42, ал. 1 от Конституцията е основно право, което пряко произтича от народния суверенитет и съгласно чл. 57, ал. 1 от Конституцията е неотменимо (Решение на Конституционния съд № 3 от 2017 г.). В своята практика Конституционният съд последователно провежда разбирането, че законодателната целесъобразност по отношение на необжалваемостта е лимитирана и не може да засяга реализацията на основните права и свободи на гражданите, освен ако не се налага за защитата на висши конституционни ценности, свързани с особено важни интереси на обществото (Решение № 7 от 1995 г., Решение № 21 от 1995 г., Решение № 5 от 1997 г., Решение № 1 от 2012 г. и Решение № 14 от 2014 г.). В този смисъл предвидената необжалваемост на актовете на ЦИК по чл. 57, ал. 1, т. 1, 2, 3, 27 и 48 от Изборния кодекс е конституционно недопустима, тъй като с тези актове се засягат избирателните права на гражданите.

Централната избирателна комисия е държавен орган, създаден със закон, чиито правомощия са да осигури свободното изразяване на волята на гласоподавателите, вярно и точно установяване на тази воля, нейното отчитане и официално обявяване. Затова актовете, с които тя осъществява контрол и методическо ръководство по прилагането на кодекса и свързаните с него нормативни актове (чл. 57, ал. 1, т. 1, 2, 3, 27 и 48 от Изборния кодекс), не могат да бъдат необжалваеми. Те се отнасят до изборния процес, регламентирането на който няма как да не засегне упражняването на избирателното право. Следва да могат да се обжалват актовете, които под формата на тълкуване на норма от по-висш ранг или указания до подчинените органи нарушават или застрашават правата или законните интереси на гражданите. Тези актове губят своя чисто тълкувателен или вътрешен характер и проявяват действие "навън" спрямо трети лица (Решение № 21 от 1995 г. на Конституционния съд). Сигналите и жалбите са основен инструмент, с който гражданите могат да реагират на нарушения на изборния процес. Затова решенията на ЦИК по чл. 57, ал. 1, т. 27 от Изборния кодекс, с които се определя редът за тяхното разглеждане, не може да бъде изключен от съдебен контрол, още повече че правото на гражданите да подават жалби е закрепено в чл. 45 от Конституцията.

С оглед на гореизложеното считам, че като цяло създадената уредба за обжалването на актовете на ЦИК не е в съответствие с изискванията на Конституцията и не предвижда ефективната защита, която държавата чрез закон е длъжна да предостави при накърняване на основно право, каквото е избирателното право.

4. Съгласно § 1, т. 1 от ЗИД ИК при отмяна на решение за отхвърляне ЦИК постановява ново решение, което приема с мнозинство повече от половината от членовете й. Аналогична промяна е направена с § 4, т. 1 и § 7, т. 1 по отношение на решенията на районните избирателни комисии и на общинските избирателни комисии. По този начин се въвежда изключение от правилото, възприето в Изборния кодекс, че решенията на всички избирателни комисии се приемат с мнозинство две трети от присъстващите членове. Приетото правило за „спадащо мнозинство“ е съществена промяна, която може да доведе до увеличаване на броя на решенията, за които ще се прилага. Така вместо да се търси консенсус при вземане на решения, ще се цели и ще се разчита на новото гласуване, при което ще се изисква по-ниско мнозинство. Следва да се отчита, че мнозинството от две трети отразява принципа на политическия плурализъм в работата на избирателните комисии, който е присъщ за тяхната дейност. Въвеждането на по-ниското мнозинство ще създаде възможност една или повече политически сили да увеличат своето влияние непропорционално на съотношението между парламентарно представените партии и коалиции.

Въз основа на горното считам, че уредбата не следва да предвижда непознато за изборното ни законодателство спадащо мнозинство, което би довело до ерозия на политическия плурализъм, без който честното провеждане на избори е немислимо.

5. Според § 5, 8 и 12 от ЗИД ИК решението на районната или общинската избирателна комисия, потвърдено с решение на ЦИК, подлежи на обжалване пред тричленен състав на административния съд по местонахождение на съответната избирателна комисия. Когато решението не е потвърдено от ЦИК, обжалването е пред Върховния административен съд. По този начин за първи път се отстъпва от установеното правило, че решенията на ЦИК се обжалват само пред Върховния административен съд. Българското изборно законодателство не трябва да допуска подобно изключение. Представителната демокрация е израз на конституционното начало, че цялата държавна власт произтича от народа. Накърнените права на суверена в изборния процес изискват съдебната защита да се осъществява пред най-висшия административен съд. Това следва и от значимостта на решенията на ЦИК, произтичаща от характера и обхвата на регулираната материя и от обяснимо големия брой на адресатите им. Тази значимост предопределя необходимостта контролът за законност да се упражнява от Върховния административен съд. Несъмнено ЦИК стои начело на изборната администрация и е висш постоянно действащ държавен орган. Спазването на йерархичната симетрия между нивото на административния орган, издал акта, и нивото на съда от системата на административните съдилища също налага решенията на ЦИК да продължават да се обжалват пред Върховния административен съд. Наред с това, съобразно законовите изисквания, в този съд правораздават съдии с по-дълъг професионален опит, което е допълнителна гаранция за качеството на съдебния контрол, особено предвид бързината, която се изисква в изборния процес. Възможността едни решения на ЦИК да се обжалват пред Върховния административен съд, а други - пред административните съдилища, създава предпоставки за противоречива съдебна практика. Този проблем е още по-сериозен предвид неяснотата дали решенията на тричленните състави на административните съдилища са окончателни, или подлежат на касационно обжалване. Отстъплението от правилото, че актовете на ЦИК се обжалват единствено пред Върховния административен съд, не е в интерес на законността в изборния процес и ерозира конституционно отредената функция на този съд да осъществява върховен съдебен надзор за точното и еднаквото прилагане на законите в административното правораздаване.

Не мога да подмина и начина, по който бяха приети разпоредбите на ЗИД ИК. Правилата за законодателния процес неслучайно са заложени в Конституцията и доразвити в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (ПОДНС), който стои паралелно със закона в йерархията на нормативните актове. На тях не трябва да се гледа като на формални изисквания, защото те са преди всичко гаранции за приемането на справедливи и добре обмислени закони, които да уреждат трайно обществените отношения. Нарушено беше изискването на чл. 79, ал. 1 от ПОДНС докладът на водещата комисия да се предостави на народните представители не по-късно от 24 часа преди началото на заседанието, в което се разглежда законопроектът. Също така в нарушение на чл. 83, ал. 1 от ПОДНС значителна част от предложенията, направени от народни представители между двете гласувания, включително относно преференциите, не бяха аргументирани. Необмислени и неаргументирани промени, особено когато се отнасят до начина, по който се избират органите на една демократична и правова държава, създават несигурност и поставят под съмнение способността на държавата да налага справедлив ред при зачитане на индивидуалните права и свободи.

Уважаеми народни представители,

Като се ръководя от гореизложените мотиви, на основание чл. 101, ал. 1 от Конституцията на Република България връщам за ново обсъждане в Народното събрание разпоредбите на § 1, 2, 4, 5, 7, 8, 12, 14 (относно израза „в избирателни секции с по-малко от 300 избиратели“), § 16, 21, 22, 23, 25, 26, 30, 36, 37 и 38 от Закона за изменение и допълнение на Изборния кодекс, приет на 14 февруари 2019 г.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ВРАБЧЕ ПОБОЙНИК

    25 70 Отговор
    РУМЕН ТЪПОТО,РУМЕН ВЕТОТО,РУМЕН ГРИПЕНА,ШОФЬОР НА САМОЛЕТ,ПИПОН,РЕШЕТКА,ЧЕХЛЬО,ВСЕ ХУБАВИ НАРОДНИ ПРЯКОРИ ХА ХА,НЯМЯ ДРУК ПРЕЗИДЕН С ТОЛКОВА ПРЯКОРИ

    Коментиран от #4, #8, #9, #11, #14, #23

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 стоян

    21 40 Отговор
    То до сега закон без вето не е пуснал генерала на 4 самолета
  • 4 Анонимен

    37 11 Отговор

    До коментар #1 от "ВРАБЧЕ ПОБОЙНИК":

    По същината на ветото ще кажеш ли нещо, или си напълно съгласен с него? На фона на значителната тема за Изборния закон, глуповатите ти личностни нападки те правят да изглеждаш смешен... и платен.
  • 5 Ха ха

    19 14 Отговор
    Що за новина е това?Щеше да е ако беше пропуснал.
  • 6 Гергинов

    29 11 Отговор
    Г-Н РАДЕВ .Вие сте интелигентен човек Бъдете по строг със тази РАЗЮЗДАНА шайка в парламента-наречена нар. преставители . Тези екземпляри на махленсо зборище ли се намират ? ДОКОГА ЩЕ СЕ ГАВРИТЕ С ИЗСТРАДАЛИЯ НАРОД ? ДОКОГА ЩЕ СИ ПОКАЗВАТЕ НАСТРОЕНИЯТА И ЩЕ СЕ ПРАВИТЕ НА МНОГО ВЕЛИКИ И НЕДОСИГАЕМИ? Колко ясно показват ВЪСПИТАНИЕТО И ПРОИЗХОДА СИ .....

    Коментиран от #12

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 гост шофер

    28 10 Отговор

    До коментар #1 от "ВРАБЧЕ ПОБОЙНИК":

    Чехльо е запазена марка на Роско.
  • 9 Чичо Тони

    17 5 Отговор

    До коментар #1 от "ВРАБЧЕ ПОБОЙНИК":

    Има една по-хубава - "с мозък на врабче".
  • 10 висок

    22 19 Отговор
    Ех РРадев.... слаб имитатор си на лайномет Бареков!
  • 11 Реалист

    15 24 Отговор

    До коментар #1 от "ВРАБЧЕ ПОБОЙНИК":

    Забрави "Пингвина" - с тоя голям нос и гола глава е точно пингвин с уши. С тях клепаше жално като го навикваше гундяев пред всички... Такъв жалкар имаме за пръв път за президент, дай боже за последен.
  • 12 Реалист

    7 2 Отговор

    До коментар #6 от "Гергинов":

    ГергиноооооФФФФФФ, ПРАВОПИСА ТИ Е НА НИВО КОМЛУКААААА!
  • 13 арджентата

    24 13 Отговор
    Много конкретно и ясно изказване ! Разумните политици предвиждат последствията от даден закон, а не чакат да се реализират негативите, за да се предприемат мерки. Гордея се с Президентът Румен Радев! Да е жив и здрав!
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 ПЕЕВ

    12 19 Отговор
    ИМА СИ ХАС ДЪРВЕНИЯ САМОЛЕТ ДА ПРОПУСНЕ -КУРНИ ЩЕ МУ НАДУЕ КАНЧЕТО.
  • 16 😃АНАЛлизатор😂

    13 3 Отговор
    Сравнително умерено, делово изказване на президента. С ветото помага на ГЕРБ да коригира поправките в избирателния закон. Това няма да се хареса на г-жа Нинова, още повече и апела на президента да се върне в парламента.
  • 17 майкъл джексън

    10 6 Отговор
    Този мълчи мълчи и изръси някоя глупост Трябваше Митю Пищака да стане Президент Изкарва курсовете за парашутист и печели изборите
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Гербер в паника

    8 11 Отговор
    Колелото се завъртя. Дойде края на мафията ГЕРБ.

    Коментиран от #20

  • 20 Реалист

    4 5 Отговор

    До коментар #19 от "Гербер в паника":

    Хахахахаха - ВЕРВАЙ СИ...
  • 21 летец

    3 4 Отговор
    Тоя е последна грижа на партията
  • 22 Деса Стюардеса

    8 6 Отговор
    По Глупав Държавен Глава сме Нямали

    Коментиран от #25

  • 23 FOW

    5 5 Отговор

    До коментар #1 от "ВРАБЧЕ ПОБОЙНИК":

    Директно ти казвам -МУХЛЬО- говориш за ПРЕЗИДЕНТА НА БЪЛГАРИЯ.
    Долна отрепка-дали е трябвало изобщо да се раждаш...

    Коментиран от #29

  • 24 боярышник

    6 3 Отговор
    Никога повече "бсп"(безкруполни страхливи предатели)на власт.
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 К Георгиев

    4 6 Отговор
    Преди девети септември 1944 г ,писателят Димитър ТАЛЕВ е казал- когато в Съветския съюз умре последния комунист , то в България ще се намери поне още еди жив- Край на цитата. Заради това изказване, след 9 септември 1944г. писателят е изпратен на каторжен труд в мините край Перник. Така че, нищо ново. Той ,Румен Радев ще види втори мандат през крив макарон. Ще се надява да бъде избран , ама друг път.
  • 27 бсп

    4 5 Отговор
    Румен Ветото нищо не може да измисли освен на всеки закон да слага вето, и си мисли, че е свършил нещо, някаква работа!!!!
  • 28 коментар

    4 5 Отговор

    До коментар #25 от "идва":

    Дори Параванов навремето беше повече от този Путю!
  • 29 ВРАБЧЕ ПОБОЙНИК

    4 4 Отговор

    До коментар #23 от "FOW":

    СПОКОЙНО ВЕ БЕСЕПЕРАСТ,НЕ СЕ НАПЪВАЙ ТОЛКОВА , ЩЕ СПУКАШ НЯКОЙ ХЕМОРОИД.!!!
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове