Last news in Fakti

26 Февруари, 2019 11:20 9 812 18

Шофьорите нарушители първо плащат глобата, после обжалват

  • шофьори-
  • глоба-
  • обжалване

У нас всеки, който иска може да стане шофьор на такси

Шофьорите нарушители първо плащат глобата, после обжалват - 1
Снимка: БГНЕС

Нарушителите първо да плащат глобата, а след това да могат да обжалват, казва в интервю пред "Монитор" председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров.

- Г-н Тодоров, как е възможно непълнолетни лица, без книжка, и то в неадекватно състояние, да сядат зад волана? Питам ви във връзка със случая, при който 17-годишно дрогирано момче подкара такси и рани полицаи при проверка.
- Всъщност в конкретния случай не става въпрос за шофьор на такси, както беше упоменато на някои места, а за дрогиран младеж, незнайно как попаднал на такъв автомобил. За да бъде някой правоспособен шофьор на такси, трябва да отговаря на няколко условия. Първо, да е навършил 21 години, да е издържал психотест, а след това и изпит за водач на такси пред „Автомобилна администрация“. Също така не бива да е осъждан и трябва да притежава шофьорска книжка. По принцип проблемът с таксиметровия превоз у нас е много стар. Тук има нерешителност на администрацията. Вместо да се поучим от чуждия опит, ние оставихме нещата у нас да се случват на самотек. Във всички европейски столици има лимитирана бройка на таксита.

Това е решение на съответната община. Например може да издават само 10 000 лиценза за таксиметрови шофьори. Предимствата на този подход са, че който се окаже с отнет лиценз, той не може да го получи отново. А и придобиването му е много скъпо. Това води до вътрешен самоконтрол в бранша. Затова и там шофьорите няма да се качат в таксито, ако са пили алкохол, няма да обидят клиент, няма да откажат поръчка, защото ще загубят десетки хиляди евро за този лиценз.

У нас е точно обратното - всеки, който иска, може да стане шофьор на такси. Дори у нас едва ли не се смята, че хората се насочват към тази професия, когато не могат да работят нищо друго. Много е паднало нивото на професионалното обслужване. Не можем все още да се преборим и с копирането на имената на големите фирми от други по-малки и подбиването на пазара. Все още ни дебнат и копърки. Затова трябва да се намери воля да се лимитира броят на такситата и издаването на лицензите. От друга страна, аз съм за това такситата да карат в бус лентите, както е в много европейски градове. Но само когато са с клиент. Все пак бус лентите са за облекчаване на трафика.

- Повдигна се въпросът за затягане на контрола при психопрегледите. Нужно ли е това?
- Всъщност тук има две концепции. Или бизнесът се саморегулира и държавата само да следи тази регулация, или налагаш тотален контрол, за което обаче администрацията няма ресурс. Не може да искаме от служители със заплати от по 600 - 700 лева да осъществяват ефективен контрол. Затова е нужно увеличение на заплатите на служителите на „Автомобилна администрация“. Все пак те отговарят за такситата, техническите прегледи и т.н. Според мен концепцията държавата да контролира всичко не е правилна. Затова трябва да се подходи по друг начин.

- Голям дебат предизвикаха поредните предложения за промени в Закона за движение по пътищата. Как гледате на тях?
- Тепърва ще се анализират предложенията, които се направиха. Има много разумни между тях, но и недомислици. Липсва третият закон - за превозните средства и за регистрацията. Според мен там също ще има какво да се коментира. Според мен е правилно законът да се раздели, защото правилата за движение трябва да бъдат обособени на едно място.

Няма как тези, които учат за нови шофьори, да учат за технически прегледи, за опасни товари. Няма смисъл от това. Има положителни неща, като това системните нарушители да бъдат санкционирани, глобите да са с фиксирани суми. Но трябва да има промяна и в административно-наказателната дейност, защото това е свързано пряко със санкциите. А те се протакат и това поражда чувство за безнаказаност. Никъде в другите страни няма процедура на писане на акт и след това на наказателно постановление. Това е отживелица.

- Какво може да се промени в тази посока?
- Директно се съставя наказателно постановление. При констатирано нарушение веднага се издава само един документ. Първо нарушителят да плати глобата, а едва след това да има право да обжалва. Защото глобата трябва да бъде събрана. А възможността да водиш дела на три инстанции ти дава шанс да не платиш за нарушението си. Нужна е гаранция, че санкцията ще бъде платена.

- Един от въпросите, който всъщност предизвика най-бурни дебати, беше този за новите шофьори и придружителите. Кой трябва да има право да ги придружава?
- Нека първо уточним, че няма закон, който на 100% да обхване всички казуси. Трябва да обясним на родителите, че след шофьорски курс децата им не са подготвени напълно да шофират по улиците. Това е като след получаване на диплома от университета. Нужен е преходен период, в който да има съответните рестрикции. Тогава младият водач ще придобие навици и умения. Спомнете си, че имаше фрапиращи случаи. В Стара Загора четирима младежи загинаха след сблъсък с ТИР, защото не бяха спрели на знак STOP. Така че е нужен период, в който новите водачи да се адаптират, да не шофират вечер. Всички тези идеи се раждат от много въпроси. В държавите, към които се стремим, има наложени точно такива правила.

- Но какъв трябва да бъде този придружител, с колко опит зад волана и кой ще носи последствията при нарушение?
- Отговорност винаги носи шофьорът. Това е принципът. Трябва да се спазват някои правила. Бих дал пример със задължението на родителите да не оставят децата си сами вкъщи до 12-годишна възраст. Вярно е, че на тази възраст те са достатъчно съзнателни, но все пак отговорност носи родителят. Така че по-добре за няколко месеца да се чувстват некомфортно и да придружават децата си навсякъде вечер, за да избегнем трагедии.

- А всъщност намаляват ли произшествията?
- Да, загиналите са с 10% по-малко от предходната година. Това, разбира се, не бива да ни радва, защото пак сме на челните места, но би трябвало с новата държавна агенция да има тенденция към промяна в тази посока.

- Ще има ли по-засилен контрол?
- Ще доведе до координация на усилията. Досега за пътната безопасност отговаряха няколко министерства и агенции във всички общини. В общи линии всеки работи за себе си, без да се координират политиките. Надявам се, че сега ще се въведе някакъв ред.

- Наскоро в социалните мрежи се появи клип на мъж, който управлява автомобила си с 270 км/ч. Как може да се пресече тази практика?
- Винаги Пътна полиция може да намери начин и да санкционира нарушителите. Мога да дам пример с Испания. Преди две години българин се снима как шофира със 180 км/ч. И веднага беше открит. Тогава книжката му беше отнета за две години и беше глобен с няколко хиляди евро. Така че винаги може да се намери начин да се прекрати тази порочна практика.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 dpetrow

    18 3 Отговор
    Преди 10 дена в гр. Варна ме спряха без фарове, нямах възражение, но исках фиш, а не акт. Двамата полицай с инициали Л.М. и Ж.Г. казаха че неможе да пишат фиш и че ще имам проблеми със синия талон.
    Те ми искаха 50лв да ми пишат акт, а да пишат фиш. Когато не им дадох добавиха и превишена скорост и без колан и акта стана на стойност 500 лв
  • 2 JEEP

    27 3 Отговор
    Няма такъв рекет! Същото е с топлофикациите и енергото - надписана, ненадписана сметката я плащаш като поп, а после ако случайно успееш да докажеш, че е надписана, то не може да си вземеш поарите с месеци.
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Западните Балкани

    11 4 Отговор
    Без видимо и активно присъствие на МВР на пътя, да бъдат спирани нарушителите, даже сваляни от автомобилите и т.н. няма да се прекрати никаква порочна практика. Със снимки човешки живот не се спасява. А и човек като е минало време се сърди, че ще плати глоба, но като седне зад волана продължава да кара бясно. Не се свързва деяние с наказание. Ако те спрат е друго.
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Anix

    25 1 Отговор
    Едно разбрах... На това правителство само шофьорите са му врагове и само от тях смуче пари със глоби глоби и пак глоби...
  • 7 Guest

    14 0 Отговор
    Ало, масончето Тодоров, какви заплати и ДАИ?! Това недоразумение трябва да се закрие! Той тръгнал заплатите да им лъска.
  • 8 Дедо

    16 0 Отговор
    Ами тогава на съшия принцип и депутатите след като ги изберем да ги пращаме да заседават в централният затвор и да не излизат докато не докажат на народа ,че не са крадци и измамници!
  • 9 Дядо Поп

    4 1 Отговор
    ;да се лимитира броя на такситата и издаването на лицензи;.........................мухааа хааа ми те BMW и Мерцедес отделят 1 млрд евро за развитието на споделеното пътуване,платформи за зареждане на ел автомобили и тн тоа за лицензи говори.........Uber пак ще се завърне..............
  • 10 гост шофер

    8 0 Отговор
    Който управлява автомобил е престъпник -точка.Закона за движение по пътищата е сбъркан Давам пример.Като то вземат книжката за точки с А,В,С категория отиваш на проверочен за всички категории.А като я вземат за алкохол то я връщат със всички катъ без да ходиш на проверочен буква по буква.Та аджеба какво е по опасно-пиян шофьор или такъв без колан!?!?!
  • 11 Ще плащам

    6 1 Отговор
    Ама друг път.вашта мама кожодерска.
  • 12 Кольо

    7 0 Отговор
    И аз едно разбрах . Още когато Лилянчето вдигна без никакви причини цената на Винетката и от там всички се юрнаха да доказват на Светило Му Борисов, как и те могат да пълнят хазната срещу потупване по рамото или срещу постове за по-голямо лапкане. Тогава ми светна ,че ще бъдем обрани и поругани от еднолична власт ,която обаче няма да се задържи дълго. така и стана- лавината тръгна с винетките . После гражданска на частните застрахователи които държавата поддържа за едни 15 лв срещу нас. Използва и репресивния си апарат за да вземе парите ни. Тези частници само продават хартийки ,а защо интересите им ги пази държавата не знам. След това имотите изведнъж станаха двойно по-големи .Пораснаха бе. Ей така ,от 31.01.19. заедно обаче и с промилите за боклук . Градове и села станаха ли по-чисти ? Мафията винаги от създаването си е имала интереси свързани с държавните закони като сметоизвозване ,профсъюзи ,застраховки ,данъци и всичко което е задължително плащане. От там хукнаха всички цени . Щом може да плащаш едно и си мълчиш ,що и другия да не те одере. Ако не са колите ще измислят нещо с размера на обувките или височината на токчетата . Но разбрах и друго - такава "Власт" намали драстично броя на хората в страната вкл. и със самоубийствата които са лавинообразни. Разбах ,че все пак ще си отива , а другите комунисти ,различни от Гроб щели да идват. Менкане му е майката. Те докато се менкат родителите ни измряха с 140 лв пенсии ,децата избягаха и сме наред ние
  • 13 А какво ще стане?

    5 0 Отговор
    Зад волана е 13-14 годишно "ромче" , което кара със 70 в града!? Пука гума и спира на края на улицата. На въпроса "Какво стана"? - отговор ""Добре че не карах със 100" .Но в населено място се кара с 50! Отговори - "Града не е населено място...
  • 14 Бат Влад

    9 0 Отговор
    За тези измамници от така наречената,, Асоциация на пострадалите от катастрофи", която е създадена от едни адвокатчета тарикатчета, които въобще не са пострадвали и в която няма други членове освен тях, нормална практика явно е беззаконието. В нормалните държави, които не са имали досег със тоталитаризма, един полицай или пък който и да е проверяващ от която и да е държавна служба , имат право да ти издадат констативен протокол за нарушението. Размерите и глобите се определят от СЪДА. ПОнеже един старшинка няма как да е юридически грамотен че да има право да ти съставя наказателно постановление. Дори началникът на КАТ или на ДАИ не е юридически грамотен за да съставя такива. Това е едно наследство от тоталитаризма ,което е изключително удобно за власт имащите.
  • 15 Предлагам

    7 0 Отговор
    Всички да внасяме пари, без да имаме каквато и да било санкция. Може би това ще бъде логичния завършек на всички безумия на този самозабравил се пазванти от Банкя. Гербовистки Свине!
  • 16 Цурко

    6 0 Отговор
    Поредният бандитски рекет измислен от герб
  • 17 ФауВе

    3 1 Отговор
    Значи, първо плащаш глобата, а после доказваш, че не си виновен. А преди тази статия име друга, че веднъж взети пари не се връщат. Тоест: КАТ могат да глобят днес и бебе с проходилка за превишена скорост, то ще трябва първо да плати, а после ще му излязат с довода, че веднъж взети пари не се връщат. Ама държавните рекетьори дори не се стараят да се прикриват, вече.
  • 18 Димов

    3 0 Отговор
    Интересно! Първо се изпълнява присъдата, и едва след това, можеш да доказваш, че си бил невинен. Само в България! Управляващите не спират да ни изненадват с абсурдните си хрумвания. Всеки ден бият собствените си рекорди по тъпотворение.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове