М. иска да остане анонимна. Свърза се с ФАКТИ с желанието да предупреди читателите ни и да насочи вниманието им към това, че има нова измама, за която трябва да внимават. М. рисува с акрил върху платна и продава картините си по интернет. Има обяви в различни сайтове и в социалните мрежи. Обикновено любителите на картините ѝ се свързват с нея по телефон или чат, уговарят се, а тя изпраща картината по куриер.
Преди няколко дни обаче потенциален клиент на М. се свърза с нея по страничнo междуплатформено и криптирано мобилно приложение за изпращане на съобщения, което е свързано с телефонния ѝ номер. Желае да купи картина от нея и картината да бъде изпратена от София до Пловдив. Платното е с цена 120 лева – рисувана е с темперни бои и има рамка, става въпрос за голяма картина.
„Интересно беше по какъв начин ми писа, защото досега хората ми пишат или директно в чата на дадения сайт, или ми звънят по телефона. Те – предполагаемо е жена, може и преспокойно да е мъж, ми писа в друг чат, в който виждаш само номера“, разказа М.
М. и потенциалния ѝ клиент, който се представя за жена, започват да уговарят продажбата на картината: „Писа ми, че е заинтересована от картината ми, прати ми линк към коя картина точно, пита ме кога е нарисувана и каза, че ще говори с мъжа си за покупката и ще ми пише пак. Писа ми отново след три дни, като ми каза: „Страхотно! Правите ли доставки с куриер?“. Казах ѝ, че може да си избере куриер и доставката се поема от купувача“.
След като клиентът потвърждава, че ще купи картината, изявява желание да я получи по конкретен куриер и предлага да я плати предварително. „Жената или мъжа реагира много бързо и ми прати линк към сайт“, каза М. След това М. получава описание на това, което трябва да направи. „Купувачът“ казва, че линкът води към определена услуга на куриерска фирма, като обяснява, че по този начин М. ще може да предостави своите банкови данни и директно да получи парите си, още преди да изпрати картината. Преди да въведе данните е нужно да потвърди това ли е стоката, обяснява „купувачът“. Предполага се, че след като въведе данните си и автоматично получи сумата за картината по сметката си, куриер на фирмата ще се свърже с нея, за да вземе картината от нейния адрес и да я предаде за доставка в Пловдив.
Още в началото на комуникацията обаче М. подхожда със скептицизъм. Червената лампичка светва още когато получава съобщение в тази външна комуникационна апликация, а не в чатовете, които различните сайтове и мрежи поддържат. Човекът, който ѝ пише пък няма собствена профилна снимка, а снимка на актриса. Когато получава хипервръзката към предложената от клиента „услуга на куриерска фирма“, сайтът на пръв поглед изглежда наред. М. казва, че дори изглеждал много правдоподобно – като истинска бланка на куриерската фирма, имало го логото на фирмата, нейните данни като данни на изпращач, данните на жената, която купувала картината ѝ. Не била чувала за въпросната услуга преди, но звучала логично и си помислила, че този начин на предварително картово плащане и вземане на пратката от куриера вероятно е нова услуга, свързана с коронавируса, тъй като предполага по-малко контакти между хората.
Усъмнила се обаче, когато „купувачът“ на картината казал, че доставката ще бъде с преглед и тест. „Обикновено правиш преглед и тест преди да платиш нещо, за да можеш да видиш дали това е нещото, което си поръчал и дали то е в добро състояние“, каза тя.
Следващата стъпка в сайта, който М. получила от своя предполагам клиент, била да потвърди данните. Когато натиснала копчето „Потвърди“, сайтът я препратил към въвеждане на данни за сметка. Не изискали обаче IBAN, към който да бъде преведена сумата, а номер на карта, трицифрения код за валидиране на карта от гърба на самата карта, датата на валидност на картата– данните, които въвеждаме, когато ние купуваме нещо по интернет, и дори салдо по сметката. Тук вече М. разбрала, че става дума за измама - първо, защото изискали данните, които са нужни, когато ние плащаме за продукт и второ, защото изискали салдо.
„Първо започнах да набирам цифрите, но тогава си казах: „Чакай, аз не поръчвам, аз продавам. Хората поръчват, защо аз да трябва да им давам всичките мои данни, за да ми преведат парите?“. Другото нещо, което най-вече ме усъмни беше, че ми искаха салдото на картата. Това е колко пари имам в картата. Аз знам от банкери, че това нещо никога, никъде, на никого не се казва. Това е нещо строго конфиденциално и по никакъв начин не могат да ти го искат. Тогава се свързах с мой близък, който е банкер, и попитах възможно ли е да ми искат салдо. Той каза: „Не, не, това са измамници, недей“, разказа М.
За щастие М. не въвежда данните си. Решава обаче да каже на „купувача“ на картината, че е попълнила данните, но системата изисква от нея някакъв код. „Тогава жената ми отговори: „Получих SMS, че сте въвели грешен код. Опитайте отново“. Засмях се и си казах: „Как ти ще получиш SMS, като куриерската фирма трябва да получи SMS?“. Съвсем никаква логика“, каза М. Отделно от това, разбира се, е и фактът, че тя не попълнила никакъв код, камо ли грешен.
Изведнъж комуникацията им прекъсва. М. предполага, че човекът, който се е опитал да я измами, е разбрал, че тя знае за намеренията му. „Купувачът“ спира да пише, тя от своя страна – също. М. не смята да се обръща към полицията, защото знае, че данните, които „купувачът“ на картината ѝ е предоставил, са грешни. Иска обаче да предупреди хората. „Искам хората да научат, че има някакъв нов тип измама и да внимават. Това нещо, което можеше да се случи е много страшно – първо да източат картата, след това да изнамерят някакви данни за това какво си плащал, а така да намерят и ЕГН, и други данни“, каза тя.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пурко
Коментиран от #13
11:44 21.01.2021
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 5cx5c5
11:49 21.01.2021
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 софиянец
Коментиран от #30
12:08 21.01.2021
6 qwerty
12:15 21.01.2021
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 бибитко
12:22 21.01.2021
10 ИГЛА
Внимавайте когато светне червената лампичка.
12:23 21.01.2021
11 ОlxBazar
12:24 21.01.2021
12 свиквайте
12:39 21.01.2021
13 Наказател
До коментар #1 от "Пурко":
Хвърлят пачки от балкона тези, за които знаем, но не искаме да го кажем на глас, че имат "старческо оглупяване". А викокотехнологичните измами процъфтяват, защото не си знаем "границата на компетентност". Не разбираме нещо, но в никакъв случай не си признаваме. Цъкаме всички прозорци, които се отварят, разбрали - недоразбрали и после писваме. Най-лошото е, че търсим задължително някой, който да е виновен вместо нас. На-често това е държавата, демокрацията или Б. Борисов.12:46 21.01.2021
14 Галаксиян
13:00 21.01.2021
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 нтггт
Минавам на другата новина
13:36 21.01.2021
17 Факти
Това си е кражба на лични данни и да не говорим че го раздават на НАП ДаНС и други който после ти звънят и те притесняват че си си продал килима за 600лв.
13:46 21.01.2021
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 с опит
13:56 21.01.2021
21 Жоро
13:57 21.01.2021
22 1984
14:07 21.01.2021
23 РАДИО ЕЛТО
14:08 21.01.2021
24 Голям Слон
Коментиран от #25
14:17 21.01.2021
25 Така е
До коментар #24 от "Голям Слон":
но някои неща няма как да им се направи тест в офиса на Спиди или Еконт, най-много бърз преглед. Но обратното е по-срещано - изпращаш, но получател няма. На някои просто им е кеф "да прецакат" някого.Коментиран от #26
14:28 21.01.2021
26 Голям Слон
До коментар #25 от "Така е":
След като на нещо не можеш да му направиш тест (или не знаеш как), тогава трябва да си го купиш ново или на място. Наложи ми се преди време да купувам една дюза за колата. Нова вече нямаше как да я поръчам - бяха спрени от производство. Остана вариант на старо. Зная как да я тествам, но нямах възможност да я взема лично. Изпратих детето. То плаща и взима пакет. Реших че е излично да обяснявам как се тества с мултицет :-))) Та, дюзата се оказа неработеща. Общо взето я купих от друг човек, но в Пловдив. Високопланинският джентълмен, който ми прати първата, после звъня да ми се извинява и да ми предлага парите обратно Нищо, че преди това ме псуваше по телефона. Както и да е. Една весела история за поколенията ще оставя ;-)14:41 21.01.2021
27 дядо
14:41 21.01.2021
28 с опит
15:01 21.01.2021
29 Измамниците
19:07 21.01.2021
30 от Момбай
До коментар #5 от "софиянец":
Ти си софиянец,колкото аз съм от Момбай.Но както и да е,явно София се е напълнила със пуяци за острел.Когато се плаща с Виза или Пейпал,означава,че там където плащаш(фирмата е регистрирана)към Виза или Пейпал,и ако не получиш стоката за която си платил им пускаш един Имел или им се обаждаш по телефона,и те си имат адвокати,които започват дело и на 100% ще ти върнат парите.Всеки,които иска да плаща онлайн,трябва да има истинска защита(не безплатни варианти),за да не му крадат данните, фирми фантоми.Ако при онлайн търговеца ,на когото плащате,ще ви е за първи път,Виза,картата ви праща в допълнителен код,който получавате с СМС,плюс още един код,който вие сами сте регистрирали като личен,за да направи превода.Ако фирмата е фалшива,няма да има превод и искат само да ви откраднат данните,но ще откраднат само 16 цифри на визата и кода от 3 цифри отзад,който няма как да ползват,защото за да платиш със виза в магазин,ако е фалшива,вече има 4 цифрен код.Но след такава случка трябва да се обадите във Виза и да обясните какъв е случая.Директни преводи се правят само на родители и познати.Фирмите фантоми,са написали,плащане с Виза,плащане с Пейпал и плащане директно.Пробвате с Виза,не става,пробвате с пeйпал,пак не става,тогава се откажете от директния превод,защото фирмата е фантом.В интернет се позват само три сигурни услуги,Плащане с Виза.Плащане с Пейпал-и на двете имате застраховка срещу измами или с плащане при получаване на ръка.Другите вариянти са 99% измама.19:35 21.01.2021
31 Варненския
23:45 21.01.2021