„Параходство български морски флот“ отказа да участва в публичните дискусии около Българската банка за развитие. От дружеството посочват, че основната причина за това са предстоящите предсрочни избори и възможността казаното по време на разговорите да се интерпретира извън контекста. От дружеството са изпратили писмо до министър Кирил Петков.
Ето и пълния текст на писмото:
"Напълно разбирам желанието за осигуряване на прозрачност и удовлетворяване на високия обществен интерес към работата на „Българска банка за развитие“ АД („ББР“ АД), но предвид политическата ситуация в страната, в условия на предстоящи предсрочни парламентарни избори, намирам в интерес на „Параходство български морски флот“ АД („Параходство БМФ“ АД или „Дружеството“) да не взимаме участия в публични дискусии, които след това да бъдат интерпретирани извън контекста на нашия бизнес. Паралелно с това, с оглед запазване на коректността и придържайки се към принципите на отговорност и висок професионализъм, които неизменно следваме, по-долу излагам официалната ни позиция.
„Параходство български морски флот“ е дружество, което се занимава с международен морски транспорт от 1892 г., като в цялата си близо 130-годишна история се е ръководило от принципи, които не са допускали некоректност в отношенията му с неговите бизнес партньори, включително с финансиращите го институции и винаги се е старало на бъде лицето на България и българското корабоплаване по целия свят.
През 2008 г., след решение на Министерския съвет на Република България, взето въз основа на изготвена стратегия за приватизация, са продадени 70 % от акциите в капитала на Дружеството, а останалите 30 % остават притежание и понастоящем продължават да са собственост на българската държава. Към момента на приватизация Параходство БМФ АД разполагаше с флот, който не отговаряше на съвременните изисквания, приложими към търговското корабоплаване, а средната му възраст надвишаваше 25 години, като имаше дори плавателни съдове на възраст над 40 години. Остарелият флот представляваше риск и заплаха не само за екипажите и екологията на районите, в които плават, но и за международната репутация на Република България. Понастоящем Параходство БМФ АД притежава 33 модерни плавателни съда (от които само 3 са от периода преди приватизацията), като още 8 са в процес на строеж в Китай. Средната възраст на флота е вече 7 години, с тенденция да намалява още повече, а общият размер на направените инвестиции от момента на приватизацията досега надхвърля 1,1 милиарда лева.
След приватизацията, в условията на финансовата криза от 2008 г., новото ръководство на Параходство БМФ АД изготвя и реализира план за модернизация на флота и връщане на позициите на Дружеството на международния фрахтов пазар. Още през 2010 г. бяха закупени четири кораба и продължи строителството на други четири, които влязоха в експлоатация в периода 2011 г. - 2012 г. Дружеството прекрати практиката да отдава корабите си под наем и започна активно да развива своя търговски отдел, като в момента с гордост можем да заявим, че Параходство БМФ АД е не само най-големия корабособственик и морски превозвач в България и в района на Черно море, но е и сред трите най-големи превозвачи в Европа в сектора, който обслужва – Handysize Dry Bulk Cargo. Понастоящем Параходство БМФ АД е единственото структуроопределящо предприятие в България и в централата му, находяща се във Варна, както и в неговите представителства в Лондон и Хамбург работят над 200 души, а на корабите ни осигуряваме работа на над 1000 български моряци.
Важно е да се отбележи също, че по море се превозва над 80 % от международния стокообмен, което прави корабоплаването жизненоважна и стратегическа индустрия за всяка една държава. Пазарът ни е свързан изцяло с търговските взаимоотношения между отделните страни, а осигуряването на значимо място на този пазар е въпрос на постоянна надпревара за подобряване на качеството на услугите, които Параходство БМФ АД също предлага. През последното десетилетие се обърна особено внимание на опазването на околната среда. Бяха въведени редица задължителни международни и местни регулации, изискващи сериозни инвестиции, а в определени случаи и буквално изолиращи цели класове/групи плавателни съдове от по-нататъшна експлоатация.
Морските търговски кораби са скъпоструващи съоръжения, а финансирането им изисква задълбочени познания в сферата на водния транспорт и конкурентост по отношение цената на кредитирането (приложими лихви, такси и комисиони). „Параходство български морски флот“ АД е добре познат и утвърден корабособственик на международния фрахтов пазар и като такъв е работил и работи не само с български кредитни институции, но и с водещи международни банки като Bank of America, DVB Bank, Export-Import Bank of China (CEXIM) и др. В момента процентното съотношение на актуалната кредитна експозиция на Дружеството е, както следва: 47 % към чужди и 53 % към български кредитни институции.
Считам, че гореизложеното е било и е добър аргумент за ББР АД, с която работим вече повече от 11 години, да осигури финансиране за част от новите ни проекти. Ние оценяваме сътрудничеството ни с ББР АД високо, защото винаги сме го възприемали като знак за ангажираност и подкрепа от страна на българската държава за Параходство БМФ АД (в което тя също е акционер) като стратегически партньор, който допринася за развитието на икономиката и увеличаване на БВП на страната. Ние оценяваме също и компетентността на екипа на банката, с който винаги сме имали конструктивен диалог, приемственост и надграждане през годините, през които сме реализирали общо 13 проекта, от които вече 5 са приключени. Заслужава да бъде отбелязано, че в нито един момент управляваното от мен дружество не е изпадало в неизпълнение по договорите за финансиране – нито през 2016 г., когато отчитаме най-голямата криза в шипинг бизнеса, нито през 2020 г., когато светът беше разтърсен от пандемията от COVID-19, която не подмина и засегна сериозно и морския транспорт.
Средствата, които сме ползвали от ББР АД, са в едно основно направление, а именно закупуване на кораби. В зависимост от проектите, средства са били отпускани както за директна покупка на кораби, така и за осигуряване на средства по вноски за ново строителство на плавателни съдове. Всеки един от кредитите е бил и е достатъчно обезпечен както с материални активи – кораби и имоти на Дружеството, така и със залози на вземания по банкови сметки, открити в банката. Към настоящия момент стойността на предоставените обезпечения многократно надхвърля размера на отпуснатите кредити. Ето защо в нито един момент от периода на съществуването на нашите взаимоотношения кредитната институция не е била поставяна в риск.
„Българска банка за развитие“ АД не е отпускала грантово финансиране на Дружеството, поради което не считаме, че това е засегнало нито малките и средните предприятия, нито данъкоплатците. Дори напротив – чрез осигуряването на финансиране на Параходство БМФ АД е осигурена и ниша за съществуване и развитие на редица малки и средни предприятия, с които Дружеството е установило трайни и дългосрочни бизнес отношения във връзка с кораборемонтни дейности, сервиз, доставки и др. При това всички ремонти на корабите се извършват изцяло, единствено и само в България. За периода на сътрудничеството му с ББР АД, Параходство БМФ АД е платило на банката над 21 млн. лева лихви, такси и комисиони, които вероятно са били използвани в допълнение на ресурса за подпомагане на малки и средни предприятия.
По отношение на конкретно поисканата информация относно това доколко инвестициите, подпомогнати от ББР АД, са в сферата на експортната търговия, иновациите и продукти и услуги с висока добавена стойност, моля да имате предвид, че дейността на Параходство БМФ АД е изцяло фокусирана в сферата на експортната търговия, както и че инвестициите са концентрирани в придобиването на кораби с внедрени най-иновативните технологии в търговското корабоплаване. Както вече беше посочено по-горе, международното законодателство в последните години търпи сериозни изменения, които оказват влияние и на международния фрахтов пазар. Въвеждането на норми за контрол на емисиите NOx, СО2, серни оксиди, а така също и предпазването на флората и фауната при боравенето с баластни води, изисква постоянни и скъпоструващи инвестиции. Помощта, която ББР АД ни е оказвала и оказва неминуемо допринася за това Параходство БМФ АД да е сред корабопритежателите, които са разработили проекти, по които строят и експлоатират кораби от най-ново поколение, с иновативна конструкция на пропулсивните им комплекси, водещи до понижен разход на гориво; кораби, отговарящи на най-съвременните изисквания на Конвенция MARPOL, оборудвани със системи за пречистване на баласта, със системи за пречистване на сярата от изгорелите газове и максимално оптимизирани EEDI (Energy Efficiency Design Index) и т.н.
Уважаеми г-н министър,
Вярвам, че гореизложеното отговаря изцяло на поставените от Вас въпроси, надявайки се, че разбирате желанието ни да избегнем въвличането на Параходство БМФ АД в медийни скандали, които могат да разколебаят доверието в нас и създават негативни нагласи не само в обществото, но и в нашите бизнес партньори, което в крайна сметка вреди не само на частния инвеститор, но засяга и интересите на българската държава, в качеството ѝ на акционер в Параходство БМФ АД, както и на българския данъкоплатец", завършва писмото, под което се е подписал Александър Калчев, изпълнителен директор на „Параходство български морски флот".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Какви помощи чакат още
Коментиран от #23, #30
12:32 28.05.2021
2 Българка
Каква е връзката межди икономическото и финансово развитие на БМФ и исканите обяснения от министъра как и къде са вложили милионите от получения кредит с политиката и изборите? За мен е ясно, че има срастване на бойковото и доган-пеевско управление с олигарсите!
Коментиран от #48, #54
12:32 28.05.2021
3 Миризлив пор
12:38 28.05.2021
4 В.Г.З.
Параходство БМФ, собственост на Свинаров, приятелят на ББ,
от кои точно предприятия е?!?
Коментиран от #35
12:41 28.05.2021
5 Пипи Чорапчето
Един път - с 52 милиона, които дължите на хазната, т.е. на данъкоплатците, по договора ви за приватизация от 2008! И това е потвърдено!
И втори път - с едни 60 милиона, през ББР, която работи пак с наши пари!
Ами много ви е! Почвайте да връщате освен лихвите и главницата - като начало - онези 52 милиона;))
12:41 28.05.2021
6 Pena
Коментиран от #13
12:43 28.05.2021
7 Фен
12:43 28.05.2021
8 Мутрите
12:43 28.05.2021
9 Знаещ много
глоба, че не сте спазили правилата,
за приватизация , според съда?
Дали тези милиони не са отишли ,
за глобата ?
ОФШОРКИТЕ С КАКЪВ КАПИТАЛ ГИ ЗАХРАНИХТЕ?
Визирам сделката с Нова тв, за 200 милона!
Къде са 250 милиона приходи , от продажбата на Нова тв?
Да се видим в едно студио ,
па да отговаряте на въпроси от сутрин до вечер?
Пояснявам "Прокурорско студио", само като свидетели ?
Ако ви погледна сделките, по които вие сте собственици,
вие не трябва да имате, нужда от кредити?
Вие трябва да имате поне ,150 000 000 лева на каса ?
А вие сте потънали в кредити до ушите,
Въпреки ,че и 100 милона Евро ви даде даром и Юнкер?
Тях не ги броя?
12:44 28.05.2021
10 👍👍👍👍👍👍
12:44 28.05.2021
11 Киро балканчето
С какви материални активи е обезпечен кредитът? Оценката на тези материални активи от БМФ АД ли е правена, от български одитор или от световна одиторска компания?
12:44 28.05.2021
12 защо не
Коментиран от #18
12:45 28.05.2021
13 Гостот Силистра
До коментар #6 от "Pena":
..в китайската икономика са отишли ...ето идея за предсрочно искане за погасяване на кредита или парите от нашите данъци!12:46 28.05.2021
14 манголи
12:46 28.05.2021
15 Дърт Гларус
Коментиран от #20, #49
12:49 28.05.2021
16 Балъка BG
12:51 28.05.2021
17 гост
12:51 28.05.2021
18 Светослав
До коментар #12 от "защо не":
За да може всички да прочетете, а не да има спекулации кой какво казалКоментиран от #28
12:52 28.05.2021
19 ха-ха
12:54 28.05.2021
20 стария моряк
До коментар #15 от "Дърт Гларус":
А колко плащат , знаеш ли?Коментиран от #44
12:55 28.05.2021
21 Ха ха ха
12:56 28.05.2021
22 Тия
12:56 28.05.2021
23 Грамотни сме
До коментар #1 от "Какви помощи чакат още":
Драмата им е че са,"Най големия превозвач на фрахтовия пазар ,
в Европа ,а се заели да стават,
конкуренти на Рупърт Мърдок?
Като лъжете ,лъжете така,
че да хване ,поне малко дикиш?
Знаете, че сте съдружници на Бойко Борисов ,
и това няма как да го скриете?
Акцийте на борсата се влият,
не от политическите избори в България,
а от лъжите за истината?
12:56 28.05.2021
24 Чегърт чегърт
12:57 28.05.2021
25 Орел
Като сте толкова отворени, що не вземете заем от нормална банка?
Коментиран от #34
13:00 28.05.2021
26 Густо
13:01 28.05.2021
27 Боковистреалист
13:02 28.05.2021
28 и какво
До коментар #18 от "Светослав":
прочетохме? Къде са милионите "заем". Като те канят да кажеш устно, ако си мъж, ще отидеш, а няма да се криеш като плъх зад БМФ.13:02 28.05.2021
29 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
13:04 28.05.2021
30 психото
До коментар #1 от "Какви помощи чакат още":
Пич Ти сериозно си се отиквунил Само тикви в кратуната ти13:06 28.05.2021
31 Големкурев
13:07 28.05.2021
32 Не само
13:08 28.05.2021
33 ДжафДжаф
13:08 28.05.2021
34 айдук Кольо
До коментар #25 от "Орел":
на тез айдуци никоя нормална банка заем няма да даде , освен всичко обезпеченията са им кокошки и са ги заменили за конеКоментиран от #36
13:09 28.05.2021
35 На кой принадлежат останалите 70%
До коментар #4 от "В.Г.З.":
От акциите на дружеството? Каква е лихвата по кредитите? ББР има ли право да финансира толкова големи предприятия? След като капиталовите разходи в чужбина са пъти погниски от тези в БГ, защо финансирането не върви през Германия?13:15 28.05.2021
36 Орел
До коментар #34 от "айдук Кольо":
Обезпечение с фурми става, що!13:16 28.05.2021
37 Кредитите са обеспечени със Старите
13:16 28.05.2021
38 Питам
13:19 28.05.2021
39 Чичо
13:26 28.05.2021
40 Цанков
Коментиран от #46
13:28 28.05.2021
41 Стига!
13:30 28.05.2021
42 Тодор Живков
13:32 28.05.2021
43 сара
13:36 28.05.2021
44 Дърта Комуняго
До коментар #20 от "стария моряк":
сега плащат като германските фирми, при комунизма се подиграваха с труда ни !!!!!!Коментиран от #50
13:37 28.05.2021
45 гост
13:39 28.05.2021
46 Неблагодарника
До коментар #40 от "Цанков":
неграмотник13:40 28.05.2021
47 Росен
финансираш своя обръч от фирми и е-аваш майката на всички, които не ти се "отблагодаряват" по достойнство. Все се намира закон, по който това да е защитимо. А предназначението на ББР да развива дребния и среден бизнес е за глупаци - защото замогналите се дребни и средни бизнесмени са непредвидими, когато дойдат избори.
Накратко, една завоалирана кожрупционна схема от голям мащаб, която се свежда до присовяване на публични ресурси за частна облага и за купуване на политическа подкрепа
13:44 28.05.2021
48 Хахаха
До коментар #2 от "Българка":
Каквато е и връзката между селския спор със свидетеля на Мая Костинбродска (удобно раздухана като "скандал") и политиката. Обаче истинските факти са оплювани от заблудените, а манипулациите на метежниците се раздухват като "скандали".13:44 28.05.2021
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Един от многото
До коментар #44 от "Дърта Комуняго":
Я питай докерите колко пари вземат и дали са като немските им колеги, бе, жендър. През комунизма заплатите се доближаваха сто пъти повече, отколкото сега.13:47 28.05.2021
51 КИРО ГЕЛА
Коментиран от #65
14:09 28.05.2021
52 Перо
14:12 28.05.2021
53 Перо
14:15 28.05.2021
54 Здрав разум
До коментар #2 от "Българка":
Сравнено с досегашните Ви глупости, това изказване е свързано. Смятам, че някой ментор Ви е подобрил фразата. И все пак:управляващатагенералска хунта се опитва да парализира политиката и икономиката чрез страх. Вменяват вина на български бизнес структури, че теглят легитимен кредит от българска банка. На фона на 43000 отпуснати кредита как БМФ ощети малкия и среден бизнес? Някой може да помисли, че анонимната,, българка,, е плакала пред ББРза финансиране на проект за селска лавка и са и отказали. Ясно е, че като се развива структуроопределящо предприятие като БМФ, ефектът е комплексен-работни места, доставки, поддръжка, конкурентоспособност... Ама тролове те тия неща не ги интересуват.Коментиран от #56, #57
14:22 28.05.2021
55 Я... Я
СЪС ЗАКУПУВАНЕ НА КОРАБИ. ДА
СИ ПЪЛНИШ КОЛЕКЦИЯТА А ЗА
СЪЗДАВАНЕ НА РАБ. МЕСТА И
ПРОГРЕС. ЗА 60 000 000 МИЛИОНА
КОЛКО РАБ МЕСТА СЪЗДАДЕ?!?!!!?
3 КОРАБА ПО 50 ЧОВЕКА ЕКИПАЖ.
150-300 Ч0ВЕКА. А ДРУГОТО СА
ТВОИТЕ ИГРАЧКИ (КОРАБИ) КОИТО
ЩЕ ПРОДАДЕ ОЩЕ НА СЛЕДВАЩИЯТ ДЕН АКО ТИ ПРЕДЛОЖАТ ДАЛАВЕРА.
Коментиран от #64
14:46 28.05.2021
56 S. S
До коментар #54 от "Здрав разум":
А вие сте шефче във БМФ,явно.15:08 28.05.2021
57 Генералска хунта
До коментар #54 от "Здрав разум":
Вие бемефеецо ,плавали ли сте до Чили за да видите,там как е след Пиночет?! Аз съм плавал до там,преди Домуса да разсипе флота от стотина кораба,там такива гробарски - нагли и мутренски шайки,няма!15:57 28.05.2021
58 информиран
Пoрaди тaкивa oщe и пoдoбни бeзoбрaзия ГEРБ щe ce cгрoмoляcaт жecтoкo, a квaзи пaтрEoтитe ВМРO, Мaрeшки Дaлaвeри, Вoлeн щe пропaднaт извън бaриeрaтa и нямa дoри дa пoмиришaт Пaрлaмeнтa!
16:09 28.05.2021
59 Гнус
16:34 28.05.2021
60 Драгомир
18:50 28.05.2021
61 Чочко
21:02 28.05.2021
62 Русия
14:54 29.05.2021
63 емо73канар
За вас мили ми мишленца, както и за господарите ви, съд, присъда и при бай Ставри в ЦСЗ.
17:32 30.05.2021
64 Моряка
До коментар #55 от "Я... Я":
Грешиш,колега.Преди приватизацията екипажа на един кораб беше средно 22 - 25 човека.Сега са около 15.С 2 екипажа - 30 човека.За 33 кораба - правилно,около 1000 души, но сега- не само българи.При лошия социализъм Параходсвото поддържаши около 125- 130 некитайски,(евтини еднодневки), а предимно български кораби с вносни ,качествени машинарии.Даваше хляб на 4 - 5 хиляди моряка,само българи.И винаги беше на печалба,пълнеше хазната с валута,западна..Сига пак пълни,но хазната на Домусчиеви.
00:50 03.08.2023
65 Моряка
До коментар #51 от "КИРО ГЕЛА":
Бе какъв пандиз,тези първо трябва да ги трепеш,а после да обяснняваш ЗАЩО.01:03 03.08.2023