Охраната на въздушното ни пространство е сигурна, каза пред БТА командирът на авиобаза "Граф Игнатиево" бригаден генерал Николай Русев.
Имаме зенитно-ракетни комплекси, изтребителна авиация и самолетите, които летят, са изправни, коментира той. По думите му пилотите, които дежурят, са подготвени. Това, че са изключително натоварени, по никакъв начин не намалява степента им на подготовка, допълни командирът и отбеляза, че инженерно-техническият състав полага неимоверни усилия, за да могат самолетите да летят и да бъдат изправни. „Работи се денонощно“, каза още бригаден генерал Николай Русев.
Трябва да се замислим дали е допустимо да спрем Българската изтребителна авиация, заяви командирът. Веднъж спряна, една работеща машина, след това нейното възстановяване е много трудно. F-16 ще дойдат, но тези изтребители не са панацея. Когато веднъж загубим способности, възстановяването понякога е невъзможно, обясни той.
Има документи, в които е записано, че България има нужда от 38 изтребителя, каза бригаден генерал Русев. 16 изтребителя са едно добро начало, но крайно недостатъчно като брой самолети. Поне още една ескадрила ще е необходима на по-късен етап, добави той. БТА припомня, че страната ни трябва да придобие 16 изтребителя F-16 BLOCK 70.
МиГ-29 и охраната на въздушното ни пространство
Изтребителите МиГ-29 могат да летят още доста време в зависимост от това дали ги поддържаме, каза командирът. „Ако имаме възможност да ги поддържаме – изтребителите ще летят. Ако се окаже, че не може да доставим необходимите резервни части, което напоследък е факт, ще спрат скоро. Много е важно дали ще съумеем да доставим резервни части. Самолетите имат ресурс, но събитията през последната година показаха, че поддръжката ще става все по-трудна“, обясни той. Командирът добави, че МиГ-29 могат да продължат да бъдат използвани до 2029 – 2030 г., ако има резервни части за тях.
По думите му осигуряването на междинен изтребител, който страната ни да използва, ако МиГ-29 бъдат спрени и докато пристигнат самолетите F-16, също е нелека задача за реализиране в рамките на една година. Трябва да се види кое ще бъде по-изгодно за държавата и кое ще бъде реализируемо, добави бригаден генерал Николай Русев.
Според него не е нормално страната ни, която е първата в Европа, използвала самолета като бойно средство, с една от най-старите авиации на континента, да остави друг да охранява въздушното ни пространство.
Държави като Белгия, Нидерландия, Португалия, които са в Западна Европа и там заплаха почти няма, поддържат сериозни изтребителни авиации. Една държава като България - с лека ръка - някой да излиза и да казва, че друг може да носи бойното ни дежурство, докато дойдат самолетите, които сме си платили – не го разбирам и не се и опитвам, защото за мен е несериозно, коментира командирът.
Има хора, които са решили, че ако МиГ-29 бъдат извадени от експлоатация и се откажем от руската техника - рязко ще се повиши скоростта на модернизацията на Българската армия, но това го приемам на шега, защото това се казва от хора, които нямат представа за какво говорят. Домораслите експерти, които имат едни опорки, повтарят ги и това са хора, които не са управлявали формирования. Някои от тях са минали набързо висок старт през армията, но трябва да си кажат думичките, излизат, казват ги, не носят никаква отговорност, каквото и да се случи не ги интересува, каза бригаден генерал Николай Русев.
Няма как да бъде спряна летателната дейност и пилотите да бъдат убедени да останат на служба с едно неясно бъдеще, което е пред тях, заяви командирът. Ние и сега не можем да им дадем ясна перспектива какво ще се случи. С МиГ-29 и междинния изтребител нещата са много неясни. Няма гаранции, че пилотите, които сега летят, ще могат да се качат на F-16. Спирайки МиГ-29 от полети не знам какво бъдеще биха имали пилотите, които в момента летят на тези изтребители, обясни той.
Заместваща платформа на МиГ-29
Важно е самолетите, които ще дойдат, ако дойдат въобще такива, да са самолети с ресурс, които ние да може да експлоатираме вместо МиГ-29 и да носим бойното дежурство, каза бригаден генерал Русев по повод възможността страната ни да се сдобие с междинен изтребител, докато получи самолетите F-16. Самолети, които да бъдат усвоени бързо от летателния и инженерно-техническия състав, добави той.
Според него факторът време е от изключителна важност. Колкото по-бързо, толкова по-добре. Ако самолетите могат да дойдат след две години, те не са ни необходими. Трябват ни самолети, които в рамките на една година да дойдат и пилотите да бъдат обучени. Сроковете са много съкратени, обясни командирът.
По думите му обучението на пилотите ще отнеме шест месеца. Една година е срокът, в който трябва да се случи всичко, за да може, ако МиГ-29 лети до края на тази година и спрем да го поддържаме, да поемем дежурството с новия самолет, както и регулярните полети и поддържането на способностите, които са придобити към момента в изтребителна авиация, коментира бригаден генерал Русев.
Заместваща платформа ще ни бъде необходима поне, докато получим всичките самолети F-16 и пилотите за тях бъдат обучени, каза той. Ако разполагаме с осем F-16 със само 14 пилоти, ситуацията ще бъде същата, каквато е и в момента – малко пилоти с малко самолети. Пилотите ще дежурят много, ще трупат много некомпенсирано служебно време, добави командирът.
Съвместен „Air Policing“
Съвместното носене на бойното дежурство по охрана на въздушното ни пространство се изпълнява от 2016 г., каза бригаден генерал Николай Русев. Оттогава са идвали различни нации да дежурим заедно, но за всичките тези години се събират около осем месеца съвместно носене на бойно дежурство. За шест години осем месеца сме го носили съвместно, но през останалото време сме го носили сами, обясни командирът. Той добави, че когато съюзниците на страната ни са тук, не охраняват въздушното пространство на България вместо българските Военновъздушни сили, а заедно с тях. По думите на командира съюзниците ни остават с добри впечатления, защото виждат, че насреща им имат професионалисти.
През ноември месец м.г. Военновъздушните сили на Испания предислоцираха шест самолета Eurofighter F-2000 Typhoon в авиационна база Безмер в рамките на мисията на НАТО по усилена охрана на въздушното пространство по Източния фланг на Алианса в периода от 14 ноември до 2 декември 2022 г. Това беше и последната подобна мисия в страната ни.
В Европа, от страните членки на НАТО, балтийските републики не пазят сами въздушното си пространство, защото Литва, Латвия и Естония никога не са имали изтребителна авиация, обясни командирът. В тези страни някога е имало съветски бази и след разпадането на Съветския съюз всички самолети са изтеглени обратно в Русия и там остават без изтребителна авиация. Затова сега на ротационен принцип съюзниците охраняват въздушното пространство на тези страни, коментира той и добави, че Република Северна Македония също не охранява сама въздушното си пространство. Всички други страни отделят от бюджета си и поддържат изтребителна авиация, каза още командирът.
Изтребителите F-16 BLOCK 70
Още през 2019 г. беше направен изборът точно за този самолет с идеята 2023 г. да бъде в България, посочи бригаден генерал Николай Русев.
„Имаше обективни обстоятелства, които наложиха това закъснение, пандемията по цял свят, на никого не беше лесно и това закъснение едва ли ще бъде наваксано. През 2025 г. трябва да пристигнат първите изтребители F-16“, каза той. По думите му дотогава ние трябва да носим дежурството по охрана на въздушното ни пространство, а и не само дотогава. „Намират се доморасли експерти, които казват, че с идването си тези самолети веднага могат да стъпят в бойно дежурство – това са небивалици. Пилотите трябва да са подготвени и уверени, че могат да го пилотират и тогава да се пристъпи към сериозната задача – носене на бойно дежурство“, обясни командирът.
За да се стигне до т.нар. „Air Policing“ пилотът трябва да има много сериозна подготовка, каза той. Когато пилотът излети не знае дали ще ескортира цивилен самолет, изгубил радио връзка или ще отиде да води маневрен въздушен бой някъде по границата с някого, който има други планове, които не съответстват на нашето разбиране за мир и свобода, коментира бригаден генерал Русев.
По първия договор за придобиване на осем самолета F-16 се подготвят 14 пилоти, като само двама от тях летят на F-16, но те не са завършили подготовката си, обясни той и уточни, че нямаме подготвен пилот, който да дойде и да започне да лети на F-16 в България. По думите му тези двама пилоти ще завършат подготовката си към края на 2024 г.
Останалите 12 пилоти не са започнали още да летят на F-16, защото програмата е доста продължителна – независимо от опита, който имат в България. По втория договор са 18 пилоти, като те не се изпращат наведнъж, а по двойки. Изпращат по график, изготвен от американската страна. Графикът е направен така, че до 2024 г. десетима от пилотите да бъдат подготвени, а другите четирима ще завършат подготовката си, когато пристигнат самолетите, обясни командирът.
Той отбеляза, че в България няма заложени обучения на инструктори на F-16. Всички пилоти, които се качат на самолет, трябва минат подготовка в САЩ. България вероятно може да поиска да подготви инструктор, но този въпрос не е обсъждан с нашите съюзници, каза още бригаден генерал Русев.
Мотивацията да бъдеш част от Военновъздушните сили
Единственото нещо, което мотивира работещите във Военновъздушните сили (ВВС) е, че това са истински патриоти, които са приели каузата България за своя лична, отговори командирът на въпрос какво мотивира хората, част от ВВС, въпреки липсата на модерна техника и условия.
„Демокрацията е за цивилните. Демокрацията в армията е описана в устава. Ние имаме доста задължения и правата ни са ограничени, като военнослужещи. Въпреки всичко това, има хора, мъже и жени, които искат да служат и да се развиват в базата, жертват личното си време, времето със семействата им, за да са тук“, обясни той. По думите му много от тях имат по две висши образования, с които могат да се развиват в чужбина. В базата има пилоти, които са лицензирани, включително и аз, можем да отидем да летим в граждански компании за доста по-сериозни заплати, но ние сме тук, защото България и Родина не са просто кухи термини, допълни той.
В базата има пилот, който е натрупал над 1 100 дни компенсации от давани бойни дежурства, а тези дни не се плащат, каза командирът. В един момент, ако реши да напусне армията, за да му бъде платено, трябва да съди армията, добави той. Всички пилоти, които носят бойно дежурство, имат стотици дни компенсации. Момчетата и момичетата не обръщат внимание на това, те знаят, че го има, но не искат нищо, просто служат и не се оплакват, коментира бригаден генерал Русев. По думите му същото е и с годишните отпуски, защото има доста под необходимата бройка летци. Няма достатъчно ресурс на самолетите, за да бъдат подготвени нови пилоти, каза още той.
Ако младите хора търсят силната емоция, адреналина, ако са готови да се отдадат на нещо, което шепа хора по цял свят успяват да го изживеят, да овладеят тази професия, да правят неща, които са непосилни за много от хората, да правят свръхестествени неща, да заповядат, каза командирът в отговор на въпрос как би мотивирал младите хора да изберат ВВС. Най-важното нещо, което ни мотивира, е, че служим на Родината и обществото си, допълни той. „Ако търсят спокойствие, високи заплати, свободно време, липса на отговорност, ако търсят хубав и лек живот, не им препоръчвам въобще да избират нито военната професия камо ли професията на бойния пилот“, заяви бригаден генерал Русев.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Зельонска от ВОГ
11:15 14.02.2023
2 Град козлодуй
Коментиран от #26
11:17 14.02.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Гост
11:19 14.02.2023
5 гост
11:19 14.02.2023
6 Иван Дочев
-
Без да съм командир на авиобаза мога да ви го кажа. Във века на безпилотните технологии, изтребителите са нахронизъм. Все едно да си купиш лък и стрела, вместо снайперска винтовка.
Коментиран от #22
11:20 14.02.2023
7 От нито
11:23 14.02.2023
8 КАКВО. ПАЗИТЕ,БЕ
РАЗНИ. САМОЛЕТЧЕТА. СИ. КАЦАТ КЪДЕТО. ПОИСКАТ...
ОТ. БРАТЯТА. ЛИ. ЩЕ. СЕ. ПАЗИТЕ. АМЕРИКАНОИДНИ НЕЩАСТНИЦИ
Коментиран от #12, #14
11:23 14.02.2023
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 101 Далматинци
Който има съмнения в думите ми да намери протоколите от обществената поръчка пуснати от МО. - Бяха пуснати в мрежата със свободен достъп!
11:26 14.02.2023
11 Скрити послания
Коментиран от #27
11:29 14.02.2023
12 Осъзнай се
До коментар #8 от "КАКВО. ПАЗИТЕ,БЕ":
Какви "братя" бе, тия дето те обявиха за вражеска държава официално ли?Коментиран от #33
11:30 14.02.2023
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Ха ха ха
До коментар #8 от "КАКВО. ПАЗИТЕ,БЕ":
Какви братя са ти тия буряти и монголи ве......11:36 14.02.2023
15 Шапкар на Граф Игнатиево!! Народа ще
11:37 14.02.2023
16 Колониална надежда
Коментиран от #17
11:38 14.02.2023
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 на гол тумбак
Коментиран от #30
12:10 14.02.2023
20 да попитам
12:18 14.02.2023
21 фърчащия чесмир
12:19 14.02.2023
22 ЧИЧО СТАМАТ ШУМКОВ
До коментар #6 от "Иван Дочев":
Без да съм командир на авиобаза мога да ви го кажа. Във века на безпилотните технологии, изтребителите са нахронизъм. Все едно да си купиш лък и стрела, вместо снайперска винтовка..................................................................... ........................................................................................................................................................................................................Къде ги има тези безпилотни технологии в действие.Сигурно си ги сънувал.Моето мнение е.че трябваше да се насочим към РАФАЛ И ДОСЕГА ЩЕШЕ ДА ИМАМЕ ДЕЙСВАЩИ САМОЛЕТИ.Гърция сключи договор с ФРАНЦИЯ през 2020 г, за 18 Рафала (януари 2020) и съшият месец на 2022 год, получи първите шест самолета,а ние платихме нашите осем на куп през 2019 г...Може би във ФРАНЦИЯ не е имало КОВИД епидемия и затова са си спазили договора с ГЪРЦИЯ.Ако беше на обратно ние да доставим самолети на щатите,щеше да ни оставят без гащи от неустойки.12:23 14.02.2023
23 Прокопий
12:38 14.02.2023
24 Зевзек
От тези 40-45 годишни льотчици на Миг29, които имаме сега трудно ще станат пилоти на F16. Тъкмо ще се научат на новия самолет и ще ги пенсиониране заради старост.
Нищо страшно няма да стане, ако няколко години българското небе се охранява от съюзници румънци или холандци или ...
Българските военни възможности, не само само в авиацията, а във всичко смешно незначителни, на фона на военните възможности на Турция, Украйна... Дори на фона фалирала Гърция, още понече на фона на фалирала Италия.
12:42 14.02.2023
25 СБОГОМ ВВ$-€ООД!
НЕ ,ЧЕ ИМА ЗРВ И РТВ.....?
ТО ДЪРЖАВА НЯМА,НО ИМА ДЪРЖАВ€Н ГЛъВъ И ПЪРВъ "дамЪ"!?!?!?!?!?
P.S.
В РУСИЯ СЪМ ,В РУСИЯ СЪМ....!
12:47 14.02.2023
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Зевзек
До коментар #11 от "Скрити послания":
Те хубаво ще летят Миг29 още 10 години до след 2030 г.. Но откъде боеприпаси за тях, като "скъсахме" с доставчика МАсква?Това е все едно да имаш прашка и да нямаш камъни за нея. Единственото за което може да се ползва прашка без камъни, е враговете да те обекак на нея.
Единственото за което могат да се ползват съветските "български" Миг29, е да качим някое "камикадзе" на тях. И защото тяма боеприпаси/ракети/, да го пратим да прави таран на вражеските изтребители.
12:53 14.02.2023
28 Христо Божилов
14:23 14.02.2023
29 човек от народа
15:32 14.02.2023
30 ЧИЧО СТАМАТ ШУМКОВ
До коментар #19 от "на гол тумбак":
на тяхната основа през 1968 г. са създадени 1-ва и 2-ра дивизиите за ПВО) и една изтребително-бомбардировъчна дивизия която към края на септември същата година е преобразувана в 10-и смесен авиационен корпус (10-и САК).Части на ВВС при Народна република България
Номер по ред Съединение/Част Месторазположение Дата на създаване Заповед за създаване Дата на разформироване Заповед за разформиране Въоръжение, към година Въоръжение, самолет Въоръжение, к-во
1 15-и ИАП Равнец и Балчик 1950 - 1 септември 1994 - 1990 г. МиГ-29 и МиГ-21бис 22+18
2 18-и ИАП Доброславци и Габровница 1 ноември 1950 № 00642 1994 - 1990 г. МиГ-23 40
3 19-и ИАП Граф Игнатиево 17 март 1951 - - - 1990 г. МиГ-21бис 36
4 21-ви ИАП Узунджово март 1951 - юни 2002 - 1990 г. МиГ-21 от различни модификации ?
5 22-ри ИБАП Безмер 5 октомври 1951 - 1 септември 1993 - 1990 г. Су-25 40
6 25-и ИБАП Чешнегирово 1951 № 856 22 февруари 1993 №-070 1990 г. МиГ-23БН и МиГ-22УБ 32+7
7 26-и РАП Добрич 30 март 1951 № 1-А-3014 1 септември 1994 - 1990 г. Су22М3+С22У 18+3
8 44-ти ВАП Стара Загора 27 октомври 1961 № 00267 от 30 септември 1961 г. 1994 - 1990 г. Ми-24 П44
9 16-и ТРАП Враждебна 1950 - 1994 - 1990 г. различни модели -
10 1-ви УАП Щръклево 13 октомври 1967 № 002185 12 септември 1994 - 1990 г. L-29 и L-39ZA ?+18
11 2-ри УАП Каменец 1955 - 1994 - 1990 г. МиГ-21 ПФМ/УМ (от 1984) и L-39ZA ?+18
12 3-ти УАП Долна Митрополия 1971 - 1998 - 1990 г. L-29 -
От 60-те г. до 1989 г. българските ВВС
18:17 14.02.2023
31 На вниманието
20:42 14.02.2023
32 Гост
Бригадният генерал, добре ли сте? Кажете в кое начално училище са изготвили тези комични „документи” по нужда? Имате ли изобщо представа какво е представлявала българската бойна авиация? Имате ли изобщо представа колко бойни летища имаше България, колко самолета бяха дислоцирани на тях и какви възможности за защита на небето ни имаше тази авиация? 36 изтребителя, ха, ха.....Станахме вече тридесет и три годишен та.@k.
19:54 15.02.2023
33 Вале-каро
До коментар #12 от "Осъзнай се":
Наште пишман политици като ги обявиха за терористична държава , те с перце ли да те галят.Бългърия винаги е губела от продажни политици .Прочети малко история.19:55 17.08.2023
34 Оценител
20:01 17.08.2023