Last news in Fakti

14 Декември, 2023 16:00 1 118 15

Петър Кичашки: Да играем далновидно за Шенген

  • шенген-
  • петър кичашки-
  • политика-
  • охрана-
  • граница

Сапунисване с частични решения не е необходимо никому, да не говорим, че е обидно въобще да водим този разговор

Петър Кичашки: Да играем далновидно за Шенген  - 1
Снимка: Shutterstock

В поредица от статии за „Труд news” в продължение на над година развивам тезата, че Нидерландия и Австрия нямат намерение да ни пуснат в Шенген по съвсем ясни логистични и геополитически причини. За Нидерландия ситуацията е проста – тя има стратегически национален интерес да няма бърз сухопътен превоз от големите гръцки портове до сърцето на Европа. Влизането на България и Румъния в Шенген ще отпуши тапите, които се оформят след като на Пирея в Гърция се разтоварят контейнери с китайски стоки. Това ще направи Пирея в пъти по привлекателна, отколкото Ротердам за стоки от Китай и Индия, което ясно противоречи на интересите на Нидерландия. Това е проблем, върху чието решение трябва да се мисли активно.

С Австрия нещата стоят по-малко по-особен начин. Виена има интерес от добра колаборация с Амстердам, защото Австрия е заключена във вътрешността на континента и има нужда от достъп до световния океан. Достъп, който в момента се осъществява по речните системи на Западна Европа и осигурява пряк подход до морските портове в Нидерландия, използвайки възможностите на Рейн-Майн-Дунав. Но в случая на Австрия има и друго – тя е отколе свързана с руското самодържавие, чието институционално влияние нашата държава съвсем съзнателно и целенасочено демонтира в последно време.

Впрочем, заслужава поздравления управленската конфигурация по един ясен въпрос. Оставете критиката, заради самата критика, и да погледнем рационално на ситуацията. Какво направихме като държава? Казахме, че ще въведем транзитни такси за руски газ, което изправи зависимите от този газ централноевропейски държави на нокти. Очевидно дори и да сме имали намерение да въведем реално такава транзитна такса, то това намерение явно не записано в камък. Явно става дума за друго – управлението умно, този път, си изигра картите. Заплашихме зависимите от руския газ, че ще го направим нерентабилен, с което получихме преговорно предимство. Виждате как г-н Борисов обяви, че сме готови да се откажем от това си намерение във връзка с членството в Шенген.

Какво означава това? Нещо съвсем простичко – както съм казвал многократно, въпросът за Шенген е политически и стратегически. Мантрата за мигрантския проблем е точно това – мантра. Това е димна завеса, която се хвърля в очите на наивниците, които си мислят, че всичко, което хвърчи се яде и всичко, което се говори публично е винаги и сто процента цялата истина. Това е детинско и невярно.

Самият факт, че Австрия е готова да смекчи позицията си, което очевидно идва вследствие на нашата разменна монета – таксите върху транзитирането на газ – означава, че мигрантският въпрос е просто за пред хората. Зад кулисите, зад затворените тежки дипломатически врати, разговорите се водят рационално и със сериозни аргументи. В случая има един начин Австрия и Нидерландия да премахнат ограниченията, които ни налагат – трябва да направим за тях така, че нашето непускане в Шенген да им е по-голям проблем, отколкото да сме вътре или обратното – трябва да им докараме по-големи ползи, отколкото биха търпели негативи от нашето влизане.

Първо, следва да се каже, че не бива по никакъв начин да се съгласяваме с половинчати мерки. Влизането ни в Шенген само по въздух е като „малка бременност“ – няма такова нещо. Или влизаме изцяло в Шенген, чиито критерии изпълняваме от години, или не влизаме. Сапунисване с частични решения не е необходимо никому, да не говорим, че е обидно въобще да водим този разговор. Същевременно обаче фактът, че Австрия започна да се пропуква е знак. Това ясно показва, че сме на правилния път и че позицията на Виена съвсем не е толкова категорична като тази на Амстердам. Австрия би била готова да се откаже от ветото си, което е от ключова важност. От една страна, защото това ще остави Нидерландия в самотна позиция на единствен наш опонент за Шенген в целия ЕС, което ще засили дипломатическия натиск над страната. От друг зрителен ъгъл, ако преодолеем австрийското вето, ще сме изминали поне половината път до Шенген. Така че това е важно. И явно това, което правим в момента по темата работи, трябва да го продължим и дори засилим.

Второ, в преговорите винаги трябва да можеш да покажеш не само сила, но и добронамереност. Показахме на Австрия тояга с таксата върху руския газ. Защо да не помислим и за морков? Един такъв потенциален морков би било да сме готови да дадем достъп на Австрия до нашето море. Ако австрийската държава проявява интерес, а тя съм уверен, че има такъв, бихме могли по дипломатически канали да подскажем на Виена, че сме отворени за възможността техни фирми да имат възможност да оперират на преференциални условия, да речем, на някое от нашите държавни пристанища. Това би било един добър морков и за двете страни. За нас е добре, защото имаме морска инфраструктура, управлявана от държавни фирми, тоест далеч не оптимално. Само бихме могли да спечелим, ако дадем възможност на австрийски оператор да ползва тези ни възможности. За тях би било добре, защото ще реши един отколешен австрийски проблем – достъпът до море.

Само за пример – австрийският металургичен гигант voestalpine, който оперира един от най-старите и най-големи металургични заводи в Европа, използва над 20 000 тона железна руда дневно. От тези 20 000 тона над 3/4 са внос, който трябва да влезе от някъде. Отделно компанията внася в Австрия около 1 милион тона кокс годишно. Нали си даваме сметка за какъв огромен потенциален стокооборот иде реч? Стокооборот, който е напълно по възможностите на някое от държавните ни пристанища, да не говорим, че ще отвори работа и на БДЖ, които ще могат да пренесат тези стоки до Русе (например), от където могат да си продължат по реката. Всички печелим от това, никой не губи. Е, за да имаме интерес да го сложим на масата, трябва Виена да изостави неразумната си анти-Шенген позиция, разбира се.

Има и друго. Вижте една Италия как умело флиртува с идеята да национализира рафинерията на Лукойл в Сицилия. Хем не го правят формално, хем фактически поемат контрола над компанията, за да принудят руския мениджмънт да продаде рафинерията. Не е лошо да се поучим от този опит. Ние на държавно ниво в момента прилагаме определен натиск над Лукойл. Ако той се засили и се направят определени стъпки за това, Лукойл ще трябва да напусне страната. Което ще постави най-голямата петролна рафинерия в Източна Европа на пазара. Интересно дали не бихме могли да привлечем инвеститори за нея от порядъка на, не знам случайни имена хвърлям в момента, австрийското OMV или холандското Shell? Едва ли има по-голям морков, стига той да се отиграе не просто за Шенген, но и за запазване на активната роля на рафинерията у нас с цел гарантиране на националния ни интерес.

С морковите обаче не бива да забравяме и тоягите. Натискът, който оказахме върху Виена с транзита на газ е добър пример. Има и други, които могат да се приложат и активират. В крайна сметка в дипломацията и в бизнеса (а тук става дума и за двете) целта е да се стигне до взаимноизгодна ситуация. Мисля, че можем да изработим такава. Малко повече далновидност трябва.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Меси кьорфишека

    9 0 Отговор
    Пешо, от къде ще намерим далновидци?
  • 2 Владо Черноземски

    11 0 Отговор
    Рядко виждам балансирани и разумни коментари по темата, които са безпристрастни политически и дори косвено споменават националния ни интерес. Браво на автора!
  • 3 Сандо

    4 3 Отговор
    Каква далновидност виждат тия хора,натискащи се да ни вкарат в клуба на лузърите?А трябва колкото се може по-бързо и по-далеко да бягаме от тях.
  • 4 Обикновен гражданин

    4 1 Отговор
    В България няма политици запознати със стратегическите предимства от това да си морска държава. Отдавна ЕС определи като основно свое пристанище на Черно море- Констанца, Румъния. Ако Австрия използва пристанище тук то най-вероятно ще е Констанца.

    Коментиран от #5

  • 5 ...

    4 0 Отговор

    До коментар #4 от "Обикновен гражданин":

    Но, Констанца е на 1 ден повече път от Бургас.

    Коментиран от #12

  • 6 бай Даньо

    7 1 Отговор
    Чудесен анализ дано го прочете някой
  • 7 Като каза за моркова и тоягата

    2 0 Отговор
    Кажете им, че ще пуснете шланга за евтин руски петрол по дъното на Черно море за захрани рафинерията край Бургас. Ако не им харесва им обещайте евтин втечнен газ от терминалите в Гърция...
  • 8 Какво да играем,

    4 1 Отговор
    Бе льольо? Да не сме панаирджийски мечки? Кой от тези, дето вече са в тоя шенген е играл, че да влезе? Нас никой, никъде не ни иска, а ние все се натискаме и се правим на маймуни - хора без чест, без достойнство, помияри някакви, подритвани от всички!
  • 9 Мммда

    4 1 Отговор
    Не мога да разбера какво се дъвче тоя "Шенген" постоянно. Германия от следващата година започва да опъва ограда по източната си граница, която започва от Полша и вече има някакъв вид граничен контрол по аутобаните. Швабите искат и въвеждането на електронни визи и отказване от двойното гражданство на всички в ЕС и извън него.
    Какъв Шенген, какво свободно движение?!
  • 10 уйко калеко

    1 1 Отговор
    СТАТИЯТА МИ ХАРЕСА.Искам да коментирам за рафинерията,ДОБРЕ Е ИЛИ ОМВ-ви или ШЕЛ,Остава откъде ще се прекарВА ПО 7 МИЛИОНА ТОНА НЕФТ ГОДИШНО .Работата пак опира до РУСИЯ или азерите.ИНАЧЕ СТАВА КАТО ВИЦА ЗА ВОДЕНИЦАТА НА БАЙ ИВАН.Имал си човека воденица,ама я национализирали комунягите,Съборили воденицата и построили мелница с ток и бай ИВАН СТАНАЛ МЕЛНИЧАР,Обяснили му тук изсипваш зърното там долу слагаш чувала за брашното и натискаш това копче.БАЙ ИВАН смелил един чувал с брашно почесал се по главата и попитал партийният, Абе,всичко ми е ясно ама откъде ще тече водата не ми е ясно,,.

    Коментиран от #13

  • 11 шенген менген

    1 1 Отговор
    да го тагова мишоко Клъф.....
  • 12 е да

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "...":

    Ама Констанца има пряка връзка с Дунав. Има магистрала до Букурещ и до цяла Европа с изключение на около 150км, участъка Питещи-Сибиу , който се строи и ще стане. Румънците имат и по-добра ЖП инфраструктура. Освен това пристанището е много по-голямо от пристанищата във Варна и Бургас взети заедно. Та има за какво да се предпочита румънското пристанище. Общо взето Румъния не е в Шенген, заради някой друг, закачен за нея, като воденичен камък.
  • 13 стоян

    1 0 Отговор

    До коментар #10 от "уйко калеко":

    До 10 ком - петрол бол щом имаш пари другар - румънците от къде вземат сега като изгониха лукойла - казахстанския и азърбайджанския петрол се продава в Черно море

    Коментиран от #14

  • 14 уйко калеко

    2 0 Отговор

    До коментар #13 от "стоян":

    Всичко и всички са като навързани ,ЧЕРВА..Например ЛУКОЙЛ ПРИТЕЖАВА 20% ОТ АКЦИИТЕ НА НАЙ ГОЛЯМОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА АЗЕРИТЕ.ТЕ ПЛАСИРАТ ЗА ИЗНОС ОКОЛО 30 МИЛИОНА ТОНА НА ГОДИНА.ИЛИ ТОВА ПРАВИ ОКОЛО 12 МИЛИАРДА ДОЛАРА ОБОРОТ НА ГОДИНА И ОТ ТЯХ 20% са за ЛУКОЙЛ. ПОДОБНО Е И С КАЗАХТАНСКИЯТ НЕФТ.ГЕРМАНИЯ Е ЗАКУПИЛА ДО СРЕДАТА НА ТАЗИ ГОДИНА 500 000 Т. КАЗАХСКИ НЕФТ ЧРЕЗ ТРЪБАТА НА ,,ДРУЖБА,,А КОЙ Я КОМАНДВА Е НАПЪЛНО ЯСНО.В ТОЗИ СМИСЪЛ КАЗВАМ,ЧЕ РУСИЯ НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ ИЗОЛИРАНА НАЦЯЛО.ИНАЧЕ ЗА НАШАТА РАФИНЕРИЯ НАЙ ИЗГОДЕН Е АЗЕРСКИЯТ ИЛИ КАЗАХСКИ НЕФТ НО ТРЯБВА ДА ПИСТИГА ПО МОРЕ.А НАЙ ГОЛЕМИЯТ ТЕРМИНАЛ ЗА НЕФТ НА ЧЕРНО МОРЕ Е НОВОРОСИЙСК.
  • 15 А не им ли е по евтино

    2 0 Отговор
    на Австрийците да използват пристанища в Северна Италия или Харватска да речем? Морския транспорт е най-евтин а останалото като разстояние е в пъти по - малко. И не само за Австрия.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове