На този ден през 1856 г. османското правителство обнародва втория акт на Танзимата- Хатихумаюна. За мнозина днес този документ не е познат, той обаче е една от предпоставките за подема на църковната и културна автономия на българите.
Султанският указ е приет под натиска на Великите сили- Англия, Франция и Австро-Унгария и макар да не се зачита, поставя началото на нов етап в българското Възраждане.
Документът е приет седмици преди Парижкия конгрес, свикан след Кримската война 1853-1856 г.
С него Англия, Франция и Австро-Унгария искат да вържат ръцете на Русия, която се очаквало да постави въпроса за угнетените християнски народи, намиращи се под османско владичество и да впише въпроса в мирния договор в специален параграф.
Руските геополитически цели преди век и половина са обличани в лозунги за освобождаване на славянските народи, потиснати от Османската империя на Балканите. Западните Велики сили обаче се страхуват от руското надмощие над Проливите и предпочитат да поддържат вече разлагащата се Османска империя.
Хатихумаюнът потвърждава дадените по-рано с Гюлханския хатишериф от 1839 г. права на султанските поданици и очертава параметрите на по-нататъшните реформи в империята. Още с прокламирането на Хатишерифа, Цариград обявява настъпването на епохата на танзимата, т.е. време на реформите.
Въпросните реформи предвиждат пълна свобода
на религията и вероизповеданията, равенство на мюсюлмани и немюсюлмани пред законите, право на собственост и имущества, достъп на немюсюлманите до обществени служби, училища, армия и пр., равно облагане с данъци без разлика на вероизповедание и религия, въвеждане на ред във финансите и държавния бюджет, реорганизация на администрацията, право на представителство на населението в управленските структури на страната, отваряне на банки, строителни работи и т. н.
На практика както Гюлханския хатишериф, така и Хатихумаюнът не се зачитат, но посочените в документите права, дават основание на българите да поставят пред султанското правителство въпроса за църковната и гражданска автономия. Тези два документа не дават реално обявените права на българското население, но предизвикват раздвижване в средите на тогавашната интелигенция.
Хатихумаюнът поставя началото на нов етап във Възраждането на българите.
След обнародването на документа цариградските българи изпращат петиция до султана с искане за самостоятелно представителство.
Най- значимото последствие обаче касае църковното движение. Започва сериозната борба за замяна на гръцките владици в българските храмове. Движението приема своята нова програма, чиято основна цел е независима Българска църква.
Съборът на Цариградската патриаршия от 1858-1860 г. отказва на българските искания, но това дава допълнителни сили за разгръщането на борбата за отделяне от Цариградската патриаршия (което на практика означава и културна автономия).
Църковното движение след Кримската война постига своята цел. На 28 декември 1870 г. е издаден ферманът за учредяване на Българска екзархия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Сатана Z
А те са ни клали като добирък!
Коментиран от #4
03:27 18.02.2024
2 Сатана Z
Преди 138 години четата на поп Харитон и Бачо Киро води епична боеве край Дряновския манастир!
Струва си да се прочете отговорът на въстаниците, когато османците им предлагат да се предадат:
„Пашо, от твоето писмо нищо друго не узнахме, освен това, че ни съветвате да се предадем. Вие се отнасяте не като към въстаници, които са нарамили пушки, за да се бият за правата на своя народ, а като към разбойници, избягали от затворите и ни обещавате царска милост. Вие не ни питате в писмото си защо сме се вдигнали на оръжие против правителството на султана и какво искаме. Пашо, ние сме въстанали против вас да браним народа си, когото измъчват турските власти. Издаде се хатихумаюнът, които признава нашите права наравно с вашите, но написаното остава само на книга. Проектира се и конституция, която поставяше раята на еднакви права с мюсюлманина, но всичко остана мъртва буква. Ние досега чакахме своите права като хора, но нищо. Убедихме се, че всичко това се обещава и пише само да може да се заслепи Европа, а не за интереса на поробените народи. И най-сетне, като се убеди българският народ, че султанското правителство се грижи много малко за неговите права и като вижда, че сатърът и произволът на неговите владетели тежи над неговия врат, реши с оръжие да потърси своите права и свобода. И ако мислите, че като ни избиете, унищожите ще можете да ни смир
Коментиран от #3
03:31 18.02.2024
3 Сатана Z
До коментар #2 от "Сатана Z":
И ако мислите, че като ни избиете, унищожите ще можете да ни смирите, много се лъжете. Народът иска своите правдини и е решил да ги спечели, ако ще би със смърт. Ние сме се повдигнали не против мирното население. Не, ние искаме от правителството да ни признае правата като народ и докато не стане това, живи няма да се предадем в мъчителските ви ръце - ние сме решили да мрем и ще запазим клетвата си. А вие ще бъдете отговорни пред Европа за вашите тиранства.”Коментиран от #8
03:35 18.02.2024
4 жнец
До коментар #1 от "Сатана Z":
ще те пожъна03:46 18.02.2024
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Сатана Z
Хатихумаюнът от февруари 1856 г. e следствие от Кримската война от 1853-56 , с който Турция за пръв път признава вече, че има български народ, и с който още един път се повтаряха и разширяваха дадените от Хатишерифа и Танзимата правдини на българския народ, но и сега също пак само на книга.
Обсаждането на Севастопол причинява изгетляне на част от руските войски от Дунавския фронт, а това дало повод на народните дейци вътре в България, да подготвят въстание и да ударят в гърба турските войски, които се намирали на Дунава. С тази смела и опасна задача се наема българският капитан Никола Филиповски. 55-годишен – старец вече, закупува барут и оръжие и подготвя широко въстание.
Докато работата се тъкмяла, турците узнали за готвеното въстание и изпращат в Търново и околността войска, начело с Махзар паша, син на Великия везир Рашид паша. Заговорниците отлагат въстанието за по-благоприятно време. Такива въстания по това време със същата цел – да ударят турските войски в гърба, се готвят, както отбелязахме, и във Видинско и Свищовско, но, по съвета на русите, те били отложени.
През пролетта на 1856 г., когато българският народ вижда, че и след издаването на Хатихумаюна положението му остава същото, дори се влошава, отново по места се надига. Пръв е пак Търновският край.
Старият борец, капитан дядо Никола Филиповски кръстосва градове и села и през юли решава да обяви въстание. Планът бил следният: въстаници
03:53 18.02.2024
7 хайдутин
Коментиран от #9
04:10 18.02.2024
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 СЛАВА НА РУСИЯ НАШАТА ОСВОБОДИТЕЛКА
До коментар #7 от "хайдутин":
TE И ОКРАНЦИТЕ ПИСАХА МИНСКИТЕ СПОРАЗУМЕНИЯ И НЕ ГИ ИЗПЪЛНИХА АМА СЯ БЪХТЯТ ЛИ ГИ ДА ИМ ДОЙДЕ АКЪЛА? МАЛКО БОЙ ЯДАТ, ТАКА Е БИЛО И С ТУРЦИТЕ ЯЛИ СА БОЯ ОТ МЕЧКАТА НАШАТА ОСВОБОДИТЕЛКА !!!06:01 18.02.2024
10 Зъбен данък
06:30 18.02.2024
11 мдаааа
06:38 18.02.2024
12 Т.е.
08:10 18.02.2024
13 Дава, въшки
Коментиран от #14
08:16 18.02.2024
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 реру
Тя става факт и това е отразено в издадените карти...
09:22 18.02.2024
16 00001
10:23 18.02.2024
17 Ний ша Ва упрайм
12:56 18.02.2024
18 Графа
16:19 22.02.2024