5 Юни, 2024 14:43 1 709 24

Профил на нарушителя на пътя: Неженен мъж, до 39 години, с най-много средно образование, кара след употреба на дрога

  • съвет за криминалогични изследания-
  • нарушители на пътя

Възстановеният Съвет за криминологични изследвания очерта точната картина на престъпленията и престъпниците зад волан

Профил на нарушителя на пътя: Неженен мъж, до 39 години, с най-много средно образование, кара след употреба на дрога - 1

"Война по пътищата“ от години е клише, зад което стоят хиляди лични истории, но до днес в държавата нямаше ясна диагноза за „епидемията“ от пътно-транспортни престъпления.

Сега за първи път възстановеният от предишния служебен министър на правосъдието Крум Зарков Съвет за криминологични изследвания очерта точната картина на престъпленията и престъпниците зад волана, съобщи "Лекс".

Съветът, председателстван от министъра на правосъдието Мария Павлова, прие окончателния доклад по него. Изследването проследява и анализира данните на престъпленията на пътя, законодателната рамка и нейните промени, съдебната практика, основните проблеми при прилагането на съответните норми на НК и НПК като периодът 2016-2021 г. е сравнен с 2010-2015 г.

От него може да се направи профил на масовия престъпник на пътя. Той е неженен мъж, до 39 години, с най-много средно образование, кара след употреба на дрога и ще получи условна присъда.

Докладът показва, че най-голям е делът на престъпленията по чл. 343б от НК, инкриминиращи управлението на МПС след употреба на алкохол и наркотични вещества. Те представляват впечатляващите 75,6% или три четвърти от всички наказани пътнотранспортни престъпления в страната за периода 2010-2021 г.

Най-често престъпления на пътя извършват неженени мъже със средно или основно образование на възраст от 18-39 години.

Най-много са осъдените жени водачи на МПС от същия възрастов диапазон, като броят на жените на възраст 40-49 г. стремително нараства. При жените, за разлика от мъжете, преобладават осъдените лица със средно и по-високо от средното образование.

Осъдените за управление на МПС след употреба на наркотици, както и неправоспособните водачи, са преобладаващо младежи на възраст от 18-29 години.

Чл. 343б, ал. 1 от НК инкриминира управлението на МПС с установена по надлежния ред концентрация на алкохол в кръвта над 1,2 на хиляда.

Това престъпление заема най-голям дял в структурата на наказаните деяния по чл. 343б от НК – 78%. За периода 2010-2021 г. са наказани общо 62 355 престъпления.

Наблюдава се тенденция към силно ограничаване на прилагането на ефективното осъждане. Докато през 2010-2015 г. с ефективна присъда са завършили делата за 63,4% от наказаните престъпления през периода, то през 2016-2021 г. с ефективно осъждане са наказани 7,3% (1940) от всички престъпления за периода.

В края на изследвания 12-годишен период наказаните с прилагане на ефективно осъждане намаляват с 94,1% спрямо началната 2010 г.

„Прави впечатление сериозният спад на наказаните с прилагане на ефективно осъждане престъпления през 2016 г. спрямо 2015 г. с -78,4%, който продължава с по-бавни темпове, а към края на периода бележи леко увеличение“, пишат експертите.

„Ясно изразена и засилена е тенденцията към увеличение както за целия 12-годишен период, когато наказаните престъпления за управление на МПС след употреба на наркотици са нараснали 784 пъти спрямо 2010 г., така и във всеки от изследваните два периода по отделно. …След промените в НК в началото на втория разглеждан период 2016-2021 г., броят на наказаните престъпления расте с високи темпове – през 2017 г. – 5,4 пъти или с 436,5% спрямо 2016 г., през 2018 – със 139% спрямо 2017 г., през 2021 г. – с 25,8% спрямо 2020 г.“, посочват авторите на изследването.

Броят на наказаните за шофиране след употреба на дрога може да нараства значително, но данните показват, че колкото по-масово става това престъпление, толкова по-масово за него се налагат и условни присъди.

„Увеличават се само пътнотранспортните престъпления, свързани с употреба на алкохол или наркотици, причините и условията за тях трябва да се разглеждат комплексно и да се работи най-вече по превенцията им“, коментира доц. д-р Салкова. И припомня препоръките на Световната здравна организация системата винаги да отчита възможността за човешка грешка и да работи така, че да не стига до тежки последици дори и при човешка грешка.

„Една трета от разгледаните от Върховния касационен съд дела за миналата година са класически престъпления на пътя“, отчете съдия Красимир Шекерджиев от изследователския екип. Наказанията са основно лишаване от свобода, повечето от тях – условни.

Той не скри разочарованието си, че докато са проучвали, обобщавали и анализирали данните, които могат да послужат за разумни законодателни инициативи, миналия август парламентът е променил НК и в частта за престъпленията на пътя, а ВКС намира измененията за противоконституционни. „Моля, използвайте нашия доклад по полезен начин!“, обърна се върховният съдия към Съвета.

Екатерина Салкова отчете наличието на сериозни затруднения с основни експертизи като автотехническите и токсикологичните. При първите основният проблем е малкият брой вещи лица, които извършват качествени експертизи, при втория – дългото време за изследване на пробите. Препоръката на екипа е да се засили капацитетът при експертизите.

Обърнато бе внимание и на недостига на екипи на пътна полиция в София, които се занимават с автопроизшествията. Това води до забавяне и понякога до изкривяване на закона, констатира съдия Шекерджиев.

Предстои резултатите от изследването ще бъдат представени и обсъдени публично.


Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 7 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Чип и Дейл

    16 7 Отговор
    За дванайсет години ГЕРБ легализираха хазарта и наркотиците.
  • 2 Средното е задължително

    20 4 Отговор
    Без средно няма книжка, по сергиите продават дипломи, ако няма, ходиш до доставчика в местния катун. Според парата и оценките

    Коментиран от #11

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    23 1 Отговор
    Този ЕНститут що не каже колко МАН ГАЛИ са регистрирани в учебни автомобили 🤔❓❗
  • 5 Сила

    11 3 Отговор
    "Най много средно образование......"....... Чшшшш, алоооооу печатницата за Фисшето УбразУвание във "Христо Ботев" найш колко Фисшисти е дипломирала.......!!!!!!!
  • 6 Корекция

    14 1 Отговор
    Водач (мъж/жена/то), собственик на бизнес, който си е надвил на масрафа и който няма кеф в живота, който вече не му е омръзнал, най-често управлява аутомобил след качествено надрусване с качествена дрога, която струва качествена цена.
  • 7 тия съвсем удариха дъното

    14 5 Отговор
    малеее кой сътвори тази глупост ? що за идиоти работят в този “институт” жалка работа

    Коментиран от #9

  • 8 Факти

    11 3 Отговор
    Глупавите ви статии , нямат край ...
  • 9 Памет

    10 0 Отговор

    До коментар #7 от "тия съвсем удариха дъното":

    И ония дето изглеждат като истински хубави жени, да не им споменавам имената, знаете ги, и те ли са неженен мъж, до 39 години, с най-много средно образование ?!?!?! Че измежду тах естрадни певици, хотелиерки, реститутки и какви ли не други ....
  • 10 е имаше изследване най-измрели 2017г

    5 0 Отговор
    като има 3 ревливи предавания вечер , подмяна на проби за кръв , фалшива лаборатория . абе 6000 ранени годишно са 72 000 за 12г . много инвалиди , много пари за лечение . ами има и чужденци - удрят се и измират . нямат кадри . тарикати махнаха . Е каквото могат направиха .
  • 11 Ицо

    5 0 Отговор

    До коментар #2 от "Средното е задължително":

    С грешка си, за книжка е необходимо основно образование.

    Коментиран от #19

  • 12 Има и

    5 0 Отговор
    ..много по опасни...за 34 год, карат с 300 България към пропастта, по пътя...измиха над 2 мил и толкова прогонвайки...
    Образование, с купени дипломи и с много връзки.
    Където ги видите, ПАЗЕТЕ СЕ!
  • 13 абе друго си е да пишеш

    4 0 Отговор
    хванаха катаджия дрогиран , или полицай пази семерджиев , или карамански и вози бело . На общия фон лесно се описва . едно дело се влачи 15г . онова в Лим , онова своге , Местан . Няма правосъдие . като искат без дрога - що условни . страшна отрова ама леки наказания . Куйович го спипаха мафиоза с менте книжка . правеха родни мошеници и документи , и талони , и книжки , и дипломи . корупция навсякъде . Отсега , какво ще се промени . Нищо .
  • 14 тцтцтцтцтц

    4 0 Отговор
    И предимно бърка втора със задна-демек ПЕДАЛ !
  • 15 ГЕРБ=ДПС=БСП

    6 4 Отговор
    Въпроса не е хората да бъдат вкарване в затвора или да им конфискуват скъпите автомобили. Въпроса е да се дисциплинира обществото и са намали броя на жертвите, инвалидите, също и материалните щети. Мен например ме дразни масовото неправилното паркиране особено на паркинг на хипермаркет. От това никой няма да умре, но трябва да има наказания/глоби/, взимане на книжки за да се спре с това.

    Аз лично не познавам човек, който някога да не превишава скороста. Като карам из София, виждам как 70% от хората превишават скороста. Също и на извънградско 40% превишават скороста, на магистрала 20% превишават. Не е кай знае колко опасно да карат със 150-170 км/ч на празна магистрала, проблем е когато го правят в голям трафик. Не е проблем няколко пъти в годината на празна вагистррала някой да вдигне 200 км/ч или 240 км/ч. Всеки има право да се самоубива сам. Проблем е, когато някои карат с 200км/м и убиват други хора, макар и неумишлено.
    Проблем е когато в града се кала с над 60-70 км/ч, особено когото се кара в града с над 100км/ч
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 А не трябва да

    1 1 Отговор

    До коментар #11 от "Ицо":

    е така, все пак зад волана трябва да е човек с разум !
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 анон

    0 4 Отговор
    Профил на средностатистическата мисирка: неомъжена жена, до 45 години, с най-много основно образование, пише след употреба на дрога.
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 анон

    6 2 Отговор
    Профил на средностатистическата гласоподавател на герб: циганин, без ограничение във възраст, без образование, гласува след като си е продал гласа.
  • 24 дъра бъра

    3 0 Отговор
    Той е неженен мъж, до 39 години, с най-много средно образование, кара след употреба на дрога и ще получи условна присъда./ това е според официалната статистика , според личните ми наблюдения най честия нарушител е служител на сочна държавна заплата който нехае за останалите участници в движението ,в много случеи дори застрашава живота им , но никога не ги наказват нито пък глобяват , затова не влизат и в статистиката на мвр
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове