Международен проект, който ще се реализира в България и Португалия, ще подпомогне подобряването на грижите и качеството на образованието в ранна детска възраст. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на среща, посветена на неговото стартиране. „Вече сме разработили Национална рамка за качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст, а проектът ще я надгради, като осигури възможност за въвеждане и на индикатори за качество в институциите и цялостен мониторинг“, подчерта той.
Проф. Цоков припомни, че МОН работи съвместно с министерствата на здравеопазването и на труда и социалната политика, за да могат децата да бъдат не само здрави и развити пълноценно, но и успешни, като усвоят умения за живота. „Ако това се случи в ранна детска възраст, образователната система може да ги надгради в последствие“, каза министърът.
Финансирането на проекта е от ЕС чрез Инструмента за техническа подкрепа, а изпълнението ще се осъществява от УНИЦЕФ в партньорство с ЕК, Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи“ . Той е за период от 2 години и ще улесни взаимния обмен на експертен опит и добри практики в България и Португалия за постигането на целите на Препоръката на Съвета за създаване на Европейска гаранция за детето за предотвратяване и борба с бедността и социалното изключване.
Ще бъдат извършени анализи на текущите системи за управление, мониторинга и оценка на качеството на ранната детска грижа и образование. Предвижда се да бъдат проучени и добри практики от други държави-членки на ЕС чрез събития за взаимен обмен. На база тези анализи ще бъде изготвена Концепция за цялостна система за мониторинг и оценка на образованието и грижата в ранна детска възраст, както и инструментариум за мониторинг и оценка.
Концепцията и инструментариумът ще бъдат пилотирани в няколко български общини в рамките на учебната 2025/2026 г., след което ще бъдат финализирани и ще бъде изготвен доклад с препоръки. Наред с това, ще бъдат проведени комуникационни дейности и кампании, насочени към повишаване на осведомеността за важността на образованието и грижата в ранна детска възраст.
„С този нов международен проект ЕС помага на България и Португалия с целенасочени реформи за повишаване на качеството на образованието и грижите за най-малките деца. Висококачественото образование и грижи в ранна детска възраст е принцип, залегнал в Европейския стълб на социалните права“, каза Джудит Роша, изпълняваща длъжността генерален директор на Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи“ на ЕК.
„За нас е удоволствие да подкрепим двете държави-членки в целта им да осигурят на всички деца основа за дългосрочен успех в образованието, пригодност за заетост, здраве и социално приобщаване, особено на децата в неравностойно положение“, допълни тя.
„Това е ключов момент в подкрепа на националните усилия за подобряване на качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст. За нас е чест да бъдем заедно с вас и Генерална дирекция „Подкрепа на структурните реформи“ на ЕК в това пътуване“, подчерта Октавиан Бивол, заместник регионален директор на УНИЦЕФ за Европа и Централна Азия. „Убеден съм, че с нашия колективен експертен опит и отдаденост ще разработим силна и качествена система за мониторинг, която ще постави нови стандарти за оценка на качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст“, каза още той.
Ръководството на проекта за България се осъществява от МОН, в сътрудничество с МТСП и МЗ. За Португалия ръководството се осъществява от Министерството на образованието, науката и иновациите и Министерството на труда, солидарността и социалната сигурност.
Инструментът за техническа подкрепа е основният инструмент на ЕК за подпомагане на държавите членки при разработването и прилагането на реформи, стимулиращи растежа и приобщаването. Бюджетът му е 864 милиона евро за седем години (2021—2027 г.) До момента са изпълнени около 780 проекта за около 1200 реформи, включително транснационални и регионални проекти за реформи.
В откриващата среща по проекта участваха също д-р Натали Бергер, директор „Подкрепа за реформите в държавите-членки“, Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи“ към ЕК, Кристина де Бройн, представител на УНИЦЕФ за България, Наталия Митева, зам.-министър на образованието и науката, Наталия Ефремова, зам.-министър на труда и социалната политика, Добромира Карева, зам.-министър на здравеопазването и др.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
16:13 22.10.2024
2 Проф Грантин Цоков
16:15 22.10.2024
3 Абе вие нормални ли сте, бе???!!!
Коментиран от #4
16:20 22.10.2024
4 бъдеща класна драг куин
До коментар #3 от "Абе вие нормални ли сте, бе???!!!":
На срамотии.16:22 22.10.2024
5 По този международен договор,
16:29 22.10.2024
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Каквъв е този договор???
16:36 22.10.2024
8 нашия
Коментиран от #9, #10
16:43 22.10.2024
9 нашия
До коментар #8 от "нашия":
даже не съм коментирал изпълнителите на тези поръчки на ЕК....а там е мътна и кървава ....колят и продават народ и родина .....заедо с децата ни.....родители къде сте...???!!!!!16:48 22.10.2024
10 Моля да ми простиш!!!
До коментар #8 от "нашия":
Без да искам ти сложих -!!! Но се досещам и знам какво си написал и защо са те изтрили! От мене имаш + до безкрай!!Коментиран от #11
16:52 22.10.2024
11 Нашия
До коментар #10 от "Моля да ми простиш!!!":
Стават грешки…😀👍16:56 22.10.2024
12 Христо
Родителите нямат задължения да осигуряват качествени грижи в семейството - никой не ги проверява, докато не се случи нещо страховито и детенце не загине или бъде осакатено.
Родителите често не водят децата си с проблеми в развитието на рехабилитация - но нищо не им се случва, оказва се, че това е според преценката и желанието на родителя, а не в зависимост от нуждите на детето. Тези услуги станаха "доброволни" преди няколко години.
Често не си водят децата и на училище или детска градина и никой не им търси сметка заради парите, които бройката носи - т.нар. принцип "парите следват детето", внесен у нас от същите западняци. Но при тях те имат и много форми на контрол и санкции, които забравиха да внесат, защо да ни дават хубави работи...
Брат ми е учител и имало дни, в които в клас са по 3-4 деца, но това никъде не личи в документацията. А накрая им дават дипломи, колкото и да са неграмотни.
Коментиран от #13
17:09 22.10.2024
13 Може и така да е,
До коментар #12 от "Христо":
но ако има каквито и да е проблеми, това са български деца и се решават от България!!!!!, а не да дадеш права и пълномощия по някакъв си договор на педофилите в УНИЦЕФ, с който договор да са над законите на България!!!!!!!!!!!17:24 22.10.2024
14 Хохо Бохо
17:24 22.10.2024
15 Сандо
18:28 22.10.2024