Никой не би хвърлил котва, там където е забранено. Това заяви пред NOVA капитан Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани.
Той коментира случая с българския кораб „Вежен”, който беше задържан от шведските власти по подозрение в саботаж. Става дума за скъсан оптичен кабел между Латвия и Швеция, който, според властите там, е повреден именно от този морски съд. Формално корабът е под малтийски флаг, но командният му екипаж е български, както и собствеността.
"В района е имало силни ветрове и вълни. А последвалата часове по-късно проверка на екипажа на „Вежен” е установила, че лява котва е „изтекла“ и влачена по дъното, след като стопърите ѝ са били повредени", обясни изпълнителният директор на Български морски флот Александър Калчев.
По думите на капитан Димитров, няма международно изискване за система на кораба, която да известява екипажа, че котвата е във водата.
„На един кораб съм бил, на който имаше такова устройство, но беше повредено и не работеше. От доста години не съм следил новите кораби, но по-скоро нямат такива устройства”, каза капитан Димитров.
Той допълни, че всеки кораб е задължен да има карта, която указва къде не бива да се пуска котва, защото по дъното има телекомуникации. „Кабелите си имат тяхното осигуряване. Но с бурното развитие на технологиите и комуникациите, моретата се напълниха с подобни съоръжения и няма как да бъдат предпазени от всичко. Балтийско море е плитко, по дъното има движение на пясък, на тиня. И това променя конфигурацията в определени моменти на дъното”, обясни капитанът.
По думите му е много трудно кабелът да е бил умишлено засегнат, и то докато морето е бурно. „Не виждам начин без да се отиде до носовата част на кораба някой да направи нещо. Но за да отиде дотам в лошо време, трябва връзване с осигурително въже. Да се движи по борда. Много е опасно, никой не го прави в лошо време”, заяви капитанът.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ала
Коментиран от #4, #10
22:32 27.01.2025
2 Хусите
22:36 27.01.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Не, не
До коментар #1 от "Ала":
Шведските затвори са като 4ри звездни хотели. Трябва далежат в български.22:56 27.01.2025
5 Случайно ли
Коментиран от #17
22:58 27.01.2025
6 Брей
23:05 27.01.2025
7 Това
Коментиран от #12
23:06 27.01.2025
8 НЯКОЙ
23:06 27.01.2025
9 Читател
Коментиран от #36
23:07 27.01.2025
10 Само
До коментар #1 от "Ала":
като му гледам простата физиономия и съм готов да му повярвам на тоя!23:10 27.01.2025
11 Не се
23:14 27.01.2025
12 Домусчиев
До коментар #7 от "Това":
Корабът е пътувал за Колумбия за бял прашец23:20 27.01.2025
13 Оракула от Делфи
"Врътка", която за българското общество , е "тъмна Индия"???
Което ознащава, че "Гелосания" ги е взел на лизинг от Китайците???
Ако арестуват кораба ," гори " лизенгодателя, " ЕООД -то " в България,
яли го кучетата!
Така се прави с високо рискови транспорти!
Тор или нещо друго превозва "Гелосания" милиардер???
Коментиран от #18
23:21 27.01.2025
14 А50
23:27 27.01.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Голем смях
23:30 27.01.2025
17 И капитан е някой дърт комунист
До коментар #5 от "Случайно ли":
с партийна книжка, или бивш помполит.Коментиран от #34
23:31 27.01.2025
18 А50
До коментар #13 от "Оракула от Делфи":
Пич, ти като си купиш апартомент с ипотека той ще е собственост на банката докато не го изплатиш. Има разлшчни видове лизинги и няма нищо странно че се води собственост на китаици, важно е в момента кой оперира с него. Ако решът да конфискуват кораба и е китайска собственост ще стане интересно, незнам пиратството дали се покрива от застраховкатаКоментиран от #24
23:34 27.01.2025
19 Макробиолог
23:35 27.01.2025
20 П.Утин
23:44 27.01.2025
21 П.Утин
23:46 27.01.2025
22 БСП Обединена Левица за Радев
Коментиран от #29
23:51 27.01.2025
23 Факт
23:52 27.01.2025
24 Оракула от Делфи
До коментар #18 от "А50":
Добре обясняваш , благодаря ти , в час съм, с тази карго-материя,(банки.лизинги)аз чисто и просто си мисля "кой ще обере пешкира",
ако нещата не са изрядни , или криминални от страна на превозвача ???
00:02 28.01.2025
25 Обяснение винаги има казваше един човек
00:02 28.01.2025
26 Напротив
Коментиран от #51
00:10 28.01.2025
27 П.Утин
00:21 28.01.2025
28 Горски
Коментиран от #37
00:25 28.01.2025
29 Само питам
До коментар #22 от "БСП Обединена Левица за Радев":
Че тези моряци мианмарци кога станаха евреи за да ги освобождаваме?Или ще ги направиме такива докато са в пандиза?00:31 28.01.2025
30 123456
00:33 28.01.2025
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Сатана Z
01:08 28.01.2025
33 Мдаа
01:11 28.01.2025
34 На 41 години
До коментар #17 от "И капитан е някой дърт комунист":
Дърт, та дърт! Роден през 1983 г.В болните ви анти-комунистически глави битуват много дърти комунисти.
Сън не ви лови.
Коментиран от #41
01:49 28.01.2025
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Така ли?
До коментар #9 от "Читател":
Какъв ти е проблемът?01:54 28.01.2025
37 Има и некадърници,
До коментар #28 от "Горски":
и безотговорни типове, макар и не на всеки кораб.На борда на "Вежен" определено има.
02:02 28.01.2025
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Понеже не си моряк,
До коментар #38 от "Ха-ха-ха":
и най-вероятно си виждал кораб само по телевизията от селото в Родопите , в което се подвизаваш, нека ти обясня, че да дърпаш котва 100 мили е АБСУРД!!!Или го правиш нарочно, или е невъзможно.
Първо, трябва да следваш дълбочината на дъното. Ако е пусната повече, се закотвяш. Ако е по-малко, е ъп енд Даун и не можеш да закачиш нищо. На картите всички кабели, потънали кораби, и всичко опасно или важно е обозначено. Няма как дори да ги доближиш при подготовка на маршрута, да не говорим с приспивната или недоизвирана котва.
Капитана е за затвор!
С умисъл или от безхаберност!
Точка!
04:56 28.01.2025
40 Понеже не си моряк,
Или го правиш нарочно, или е невъзможно.
Първо, трябва да следваш дълбочината на дъното. Ако е пусната повече, се закотвяш. Ако е по-малко, е ъп енд даун и не можеш да закачиш нищо, но съпротивлението е такова, че хабиш много гориво. Отделно, че трябва да уведомиш съответните власти, че имаш проблеми от каквото и да е естество. Загуба на управляемост, на двигател, разлив, човек зад борд, опасен товар, карантина и т.н. за район като Балтика, проблем с извираване на котвата е ОГРОМЕН! Няма как да се движиш 100 морски мили(180 километра) по фарватера така, без да искаш!!! На картите всички кабели, потънали кораби, и всичко опасно или важно е обозначено. Няма как дори да ги доближиш при подготовка на маршрута, да не говорим с приспуснатата или недоизвирана котва.
Капитана е за затвор!
С умисъл или от безхаберност!
Точка!
05:01 28.01.2025
41 Значи си се поровил.
До коментар #34 от "На 41 години":
В такъв случай е русофил или просто........корумпиран тъпанар, понеже ако беше способен капитан, нямаше да работи за 5000 долара за БМФ, а за минимум 15000 в която и да е друга компания.05:04 28.01.2025
42 Абе направо
05:28 28.01.2025
43 Аааааа
Дали е имало кабел на картата, проблем със задържането/обирането на котвата, разследването ще покаже.
Иначе голям смях, тапигьози по-горе се изказаха по темата....хаха
,,имало устройства за следене на котвата" - покажи ми къде е тоя котвен сензор, тиквеник.
Коментиран от #45
06:16 28.01.2025
44 Сам Лундвал
Коментиран от #46
07:22 28.01.2025
45 ти па
До коментар #43 от "Аааааа":
чувал ли си какъв звук се разнася и какви вибрации понася кораба когато се спуска корабна верига ИЛИ ще ми излезеш с номера че на кораба сите са ГЛУХОНЕМИ СПЕЦИАЛИСТИ07:22 28.01.2025
46 Сам Лундвал
До коментар #44 от "Сам Лундвал":
При обирането на котвата , кораба се мести в посока на котвата , а НЕ КОРАБА ДА МЕСТИ КОТВАТА ) по принцип) . Американски фермер е патентовал устройство което наподобява корабната котва която се забива в пръстта , и с нейна помощ , и лебедката се вади потъналата техника .07:29 28.01.2025
47 1234
Коментиран от #49
08:15 28.01.2025
48 1234
08:17 28.01.2025
49 Мноо бързаш със затвора бе
До коментар #47 от "1234":
После,там в Швецко затвора е хотел.Виж при латунгерите затвора е мизерен,но парахода е арестуван в Ландскрона и там се води следствието и т.н.(,ако се стигне дотам де,понеже до сега не се е стигало).По-натам,за две години 6 пъти бива повреждан кабел,или тръба в тоя регион.Щипнаха Игъл-ес и накрая не да доказа.А де!10:32 28.01.2025
50 котвата била изтекла
10:46 28.01.2025
51 Приказвате едно и също ти и не само ти.
До коментар #26 от "Напротив":
Корабът е собственост на китайската държава.Операторът е балгарски,т.е БМФ.Не ме интересува морско право,но видно е,че е взет под наем(така да се каже,де).Вчера някой от тоя бранш каза,че преди години пак кораб на БМФ,връщаики се,засегнал кабели на Босфора,бил арестуван до плащане на щетите.Повтаряте всекидневно -"кораба на домуса" и подобни приказки.Кво било на домуса и кво не било на домуса.Ако се докаже вината(или каквото там следствието изкара),щетите ще ги плати БМФ,а тоя домус не го повтарайте всеки ден.10:47 28.01.2025
52 Хаха
11:24 28.01.2025
53 ПЕНКО
13:30 28.01.2025
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 цацата
19:51 28.01.2025
56 Някой
20:20 28.01.2025