Капитан Димитров: Малко вероятно е екипажът на "Вежен" да е засегнал подводния кабел умишлено

27 Януари, 2025 22:30 1 820 56

  • димитър димитров-
  • вежен-
  • скъсан-
  • кабел

В района е имало силни ветрове и вълни. А последвалата часове по-късно проверка на екипажа на „Вежен” е установила, че лява котва е „изтекла“ и влачена по дъното, след като стопърите ѝ са били повредени

Капитан Димитров: Малко вероятно е екипажът на "Вежен" да е засегнал подводния кабел умишлено - 1

Никой не би хвърлил котва, там където е забранено. Това заяви пред NOVA капитан Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани.

Той коментира случая с българския кораб „Вежен”, който беше задържан от шведските власти по подозрение в саботаж. Става дума за скъсан оптичен кабел между Латвия и Швеция, който, според властите там, е повреден именно от този морски съд. Формално корабът е под малтийски флаг, но командният му екипаж е български, както и собствеността.

"В района е имало силни ветрове и вълни. А последвалата часове по-късно проверка на екипажа на „Вежен” е установила, че лява котва е „изтекла“ и влачена по дъното, след като стопърите ѝ са били повредени", обясни изпълнителният директор на Български морски флот Александър Калчев.

По думите на капитан Димитров, няма международно изискване за система на кораба, която да известява екипажа, че котвата е във водата.

„На един кораб съм бил, на който имаше такова устройство, но беше повредено и не работеше. От доста години не съм следил новите кораби, но по-скоро нямат такива устройства”, каза капитан Димитров.

Той допълни, че всеки кораб е задължен да има карта, която указва къде не бива да се пуска котва, защото по дъното има телекомуникации. „Кабелите си имат тяхното осигуряване. Но с бурното развитие на технологиите и комуникациите, моретата се напълниха с подобни съоръжения и няма как да бъдат предпазени от всичко. Балтийско море е плитко, по дъното има движение на пясък, на тиня. И това променя конфигурацията в определени моменти на дъното”, обясни капитанът.

По думите му е много трудно кабелът да е бил умишлено засегнат, и то докато морето е бурно. „Не виждам начин без да се отиде до носовата част на кораба някой да направи нещо. Но за да отиде дотам в лошо време, трябва връзване с осигурително въже. Да се движи по борда. Много е опасно, никой не го прави в лошо време”, заяви капитанът.


Поставете оценка:
Оценка 2.2 от 18 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ала

    42 29 Отговор
    бала. Взели са някоя рубла от руснаците за да вършат мръсотии, но сега ще лежат в затвора а и ще им вземат кораба.

    Коментиран от #4, #10

  • 2 Хусите

    25 20 Отговор
    Ако шведите не пуснат българските моряци ще бомбардираме Стокхолм!
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Не, не

    20 14 Отговор

    До коментар #1 от "Ала":

    Шведските затвори са като 4ри звездни хотели. Трябва далежат в български.
  • 5 Случайно ли

    34 15 Отговор
    Този кораб е собственост на братя Домусмиеви, силно свързани с Русия?

    Коментиран от #17

  • 6 Брей

    26 3 Отговор
    Гел брадърс са правоверни атлантици, бива ли такава работа😅
  • 7 Това

    16 7 Отговор
    го остави , а кажи корабът под малтийски флаг , с какъв товар (на българска фирма) е бил и от къде за къде ?

    Коментиран от #12

  • 8 НЯКОЙ

    22 9 Отговор
    За братска Русия правим всичко, особено, като плащат супер. Голяма работа един кораб и няколко години луксозен затвор.
  • 9 Читател

    30 5 Отговор
    Нещо много български кораби има в Балтийско море. И всички пътуват до руски пристанища, а не до немски или полски, да речем...

    Коментиран от #36

  • 10 Само

    35 9 Отговор

    До коментар #1 от "Ала":

    като му гледам простата физиономия и съм готов да му повярвам на тоя!
  • 11 Не се

    19 6 Отговор
    излагай , бе ! Не напразно вече специалисти от НАТО съвместно с шведите разследват случая с "Вежен" , натоварен с "тор" .
  • 12 Домусчиев

    17 4 Отговор

    До коментар #7 от "Това":

    Корабът е пътувал за Колумбия за бял прашец
  • 13 Оракула от Делфи

    18 5 Отговор
    Кораба " Вежен" се оказа китайска собственност на фирма регистрирана в Хонгконг!
    "Врътка", която за българското общество , е "тъмна Индия"???
    Което ознащава, че "Гелосания" ги е взел на лизинг от Китайците???
    Ако арестуват кораба ," гори " лизенгодателя, " ЕООД -то " в България,
    яли го кучетата!
    Така се прави с високо рискови транспорти!
    Тор или нещо друго превозва "Гелосания" милиардер???

    Коментиран от #18

  • 14 А50

    10 18 Отговор
    Со.росо.питека се нахвърля върху българския екипаж, за да заработят некой цент, еничари и предатели. На кораб не са стъпвали, но акъл дават какво се е случило. Ония да си закопаят кабелите под дъното, явно стават и случайни инциденти в това плитко море. И най-комична е Аналена Бедрок дето веднага се изхвърли че е саботаж. Е що така бе Ана.лче, що така нали сме партньори, тук много сериозно трябва да се намеси нащо външно министерство и да привика немския и швестерския посланници
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Голем смях

    28 8 Отговор
    ХААХАХАХ....Влачи ...няколко тона котва ....десетки км....и не разбрал...При това ..сравнително нов кораб....Хайде сега някой да кара колата си на ръчна спирачка 20 км...и да не разбере...ХАХАХАХ А коръбът има уреди ,които винаги показват къде са котвите и на каква дълбочина ...Ама българския капитан и руско мекере ...спал..
  • 17 И капитан е някой дърт комунист

    17 7 Отговор

    До коментар #5 от "Случайно ли":

    с партийна книжка, или бивш помполит.

    Коментиран от #34

  • 18 А50

    8 4 Отговор

    До коментар #13 от "Оракула от Делфи":

    Пич, ти като си купиш апартомент с ипотека той ще е собственост на банката докато не го изплатиш. Има разлшчни видове лизинги и няма нищо странно че се води собственост на китаици, важно е в момента кой оперира с него. Ако решът да конфискуват кораба и е китайска собственост ще стане интересно, незнам пиратството дали се покрива от застраховката

    Коментиран от #24

  • 19 Макробиолог

    14 5 Отговор
    Признайте си ,путинофили долни....или по скоро-българска му работа.
  • 20 П.Утин

    7 3 Отговор
    И аз тъй мисля !
  • 21 П.Утин

    5 9 Отговор
    В България едва ли има хора, които биха направили умишлено такова нещо !
  • 22 БСП Обединена Левица за Радев

    15 8 Отговор
    Няма значение умишлено или от некадърност, дали са взели Руските пари или не, важното е, че са свършили работата. Генерал Румен Радев ще ги награди с орден Стара планина първа степен, когато Елена Йончева ги освободи чрез преговори

    Коментиран от #29

  • 23 Факт

    7 1 Отговор
    Добре че маниакалният параноик от страницата е много разбиращ от всичко!
  • 24 Оракула от Делфи

    5 2 Отговор

    До коментар #18 от "А50":

    Добре обясняваш , благодаря ти , в час съм, с тази карго-материя,(банки.лизинги)
    аз чисто и просто си мисля "кой ще обере пешкира",
    ако нещата не са изрядни , или криминални от страна на превозвача ???
  • 25 Обяснение винаги има казваше един човек

    13 2 Отговор
    Другарите почват да си измислят вече..и господин капитан какво се случва когато загубите котвата и трябва да си я платите после..един ден престой на такъв кораб е 30 000 долара..друг е въпроса защо не са сигнализира за инцидента след като са разбрали
  • 26 Напротив

    17 3 Отговор
    Ако капитаните си бяха на място няма тая котва да стържи дъното 100 моли.И защо е под чужд флаг "беднияДомус да не плаща данъци в държавата?Какво ги защитаваш при буря 90км/час некадърниците нарочно са пуснали котвата.Да го конфискуват този кораб.Какво е търсил в Русия.Яено противозаконно далавери само правят.Като оня ,дето не знаеха,че е натоварен с наркотици.Такива мошеници като Домуса да останат без кораби.

    Коментиран от #51

  • 27 П.Утин

    10 2 Отговор
    Мисля, че просто са били принудени да го направят, за да се защитят от кабела !
  • 28 Горски

    14 2 Отговор
    Корабът има цяла система за динамично позициониране, която отразява неговото движение, люшкането във всички посоки, 3Д, скорост и посока на вятъра, джи пи ес навигация, жирокомпаси, сонари и може да следи всичко под водата. Ако котвата мръдне сантиметър веднага се вдига аларма, аларма има и в кабината на мостика, която проверява няколко минути да не си заспал.

    Коментиран от #37

  • 29 Само питам

    6 0 Отговор

    До коментар #22 от "БСП Обединена Левица за Радев":

    Че тези моряци мианмарци кога станаха евреи за да ги освобождаваме?Или ще ги направиме такива докато са в пандиза?
  • 30 123456

    10 0 Отговор
    Как не сте я загубили тая котва , като е изтекла , да ва еааа в пиратите ! Вие сигурно и без платна сте карали .... на гребла !
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Сатана Z

    5 8 Отговор
    Евала на българските антифашисти -диверсанти.
  • 33 Мдаа

    12 1 Отговор
    На този само визитата е достатъчна, за да си убеден,че лижи-маже и яко лъже.
  • 34 На 41 години

    3 8 Отговор

    До коментар #17 от "И капитан е някой дърт комунист":

    Дърт, та дърт! Роден през 1983 г.

    В болните ви анти-комунистически глави битуват много дърти комунисти.

    Сън не ви лови.

    Коментиран от #41

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Така ли?

    0 1 Отговор

    До коментар #9 от "Читател":

    Какъв ти е проблемът?
  • 37 Има и некадърници,

    8 0 Отговор

    До коментар #28 от "Горски":

    и безотговорни типове, макар и не на всеки кораб.

    На борда на "Вежен" определено има.
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Понеже не си моряк,

    8 0 Отговор

    До коментар #38 от "Ха-ха-ха":

    и най-вероятно си виждал кораб само по телевизията от селото в Родопите , в което се подвизаваш, нека ти обясня, че да дърпаш котва 100 мили е АБСУРД!!!
    Или го правиш нарочно, или е невъзможно.
    Първо, трябва да следваш дълбочината на дъното. Ако е пусната повече, се закотвяш. Ако е по-малко, е ъп енд Даун и не можеш да закачиш нищо. На картите всички кабели, потънали кораби, и всичко опасно или важно е обозначено. Няма как дори да ги доближиш при подготовка на маршрута, да не говорим с приспивната или недоизвирана котва.
    Капитана е за затвор!
    С умисъл или от безхаберност!
    Точка!
  • 40 Понеже не си моряк,

    7 0 Отговор
    и най-вероятно си виждал кораб само по телевизията от селото в Родопите , в което се подвизаваш, нека ти обясня, че да дърпаш котва 100 мили е АБСУРД!!!
    Или го правиш нарочно, или е невъзможно.
    Първо, трябва да следваш дълбочината на дъното. Ако е пусната повече, се закотвяш. Ако е по-малко, е ъп енд даун и не можеш да закачиш нищо, но съпротивлението е такова, че хабиш много гориво. Отделно, че трябва да уведомиш съответните власти, че имаш проблеми от каквото и да е естество. Загуба на управляемост, на двигател, разлив, човек зад борд, опасен товар, карантина и т.н. за район като Балтика, проблем с извираване на котвата е ОГРОМЕН! Няма как да се движиш 100 морски мили(180 километра) по фарватера така, без да искаш!!! На картите всички кабели, потънали кораби, и всичко опасно или важно е обозначено. Няма как дори да ги доближиш при подготовка на маршрута, да не говорим с приспуснатата или недоизвирана котва.
    Капитана е за затвор!
    С умисъл или от безхаберност!
    Точка!
  • 41 Значи си се поровил.

    7 0 Отговор

    До коментар #34 от "На 41 години":

    В такъв случай е русофил или просто........корумпиран тъпанар, понеже ако беше способен капитан, нямаше да работи за 5000 долара за БМФ, а за минимум 15000 в която и да е друга компания.
  • 42 Абе направо

    7 0 Отговор
    си е платена диверсия! Сега домусите ще почнат пак с оправданията ялови!
  • 43 Аааааа

    2 5 Отговор
    Без да съм наясно къде е скъсан кабелът, има го и варианта корабът да е бил с проблем в машината и да са се опитали да намалят дрейфа.
    Дали е имало кабел на картата, проблем със задържането/обирането на котвата, разследването ще покаже.
    Иначе голям смях, тапигьози по-горе се изказаха по темата....хаха
    ,,имало устройства за следене на котвата" - покажи ми къде е тоя котвен сензор, тиквеник.

    Коментиран от #45

  • 44 Сам Лундвал

    4 0 Отговор
    Думите на капитана звучат като роман от рубрика " Фантастика:" . Така може да коментира само капитан на някой офис. Дори устройството на кораба да се развали ) незнайно как) такава здрава проста и масивна винтова механика . На кораба не виреят идиоти , и биха взели съответни мерки . Най малкото да привържат котвата по-походно. Преди плаване кораба се обследва , и неизправности се отстраняват . Никой не желае да умре в морето , заради не отстранена навреме неизправност в пристанището . Идват ми две по вероятни теории . Кораба е спрял на котва против правилата за да претовари " НЕЩО" от друг плавателен съд . В такова щормово време ползването на котва е задължително . При спускането и обирането на котвата е закачен и кабела . Втори вариант група руски командоси за морски операции се качава незабелязано на кораба , освобождават котвата , друга подводна група прерязват кабела . Основен заподозрян остава българският кораб. Разюздена фантастика остава варианта влачене на котва 100 мили . Когато сме приставали на пирса , кораба е на ход , остават метри до бетона , капитана нарежда " Задръж котва " устройството за плавно спиране на веригата влиза в действие , веригата се опъва , и сякаш божията ръка спира кораба , вторият ключ стяга още един път веригата в покой . Вдига се" котвеният шар " за да показва на другите , че кораба е на котва . Котвата може да се вдигне само когато котвеният клюз и котвата застанат почти вертикално

    Коментиран от #46

  • 45 ти па

    9 0 Отговор

    До коментар #43 от "Аааааа":

    чувал ли си какъв звук се разнася и какви вибрации понася кораба когато се спуска корабна верига ИЛИ ще ми излезеш с номера че на кораба сите са ГЛУХОНЕМИ СПЕЦИАЛИСТИ
  • 46 Сам Лундвал

    5 0 Отговор

    До коментар #44 от "Сам Лундвал":

    При обирането на котвата , кораба се мести в посока на котвата , а НЕ КОРАБА ДА МЕСТИ КОТВАТА ) по принцип) . Американски фермер е патентовал устройство което наподобява корабната котва която се забива в пръстта , и с нейна помощ , и лебедката се вади потъналата техника .
  • 47 1234

    6 0 Отговор
    Котвата, респективно котвената верига имат три съвместими варианта на застопоряване в лошо време . първо - лентова електрическа феродова спирачка, същата като ръчната на колите но в много по-големи размери. Втората - верижен стопор - верига преминаваща през звената на котвената верига и е добра застопорена с шегели на палубата и третата - пасболта - за неразбиращите това е дебело кръгло желязо преминаващо през звено на веригата и застопорено с шплент за корпуса. От тук и въпроса - кой не е дал разпореждане за предприемане на действия по осигуряване на котвите и колко пари е взел за това ? Хората които разпореждат това са двама - първо капитана , който е длъжен в това лошо време да е на мостика , освен ако не е отишълда се изпикае и втория е старши помощника. И пак повтарям - кой е взел парите дори да е рискувал затвор. Значи ъстава дума за много пари.

    Коментиран от #49

  • 48 1234

    4 0 Отговор
    Изобщо не е вярно, че можело да не се разбере! Още в морско у-ще се учи че спада видимо скоростта, корабът ще се опитва да дърпа към страната на спуснатата котва, да не говорим да я влачи. Там морето е плитко и ако е изтекла цялата верига, направо ще спрат. Имайте предвид, че цялата верига е 11-13 ключа по поне 25-27метра, т.е. към 250-300метра.Никой умен капитан не би излязъл в открито море с котва само на феродова спирачка и гилотина. Сега ще търкат наровете по съдилища и арести
  • 49 Мноо бързаш със затвора бе

    0 2 Отговор

    До коментар #47 от "1234":

    После,там в Швецко затвора е хотел.Виж при латунгерите затвора е мизерен,но парахода е арестуван в Ландскрона и там се води следствието и т.н.(,ако се стигне дотам де,понеже до сега не се е стигало).По-натам,за две години 6 пъти бива повреждан кабел,или тръба в тоя регион.Щипнаха Игъл-ес и накрая не да доказа.А де!
  • 50 котвата била изтекла

    2 0 Отговор
    ми как са я върнали на мястото и? Края на веригата не е твърдо фиксиран! Има ръчни и автоматични спирачки, и ако са изпуснали котвата, тя си пада на дъното барабар с веригата, което се прави при опасни ситуации - котвата се изоставя и кораба се отдалечава от опасност. Но тук, такава ситуация е нямало. Първо лъжи, неадекватни обяснения, и то от авторитети. Чист международен тероризъм и местни помагачи. След български чадър и българска следа, имаме и българска "изтекла" котвена верига, която по магичен начин се е върнала на борда.
  • 51 Приказвате едно и също ти и не само ти.

    0 0 Отговор

    До коментар #26 от "Напротив":

    Корабът е собственост на китайската държава.Операторът е балгарски,т.е БМФ.Не ме интересува морско право,но видно е,че е взет под наем(така да се каже,де).Вчера някой от тоя бранш каза,че преди години пак кораб на БМФ,връщаики се,засегнал кабели на Босфора,бил арестуван до плащане на щетите.Повтаряте всекидневно -"кораба на домуса" и подобни приказки.Кво било на домуса и кво не било на домуса.Ако се докаже вината(или каквото там следствието изкара),щетите ще ги плати БМФ,а тоя домус не го повтарайте всеки ден.
  • 52 Хаха

    1 0 Отговор
    Засягането на подводния набел не е умишлено естествено.
  • 53 ПЕНКО

    0 1 Отговор
    НА КАКВО ОСНОВАНИЕ - ШВЕЦИЯ ;ЛИТВА ; ФИНЛАНДИЯ И ЛАТВИЯ СА СИ ПРИСВОИЛИ ДЪНОТО НА БАЛТИЙСКО МИРЕ ОТ КРАЙ ДО КРАЙ ---АДЕ БЕ ---ВОЙНА ??????????????????
  • 54 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 55 цацата

    0 0 Отговор
    Аз пък чакам да разберем какво има в трюмовете.Очаква се пълна проверка на кораба.Пълен тараш.Екипажа не желаел да се връща?Че защо да се връща.Моряците си имат договори и ги изпълняват.Но да им заплащат по шведските стандарти.Това искам.На мианмарците когато аз плавах с тях заплатата им беше 350 долара!?Днес може да са по-вече.И ще ви призная-отлични моряци са.Българските моряци са на изживяване.Нови няма.
  • 56 Някой

    0 0 Отговор
    Въллни 2.5 -3 м. Стоперите на т. нар. гилотина са повредени", каза кап. Калчев. Това води до Стоперите на т. нар. гилотина са повредени", каза кап. Калчев. Това води до т.нар. "изтичане на котвата" и тя се спуска без намесата на екипажа. Това от интернет. Според Уикипедията вълнение 2.5-4.0 м. е 5 бала, т.н. "неспокойное море". Аз имам известен опит в тази област и неспокойното море не могат да са заплаха за 32150 тонен кораб. Освен това, корабът веднага започва да завива от страната на влачената котва. Ако не се коригира с кормилото, кораба ще се върти в кръг. Няма как аномалията да не се забележи веднага от екипажа. Също така, не се казва, че корабът се е въртял в кръг, когат са го арестували. Лошото е че пак нашенци се идъниха в услуга на Русия.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове