Практика
Тази система действа успешно в среда, която се характеризира с няколко съществени елемента. САЩ са родината на системата MLS. При нея един имот се предлага за продажба само от един брокер. Всички оферти се вкарват в обща информационна система по правилото „първи по време - първи по право”. Там те са достъпни за всеки брокер, който може да ги предлага на купувачи. При сделка има ясно разделение на ангажиментите: единият брокер защитава интересите на продавача, другият - на купувача. След като плаща комисионата като част от продажната цена, купувачът има право на пълна защита на интересите си. Рекламното предложение „без комисиона за купувача” в нашите условия може да се перифразира като „без защита на купувача”.
У нас
В развитите западни страни има система за регистрация на сделките, която прави почти невъзможни имотните измами. Открай време там партидите се водят по имоти, а не по имена на собственици. У нас тепърва службите по вписвания започват да водят партидите по имоти, но пренастройването на системата ще отнеме още години. Затова проверката за тежести у нас не е рутинна операция, а отговорна дейност, която трябва да се прави от опитен и съвестен брокер. Огромна част от имотите у нас преминаха през национализация, реституция и приватизация. Тези трансформации дадоха възможност за много документни измами. Системата „без комисиона от купувача” предполага работа в затворен кръг фирми с доверие помежду си. Такъв е случаят в много развити страни, където има лицензионен режим за упражняване на брокерската професия. Обратното е в България. Преобладават фирмите, които не членуват в Националното сдружение недвижими имоти и не приемат неговия етичен кодекс. Много от т.нар. посредници работят незаконно, без регистрация по Търговския закон.
Купувачите
Купувачите на имоти у нас се разделят условно на две групи. Първите са тарикатите, за които водещият мотив е „най-ниската цена на всяка цена”. В стремежа си към икономии те търсят начини да прескочат посредническите агенции. Все повече нараства броят на купувачите, за които водещо е качеството на имота. Те са истинските клиенти на агенциите, които търсят професионални съвети и си плащат за това със съзнание, че дават пари за ноу-хау. Именно те са жертви на рекламния трик „без комисиона от купувача”.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА