Last news in Fakti

5 Август, 2009 00:00 670 0

Росен Плевнелиев: Гагаузов ми завеща продънен чувал

  • договори-
  • трябва-
  • които-
  • всички-
  • министерство-
  • момента-
  • какво-
  • съвет-
  • министерството-
  • документи-
  • работи-
  • защото-
  • фалит-
  • дирекция-
  • европейските-
  • надзорният-
  • агенцията-
  • станишев-
  • покритие-
  • министър-
  • тепърва-
  • управление-
  • сключени-
  • финансово-
  • обаче-
  • капан-
  • то
, Росен Плевнелиев – министър на МРРБ
Г-н Плевнелиев, обещахте проверки на всички нива в ръководеното от вас строително ведомство. Открихте ли нарушения и какви?
- Наследявам министерство, което, първо, е некоректен платец, второ, е във фалит и трето, и не строи по правилата и на пазарни цени. Към момента това министерство не е разплатило 37 млн. лв. извършени, актувани работи по различните дирекции. Тази сума обаче набъбва до 72 млн. лв., защото са представени още документи за реално извършени работи, които още не са сертифицирани. И те тепърва ще трябва да се плащат. Министерството дължи към момента 72 млн. лв., предишното управление удобно е усвоило капиталовите разходи от бюджета на МРРБ на 81%, въпреки че все още сме в средата на годината.

Ведомството е във фалит, защото, освен че е некоректен платец, от октомври 2008 г. са сключени ударно договори, без да имат финансово покритие, за над 300 млн. лв. В момента се изготвя пълен списък на тези договори. Основно те са в дирекциите "Благоустройство" и ВиК. Това е най-големият капан, заложен от правителството на Станишев. Бившият премиер говореше за антикризисен план, но всички знаем, че той беше голяма лъжа, защото не беше облечен със съдържание. Неговият антикризисен план беше макроикономическа стабилност и никакви други мерки.
В същото време всички други европейски правителства си коригираха по два пъти бюджетите и си ревизираха цифрите. Всъщност планът на Станишев е бил съвсем друг - харчене до последно, за да може да се постави най-големият капан на следващото управление. Имам доказателства, че предходният кабинет е форсирал сключването на договори до дупка, без осигурено финансиране. От октомври е имало план в това министерство да се произведат и подпишат максимален брой договори - за тези 300 млн. лв. говорим.


Какви действия ще предприемете? Ще спрете ли тези договори, за които реално няма пари?
- Част от тези договори са в много напреднал стадий на изпълнение, за тях ще преговаряме. Тези които са в начална фаза ще бъдат замразени. По трети тип договори работата все още не е стартирала и няма да започне. Станишев заложи капан за милиарди на това управление. Само в това министерство са 300 млн. без финансово покритие.


Каква е тази сума в Национална агенция "Пътна инфраструктура"?
- Все още не е ясно. Говореше се за суми от порядъка на 300-400 млн. лв., но все още проверка не е правена. В НАПИ трудно се правят проверки с надзорния съвет, който е в момента. Но ние ще се преборим с това нещо.


Защо твърдите, че министерството не знае да строи по правилата и пазарните цени?
- Ето един конкретен случай - ремонтът на сградата на МРРБ. Цената за общо договорените работи е 2254 евро на кв. м с ДДС. На търга се е явила само една компания - "Главболгарстрой". Стойността на договорите е близо 42 млн. лв., а са изплатени 13,6 млн. лв. от тях. Останалата сума е дължима.
В този договор всички цени са умножени минимум по две. Както и съпътстващите договори за проектиране и надзор, в които има подобни проблеми.
Гаранциите по този договор също по един арогантен начин са подменени. Примерно гаранцията за добро изпълнение е намалена от 5% на 3% при разрешение за ползване. Това е пълен абсурд. Както и липсва гаранционен период на ремонта.


Целесъобразен ли е бил този ремонт, след като има проект за нов правителствен център, в който да се преместят всички институции?
- По тази сделка нямам повече думи. Оттук нататък прокуратурата трябва да се произнесе. Правителственият център е друга тема. Там се сблъскваме със същия проблем. Не знам кой какво е отговарял, но доколкото знам, архитект Доменик Перо иска 10 млн. лв., а по бюджет има 3,1 млн. лв. Какво е договаряно и как, един Господ знае в момента. В министерството нарочно е създаден организационен хаос.
Оригинални платежни документи за милиони се разхвърлят по чекмеджета. Това е начин първо да се изнудват компании заради забавяне на разплащанията. Решението е всички оригинални документи, свързани с плащането, да отидат във финансова дирекция и никъде на друго място. Част от хаоса е архивът, който е разхвърлян на всякакви места в министерството.
Как смятате, че усвояваме европейски пари, при условие че при една от проверките на Брюксел след половинчасово търсене на книжата те пристигнали във вид на баница. При това непълни. Това са малките неща, които обръщат колата. И не трябва да се чудим защо са спрени европейските пари. Защо по Оперативна програма "Регионално развитие" са разплатени само 0,63% в това министерство? Има страхотен дисбаланс при разпределяне на проектите. В района на Кърджали има тотално усвояване на фондовете, там са концентрирани голяма част от проектите. Европейците имат предел на доверие и търпимост, който е стигнал до края си. Десет пъти те са казали какво трябва да стане. Оттук нататък ние няма да ги впечатлим с приказки, а с действия. Почваме от тези неща - да направим архив и да съберем счетоводните документи на едно място.
Трябва да се работи с електронни документи и да се държи електронен архив минимум 5 години, след като е приключил проектът, по европейските правила. А не да се разхвърлят папки и бумаги из цялото министерство. В рамките на тоя хаос е създадена система, така че да не се носи отговорност и да се скрият корупционни практики.
Установих, че инспекторатът в това министерство съзнателно е заобиколен в устройствения правилник на ведомството. Не може да проверява обществените поръчки и инвестиционните дирекции като ФАР, ИСПА и ОПРР, ВиК и "Благоустрояване", където са сключени всички договори. По вътрешните правила, които са разписани тук, сигналът за корупция в дирекция ФАР се внася в същата дирекция. Ние категорично ще променим устройствения правилник, така че да се знае какво е контролинг, одит и инспекторат. Не знам какъв е този контрол, при условие че е пропуснал да спре сключването на договори, за които липсват пари.


Има ли нарушения по европейските програми или фатални забавяния, заради които може да се наложи да връщаме вече усвоени пари на Брюксел?
- Това тепърва ще се прецени. Знаете, че ако не завършим магистрала "Люлин" до края на 2010 г., ще връщаме пари.


А тя ще бъде ли завършена?
- Трябва.


Пътни експерти предложиха да оскъпите стойността на проекта и да включите и българска фирма, която да помогне за бързото изграждане на аутобана. Обсъждате ли тази идея?
- Тепърва ще преговаряме на тази тема. Нещата трябва да бъдат свършени едно по едно. Ще видите моя екип в петък, който е съставен от морални хора, експерти.


Едва ли обаче те ще се превърнат в пъдари и ще следят всички служители.
- Те няма да са пъдари. Но аз съм дълбоко убеден, че системата тук е задавана от горе. И ако тя тръгне да се променя от горе, ще има резултат. Не обещавам ефект на 100%, но такъв ще има. Само в сделката за ремонта на министерството можем да икономисаме 15 млн. лв. на държавата. Аз съм построил 36 офис сгради в кариерата си и като видях тези цени, се потресох.


Какво се случва в НАПИ? Пред фалит ли е агенцията?
- Започваме проверка и каквито нередности открием, ще ги дадем на прокуратурата. Там обаче е много по-трудно, защото надзорният съвет е все още действащ. А той е де факто управляващият. Ситуацията там навярно е подобна - сключени са договори без финансово покритие. Миналата седмица идва Янко Янков, бившият шеф на НАПИ, и иска 400 млн. лв., при положение че държавата трябва да икономиса 2,5 млрд. лв.


Ще промените ли структурата на НАПИ, след като агенцията мине към МРРБ с ресорен зам.-министър?
- Да. Ресорният зам.-министър ще бъде обявен в петък. Категорично ще отпадне надзорният съвет.


Има ли неустойки за членовете му при напускане? Според шефа на контролния съвет Иван Атанасов такива няма.
-Това е интересна тема, имайки предвид високите неустойки по договорите в НЕК и Българския енергиен холдинг, където господин Атанасов също има участие. Едно нещо е ясно - надзорният съвет е инструмент за политическо влияние и към момента е сивият кардинал на агенцията. Трябва да направим така, че да се носи отговорност.


Коя ще е първата готова магистрала и кога ще бъде завършена тя?
- Аз съм се ангажирал с три магистрали - "Люлин", "Тракия" и "Марица", които трябва да са готови до края на мандата. Държа на думата си и съм казал, че ако не успея да се справя с тях, значи не съм си свършил работата. Ние ще се ангажираме с конкретен управленски план за действие до края на август.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА