Last news in Fakti

10 Март, 2020 06:21 15 163 24

Голям български град по време на Османската империя

  • пловдив-
  • османска империя-
  • строителство

Филибе (Пловдив) e център на бурно строителство

Голям български град по време на Османската империя - 1
Снимка: М. Богданова ©

Талантът често пъти си проличава в ранни години. Румен и Росен Иванови започват да проявяват активен интерес към историята, още когато били на по дванайсет години. Близнаците израстват в пловдивското село Искра, в чието землище тогава имало археологически разкопки, в които те се включили.

През последните години двамата упорито проучват една тема, която е относително слабо изследвана - османския период в историята на Пловдив. Румен издава и няколко книги, свързани с него. Не са много свидетелствата, останали от петвековния период, в който Пловдив е бил в очертанията на Османската империя. Ето какво разказват двамата братя за историята на града от онзи период.

Бурно строителство

През 14-15 век са построени множество сгради, включително днешната Джумая джамия, която и днес се намира в центъра на града. Общо 52 джамии са били построени в османския период на Пловдив. Заедно с малките, които са били без минарета, и в които не се е провеждала петъчна молитва, общият им брой е бил навярно около сто. До наши дни са оцелели само четири - освен Джумая джамия и Имарет джамия има една, превърната в ресторант, и една полуизгоряла.

Една от книгите, издадени от Румен Иванов, съдържа разчитането и анализа на 52 епиграфски надписа от некропол, най-вече в двора на Имарет джамия, която е щяла да последва съдбата на останалите, ако не е била спасена от известния с научните си приноси археолог Богдан Филов, който от 1940 до 1943 година е министър-председател на България. А джамията е забележителна в различни отношения.

Имарет джамия

В двора ѝ все още се намира гробницата на Шахабедин паша - османски пълководец и везир, син на покорителя на Пловдив - Лала Шахин. По време на управлението му в Румелия са построени редица сгради, включително и ритуални комплекси, сред които е и Имарет джамия.

Двамата пловдивски историци твърдят, че некрополите са изключително ценен източник на информация за населението на града. По онова време на територията му е имало няколко големи гробища, като най-голямото от тях е било на мястото на днешната Цар Симеонова градина.

Гробището е било разрушено, за да отвори място за строежа на Първото българско изложение, организирано през 1892 година. Румен Иванов разказва нещо любопитно за това място, открито в по-късни документи.

Голям български град по време на Османската империя

Оказва се, че надгробните плочи от гробището са продадени и вложени в новото строителство. Мюфтията пише до кмета на Пловдив през 1896 писмо, в което настоява поне парите от плочите да бъдат върнати на мюфтийството, но по всичко личи, че молбата е останала без отговор.

И днес има едно турско гробище на територията на Централния гробищен парк, но то е занемарено от десетилетия, тъй като след освобождаването на Пловдив през януари 1878 над 90% от турското население на Пловдив се изселва.

Медресета и известни учени

Интересни данни има и за образованието в османския период. Най-ранните информации за сгради, предназначени за обучение, са от 80-те години на XV век. Медресетата са имали статут на висши училища. В тях са се преподавали науки като география, алгебра, геометрия, астрономия.

Били са безплатни, на издръжка на самия вакъф, но няма данни дали са били посещавани и от християни. Румен и Росен Иванови са открили интересни информации за един от преподавателите в тези медресета - Мулла Лютфи, ученик на известния турски учен Али Кошчу, основател на първата обсерватория в Истанбул. Мулла Лютфи пише няколко труда, свързани с математиката и Космоса. В медресето на Имарет джамия преподава и известният учен и поет Айни, който по-късно става управител на свещените земи на Свещения град Мека.

В цялото си поетично творчество той описва Филибе (Пловдив) и Тракия като земен рай с много зеленина, чист въздух и студени води. 27 поети са били ученици на медресето в Пловдив, един от тях става и световно известен – това е Али Челеби, който впоследствие преподава в Бурса, Истанбул и Одрин, разказва Румен Иванов. Негови творби са били преведени на испански, на френски, немски и на други езици през 18 век и така неговото име - Али Челеби Филибели - става известно в цял свят. За неговото творчество в България никой не е чувал, допълва историкът.

Румен и Росен Иванови са успели да открият данни за четири библиотеки от Османския период на Пловдив, но допускат, че те са били повече. Най-голямата се е намирала в Джумая джамия. И четирите известни библиотеки са били разрушени при освобождаването на Пловдив. Най-много данни има за библиотеката на някой си Осман ага - в Народна библиотека "Иван Вазов" в Пловдив се пази опис на съдържанието ѝ. Имала е 90 тома с ръкописи, сред тях изключително ценни творби на арабски учени, исторически книги, географски описания, трудове по алгебра от VIII до XI век.

Ромското население и етническите квартали

Любопитни данни открива Румен Иванов и за ромското население в Пловдив, което се заселва там през XV век. Оттогава поне е най-ранният документ за него. В Османската империя ромите са били регистрирани отделно от другото население, тъй като са били номади и са били са освободени от данъци. В списъка фигурират 16 жени и 18 мъже, заселени в Хаджихасан махала, която съществува и днес в центъра на Пловдив. От стария документ се вижда, че са имали християнска вяра, а по-късно те приемат исляма и променят и имената си.

В османския си период Пловдив е разделен на етнически квартали - след като го превземат, османците не събарят съществуващите махали, а строят около тях. Най-много са мюсюлманските квартали, следвани от българските. Има и гръцка махала, както и еврейска. Според Румен и Росен Иванови, няма данни за междуособици между различните етноси и религии, нито за съборени християнски църкви или пък за превръщането им в джамии - това се е случвало само като наказание - ако градът е оказвал съпротива, но случаят явно не е бил такъв.

Румен и Росен Иванови продължават да изследват този недостатъчно изяснен, но крайно интересен период от историята на Пловдив. Редовно участват в археологически разкопки, с което дават и допълнителен научен принос.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 21 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ззз

    89 39 Отговор
    И какво ме топли развитието на Пловдив през турско робство?Все едно евреите да величаят нацисткото строителство.Тия двамата историци само държавни пари харчат.....
  • 2 Усмивката

    84 34 Отговор
    Аде бе.Не събаряли църкви.Всеки е чувал че не е трябвало да има църкви по високи от турцин на кон.Как така ще се запазят църкви непокътнати.Тия двама братя да не са от ония със сменените имена

    Коментиран от #4

  • 3 Deutsche Welle

    83 29 Отговор
    Сутрешна порция пропаганда, колко хубаво е било по турско. Какво да се очаква от Дойче вече освен порция помия
  • 4 Ердо

    58 61 Отговор

    До коментар #2 от "Усмивката":

    500 години ако искаха, и бяха толкова лоши османците, църква нямаше да има в България сега щеше да пишеш на турски в сайта, и като във френските колонии щеше да имаш два майчина езика

    Коментиран от #24

  • 5 Римска империя

    69 30 Отговор
    Римляните са направили най-големият разцвет на Пловдив. Джамиите са построени с камъни и остатъци от римски сгради. Османската империя е била винаги няколко века на зад в развитието си, пред запада, че и повече.

    Коментиран от #20

  • 6 Усмивката

    25 14 Отговор
    Оспорва ли го някой това.А ми кажи Ердо , как тогава е се появило културното обръщение в официалния турски език думичката ,,гяур".Преведено на булгарски означава неверник.А неверниците за разлика от сега съществуващите бълагарски и Европейски зенности , не се третират както по Османско време. И вервам и ти ще се съгласиш с това
  • 7 оцелял от турското робство

    53 26 Отговор
    Поредният турски сериал, пардон - османски. Този път от "двама братя" : единият - турчин, другият - османец. Дойчо Велев, няма кой да ти се върже на пропагандата, кръвта на подложените на геноцид българи е жива набеки.

    Коментиран от #8

  • 8 оцелял от турското робство

    21 8 Отговор

    До коментар #7 от "оцелял от турското робство":

    НаВеки
  • 9 Хахахаха

    16 3 Отговор
    "това се е случвало само като наказание - ако градът е оказвал съпротива, но случаят явно не е бил такъв." Пловдивчанките още тогава са били достатъчно способни, дълбоки и дискретни
  • 10 БББ

    33 16 Отговор
    Като чета ,то маи освен джамии гаджалите друго не са правили.

    Коментиран от #11

  • 11 Преди да дойдат османците

    25 36 Отговор

    До коментар #10 от "БББ":

    Филипополис, е бил един полуразрушен изоставен град. Турците дори запазват името му, Филибе е от Филип. Разцветът на Пловдив се дължи на тях.

    Коментиран от #19

  • 12 хасанчо

    34 12 Отговор
    Циганите са дошли с обозите на турските завоеватели.Самите турци се опитали да ги включат във войската си.Но за войници не ставали.Само за кючеци.Така пишат турските историографи,наричали ги,, ченгене,,доста презрително не ,,роми,,.Не е верно,че православни храмове не са били превърнати в джамии.Джумая джамия е била християнска църква.И НАЙ-МИ Е ИНТЕРЕСНО тези братя, как четат арабски надгробни надписи в двора на Имарет джамия.
  • 13 ФАКТ

    32 15 Отговор
    Турчолята освен джамии,друго не са строили защото са просто племе.Това е и трагедията на българите,че са ги владеели хора по-прости от тях ! За това няма никаква архитектура,типична за Европа.

    Коментиран от #14

  • 14 Verio

    9 10 Отговор

    До коментар #13 от "ФАКТ":

    Ясно е че си от някое балканско село освен магарета и коне друго не си виждал

    Коментиран от #15

  • 15 free man

    17 8 Отговор

    До коментар #14 от "Verio":

    Главок,иди в Европата-примерно в Сикстинската капела:ще ти се изкриви врата и ще ти падне ченето от чудесии.Благодарение на османците и след това на руснаците се забави развитието ни.Що за наглост- да не харесваш хората и държавата,в която живееш и да стоиш още тука?!Какво те спира да си хванеш пътя...
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Ердо

    16 9 Отговор
    Истината боли, затова е истина, по османско е имало прираст 2мил, под българско изчезнали над 3 мил и то все умни кадърни честни и работещи хора, тука остава само утайката и пенсионерите
  • 18 Анонимен

    18 9 Отговор
    Не разбирам уж по птрости пък завладяли умните българи ай стига бе
  • 19 селянин 1

    13 9 Отговор

    До коментар #11 от "Преди да дойдат османците":

    Пловдив държи разцвета си на римляните-градът е католически,османлиите са със векове назад от рим.инперия,е пак са имали малко ум,взели са камъните от разрушените рим.паметници,и са строели джамии и калъдръми.
  • 20 Ади

    3 1 Отговор

    До коментар #5 от "Римска империя":

    Бай Ганьо знае всичко.
  • 21 Емигрант

    4 5 Отговор
    Като гледам в днешно време живота в Истанбул май щеше да е по добре да бяхме си останали част от Турция. Както ни казват Булгаристан

    Коментиран от #22

  • 22 Шопа

    5 3 Отговор

    До коментар #21 от "Емигрант":

    Ходи в Одрин или анадола, да си смениш мнението, то и в Москва е прекрасно, ама, като мръднеш на 50 км и ти се приплаква от мизерията.
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 ВНСя

    5 2 Отговор

    До коментар #4 от "Ердо":

    Глупави сте и сте алчни затова все още има българи, за бея е било по добре дауправлява селища на неверници та да ги стриже с 330 данъка и да си разиграва коня как му скимне без страх от Аллаха. Към края кога са усетили турчолята накъде духа вятъра и са почнали ударно да потурчват християните вече е било късно- Дядо Иван газел през Дунава. Та така от простотия и лакомия е а не от добро сърце дето турците не са ни затрили съвсем.