Last news in Fakti

12 Юни, 2003 00:00 653 0

Затворихме глава политика

  • преди-
  • проекта-
  • дунав-
  • европа-
  • глава-
  • френската-
  • компании-
  • проучване-
  • транспортна-
  • отстъпки-
  • политика-
  • френски-
  • транспорта-
  • франция-
  • влизаме-
  • затворихме-
  • реконструкцията-
  • защото-
  • дунав мост-
  • транспортна политика-
  • глава транспортна-
  • глава транспортна полит
, Затворихме глава Транспортна политика от преговорите с Евросъюза, защото Франция най-сетне се съгласи да каже "да" за интеграцията ни в транспорта. Франция последна от европейските страни членки трябваше да одобри затварянето на глава 9. Това позакъсняло "да", от една страна, ни спаси от принудителни споразумения с ЕС в авиацията, водния и автомобилния транспорт, от друга обаче, забави старта на големи инфраструктурни обекти, коментират повечето експерти. Влизаме в Европа, при това с плахи стъпки единствено с реконструкцията на летище "София".
Франция даде съгласие да затворим главата, защото обещахме френски фирми да строят Дунав мост 2. Участието на френски строителни компании в предстоящите търгове за строителство на новия мост над Дунав бе договорено неотдавна от зам.-министъра на транспорта и съобщенията Красимира Мартинова на среща в Париж с държавния секретар по транспорта и морето на френската република Доминик Бюсеро. Нещо повече - в Париж Мартинова покани водещи френски компании в областта на развитието и експлоатацията на пристанища да се включат като инвеститори в нашите портове. Мотив за това бе подготвянето на конкурентоспособна оферта, отчитаща опита на френските компании при изпълнението на големи международни проекти. Не е тайна и фактът, че през октомври 2000 г. френската фирма BCEOM изпълни т. нар. бързо предварително проучване на проекта Дунав мост 2, което позволи финализирането на преговорите с Европейската инвестиционна банка по отношение на финансовия план за проекта. Същата фирма извърши и техническо проучване за актуализиране оценката на индикативната стойност на проекта през периода март - август 2001 г. във връзка с договарянето с Френската агенция за развитие /ADF/ и Германския кредитен институт за възстановяване /KFW/ на финансирането. BCEOM направи проучване и за социално-икономическите и финансовите анализи по проекта през периода март - октомври 2001 г. В публичното пространство обаче се наблегна повече на безвзмездната помощ в размер на 5 млн. EUR на ADF, с част от която бяха финансирани тези проучвания. След като затворихме глава Транспортна политика, може би най-сетне проектът Дунав мост 2 ще добие вече реални, а не само политически измерения.
Успяхме да получим редица отстъпки във всички видове транспорт в сравнение с останалите десет страни, които преди нас ще се присъединят към ЕС, похвали се преди време транспортният министър Пламен Петров. Те трябвало принудително да затворят глава Транспортна политика, без да договорят подобни отстъпки, коментира тогава Петров. Една от тези отстъпки е гратисният период, за който настояваме, преди да се присъединим към международното авиационно споразумение Открито небе, което поставя националния превозвач България Ер в крайно неизгодни условия в сравнение с европейските конкуренти. Според него увеличението на международните разрешителни за товарните превозвачи също било сигурно. Но вече затворихме главата, а не сме постигнали нито едното, нито другото.
Налага се бързо да вземем решение за присъединяването към евро-спогодбата Открито небе. Преди дни транспортните министри на 15-те започнаха преговори със САЩ за подписване на трансатлантическо авиационно споразумение. Това означава, че отпадат двустранните споразумения между всяка една от страните. За нас, които още не сме хармонизирали законодателството си с европейското, и в двата случая означава само едно - край на надеждите ни за силен авиопревозвач - държавен или частен. В момента България Ер все още лети до Европа и САЩ по силата именно на тези двустранни договори.
От големите инфраструктурни обекти влизаме в Европа само с началото на реконструкцията на столичното летище. Реалното строителство на новия пътнически терминал също закъсня. То ще стартира до седмица, защото едва преди дни бяха подписани договорите с българските подизпълнители на немската компания Strabag, главен изпълнител на обекта. Бави се заемът от ЕБВР от 17 млн. EUR за пристанище Лом. Заемът ще дойде в края на годината. Забавянето било по технически причини, обясниха от транспортното министерство, но без средствата от него реконструкцията не може да започне. Концесионирането както на този, така и на останалите портове също се забави.
В Европа влизаме и със скандали за летищните и пристанищните концесии. След отхвърлянето от парламента на проектозакона за гражданското въздухоплаване същото е на път да се случи и със закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата. Той бе гласуван на първо четене, но съпротивата срещу него от всички парламентарни групи е толкова голяма, че не се знае каква ще бъде съдбата му. Неслучайно управляващите не бързат да го включват в дневния ред на Народното събрание, за да не си създадат допълнителни проблеми преди лятната ваканция.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА