Last news in Fakti

26 Юли, 2005 00:00 545 0

Минко Герджиков: Боклукът с влак до Пловдив – не е толкова фантастично

  • трябва-
  • решение-
  • технология-
  • софия-
  • които-
  • намери-
  • суходол-
  • предлагат-
  • отпадъците-
  • алтернатива-
  • боклука-
  • търси-
  • после-
  • места-
  • сметище-
  • място-
  • намерим-
  • прави-
  • имаме-
  • никой-
  • всички-
  • боклукът-
  • компостиране-
  • октомври-
  • най доброто решение

Кажете повече за идеята боклукът на София да се кара в Цалапица, Пловдивско? Не е ли неизгодно?
- Сега в София няма алтернатива на сметището в Суходол и търсим всякакви решения. Позоваваме се на международната практика. Има градове, които извозват боклука си дори в чужбина. Атина го кара с влакове на стотици километри от града. Ние също проучваме възможността да го караме с влакове. Никой не е казал, че боклукчийските камиони ще пътуват до Пловдивско. Говорихме с пловдивския кмет, той каза, че може да предостави терен. Аз пуснах да се направят икономически проучвания.


А как боклукът ще се товари на влак до Цалапица?
- Балиран. Имаме инсталации за това. Направихме проучване. Излиза за 5 евро на тон, може да се вози с влак, нощем, на евтина тарифа, без разписание, по-стари вагони. Търсим алтернатива, докато се реши проблемът. Сега за боклука на София никой не предлага краткосрочното решение. Всички предлагат варианти, които са свързани с години подготовка.


Какви дългосрочни варианти се предлагат?
- За това как ще се прави разделно събиране, как ще се прави компостиране. Но това са неща, които ще се подготвят в дълъг период. А ние до 2 октомври трябва да сме намерили алтернатива на Суходол. Розочаровани сме, че проблемът, свързан с балирането на отпадъците, се третира много некоректно. Плашат хората, че балираният боклук е опасен. Поканихме експерти от Германия, които в сряда ще покажат как балите могат да се складират и да се съхраняват безопасно повече от една година.


Значи за тези инсталации за балиране така и не се намери място?
- Искаме да ги инсталираме. Те не заемат голяма площ и са мобилни. Но на това се противопоставят и бизнесинтереси. Плашат хората колко са опасни тези бали и пречат. Затова поканихме експертите да ги демонстрират. За да убедим обществеността, че балите могат да бъдат краткосрочно решение. А главната цел е да се търси място и да се построи завод за третиране на отпадъците. До края на септември трябва да обявим конкурс за избор на инвеститор, който да реализира технология за трайно обезвреждане на отпадъците.


Какви технологии са подходящи за София?
- Има различни технологии. Точно това ще е задачата на конкурса - да намерим най-икономичното и най-екологичното решение за града.


Като се построи заводът, какво ще стане с балирания боклук? Това не предопределя ли технологията за преработка после?
- Не. После може да се използва и изгаряне, плазмена технология, химическо третиране. Балирането не предопределя технологията.
Сега е най-важно да се намери краткосрочното решение - от 2 октомври да спрем да караме в Суходол. Всички предлагат да се търси ново сметище или да се продължи употребата на сметището в Суходол с нови средства. Ние не приемаме такова решение. Поели сме ангажимент към суходолци и трябва да го изпълним. Не е възможно да се намери и друго сметище, защото подготовката за такова сметище трае половин година.


И така - балиран, боклукът ще се складира?
- Да. Докато не намерим място в Софийското поле. Но трябва да имаме временно решение, ако не намерим до 2 октомври. Затова разговаряме с Пловдив. Трябва да се знае, че имаме алтернатива, не разчитаме само на Суходол.


Има ли екип, който търси места за боклука в Софийското поле?
- Има, сключили сме договор с фирмата "Георесурс", която проучва 26 площадки и до края на август трябва да ни представи 2, на които ще се строи завод, а също така около 4-5 площадки за балиране на отпадъците. Местата трябва да отговарят на няколко условия за съхранението - далеч от населени места и транспортът до тях - тия кервани от камиони - да не минава през населени места.
Искаме да призовем всички, които смятат, че са експерти, да се включат в групата на общината, която ще намери решението. В момента правим такава експертна група. Тя ще ни посочи най-добрите технологи и ще ни помогне да подготвим тръжните документи. После с търг ще изберем най-доброто решение за София.
Сега бизнесмени постоянно искат срещи с мен, настояват, че трябва да изберем тяхната технология, тя била най-добра. Една бизнесдама например налага своя технология, с която тя работела в Либия, прави пресконференции. Но в София няма пустиня като в Либия с големи площи. Лансират технология с преработка и компостиране. Когато най-напред ни предлагаха тази технология за компостиране, питахме и никой не прояви интерес да купува компост от боклука. Нито у нас, нито в чужбина. Ние сме много голям износител на торове. Нямаме нужда от този продукт.
Чехи искаха среща с мен да предлагат технология. Предложих им да се срещнат с експертната група. Мнозина се опитват директно с мен да уреждат въпроса, а не да се срещат с комитета. А аз не съм експерт в тази област. Целта ми е да се намери най-доброто решение за София.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА