30 Януари, 2020 19:44 2 687 2

Абай и Казахстан през XXI век

  • казахстан-
  • касъм-жомарт токаев-
  • абай кунанбаев

Вестник "Егемен Қазақстан" (Независим Казахстан) публикува статия на президента на Република Казахстан Касъм-Жомарт Токаев, посветена на великия поет Абай Кунанбаев

Абай и Казахстан през XXI век - 1

Статия, написана от президента на Република Казахстан Касъм-Жомарт Токаев, е посветена на юбилея на великия казахски поет, основоположник на казахската класическа литература, мислител, обществен деец, и разкрива историческото значение на личността и наследството на Абай. Тази година се навършват 175 години от раждането на Абай.

АБАЙ И КАЗАХСТАН ПРЕЗ XXI ВЕК

Тази година се навършват 175 години от рождението на Абай Кунанбаев. За да отбележим годишнината на великия син на нашия народ, беше създадена специална комисия. Планира се да се организират мащабни събития както на национално, така и на международно ниво. Но всичко това не трябва да бъде празник, а по-скоро духовно просветление.

Определено Абай Кунанбаулъ е оставил незаличима следа в историята на нашата страна, като учен, мислител, поет, просветител, основател на нова национална литература, преводач и композитор. Неговите стихове и проза отразяват националното самосъзнание, бита, светогледа, характера, душата, вярата, езика, традициите и духа на народа, които по-късно са оценени като уникален феномен, наречен Светът на Абай.

Миналата година премина щафетата на четене на откъси от произведения на Абай. В тази акция, предложена от ученичка на име Лайлим, участвах и аз, подкрепих инициативата. Тази акция, в което участваха много хора, от ученици до възрастни, включително световно известни, продължи няколко месеца.

Благодарение на това целият Казахстан отново изучава наследството на Абай. Това е уважение към Абай и ефективен начин за възпитание на децата. Надявам се, че акцията по четене на стихове на Абай тази година в чест на годишнината на поета ще изглежда по нов начин.

Държавният глава Нурсултан Назарбаев в статията си „Ориентация към бъдещето: духовно възраждане” подчерта значението на обновяването на общественото съзнание. Запазването на националното самосъзнание и адаптирането му към съвременните изисквания се превърна в национален проблем. Защото модернизацията на съзнанието отваря пътя към пробивното развитие на страната през 20-ти век.

В тази връзка смятам, че наследството на Абай е много полезно. Творбите на великия поет са актуални и днес. Идеите на Абай винаги могат да бъдат духовна храна за всички нас. Следователно е необходимо да се преосмисли обосновката и рационалното използване на неговия труд в модернизацията на нацията.

В тази статия бих искал да споделя с обществеността значението на словото на Абай за нашия ден и уроците, извлечени от произведенията на поета от нашия народ.

Пример за национална идентичност

Възраждането не е оттегляне от миналото и откриване само на нови ценности. Всъщност това е феномен, който се стреми да развие националното ни наследство в тандем с днешните положителни тенденции. В същото време не можем да заобиколим Абай. Великият мислител преди повече от век призова нацията да се роди, да се развие, да стане нова.

Президентът каза: „Въпреки промяната на времето и променящия се свят, нашият народ не е разочарован от Абай, с течение на времето той открива нови аспекти и тайни на неговото величие”.

Абай винаги ще живее с родния си народ, в продължение на векове призовавайки казахстанците да се стремят към нови върхове, което ясно показва, че наследството на поета се оценява като вечно завещание.

Поглеждайки към произведенията на Абай, виждаме, че той винаги искал страната му да процъфтява и по всякакъв начин възвеличава тази идея. А науката и образованието са основата на прогреса. Абай с цялата си душа искаше казахите непрекъснато да се обучават, да се развиват.

Той каза: „Не се хвалете, докато не овладеете науката”, никой няма да бъде на върха, докато не усвои знанията. Той подчертава, че е необходимо да се овладее науката, за да процъфтява страната. Трябва да разберем поучителното напътствие на Великия Абай: „Не мисли за изгода, мисли за съвестта си, стреми се да знаеш повече”.

Тези констатации са актуални и днес. Станаха по-важни от всякога. Това е така, защото през ХХІ в. виждаме, че целта на науката е да се стреми към височина, да се движи напред. И нашата задача е не само да не изоставаме, но и да поемем водеща роля. За да направим това, преди всичко трябва да модернизираме образователната система. Беше извършена доста работа в тази област, но все още има пропуски в нашето образование. Начините за подобряването му са подчертани в предизборната ми програма и на конференцията през август миналата година.

Приемането на Закона за статута на учителя е една от добрите инициативи в тази посока. Това е стъпка към подобряване на качеството на образованието. Като цяло във всяко общество мястото на учителя е специално. Учителите играят ключова роля във възпитанието на децата. Трябва да уважаваме и почитаме учителя. Следователно държавата трябва да подобри статута на учителската професия и да създаде условия за нейното безгрижно функциониране.

Абай специално подчерта, че едно от добрите дела е изучаването на езиците. В своето двадесет и пето слово поетът казва още, какво ще даде на човека познаването на чужд език: „чрез изучаване на езика и културата на други народи човек става равен сред тях, не се унижава от безполезни молби”.

Това означава, че за нас също е важно да бъдем на равна нога с хората, които ни изпреварват. И в нов исторически контекст, както сега, всички ние трябва да обърнем внимание на развитието и възхваляването на нашия майчин език и да повишим статута му. Освен това изучаването на английски език е приоритет. Колкото повече езици усвояват младите хора, толкова по-широки възможности ще имат. Въпреки това, те трябва да знаят родния си език. Младото поколение, както каза Абай, ще бъде от полза за нашия народ само ако е напълно запознато с науката, уважава езика си и наистина е полиглот.

Светът не се променя всеки ден, а всеки час. Във всяка област се появяват нови задачи и нови изисквания. Новините в науката тласкат човека напред. Сега е време, когато можете да победите само с интелигентност. За да сме в крак с времето, трябва да имаме ясен ум. Този ход изисква способността да се съчетаят най-добрите страни на цивилизацията с националните интереси. В такова време трябва да се откажем от нашите стереотипи и навици.

Поради тази причина Абай е казвал: „Не се търсят дълбока мисъл, дълбоки научни познания, разпръскват се лъжи и клюки”. Поетът призова хората да овладеят различни видове изкуство. Той ясно осъзнавал, че всичко е въпрос на време и предварително говорил за това с народа. Дори идеята за формиране на интелектуална нация, за която говорим днес, може би бе инициирана от Абай. С всяка своя дума великият мислител се е стремял да възпитава народа. Затова е важно да обърнем специално внимание на дълбокото изследване на Абай. Да опознаеш Абай означава да опознаеш себе си. Самоусъвършенстването и постоянното самоусъвършенстване на човека, давайки приоритет на науката и образованието, са израз на съвършенство. Това означава интелигентна нация. В това отношение словото на Абай трябва да бъде водещата сила на младото поколение. Абай призова всяко казахско дете да бъде патриот на страната. Неговото наследство е училище на мъдрия патриотизъм, основа на почитта към страната. Ето защо, ако искаме нашите граждани да бъдат образовани, не трябва да се уморяват от четенето на Абай и запаметяването на неговите стихове. Трябва да се научим да обичаме страната, народа като Абай. Въпреки че великият поет остро критикува недостатъците на нацията, той имаше само една мисъл — да отгледа казахите, своя народ. Богатото наследство на Абай служи за формиране на ново качество на казахската нация. Размишленията в произведенията му внушават на всеки човек чувство на патриотизъм към неговия народ, страна и земя. Ето защо вграждането на идеалите на Абай в съзнанието на младото поколение и превръщането му в жизнена сила е една от важните стъпки във възраждането на нацията.

Държавни интереси

Трябва да укрепим нашата държавност, за да процъфтяваме като суверенна държава. Трябва да се разбере, че поддържането на реда и обществения ред е всеобщо задължение. Хората трябва да имат уважение към властта. Ето защо на гражданите, и особено на младите хора, трябва да се обяснява важното значение на уважението към държавата. В този случай е необходимо отново да се обърне внимание на наследството на Абай. Великият поет в произведенията си издига целите на страната и националното единство. Той бе за създаване на справедливо общество. Възгледите на Абай са от първостепенно значение за обществото и благосъстоянието на Казахстан през ХХІ в. Позициите на Хаким Абай съответстват на принципите на цивилизованата държава. Справедливостта ще бъде твърдо закрепена само ако върховенството на закона, откритостта на правителството и отчитането пред народа са на високо ниво, а представители на гражданското общество активно участват в делата на държавата.

Моята концепция за „държава, която слуша гласа на народа” беше предложена, за да развие идеята за справедливо общество. Конструктивният диалог между държавата и обществото изгражда доверие в държавата. Членовете на правителството, включително министри и управници, трябва да вземат под внимание предложенията и желанията на гражданите при вземането на решения по въпроси от държавно и социално значение. Мисля, че това е единственото условие за формирането на справедливо общество, за което говори Абай.

Великият поет не напразно е казвал: „важни съвети са изгубени, страната започна да шепне”. Това също така показва, че народът е недоволен от управника. Правителството винаги трябва да се вслушва в народа, така че нашите съвременници, които „нямат работа, освен да си шепнат, не са умели в домакинството”, да не стават повече. Представителите на държавата и обществеността създадоха Национален обществен съвет за доверие, за да обсъждат и решават проблемни въпроси. Работих в тясно сътрудничество с членовете му, за да се уверя, че Съветът не става формален. Произведенията на Абай също така подчертават проблема с меритокрацията. Той бе оценявал човека въз основа на неговите качества и заслуги, а не на неговия статут. Великият поет даде правилна посока на казахстанската младеж.

В момента в Казахстан тече процес на политическа модернизация. С подкрепата на държавния глава се появи ново поколение лидери. Често обаче има съобщения, че страната ни се нуждае от радикална политическа промяна. Но е важно да се стигне до общонационално споразумение по този въпрос, наистина да се оценят възможностите на държавата и да се подходи отговорно към възложените отговорности. Тези, които мислят за промяна, не се интересуват от бъдещето на страната, те просто се съсредоточават върху популистки идеи. Популизмът придоби глобален характер като негативна тенденция. Навсякъде по света често се чуват гласове на групи, които нямат ясна стратегия и се стремят към власт с празни лозунги. Говорейки за такива шумни хора, Абай казва: „Насъскват с празни приказки, правят хората на глупаци”. Всъщност това е опасна тенденция, която подкопава развитието на всяка държава и отслабва уникалността на нацията. Както каза Абай, изобщо не ни отива прекомерното самохвалство, да броим другите под себе си, да се разправяме. Трябва да правим всяка стъпка стриктно и внимателно да анализираме какво се случва в света и в нашата страна. Важно е да поставим мира и единството над всичко, това е ключът към нашата стабилност и развитие. Трябва да се мисли за интересите на държавата, да се запази връзката, да се оцени извършената работа. Само чрез провеждане на такава политика можем да постигнем всички наши стратегически цели и да направим Казахстан една от най-развитите страни.

По пътя към новото общество

Очевидно е, че ядрото на новия Казахстан представлява ново общество. В същото време трябва да се съсредоточим върху повишаване на предимствата на нашата нация и на конкурентоспособността на нашия народ. Необходимо е също така да се отървем от негативните черти, които възпрепятстват развитието на обществото и нарушават нашето единство.

Днес редица интелектуалци по света предупреждават за кризата на класическия капитализъм и са скептични за бъдещето му. Тъй като в света богатите и бедните, образованите и необразованите, градът и селото са станали далечни един от друг. Темпът на този процес постоянно нараства. Бизнесът осигурява печалба, образованите хора сформираха отделен кръг, и всеки започва да носи отговорност само за себе си. Градовете растат бързо и малките населени места се развиват слабо. Учените смятат, че всичко това е свързано с отслабването на социалната отговорност.

Ще се върне ли социалната отговорност? Разбира се, това не е лесна задача. Решението на този сложен проблем трябва да се търси във формулата на Абай „холистичен човек”. Думата „холистичен човек” съответства на английския термин „A man of integrity”. Това е характерно само за онези, които са много уверени в себе си, се стремят към добрина и благост. Тази концепция, която сега е широко разпространена, бе интерпретирана от Абай още през 19 век.

Човешкият живот като цяло се състои от различни взаимоотношения. Без тях човек би бил отделен от обществото. И общуването, разбира се, носи взаимна отговорност. Тази отговорност се нарушава, когато се намесва егоизмът. Ето защо Абай казва: „Дръжте ума, силата, сърцето си еднакво”. Човек трябва да има добро сърце, освен ясен ум и силна воля. Той разглежда тези три понятия в единство, но вярва, че първите две трябва да бъдат в подчинение. Това е философията на живота на казахския народ.

Нашият народ, който е живял с такива понятия, дори в трудни ситуации бе приятелски настроен към други народи. Дори и да нямаше какво да ядат, нашите хора смятаха за задължение да споделят парче хляб. Винаги е имало почит към по-възрастните, уважение към по-младите, оказвана е помощ на спънатия и подкрепа на падналия. Прославяйки и предавайки тези ценности, народът ни направи всичко възможно, за да се запази като нация.

Трябва да преосмислим концепцията на Абай за „холистичния човек”. Нашите учени трябва да направят нови изследвания в тази посока. Вярвам, че концепцията за „холистичен човек” по същество трябва да бъде основна опора във всяка област на нашия живот, в управлението на държавата и образованието, в бизнеса и семейството. Една от темите, които станаха опора в творчеството на Абай, е борбата с мързела, безделничеството. Поетът непрекъснато призовава да бъдем будни, съпричастни и да не се разсейваме с небрежност и забавления. Той предпочиташе да се усъвършенства чрез труд. Той също така се впуска в психологическите аспекти на борбата с мързела, доказвайки, че рационални действия могат да преодолеят безпокойството. Върху емоционалната интелигентност, за която говорим много, също трябва да се работи. Абай е насърчавал да се отървем от психологията на самохвалството и безделничеството, да работим усилено, да търсим знание.

Всички добре знаем мислите на Абай в неговите стихове: „ако работиш неуморно, ще бъдеш сит”, „ситост, безделие развалят човека”, „вярвай в себе си, твоят труд и ум ще те спасят”. Всеки човек трябва твърдо да усвои тези ключови понятия и да бъде пример за другите със своя честен труд.

Нашият народ разбира стойността на труда. Не сме забравили, че тежкият труд на нашите родители в тила се превърна в огромна сила, която доведе до победата. Сега също има достатъчно примери на обикновени трудолюбиви хора. Наскоро някои от тях бяха наградени с държавни награди.

И най-важното, в мирно време като днес, всеки гражданин трябва да осъзнае, че неговата продуктивна работа пряко влияе върху развитието на икономиката на страната.

Можем да наречем Абай основа на работоспособността, мотиватор на трудолюбието на своето време. В произведенията на великия мислител се дава пример за това, където е трудът, там е доброто. Поетът специално подчертава инициативността, честността в професията. Например, в десетото слово той заключава: „Кой няма да стане богат, ако работи усърдно, усилено търси и ще намери своето място?”.

Според Абай, за да изкарваш прехраната си, трябва да научиш занаята. Защото „богатството се изчерпва с времето и умението – не” (тридесет и трето слово). Мисля, че идеите на великия поет са актуални днес и за обществото на Казахстан. Ето защо днес отбелязваме, че да се отървем от психологията на зависимостта от суровини и да увеличим просперитета на малкия и средния бизнес е един от основните ни приоритети.

Лицето на световната култура

Почти всяка модерна цивилизована държава може да се похвали със своите исторически личности. Сред тях са политици, държавни и обществени фигури, лидери, поети и писатели, дейци на културата и изкуството. Казахският народ също има доста известни личности, сред които мястото на Абай е специално. Но не можем да представим нашия велик мислител пред света.

През годините на моята дипломатическа служба често се срещах с политици и специалисти в различни области. Обменях мнения с чужденци по много общи за човечеството въпроси. Като цяло те са добре запознати с политическите и икономическите постижения на Казахстан. А с нашите духовни и културни ценности не са достатъчно запознати. Възниква въпрос: Защо да не разкрием казахската култура и битие чрез Абай?”

Абай е геният на казахската земя от световна величина. Той пося семето на ума и мъдростта за цялото човечество.

Нашите изследователи, които са изследвали дълбоко поетичната мощ на Абай, казват, че той е получил неизчерпаем източник от казахския фолклор, източното и западното изкуство на словото, руската литература и историческите произведения. Геният на Абай ясно се отразява и в неговите религиозни разбирания. „Аллах е истинен, словото е вярно, истината никога не е лъжлива”, каза той. Ясно е, че той е стигнал до това заключение, като е проучил дълбоко и осмислил трудовете на философите от Изтока и Запада. В тридесет и осмото слово той изразява отношението си към Бога.

Религиозните философи, които оценяват духовния мироглед на Абай, обръщат специално внимание на неговата концепция за „правоверен мюсюлманин”. Концепцията за „правоверния мюсюлманин” вероятно се отнася не само до казахите, но и до целия мюсюлмански свят. Тук е нашият мислител и мъдрец Абай, който на световно ниво продължава да расте благодарение на тази религиозна гледна точка.

Както знаете, в столицата провеждаме традиционни събрания на всички религии. Има баланс между целта на такива дейности и позицията на великия Абай.

Всички мислим за желанието на поета да запази душата на цялото човечество чиста. Както е известно, образът на Абай е високо оценен като художествен образ в световната литература благодарение на романа на Мухтар Ауезов „Пътят на Абай”. Но това е само един аспект от познанието на Абай. За да разберете истинския Абай, поета Абай, трябва да разкриете смисъла на идеите, изразени в неговите стихове и проза. Той трябва да бъде преведен на основните езици на света, със запазване на самобитността и колорита. Трудно ни е да кажем, че успяхме. Преводът на истински национални поети на други езици не е лесна задача. Преводачът също трябва да има таланта на мислител. На това трябва да се обърне специално внимание на нашите учени, изучаващи творчеството на Абай, лингвисти и всички, които обичат Абай.

Президентът на Република Казахстан Нурсултан Абишевич Назарбаев каза: „Абай е не само изключителен човек, който има неоценим принос в духовната съкровищница на казахския народ, но и човек, който много е работил, за това, казахският народ да има своя държавност. Абай е забележителна фигура сред мислителите от световна класа. Всъщност произведенията на мъдрия поет могат да обогатят духовния живот не само на казахите, но и на цялото човечество. Защото съдържанието на творбите на Абай е пълно с общочовешки ценности. Неговите думи за назидание са общо достояние на всички хора по света. Това е колекция от класически идеи. Поучителни думи, изречения, заръки –наименованията са различни, но това е специфичен жанр.

В думите си за назидание Абай демонстрира, че е достигнал духовни висоти, възхвалявайки наследството на човечеството. В основата на неговите думи за назидание са човечността, културата и добрината. Писмата на френския мислител Монтен идват на ум, когато търсим алтернативи на думите на Хаким. В същото време, ако Монтен мисли повече за своята личност и човешката природа, основната мисия на думите на Абай е да размишлява, да накара другите да мислят, да превърнат целта в принцип. Думите за назидание на великия мислител са много ценен труд.

Колкото по-високо представяме Абай в световната култура, толкова по-голяма е честта на нашата нация. В съвременната епоха на глобализацията и в ерата на информационните технологии думите на Абай трябва да накарат всички да се замислят.

В света има достатъчно личности, които са допринесли значително за развитието на различни области на науката и образованието и са били признати за общочовешки мислители. Например, с думата Китай веднага си спомняме Лао Чи и Конфуций, с думата Русия идват на ум Достоевски и Толстой, с думата Франция си спомняме Волтер и Русо. Също така трябва да достигнем такова ниво, че когато се спомене Казахстан, хората веднага да се сещат за Абай. Ще бъде голяма чест, ако други хора ни поздравят и кажат: „Казахският народ е народът на Абай”. Колкото и да хвалят Абай, всичко пасва. Неговият поучителен живот и истинското творчество са модел за подражание не само за казахския народ, но и за целия свят. Идеите на Абай за човека и обществото, образованието и науката, религията и традициите, природата и околната среда, държавата и правителството, езика и общуването не губят своето значение от векове. Защото наследството на поета е духовна храна на цялото човечество.

Докато има казахска държава, името на Абай ще продължи да расте. Ако държим високо скъпоценните му думи като духовно съкровище, тогава достойнството на нашата родина пред света със сигурност ще се увеличи.

Преди всичко трябва да популяризираме Абай като културен капитал на нашата нация. Нека не забравяме, че цивилизованите страни оценяват казахската идентичност, културата, литературата и духовността със степента на популярност на видни личности на световно ниво. Ето защо е необходимо да представим пред световната общност Абай като символ на новия Казахстан. Това е свещено задължение на днешното поколение.

Примери за празници

Трябва внимателно да четем произведенията на Абай, ако искаме да обновим националното съзнание и да формираме конкурентна нация. Неговите възгледи за различните процеси в обществото днес са много полезни за Казахстан. Абай, който отразява образа не само на своето време, но и на съвременното общество, упорито се е борил по пътя към целта на страната.

Всички добре знаем, че при всеки казах домбра трябва да бъде на почетно място. Също така вярвам, че във всяко семейство трябва да има книга на Абай и романът на Мухтар Ауезов „Пътят на Абай”. Следващото поколение трябва да следва чистия път на Абай. Това е сбъдната мечта на великия поет. Затова трябва да се поучим от мисленето на Абай.

Тази година ще бъдат организирани повече от 500 събития на международно, републиканско и регионално ниво, посветени на 175-годишнината на Абай. Основното събитие ще бъде Международната научно-практическа конференция „Наследството на Абай и световната духовност”, която ще се проведе през август в Семей в сътрудничество с ЮНЕСКО. През октомври в Нур-Султан ще се проведе международна конференция за Абай и въпросите на духовното възраждане. Тези срещи ще позволят всестранно проучване на личността и наследството на Абай и ще открият пътя към неговото творчество за добруване на новия Казахстан през ХХІ в.

Един важен проект е преводът и издаване на произведенията на великия поет на десет езика. По-специално, произведенията на Абай ще бъдат преведени на английски, арабски, японски, испански, италиански, китайски, немски, руски, турски и френски език. Ще бъдат заснети няколко документални филма и телевизионен сериал „Абай” за живота, наследството на поета, неговата роля в развитието на казахската култура.

Сферите на изкуството, в които се е изявявал поетът, също няма да останат без внимание. Ще се проведат театрални и музикални фестивали на републиканско и международно ниво. Тази година наградите са посветени на творчеството на Абай. Държавната премия за най-добри произведения в областта на литературата и изкуството сега ще бъде наречена Държавна премия „Абай”.

Представянето на личността и наследството на Абай продължава и в чужбина. Предстои откриване на „Центрове на Абай” в посолствата на Казахстан в Русия, Франция, Великобритания и други страни. Тези културни събития трябва да се организират без да се харчат много средства.

Гробището на семейството на Кунанбай Ускенбаевич в село Акшокъ, Източноказахстанска област, ще бъде благоустроено.

В същото време смятам, че правителството трябва да предприеме следните мерки, за да издигне личността на Абай на високо ниво:

Семипалатинска област е едно от най-свещените места в историята на казахите. Затова град Семей, който заема специално място в духовното развитие на страната, трябва да бъде отнесен към историческия център. Мястото на раждане на Великия Абай, Шакарим и Мухтар Ауезов заслужава специално уважение. В тази връзка е необходимо да се развива социално-икономическият комплекс на града и да се модернизират неговите културно-исторически обекти в съответствие с новите изисквания. Възлагам на правителството да предприеме съответните действия по отношение на това.

В рамките на юбилейната година е необходимо да се създадат благоприятни условия за обществеността, която иска да украси свещеното място на Абай - известния Жидебай и да почете духа на великия поет.

Освен това, трябва да се обърне специално внимание на държавния културно-исторически и литературно-мемориален резерват-музей на Абай „Жидебай-Борили”, той да стане Център за научна и културно-просветна дейност.

При музея в Жидебай трябва да се построи нова сграда, която да наречем „Наследството на Абай”.

Държавна подкрепа е необходима за списание „Абай”, което е основано през 1918 г. в Семипалатинск от Мухтар Ауезов и Жусипбек Аймаутов и се издава отново от 1992 г. насам.

Тези и други мащабни събития ще се проведат в чест на почитането на духа на Великия Абай и прославянето на богатото му наследство. Затова призовавам всички казахстанци да вземат активно участие в тази благородна инициатива.

* *

Отдаваме голямо значение на 175-годишнината на Абай като събитие, което ще обнови общественото съзнание и ще даде тласък на нашето развитие като единна страна, единна нация.

Мисля, че основната цел на този празник е като някаква отчетност пред Народния учител на нацията. Критиката на Абай е сериозна критика, конструктивна критика.

Имаме големи постижения благодарение на инициативите на държавния глава и подкрепата на целия народ. Поставихме си за цел да се наредим сред 50-те най-развити страни и го постигнахме по-рано. Планираме да се присъединим към първите 30. И ще го постигнем. Наследството на Абай също може да ни помогне да постигнем тази цел. Следващият въпрос е дали можем да разберем помощта на Абай.

Отбелязване на годишнината трябва да насърчава търсенето на начини за изпълнение на голямото предизвикателство, пред което е изправена нацията. Ние искаме, всеки гражданин да мисли за нашата страна в навечерието на този празник. Какво ни даде Абай? Какво искаше Абай от нас? Какво очакваше Абай от нас? На какво се възхищаваше Абай? Успяхте ли да извлечете поуки от него? С други думи, можем да намерим много удовлетворение, като мислим за петте благородни дела, за които поетът говори и се отървем от петте врагове.

Наследството на Абай е свещена ценност, която проправя пътя към сплотеността като нация и развитието на нашия народ. Като цяло, ако следваме съветите на Абай във всяка област на живота, ще станем силни като страна и ще постигнем целите си като държава.

Мечтата на Абай е мечтата на народа. Не трябва да пестим силите си, за да изпълним мечтите и задълженията на народа. Поучителните наставления на Абай водят нов Казахстан до нови висоти през XXI век.

Касъм-Жомарт ТОКАЕВ,

Президент на Република Казахстан


Поставете оценка:
Оценка 5 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 господин за един ден

    9 0 Отговор
    а сега да видм кой прочете цялата статия...?
  • 2 DIESEL SMOKE

    5 0 Отговор
    Абе ФАКТИ, някой от казахстан ли ви плати за тази статия или аз нещо не съм разбрал за близостта и важността между Казахстан и България, че е последвало такова слово-излияние.... Няма да се учудя ако е имало copy-paste, много ме съмнява някой БГ журнал това на ръка да го е набирал.... Евала да живеят казаците и най-вече донските... Салют, хлъц...