Родопско семейство с корен от Широка лъка са участвали в разкопките на Троя. Вълнуващата история на българите, станали част от едно от най-големите археологически разкрития на всички времена, беше разказана от наследници на рода Паламарови /Паламарчови/ на среща по покана на кмета на Широка лъка в родопското село, пише marica.bg.
Най-богат архив на събитията от тогава пази д-р Никола Николов. Той е роден във Варна, но от 10 години живее в Германия. Повратната съдба на рода е пример за опазена българщина въпреки гоненията и преходите от континент на континент в най-трудните времена през 19-и век.
Под ръководството на Тодор Паламарчов е построена църквата „Св. Успение Богородично“ в Широка лъка. Духовната обител, която след броени дни има храмов празник, е построена за 38 дни от местните жители през пролетта на 1834 г. след специалното разрешение на Махмуд Първи.
Жителите на Широка лъка и до днес почитат храма като чудотворен, а Света Богородица се смята за пазителка на селото. Предание разказва как на мястото на училището в сегашния двор на храма се появила в сияние Богородица и спасила от смърт мъжете по време на османското иго.
Основател на рода Паламарчови е Тодор Арапа - един от първите заселници в Широка лъка. Според наследници от фамилията му той пристига тук около 1670 г. от съседното село Солища. Корените на рода датират дори още по назад във времето в днешния карловски квартал Сушица, който тогава се наричал Араплъ. От там идва и името на Тодор Арапа, който избягал в Родопите, за да не бъде потурчен. Заселва се в махала „Кукището“ и си прави воденица срещу сегашното Музикалното училище. Воденицата му работела чак до 1965 г. Заради огромните си ръце и длани получил и прозвището Паламара.
В къщата на Арапа се помещавало първото килийно училище в селото. А в строежа на църквата участвал целият род Паламарови заедно с жените. Камъните за градежа се подавали от ръка на ръка на разстояние от 500 метра. Тодор Арапа имал 7 деца - 6 момчета и едно момиче. Някои от техните потомци останали в Широка лъка, други се преселват в гръцкото село Папраданово, а трети - в Чепеларе. Има и такива, заминали на гурбет в чужбина.
Около 1860 г., след Кримската война, група дюлгери от Широка лъка, по предложение на валията, решават да търсят по-добро препитание и се преселват в Мала Азия. Заживяват в района на Бига, вилает Чанаккале, на брега на Мраморно море в Северозападен Анадол. С роднините си тогава заминава Пею Паламаров, внук на Тодор Арапа.
В близост до селото, запленен от преданието за Троянската война, немският археолог Хайнрих Шлиман започва разкопки на хълма Хисарлък, за да търси останките на легендарния град. Троада е историческото име на областта, известна заради плодородната си почва като маслинената долина. Тази област е едно от първите места с развито земеделие. Шлиман провежда разкопките с прекъсвания между 1871 до 1890 г., като ги финансира сам. В своята книга „Откриването на Троя“ самият той пише, че в разкопките участвали българи - строители от село Чалтик. Очевидно е, че става дума за Паламарови, посочват наследниците в събраните от целия род спомени.
Способните зидари обаче предизвикали завист сред турците. Беят им покровител починал по времето на Освобождението през 1878 г. и срещу българите започнал тормоз и „големи зулуми“. Тогава много турци масово започнали да се изселват от България и да търсят замяна на имоти, а малоазийските българи заради безчинства и убийства се завръщат у нас. Сред тях бил и Пею Паламаров.
„За Родопите не помислили, тъй като не знаели какво е положението с турците там. От Цариград се качват на параход до Варна и тръгват да търсят място за заселване, като накрая се спират на село Ак яр, по-късно преименувано дословно Бял бряг, Шуменско. Заменили имотите си в Мала Азия с тукашни на изселващи се турци.
Втора вълна от Паламарови се преселва от Мала Азия в Лудогорието през 1882 г. Със себе си донесли иконата на Свети Георги, евангелието и църковната утвар, скътани в дървен сандък. Съхранявал ги бившия клисар от Върбово, който неотлъчно бил с тях“, разказва д-р Николов.
След Съединението през 1885 г. те започват да идват на посещения в Широка лъка и много родопчани, най-вече от селата Стойките и Върбово се преселват при тях в Лудогорието, сочат спомените събрани от д-р Николов.
„За Мала Азия е заминал каймакът на Широка лъка, най-добрите зидари и дюлгери. Повикани са да строят, защото са били прочути майстори. Заел съм се да издирвам историята на родовете на селото ни и все по-впечатляващи открития стават. С Екзарх Стефан, с всички други родове, от които има хора с ключово място в развитието на страната ни, Широка лъка е пример за българщина, която трябва да се помни, тачи и съхрани“, казва кметът на Широка лъка Васил Седянков.
12 семейства натоварили покъщнина и инструменти на конете и потеглили на дълъг път към Мала Азия в гладните години след Кримската война. С тях тръгнал и свещеникът на съседното село на Широка лъка - Върбово поп Ташо, който наричали „апостол“. „Където стадото, там и пастирът“, казал свещеникът. Поп Ташо водил изселниците като Мойсей. Той взел от църквата икона на Свети Георги, евангелие и черковна утвар. Първо презимували в Беломорието, но турците там се отнасяли с тях недружелюбно и нямало вода. Затова се запътили за Мала Азия и положили основата на село Чалтик. В района имало села с около 400 български семейства. Мъжете от Паламаровия род си построили здрави каменни къщи и постепенно се прочули като известни зидари, на фона на схлупените турски къщички тогава в Мала Азия. Построили и хубава бяла църква, в която се събирали много българи от целия регион.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Боби
17:19 12.08.2019
2 А защо паламарови са бягали
Коментиран от #7, #13
17:19 12.08.2019
3 Помаци са това...!
Коментиран от #4
17:27 12.08.2019
4 Някой
До коментар #3 от "Помаци са това...!":
Какви помаци бе разбирач! Нямаш представа какви българи живеят в Широка Лъка.Коментиран от #5
19:23 12.08.2019
5 Дано не са...!
До коментар #4 от "Някой":
Като Тончу манафа и играчката му...!19:25 12.08.2019
6 Милена Върнанова
Коментиран от #8
19:50 12.08.2019
7 ПетровДругарят Петров
До коментар #2 от "А защо паламарови са бягали":
Прочети за Добри Желязков/Фабрикаджията/ от Сливен.Къде завършва живота си и защо ?20:17 12.08.2019
8 копи пейст
До коментар #6 от "Милена Върнанова":
Английския генерал Джокмъс: "Тези, които се бият за гръцката свобода не са моралии /жители на Морея - Пелопонес/, или гръковизантийци, а народ от по-твърдата албанска раса и от този на север. Под командата на Хаджи Христо конницата им е от българи. Едничката добра пехота се състои от сулиоти и от румелиоти, българи от Румелия." - това е по повод на Гръцкото освободително въстание - 1821 г.Гръцкия историк Трикупис пише:
Водачите на двата враждуващи лагера всред гръцките въстаници вече се готвеха да се нападат. Изведнъж посред тях излязоха двама български воеводи Хаджи Христо с българска кавалерия и Хаджи Стефко [от Охрид] с българската пехота и държаха приблизително този език на безумците, които щеха да се изколят: – Ние преминахме планини и долини; ние и нашите другари дойдохме с вас да се сражаваме до вас за кръста и гръцкия народ; не ви искаме никакво право за своите заслуги, които верваме сме допринесли, а ви молим да ни застреляте всички до един, преди да сте се изклали. Защото не можем да преживеем срама, да присъствуваме при вашите вътрешни ежби, и то във върховния момент на войната за освобождението на вашата родина. – Благодарение на тия двама благородни души началниците на двата лагера, опомнени, се помириха, за да отблъснат веднъж опасността, която застрашаваше плодовете на толкова пролята кръв.
20:29 12.08.2019
9 Петър
Коментиран от #10
23:44 12.08.2019
10 Петре, дано занаятът ти
До коментар #9 от "Петър":
Да не е свързан с граматиката, гладен ще останеш.....06:30 13.08.2019
11 МАЛИНКА ПЕНЧЕВА
06:51 13.08.2019
12 Мнение
09:41 13.08.2019
13 Ото Скорцени
До коментар #2 от "А защо паламарови са бягали":
Ти имаш ли акъл - да бягат в Русия. Още тогава се е знаело, че в Русия не се ходи. България е била провинция на една голяма империя и българите са се ползвали с правата на нейни граждани, каквото и да приказваме днес. Имали са възможност да пътуват по цял свят, но само просветените не са имали езикова бариера и са пътували из Европа. Българите са се чувствали комфортно в турско говоряща среда защото тук турски език са знаели и децата. Работливите българи са били уважавани и търсени за работа. Не напразно империята е давала на български занаятчии права, които дори за турците били недостижими, като неплащане на данък на пример. Това, че сме останали християни е карало турците да ни виждат различни и да изпитват неприязън.15:43 13.08.2019
14 Мария
18:42 13.08.2019
15 Николай
Две неща ми направиха впечатление : Името и Познапията по География ....
Тодор Арапа ! Името е гръцко , а наречието Българтко ... Тодор идва от Тео - Бог и Дор или Дар ! На Български Божидар ! ...
И , Арапа ... Това е Българското название за Чернокож - това е възприето и от Апглийските Колонизатори - Кръстоносци и сега една огромна част от населението на северна Африка се наричат Араби / Арапи / ...
Макар че , в Цивилизована Европа има и други названия : Италия - Сарацини ; Испания - Маври ! ....
И той идва от махала в Карлово , където всички са Арапи / Маври ; Сараципи / ...
Да не казвам обидната дума Ц.....
Те и Гърците са "малко" Арапи , е ...всички знаем ...
И малко География : Чанак Кале е полуостров в Гърция и е част от Балканите , т.е. в Европа отсам Дарданелите , а Мала Азия или Предна Азия е утатъчи Дарданелити ...
Те са били част то Османската Империя , но сега ... Виновни са Англичаните и техните производни : Американци и Австралийци ...
След Първата Световна : " Спечелихме битката , Загубихме войната " ...Границата минава по река Марица до Дедеагач - Александруполис !..
20:59 14.08.2019
16 motsi
Според мен Бог се е самопожертвал
създавайки неблагодарното човешко същество !
11:18 15.08.2019