6 Февруари, 2024 16:45 1 172 11

Учени откриха нов вид птерозавър в Шотландия (СНИМКА)

• птерозавър-
  • динозавър-
  • нов вид-
  • учени-
  • шотландия

Летящият динозавър е живял преди 168-166 милиона години през средния юрски период

Учени откриха нов вид птерозавър в Шотландия (СНИМКА) - 1

Учени откриха нов вид летящ динозавър на о-в Скай, предаде ДПА.

Крилатото влечуго, наречено Ceoptera evansae е живяло преди 168-166 милиона години през средния юрски период. Според учените новият вид принадлежи към група на птерозаври, известни като Darwinoptera, чиито вкаменелости са открити и в Китай.

Първата част на името Ceoptera evansae произлиза от шотландската дума "cheo", която означава мъгла и латинската дума "ptera", която означава крило. Втората част, evansae, е в чест на британския палеонтолог професор Сюзън Евънс, която се занимава отдавна с научна работа на острова.

Палеонтолозите забелязват фосилните останки през 2006 г. по време на експедиция в Елгол, на югозападното крайбрежие на острова. Оттогава екипът прекарва години в подготовка на образеца и сканиране на костите, някои от които остават напълно вкопани в скалата.

Въпреки че скелетът е непълен - от него са останали само части от раменете, крилата, краката и гръбначния стълб, изследователите твърдят, че той дава ключова представа за еволюционната история и разнообразието на птерозаврите.

"Ceoptera помага да се определи времето на няколко основни събития в еволюцията на летящите влечуги. Появата му в юрския период във Великобритания е изненадваща, тъй като повечето му близки роднини са от Китай. Това показва, че напредналата група летящи влечуги, към която принадлежи, се е появила по-рано, отколкото предполагахме, и бързо се е разпространила по света", каза професор Пол Барет, изследовател в Природонаучния музей в Лондон, цитиран от БТА.

Изследователите твърдят, че вкаменелостите на птерозаври от юрския период са редки и с непълни скелети, което затруднява опитите да се разбере повече за това как са еволюирали тези същества.

"Периодът, от който е Ceoptera, е един от най-важните в еволюцията на птерозаврите, но също така е и този, от който разполагаме с най-малко екземпляри, което показва неговата значимост. Доближаваме се с още една стъпка до разбирането на това къде и кога са еволюирали птерозаврите", каза д-р Лиз Мартин-Силвърстоун, палеобиолог от Бристолския университет.

• 1 ДюДю

/Крилатото влечуго/ се е хранило с дървено желязо....
  • 2 Констатираща

Интересно защо са изчезнали? Колко хубаво ще е да има летящи влечуги! Богатството на природата и видовете намалява, за сметка на човешкия вид, който е най-нахален и вреден за природата и вселената и който непременно ще се самоунищожи, защото нищо лошо не остава ненаказано.
  • 3 Пръц

Няма как да е влечуго щом е летял.

• 4 плюс минус

Това е Бог- Природа.
    Днес на Земята е едно, вчера е било друго.
    А утре?
  • 5 ти да видиш

По извивката на ушите ли разбраха че е нов вид? Тия не беха ли виждали и некакво чудовище там?"

Откак ИИ почна да имитира водещи по новините и актьори, че и певци, вече не ви вервам на нищо.

• 10 ганю